Jump to content
Annons

Pattern baserad inspelning?


leaf

Recommended Posts

Jag gillar att spela in musik med patterns som sedan sätts ihop till en låt, detta för att kunna testa lite olika konfigurationer och jamma lite lekfullt tills något intressant dyker upp.

Nu till min fråga som säkert är dum men jag ställer den ändå(står säkert i manualen).

Kan man ställa in eller förinställa så att all inspelning sker på samma sätt tex en loop på 4 takter typ pattern på en trummaskin?

Alltså alla tracks spelas in på samma sätt?

Tycker att det är skitjobbigt att hålla på och pilla med inställningar för hur lång loopen (pattern)skall vara för alla spår och kanaler.

Det verkar vara förinställt på 1 takts loop men jag gillar två eller fyra takter bättre när jag skapar, även för trumm patterns.

Hoppas någon förstår vad jag menar?

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vill alltså att alla tracks eller clips skall ha samma längd på (pattern) loopen när jag spelar in Midi patterns.

Finns det någon global inställning för hur långa patterns man skall spela in?

Jag använder Live 6 Demo och det är förinställt på en takt och det verkar vara globalt, men jag gillar att köra i fyra takter när jag gör musik.

Går det att fixa i någon inställning? eller måste man hålla på att ställa in längden innan man spelar in för varje Midi clip(track) man skall spela in?

Man kan ju alltid kopiera efter man ställt in en clip, men det borde ju vara enklare?

I logic så är det bara att dra en markör i session fönstret så långt man vill att loopen skall bli och sedan lyder alla tracks under det sedan

Detta måste ju gå i Live också tycker jag.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...