Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Så här står det i Wikipedia:

Citat
Gränssnitt, interface, inom kommunikationsteori de medier som förbinder olika användare. I datorteknik utgörs gränssnitten av inenheter och utenheter.

Kan användas väldigt brett och nyckelordet är väl att ett interface förbinder olika saker...

/H.

Postat (redigerat)

använder du en pc är förmodligen ditt tangentbord och windows ditt interface

ringer du någon är telefonen ditt interface

ska du spola på toan är toan med sin knapp (eller knappar, vissa avancerade toa-interface har ju två) ditt interface.

Redigerat av Mossman
Postat

Jag förmodar att du med interface i dethär fallet menar audio interface, vilket är detsamma som ljudkort. Fast många ljudkort är ju numera monterade i en extern låda med en firewire eller usb-kabel emellan därför känns det som en bättre benämning att kalla dem interface istället för ljudkort.

Postat
  rainydays sa:
Jag förmodar att du med interface i dethär fallet menar audio interface, vilket är detsamma som ljudkort. Fast många ljudkort är ju numera monterade i en extern låda med en firewire eller usb-kabel emellan därför känns det som en bättre benämning att kalla dem interface istället för ljudkort.

Ljudkort är ju den fysiska delen som sköter in och uppspelningen av ljudet och det som är interface är ju inget annat än koppleriet (nyanvändning av Malmskillndadsgatans vanligaste brott). Ljudkortet spelar in ljudet som du spelar in genom interfacet.

Postat
  Kryckan sa:
Ljudkort är ju den fysiska delen som sköter in och uppspelningen av ljudet och det som är interface är ju inget annat än koppleriet (nyanvändning av Malmskillndadsgatans vanligaste brott). Ljudkortet spelar in ljudet som du spelar in genom interfacet.

Ehm. Nej. Ett ljudkort är ett interface mellan dator och ljudkälla. Dvs en AD-omvandlare och en DA-omvandlare samt analog in/ut (från/till ljudkälla/producent) och digital in/ut som går mellan ljudkort och dator via PCI, USB eller FW.

Ett audio interface eller ljudkorts huvudsyssla är med andra ord att omvandla en analog ljudsignal till en digital signal som datorn kan förstå, och att omvandla en digital signal till en analog signal som högtalaren kan återge.

Hur man sen behandlar den analoga signalen innan eller efter den konverterats ingår liksom inte i något av begreppen. Om man har fantommatning, fina micpreamps etc. har ingenting att göra med hurvida det är ett interface eller inte.

Eller du vill mena att ett ljudkort enbart är ett kretskort med ADC/DAC helt utan I/O? Likadant med grafikkort?

Postat (redigerat)

Mitt ljudkort har inga A/D- och D/A-omvandlare. Är det inget ljudkort då...? 😲

Att omvandla från analog till digital och vice versa, är inte ljudkortets uppgift, utan A/D- och D/A-omvandlarnas uppgift - och i mitt fall sitter de separat utanför datorn och är kopplade till S/Pdif och Lightpipe-anslutningar på ljudkortet.

Jag tycker nog att Rainydays prickade in en bra beskrivning här:

rainydays sa:

Ett ljudkort stoppar man in i datorn, på en PCI-plats - eller möjligen om PCMCIA-kort också ska räknas som ljudkort, men det är nog ett gränsfall... 🙁

Ett audiointerface ser jag mer som ett externt "ljudkort" som kopplas in på någon port på datorn - Firewire eller USB...

Redigerat av Claes
Postat
  Claes sa:
Mitt ljudkort har inga A/D- och D/A-omvandlare. Är det inget ljudkort då...? 😄

Nja, det är väl ett gränsfall skulle jag påstå 🙂 Skulle nog hellre kalla det för ADAT/SPDIF interface isåfall. Men visst, eftersom det är ljudinformation som skickas skulle jag motvilligt kunna kalla det för ljudkort 🙂

Postat (redigerat)
  rainydays sa:
Fast många ljudkort är ju numera monterade i en extern låda med en firewire eller usb-kabel emellan därför känns det som en bättre benämning att kalla dem interface istället för ljudkort.

Men i det fallet så kan man ju också säga att USB/Firewire är interfacet mellan datorn och ljudkortet... Så därför så vidhåller jag mitt första inlägg:

Henning sa:
nyckelordet är väl att ett interface förbinder olika saker...

/H.

Redigerat av henning
Postat
  henning sa:
Men i det fallet så kan man ju också säga att USB/Firewire är interfacet mellan datorn och ljudkortet...

Mycket riktigt, därför kallas det också för usb- och firewire interface. En mus kallas för human interface device. Det du ser på skärmen kallas för user interface. Men ett user interface går även via ett DVI/VGA interface. Osv.

Många interface blir det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.