Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag Àr rÀtt ny nÀr det gÀller midi. JAg har börjat leka lite i Cakewalk med mitt keyboard, men problemet Àr att midiljuden lÄter sÄ förskrÀckligt dÄligt. Jag hade bara den ljudbank som man fÄr med Creative-ljudkortet (8mb). Jag sökte i Google och hittade en pÄ 32mb, men till min besvikelse sÄ lÀt den till och med sÀmre, speciellt gÀmfört med ljudkvaliten nÀr keyboardet spelar upp midi, dÄ det lÄter exelent. Jag har fÄtt en kÀnnsla av att det Àr tÀnkt att midiljud SKA lÄta dÄligt, vilket lÄter dumt givetvis. Jag Àr som sagt nybörjare pÄ midi, sÄ hur gör ni nÀr ni ska göra en midifil? Vad anvÀnder ni för program, hur gÄr ni till vÀga etc.? Jag skulle absolut uppskatta om nÄgon kunde berÀtta avancerat.

Tack pÄ förhand..

Annons
Futuro (oregistrerad)
Postat

Prova Reason eller demon pÄ Sonar som följde med senaste nr av Studio.

Softsynthar Àr nyckeln, det Àr dÄ du kan börja med intressantare ljud.

DÄ kanske du lyckas bÀttre nÀr du spelar in dina midifiler.

Postat

midi som du menar Àr egentligen General MIDI, dvs en standarduppsÀttning av 128 instrument som gör att lÄtarna tar liten plats och kan spelas upp hos alla som har General MIDI och lÄta snarlikt.

Som Futuro sa Àr software synthar nyckeln till framgÄng. DÄ fÄr du grymt bra ljud. Det finns orkesterbibliotek pÄ 160GB. Software synthar styr du med MIDI-signaler sÄ tillvÀgagÄngssÀttet att spela in Àr samma.

Som sagt, testa Cakewalk Sonar 3.

Postat

Jag har sökt pÄ forumet men jag hittar ingenting just nu...

Klarar Cakewalk Softwaresynthar?

Postat

HjÀlp pÄ vÀg.

Tanka hem ett demo

Spela runt lite. I detta demo finns mjukvarusyntar. NÀr du tröttnat pÄ dessa eller vill utvidga lite, kolla in KVRs arkiv

Detta borde kunna kicka igÄng dig. För att testa sonar, pallra dig ned till en musikaffÀr/kiosk och köp Studio. Tidningen, dÀr fÄr du en 6 mÄnaders demo version av Sonar 3.

Postat

PÄ Sonar 3 demon, Àr det nÄgra övriga restriktioner Àn att det "bara" fungerar i 6 mÄnader?

Postat

PÄ nÄgon Demo (minns inte vilken, kanske Reason) sÄ gick det exempelvis inte att spra. Men dÄ skall jag införskaffa mig tidningen.

Postat

I orions demo gĂ„r det inte att spara om jag minns rĂ€tt, men dĂ€r kan du se hur det kan lĂ„ta och om det kĂ€nns rĂ€tt för dig. Sonar3 demot i tidningen rekommenderas. Även om jag personligen tycker att Orion Ă€r smidigare att jobba med.

Postat

Om du bara Àr ute efter att det skall lÄta lite bÀttre sÄ finns det ganska mÄnga externa burkar som innehÄller midi ljud som ibalnd nÀstan Àr bra. De Àr desutom ganska billiga om man hittar begagnat.

Postat (redigerat)

Vad ska man ha för ljudbanker dÄ? (MÄste erkÀnna att jag inte fattar nÄgonting av nÄgot av programmen, förutom Cakewalk)...

OCh vad Àr/gör egentligen en softwaresynt?

Redigerat av Hemluth
Postat

för det första, Cakewalk Àr ett företag inte ett program.

Softwaresynth Àr ett insticksprogram som skapar egna ljud som du kan anvÀnda, t.ex saxofon, orgel och blipp.

Postat (redigerat)
Vad ska man ha för ljudbanker dÄ? (MÄste erkÀnna att jag inte fattar nÄgonting av nÄgot av programmen, förutom Cakewalk)...

OCh vad Àr/gör egentligen en softwaresynt?

Man bör ge det lite tid att begripa, och det Àr lite svÄrt först. Och vad man ska ha för ljubanker beror vÀl pÄ vilken musik man ska göra.

Vad Àr du mest intresserad av att göra för musik? Det Àr en bra grundfrÄga och kan vara rÀtt avgörande, sÄ att du inte lÀgger tid/energi/pengar pÄ nÄgot du inte anvÀnder.

För att svara pÄ din andra frÄga, sÄ Àr en softsynt mer eller mindre samma sak som en riktig synt fast i datorn. Begriper man inte vanliga hÄrdvarusyntar, Àr det inte lÀtt att begripa en softsynt heller. I korthet kan man sÀga att en softsynt funkar sÄhÀr.

synt.JPG

Vad softsyntar gör Àr vÀl som alla andra syntar. Ljud. Allt frÄn trummsyntar till emulationer av riktiga syntar. LÀger padmattor och leadslingor. Helt enkelt skapar ljud som du kan anvÀnda till din musik. En softsynt styrs via MIDI signaler i datorn, och du anvÀnder med fördel ett program som Sonar eller Cubase eller Orion tillsammans med softsyntar för att göra musik. Det finns Àven sk samplers, instrument som du laddar in andra ljud i, till exempel pianon, och dessa har ett mer naturligt ljud. Som General MIDI filerna, fast mycket mycket bÀttre.

Hoppas svaret gav dig ngt.

Ta dig tid att lÀra dig ett program Orion Àr lÀtt att komma igÄng med, om man bara ger det tid. Sonar har ju en jÀttebra guide i tidningen, och demot rÀcker lÀnge. Skulle rekommendera dig att titta efter och testa dig fram med Sonar3 demot. NÀr det slÀpper slipper du genral midi filerna.

Återkom gĂ€rna om det Ă€r oklart, eller skicka PM om det Ă€r nĂ„got.

Redigerat av Neko
Postat

Hemluth, jag hade precis samma frÄgestÀllningar som dig nÀr jag började med MIDI för nÄgra Är sen, hajade noll helt enkelt och lattjade med Cakewalk och General MIDI.

Mitt lyft kom nÀr jag ersatte Cakewalk med Cubasis och senare Cubase och dÀr fick man med ljudbanker som jag dÄ tyckte var awesome, jÀmfört med General MIDI, men som jag tycker suger ordentligt idag, man fÄr lixom högre krav.

Just nu kör jag SAMPLETANK L som ljudbank till Cubase och tycker det lÄter helt okej (lyssna pÄ lÄtarna pÄ min sida nedan, alla trummor, basar och pianon Àr SAMPLETANK).

Det finns sÀkert mycket bÀttre alternativ, men jag har varit nöjd hittills och funderar just pÄ att uppgradera min ST till nÄgon XL variant.

Postat
Vad Àr du mest intresserad av att göra för musik? Det Àr en bra grundfrÄga och kan vara rÀtt avgörande, sÄ att du inte lÀgger tid/energi/pengar pÄ nÄgot du inte anvÀnder.

Ta dig tid att lÀra dig ett program Orion Àr lÀtt att komma igÄng med, om man bara ger det tid. Sonar har ju en jÀttebra guide i tidningen, och demot rÀcker lÀnge. Skulle rekommendera dig att titta efter och testa dig fram med Sonar3 demot. NÀr det slÀpper slipper du genral midi filerna.

Det Àr Rock jag Àr intresserad av att göra.

SÄ fort jag gpr utanför huset fÄr jag se till att köpa Studiotidningen dÄ...

Fungerar alltsÄ Sonar/Orion som softsyntar, eler behöver man ett annat program för det?

Postat

Du gör nog bÀst i att köpa studiotidningen, installera Sonar, lÀsa i tidningen och prova i nÄgra dagar. DÄ kommer du ha mer koll pÄ vad som Àr vad. Det finns bra online-hjÀlp till Sonar ocksÄ.

Sonar kan spela upp softwaresynthar. MÄnga softwaresynthar Àr gratis.

Postat
Du gör nog bÀst i att köpa studiotidningen, installera Sonar, lÀsa i tidningen och prova i nÄgra dagar. DÄ kommer du ha mer koll pÄ vad som Àr vad. Det finns bra online-hjÀlp till Sonar ocksÄ.

Sonar kan spela upp softwaresynthar. MÄnga softwaresynthar Àr gratis.

Notera dock att softwaresyntar (som redan pÄpekat anvÀnds i andra program sÄsom cubase) som Àr gratis iblan (dock inte alltid) Àr aningens CPUkrÀvande, eller har dÄlig info eller andra problem. Det finns dock givetvis mycket bra gratis grunkor, kolla forum och recensioner för att hitta nÄgot som kan passa dig.

Postat

..Verkar som om ingen tagit upp ordet latency...jag vet inte hur ditt Soundblaster kommer att fungera ihop med VSTi's ( Softwaresyntarna som diskuterats ).

Vad har du för modell?

Latencyn, eller fördröjningen om vi ska göra det mer lÀttförstÄeligt, Àr den tid det tar frÄn det att du trycker ner en tangent pÄ din keyboard, tills du hör ett ljud pÄ ljudkortets utgÄng...

Kolla upp detta ocksÄ, eftersom du annars kommer ruttna bort pÄ att anvÀnda ett annars mycket inspirerande koncept...nu tror jag att soundblasterkorten har fÄtt nÄgon drivrutin som klarar detta, men mer tekiskt Àn sÄ vet jag inte.

Postat

Jag har stöt pÄ Ànnu ett problem. Hur fÄr man in syntarna i Sonar 3? Det som stÄr i guiden fungerar inte..

Postat

Jo, men jag har just köpt Sonar 3 -demot, och jag vill gÀrna som om det verkligen inte fungerar innan jag köper mer grejor...

Postat

Hmm.. installerade demot nu för att kolla.

Hittar inte heller nĂ„gon instĂ€llning för VST path. StĂ€ll denna frĂ„ga i Studios Sonar forum. Om inte annat sĂ„ kommer jag att meddela nĂ€r jag hittat nĂ„gon lösning. Det jag har sett av Sonar hittils nu pĂ„ en stund, Ă€r inte lovande. För krĂ„ngligt. Finns mycket smidigare och kraftfulla program. 😼

Postat

Sonar har ett hjÀlpprogram som heter Cakewalk VST Adapter. Kör den _efter_ du har installerat nÄgra VST-instrument. DÄ kommer du att hitta instrumenten under Insert->DXi-Synth. NÀr du valt ett instrument skapas tvÄ spÄr, ett audio (som synthen spelar upp ljudet i) och ett midispÄr dÀr du kan mata in noter till synthen.

Testa att spela noter i midispÄret med din midikeyboard eller genom att vÀlja view->piano roll pÄ midispÄret och klicka in noter.

Testa med en synth och se om det funkar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.