Jump to content
Annons

Val av Host-Application! Mac/Pc-tvist.


borbas (oregistrerad)

Recommended Posts

borbas (oregistrerad)

Den här frågan är någon slags hybrid mellan datorer och övrig mjukvara.

Är inte riktigt säker på var den hör hemma, men jag testar här ändå :S

Här kommer lite bakgrunds-information för att göra det lättare för er att förstå min problematik:

Jag är en gammal pc/win-användare sedan (ganska)lång tid tillbaka.

Farsan köpte familjens första burk runt -94/95(93/94).

Sen dess har jag mest suttit och lirat spel med polarna, tills ett par år sedan då jag mer eller mindre kom på vilket slöseri med tid det var(tröttnade).

Det var då jag började intressera mig för modulära program, såsom: Max/Msp och Reaktor.

Jag läste en hel del om dem i artiklar och recensioner och efter att ha testat test-versionerna några gånger

så samlade jag ihop till fullversionenen av Reaktor och sedan Max/Msp.

Jag är fortfarande rena nybörjaren gällande programmeringen, men nu har jag bestämt mig för att lägga ner lite mer

tid och försöka få ut någonting mer av det än att programmera, testa applicationerna.

Jag vill försöka komponera ihop mina egna små stycken.

"PC eller Mac? (epic battle?)"

Allt beror på vilken redigering/editering/komponerings-mjukvara jag ska använda mig av.(Reaktor och M+M behöver jag inte oroa mig för då de fungerar under båda operativen.)

Många tyder på att Logic är det optimala valet, då det är stabilt (estetiskt fulländat)

och har en uppsjö av funktioner som många andra program "kopierar".

Men Logic vore inget billigt alternativ då jag måste införskaffa mig en Mac samt Logic . De pengarna skulle jag istället kunna lägga på ett interface och instrument.

Det är inte så att jag har bråttom på något vis, och det vore roligt att testa en Mac, då jag aldrig har haft äran att sitta och peta på någon sådan tidigare.

Därför vänder jag mig till er mer mycket mer erfarenhet.

Vad skulle ni ha gjort i min situation?

Köpt en MacPro och Logic och sedan köpa ett interface efteråt.

Eller lägga pengarna på ett skapligt interface och t.ex en monomachine, men då bli tvungen att välja en

"sämre(?)" och betydligt fulare miljö(helt och hållet min åsikt, såklart) att arbeta i?

Mac och dyr hårdvara har tidigare aldrig varit ett alternativ, då min inkomst endast har bestått av studerings-bidrag. Andra tider nu! 😄

Hjälp en stackars förvirrad ung man att fatta beslut! Tack.

(Jag ber om ursäkt om jag undermedvetet retat upp eller sårat någon med min text.

Rätta mig gärna om jag någonstans påstår någonting som är helt åt helvete ^^.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan inte tillföra speciellt mycket, men lite.

När slutade du studera? Har du möjligtvis ett giltigt mecenatkort fortfarande? Isåfall blir ju mac-hårdvaran 10% billigare och mjukvaran 50% billigare.

Annars finns det ju många nöjda och glada pc/cubase-användare.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

borbas (oregistrerad)

tack för tipsen ^^

Windows behöver jag egentligen inte använda mig av.

Men om jag av någon anledning skulle vilja göra det så

har ju kvar den gamla burken plus en något äldre bärbar att bruka win på.

Annars finns det ju många nöjda och glada pc/cubase-användare.

Skulle vilja veta vad de haft för valmöjligheter.

Jag försöker inte göra någon upprörd, jag är bara nyfiken av mig ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars finns det ju många nöjda och glada pc/cubase-användare.

Skulle vilja veta vad de haft för valmöjligheter.

De har nog inte haft några valmöjligheter eftersom de inte vet att Mac finns alt. fått PC av pappa.

Jag retar säkert upp många nu men PC och Cubase är inget seriöst alternativ. Lite lekstuga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte med riktigt. Om du känner att du klarar av Windows som operativsystem så har du inget problem att köra vidare på det OS:et när du kör musikapplikationer. Är du däremot inte riktigt sams med det så kan du kanske lika bra köra MacOS istället. Jag skulle säga att valet mellan Mac och PC har minimal betydelse nu för tiden. Kan du det ena systemet bättre kunskapsämässigt så kör det, du kommer att att komma igång mycket fortare och bättre. Musikaliskt så handlar det till sist ändå inte om vilken hårdvara du kör. Du kommer att kunna göra lika bra produktioner i båda miljöerna om du klarar av att hantera dessa. Denna diskussion är helt ointressant ur denna synvinkel.

/H. (Som kört båda OS och gillar deras egeneheter båda två)

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte med riktigt. Om du känner att du klarar av Windows som operativsystem så har du inget problem att köra vidare på det OS:et när du kör musikapplikationer. Är du däremot inte riktigt sams med det så kan du kanske lika bra köra MacOS istället. Jag skulle säga att valet mellan Mac och PC har minimal betydelse nu för tiden. Kan du det ena systemet bättre kunskapsämässigt så kör det, du kommer att att komma igång mycket fortare och bättre. Musikaliskt så handlar det till sist ändå inte om vilken hårdvara du kör. Du kommer att kunna göra lika bra produktioner i båda miljöerna om du klarar av att hantera dessa. Denna diskussion är helt ointressant ur denna synvinkel.

/H. (Som kört båda OS och gillar deras egeneheter båda två)

Det där är rent skitsnack och det vet du också.

Att det inte skulle vara någon större skillnad mellan OSX och Windows är ju ren lögn (eller okunskap).

Redigerat av classic
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag retar säkert upp många nu men PC och Cubase är inget seriöst alternativ. Lite lekstuga.

Endera så vill du reta upp många eller så har du aldrig gett Cubase en riktig chans.

Jo, det har jag. Det var därför jag skrev som jag gjorde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag retar säkert upp många nu men PC och Cubase är inget seriöst alternativ. Lite lekstuga.

Endera så vill du reta upp många eller så har du aldrig gett Cubase en riktig chans.

Jo, det har jag. Det var därför jag skrev som jag gjorde.

Ok, då var vi igång igen...

Faktum är att det finns Cubase-användare som är fullständigt nöjda, och gör professionella produkter med programmet, tro det eller ej.

Så håll er till ursprungsfrågan istället.

Själv kör jag dock Logic på en MacBook, och är toknöjd.

Fundera om du behöver Logic Pro eller om Logic Express räcker. Prisskillnaden är stooor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars finns det ju många nöjda och glada pc/cubase-användare.

Skulle vilja veta vad de haft för valmöjligheter.

De har nog inte haft några valmöjligheter eftersom de inte vet att Mac finns alt. fått PC av pappa.

Jag retar säkert upp många nu men PC och Cubase är inget seriöst alternativ. Lite lekstuga.

Jag vet att Mac finns och har valt bort det alternativet eftersom jag inte vill tvinga mig att sätta mig in i Mac när det jag har fungerar så bra som det gör - och eftersom ingen av mina PC-maskiner har krånglat hittills, så har jag aldrig sett någon anledning att byta plattform.

Varför är Cubase "lekstuga"? Det ger ett minst sagt oseriöst intryck att komma med sådana påståenden utan att motivera uttalandet... 😏

Vad är "seriöst" enligt din mening?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte med riktigt. Om du känner att du klarar av Windows som operativsystem så har du inget problem att köra vidare på det OS:et när du kör musikapplikationer. Är du däremot inte riktigt sams med det så kan du kanske lika bra köra MacOS istället. Jag skulle säga att valet mellan Mac och PC har minimal betydelse nu för tiden. Kan du det ena systemet bättre kunskapsämässigt så kör det, du kommer att att komma igång mycket fortare och bättre. Musikaliskt så handlar det till sist ändå inte om vilken hårdvara du kör. Du kommer att kunna göra lika bra produktioner i båda miljöerna om du klarar av att hantera dessa. Denna diskussion är helt ointressant ur denna synvinkel.

/H. (Som kört båda OS och gillar deras egeneheter båda två)

Det där är rent skitsnack och det vet du också.

Att det inte skulle vara någon större skillnad mellan OSX och Windows är ju ren lögn (eller okunskap).

Mmm, eftersom du antyder att den ena är bättre än den andra så väntar jag med att svara dig till du lägger upp ett hållbart bevis fär din tes. Jag har inte sagt att det inte är någon stor skilland mellan OSX och Windows. Jag har däremot sagt att om man kan det ena så är det inte självklart att man ska byta till det andra "för att det är så jäkla mycket bättre".

Men jag kan inte förstå att det ska det vara så svårt att förstå att det till sist ändå är din musikaliska kunskap som avgör ifall du du får ett bra musikaliskt resultat på din inspelning, inte ifall du kör Mac eller PC. Lägg ner, det tänker jag göra!

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

borbas (oregistrerad)

Oj, var inte meningen att ni skulle bli arga på varandra.

Jag tror att jag mer eller mindre har bestämt mig för någon slags

form av mac.

Hurdan är Logic's piano-roll editerings-mässigt?

Onödigt komplicerad? Lättanvänd ? Smidig? Ni förstår vad jag menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag retar säkert upp många nu men PC och Cubase är inget seriöst alternativ. Lite lekstuga.

Såna kommentarer bemöter jag med dina egna ord.

Det där är rent skitsnack och det vet du också.

Själv kör jag både PC och Mac. Men jag kan säga att nästa burk lugnt blir en Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, var inte meningen att ni skulle bli arga på varandra.

Jag tror att jag mer eller mindre har bestämt mig för någon slags

form av mac.

Hurdan är Logic's piano-roll editerings-mässigt?

Onödigt komplicerad? Lättanvänd ? Smidig? Ni förstår vad jag menar?

Jag tycker inte något i Logic är onödigt komplicerat, det är en genomgående sak i hela programmet tycker jag. Trots den feta manualen har jag väldigt sällan behövt slå i den. Upplever inte pianorollen som komplicerad, allt finns där man vill ha det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en iMac och Tracktion. Sen köper du en stooor påse godis för pengarna som blir över.

Om du är osäker på vilket OS du vill köra så rekommenderar jag att du köper en mac eftersom det ger dig möjligheten att köra båda.

Och Tracktion finns ju dessutom till båda 🙂

Och miljön man jobbar i påverkar faktiskt ditt resultat. Om man trivs med det eller inte spelar ju faktiskt in ganska mycket.

Själv gillar jag varken MacOS eller Windows särskilt mycket. Men när det gäller musikskapande så är man ju mer eller mindre tvungen att välja mellan dem, och då väljer jag MacOS anyday.

Att Cubase inte skulle vara proffsigt förstår jag inte riktigt. Jag gillar visserligen inte Cubase, men det är nog så proffsigt som vilken anna host som helst. Och benämningen lekstuga ser jag bara som positivt. Det är ju det en kreativ miljö ska vara. Vill man jobba "seriöst" med musik så är man ju helt fel ute.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en iMac och Tracktion. Sen köper du en stooor påse godis för pengarna som blir över.

Om du är osäker på vilket OS du vill köra så rekommenderar jag att du köper en mac eftersom det ger dig möjligheten att köra båda.

Och Tracktion finns ju dessutom till båda 🙂

Och miljön man jobbar i påverkar faktiskt ditt resultat. Om man trivs med det eller inte spelar ju faktiskt in ganska mycket.

Själv gillar jag varken MacOS eller Windows särskilt mycket. Men när det gäller musikskapande så är man ju mer eller mindre tvungen att välja mellan dem, och då väljer jag MacOS anyday.

Att Cubase inte skulle vara proffsigt förstår jag inte riktigt. Jag gillar visserligen inte Cubase, men det är nog så proffsigt som vilken anna host som helst. Och benämningen lekstuga ser jag bara som positivt. Det är ju det en kreativ miljö ska vara. Vill man jobba "seriöst" med musik så är man ju helt fel ute.

Man kan leka på många sätt, men när program börjar se ut som lekstugor börjar jag backa lite. Men man ska nog inte titta på vilket program som är mest eller minst lekstuga i första hand. Snarare ser jag det såhär:

För det första tyckar jag nog att man jobba med det program man trivs med, som gör det man vill att det ska göra och det som man enklast att hantera.

För det andra är det aktuellt att fundera över om man behöver den apfetaste versionen av programmet i fråga, eller om man kan nöja sig med en budgetversion. Ska du jobba med det professionellt? Eller bara hemma som hobby? Kan budgetversionen göra allt det för att jag ska kunna jobba professionellt? Osv

Jag håller helt med om att utseendet på programmet spelar stor roll för själva processen. T.ex upplever jag Cubase som väldigt plottrigt och okarismatiskt, tillskillnad mot vad jag upplever Logic. Men i grund och botten handlar det om tycke och smak och på vilken nivå du vill använda programmet, inget annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

borbas (oregistrerad)
Ska du jobba med det professionellt? Eller bara hemma som hobby?

Kommer spendera hela min fritid, men på nybörjar-nivå(hobby).

Eventuellt gå ut med hunden då och då, om hon har varit snäll >🙂

Budgetversion eller inte? Får tänka på det. En del funktioner som budgetversionen

saknar vore trevliga. Får grubbla på det som sagt.

Versa hur pass funktionsduglig iMac20'en är?

Tack för tipsen förresten ^^

Redigerat av borbas
Link to comment
Dela på andra sajter

Budgetversion eller inte? Får tänka på det. En del funktioner som budgetversionen

saknar vore trevliga. Får grubbla på det som sagt.

Versa hur pass funktionsduglig iMac20'en är?

Det finns faktiskt en fördel med begränsningar i programmen med tycker jag. Dels är det färre saker som distraherar och dels får man hitta på lite kreativa lösningar för saker och ting.

Själv valde jag host till största del pga dess workflow, som jag tycker är viktigare än massor med funktioner. Att kunna få ner en idé så snabbt som möjligt utan distraktioner hjälper att hålla motivationen uppe. Allt småpill går ju alltid att lösa sen på ett eller annat sätt oavsett vilken host man sitter med.

En 20" iMac räcker väldigt långt. Man får köra rätt rejäla projekt för att maxa den. Den är inte så harmlös som den ser ut 🙁

Trevligt att du insett vilket slöseri med tid spelandet är förresten. Tyvärr allt för många jag känner som är fast i det träsket 😮

Så välkommen till ditt nya tidsslöseri: forum.studio.se 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

borbas (oregistrerad)
Det finns faktiskt en fördel med begränsningar i programmen med tycker jag.

Förstår vad du menar.

Trevligt att du insett vilket slöseri med tid spelandet är förresten.

Sant. Blir ändå sur och otrevlig mot miljön runt omkring mig.

Vid ett köp av 20"imac och Logic-e skulle jag tjäna in bra mycket pengar

som jag skulle kunna lägga ut på ett interface. Och om jag känner att Logic-e inte

räcker till så finns det ju uppgradering till hands ^^.

Går det att skjuta på mer minne i en iMac ?

ps. Iofs så verkar inte en MacBook så pjåkig heller. Vit och fin, eller om man föredrar svart.

Redigerat av borbas
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...