Jump to content
Annons

Vart kommer denna melodi i från ?


Staffan (oregistrerad)

Recommended Posts

Staffan (oregistrerad)

Förra veckan så köpte jag albumet Synthesizer Dance volume 8 från Hypersound Productions och den första låten på skivan innehåller en välbekant melodi som jag behöver hjälp att hitta ursprunget till.

Så här låter melodin:

web.telia.com/~u90109693/grefberg.mp3

Denna låten är skriven av Gustaf 'Lizardking' Grefberg, fast visst låter melodin bekant. Dock har jag svårt att hitta ursprunget. Kan det vara från någon tv-serie?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visst låter den bekant, men jag tror snarare att det beror på att låten bygger på en av världens mest använda ackordrundor. Melodin bygger på sekvenser, vilket har använts extremt mycket i kvintkedjor ända sedan slutet av 1500-talet.

Så chansen är stor att du hört ett 50-tal låtar som låter i stort sett likadant som denna. (kolla schlager-vinnar de senaste 20 åren så hittar du garanterat denna låt 10 gånger. T "I am not a sinner nor a saint" med alcazar t.ex)

Men den var snygg.. precis som kvintkedjor brukar vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Staffan (oregistrerad)
Och Lizardkings (grefbergs gamla handle) låtar gick så allihopa.

Tja, det är kanske därifrån jag har hört melodin. Jag lyssnade en hel del på hans mod-filer under Amiga-epoken och dom melodierna sitter väl fortfarande kvar i huvudet .

Link to comment
Dela på andra sajter

Staffan (oregistrerad)
Så jag vann inget då menar du ?

Du ligger bäst till hittills. Själv var jag helt inställd på att det var en instrumental låt som vi sökte, fast troligtvis så är det Lena's låt som har låtit inspirera Gustaf.

Dock finns det inget pris till denna musikfråga. Brukar det göra det ?

Om han har snott melodin från Lena och lanserat det på ett Schweiziskt synthalbum så lär det inte bli många som inser vart han har tagit melodin i från. Lena har väl aldrig lanserat sig utanför landets gränser vad jag vet.

Pet Shop Boys

Stilen som Gustaf spelar (genren kallas Spacesynth) brukar ofta sammankopplas med Pet Shop Boy's låtar så du har en poäng där. Dock kan jag inte urskilja vilken låt du syftar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag vann inget då menar du ?

Du ligger bäst till hittills. Själv var jag helt inställd på att det var en instrumental låt som vi sökte, fast troligtvis så är det Lena's låt som har låtit inspirera Gustaf.

Dock finns det inget pris till denna musikfråga. Brukar det göra det ?

Om han har snott melodin från Lena och lanserat det på ett Schweiziskt synthalbum så lär det inte bli många som inser vart han har tagit melodin i från. Lena har väl aldrig lanserat sig utanför landets gränser vad jag vet.

Nej men det borde det.

Kanske du kan spela in en fanfar till mig eller nått. Eller bara kora mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Staffan (oregistrerad)
Nej men det borde det.

Tror du inte att det skulle ta död på forumet ifall varenda liten fråga borde ha ett pris till den som hittar svaret på frågan ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag vann inget då menar du ?

Du ligger bäst till hittills. Själv var jag helt inställd på att det var en instrumental låt som vi sökte, fast troligtvis så är det Lena's låt som har låtit inspirera Gustaf.

Dock finns det inget pris till denna musikfråga. Brukar det göra det ?

Om han har snott melodin från Lena och lanserat det på ett Schweiziskt synthalbum så lär det inte bli många som inser vart han har tagit melodin i från. Lena har väl aldrig lanserat sig utanför landets gränser vad jag vet.

Nej men det borde det.

Kanske du kan spela in en fanfar till mig eller nått. Eller bara kora mig.

Jag tycker DrHans borde få en lite fanfar. iaf en skriftlig sådan 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...