Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är på jakt efter nya ljud och instrument och har hittat mer än jag orkar hantera. En del är skit, en del är bra. Men ni som är vana låtskrivare/kompositörer, hur gör ni för att hitta just det ljud/instrument som passar er? Har ni en inre idé om vad ni letar efter eller låter ni er inspireras av det ni hör och får nya låtidéer utifrån det?

Den här veckan har jag lyssnat på tusentals ljud och instrument, inte en suck att jag kommer ihåg allt detta och kan placera dem i en låt jag kommer på om 2 år. Letar man upp sina favoriter, har man ett mönster man följer (jag tror jag har det) eller hur gör NI?

Annons
Postat

Älkommen i klubben 😎 Har också typ 1 miljard ljud, samplingar, banker, presets osv. Mycket ligger i drivor på hårddiskarna outforskat. Har väl någon inre dröm att nån gång lyckas organisera och katalogisera och försöka få överblick.

Men det finns lite ordning o reda oxå 🙂

Det är ju svårt att veta om ett ljud man tycker låter ballt funkar i en produktion innan man testat. Att sitta i en vecka och lyssna ljud är meningslöst, blir bara förvirrad och tappar omdöme.

Numera gör jag så att när jag använt ett ljud så sparar jag ner det med referens till låten jag hade det i. För ofta tänker man ju, ahh basljudet i den låten skulle kanske passa. Då känns det ju joxigt att behöva öppna upp den gamla låten och kolla.

Dom gånger man sitter och går igenom banker efter tex ett pad ljud så kanske man springer på ett leadjud som man tycker låter ball, då kopierar jag det till min egen "leadjuds" mapp, för det är ändå där man kollar först.

Jag tror många har sina favoritljud som grund, men man är ju alltid på jakt efter förnyelse och då kan det ju vara skönt att ha mycket "reservljud" att kunna utforska!!

Postat
Älkommen i klubben 😎 Har också typ 1 miljard ljud, samplingar, banker, presets osv. Mycket ligger i drivor på hårddiskarna outforskat. Har väl någon inre dröm att nån gång lyckas organisera och katalogisera och försöka få överblick.

Men det finns lite ordning o reda oxå 🙂

Det är ju svårt att veta om ett ljud man tycker låter ballt funkar i en produktion innan man testat. Att sitta i en vecka och lyssna ljud är meningslöst, blir bara förvirrad och tappar omdöme.

Numera gör jag så att när jag använt ett ljud så sparar jag ner det med referens till låten jag hade det i. För ofta tänker man ju, ahh basljudet i den låten skulle kanske passa. Då känns det ju joxigt att behöva öppna upp den gamla låten och kolla.

Dom gånger man sitter och går igenom banker efter tex ett pad ljud så kanske man springer på ett leadjud som man tycker låter ball, då kopierar jag det till min egen "leadjuds" mapp, för det är ändå där man kollar först.

Jag tror många har sina favoritljud som grund, men man är ju alltid på jakt efter förnyelse och då kan det ju vara skönt att ha mycket "reservljud" att kunna utforska!!

Jag håller med dig, men samtidigt så vill man ju inte att allt man göra, låter lika dant. Iaf så vill jag att varje låt, har de ljud och det arrangemang den är förtjänt av. Visst kan man snappa upp 10-15 ljud, hitta på slingor, basar och drums, men vem vill låta så?

Jag vill att varje låt ska få sin rättvisa. Men HUR lyssnar man av tusentals ljud?

Postat

Jag låter mig ofta inspireras av ljuden. Brukar sätta mig och gå igenom lite gratis-vsti när jag har tråkigt, och hittar inte sällan något ljud som jag gillar. Sen bygger jag en låtgrund runt det ljudet och har skitskoj.

En annan gång är det tvärt om, då har jag en låtidé och går igenom presets för att försöka hitta något som passar in. Det är mycket tråkigare och kräver att jag har en riktigt bra dag.

När det gäller standardljuden, som för mig är typ trummor och bas, kör jag nog enligt en ganska tydlig mall iallafall i projektens barndom. Sen kanske jag byter ut något trumljud om jag känner mig wild and crazy. 😎

(fast nu har jag iofs gått ifrån mina trumljud, men iallafall)

Postat
Jag låter mig ofta inspireras av ljuden. Brukar sätta mig och gå igenom lite gratis-vsti när jag har tråkigt, och hittar inte sällan något ljud som jag gillar. Sen bygger jag en låtgrund runt det ljudet och har skitskoj.

En annan gång är det tvärt om, då har jag en låtidé och går igenom presets för att försöka hitta något som passar in. Det är mycket tråkigare och kräver att jag har en riktigt bra dag.

När det gäller standardljuden, som för mig är typ trummor och bas, kör jag nog enligt en ganska tydlig mall iallafall i projektens barndom. Sen kanske jag byter ut något trumljud om jag känner mig wild and crazy. 😎

(fast nu har jag iofs gått ifrån mina trumljud, men iallafall)

Tja, du låter ungefär så som jag skulle vilja ha det. Jag har som sagt lyssnat på tusentals ljud och har fått kanske 5-10 slingor som är OK, men sen då? bara slingor gör ingen låt....

jag tycker fortfarande det är svårt att sortera allt....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.