Jump to content
Annons

variationer i nätspänningen


k.man

Recommended Posts

hallå alla,

har ett märkligt problem.

kör ett externt m-audio firewire audiophile hemma som flippar ut när jag till exempel släcker lyset inne på dass. verkar som variationer i nätspänningen (toppar/dalar eller vad det kallas) orsakar att mitt ljudkort lägger av.

någon som känner igen detta problem?

frågan är om det är ljudkortet över huvud taget. kanske är det min nätdel i burken som är för klen?

har testat att strömmata ljudkortet med adapter och direkt via firewire men det gör ingen skillnad.

vad göra?

tacksam för tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ska testa med ett filter, tack!

har hört lite med en elkille här på jobbet och han säger att antagligen beror problemet på att transformatorn till halogenlampan i badrummet försöker suga till sig ström när man släcker vilket orsakar peaken...

han föreslår ett filter alternativ koppla in datorn / ljudkortet på ett uttag som ligger på en annan fas än dasset.

återkommer om jag lyckas/inte lyckas 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

lovade att återkomma med resultatet, här kommer det:

nu har jag investerat 198 kr i ett nätavstörningsfilter och testat lite.

man får säga att det fungerar (har kraftigt reducerat min "down-time" på ljudkortet pga nätstörningar) men inte till 100% ibland blir piken för stor

och filtrets 50 dB dämpning räcker inte till tyvärr. ett fetare filter kanske hade gjort susen. hur eller hur så är jag en lyckligare människa nu. tackar för filtertipset!

322264_X_2004-06-30_171219.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

För att få bort alla störningar "på riktigt" måste man ha ett filter med bättre buffert. En effektiv lösning är att köra igenom en UPS. Då blir strömmen "ren".

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Hur stor UPSen är har egentligen ingen skillnad. Man kan köpa en begagnad "bra" UPS som inte har fungerande batterier mera. Man är ute efter filtreringskapaciteten, inte att kunna göra musik när det är strömavbrott.

Att ha en skild UPS för att datorn skall kunna köras propert ner efter avbrott är en annan sak. Åtminstone för mig då hela studion ligger bakom filtret, och det skulle behövas en industriUPS för att hålla igång det hela ens en minut. Till det senare räcker säkert den du nämnde till, men då lönar det sig att koppla endast datorn/skärmen till det, inget annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå det 60kg ups som jag har i racket på jobbet klarar några minuter, men fy fan för att lyfta in det i racket... 😆

Ett litet batteri kan dock vara bra så att man hinner stänga ner datorernai lungt tempo och inte sabbar hårddiskar eller åstadkommer skrivfel.

Har faktiskt inte tänkt på att man kan använda en gammal trasig UPS som enbart filtrerare. Har faktiskt en gammal stående på hyllan. Någon som behöver? Eller vänta förresten, den kan ju kanske använda själv! Skall prova att använda båda lösningarna eftersom jag råkar ha det. När jag väl får min garderob till hemstudio klar...

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

min "elkollega" har en intressant teori:

problemet kan vara att det uppstår en gnista i strömbrytaren=lysknappen när jag släcker lyset som i sin tur orsakar piken.

om man vet vad man sysslar med kan man modda lysknappen och sätta in en metalloxidvaristor som motverkar gnistor. från elfakatalogen: Avsedda för transientskydd och gnistsläckning på reläer och kontaktorer. Tack vare den mycket flacka spänning/strömkaraktäristiken tål denna metalloxidvaristor mycket höga strömstötar.

kan ju vara värt 5-10 spänn 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...