Jump to content
Annons

Strul med SX3


Phatsta

Recommended Posts

Hallå,

Jag kör Cubase SX3 på en AMD Athlon 2.6Ghz med 1024MB ram och ett Creative Audigy 24-bits ljudkort med Windows XP SP2. Jag har en massa strul med det, har försökt leta i ett par veckor nu i manualen, på Steinberg.net m.m men hittar ingen lösning, åtminstone ingen jag förstår nåt av.

Problemet är att jag med den s.k. 'ASIO Multimedia driver' får en 'total output latency' på löjliga 750ms. Inget vidare. Provade därför att ändra till 'ASIO DirectX Full Duplex driver' och fick ner latency till åtminstone 46ms. Man tycker ju det ska märkas, men det gör det inte så det hade ju varit bra om inte; Vid inspelning så går det bra några sekunder, sen börjar det skrapa och sacka efter med Audio-spåren, och till slut får jag upp felmeddelandet 'ASIO out of sync'. Har provat med olika sample rates men inget hjälper.

Dessutom, även om det är minsta problemet just nu, får jag in de redan inspelade kanalerna i den nya inspelningen, vilket då leder till eko. Har provat lite med att stänga av 'monitoring' och så men inget tycks hjälpa... knepigt; t.o.m om jag mutar alla instrument så att det fysiskt inte hörs nåt så spelas de in i alla fall. Så jag provade då att aktivera det inbyggda ljudkortet (ett Realtek AC97), och ställde Windows att köra inspelning på Creative kortet och utgående ljud på Realtek kortet. Men det verkar då som Win inte fixar det, för då hörs visserligen alla ljud via Realtek kortet, men ingen in-signal kommer från Creative-kortet. Istället tar Realtek kortet även över insignalen med..! Jag lyckades få det att fungera med piss-usel kvalité genom guiden 'testa maskinvaran' i ljud & ljudenheter under röst-fliken, men det var allt, annars fungerar det inte.

Fattar ingenting. Säljaren som sålde Cubase och MIC100'an till mig sa nåt om nån rackarns drivare man var tvungen att använda, men nu kommer ju inte jag ihåg det. Och som vanligt försvinner ju säljaren efter köpet (!) så jag har inte fått tag i honom heller... 😄

Nån som kan hjälpa mig lite?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)
Säljaren som sålde Cubase och MIC100'an till mig sa nåt om nån rackarns drivare man var tvungen att använda, men nu kommer ju inte jag ihåg det.

www.asio4all.com

installera och välj den drivisen i device / device setup / vst multitrack istället

Link to comment
Dela på andra sajter

www.asio4all.com

installera och välj den drivisen i device / device setup / vst multitrack istället

eller Kx project som också har Asio drivisar för creative labs grejjor.

Eller så kan du ju prova att ta ner Creative labs egna drivrutiner. De borde också ha ASIO.

...och avaktivera "what u hear"...

Hahaha, vad skönt. Det här var ju nästan en tråd att klistra när det gäller Creativekort. Svaren var ju tre raka bulleye! Stark jobbat!

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju klockrent att det finns folk som kan. Som med allting är man ju barn i början.

Nu har jag däremot fått ett annat VÄLDIGT irriterande 'fel'.

Allt det andra funkar, men nu har jag fått ett störigt *PIIIIIIIIIIIIIIIIIP* i Cubase, och bara i Cubase. Det kommer efter en stund när man spelat in. Det verkar klara ca 4 minuters inspelning, sen kommer pipet som varar i en sekund, med kanske 20 sekunders intervall. Högt och ljudligt också, inget litet blippande. Hur störigt som helst!

Har satt ASIO2K att skriva loggfil men allt den säger är detta:

[06c58474] ASIOGetSamplePosition

[06c58474] CB: bufferSwitchTimeInfo

Detta står massor av gånger på raken men jag vet inte om det alls har med pipet att göra. Och jag hittar ingenting i Cubase om nån Pre-roll eller click eller nåt som ens verkar vara i närheten av det här. Inte i ASIO2K inställningen heller. Och eftersom det verkar komma först efter några minuter börjar man ju undra... kan det vara ett varningsmeddelande av nån sort? Diskutrymme finns ca 17Gb av och sample rate är satt till 44100 som sig bör om jag förstått det rätt. Windows ljud är helt inaktiverade.

Nån som har nån aning?

Tack för att ni finns!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...