JagÀrsnabb Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 Tjenna. tÀnkte köpa en SM58 eller SM57.. Àr de nÄn större skillnad i ljudet? SM58 Àr vÀll typ en SM57 med puffskydd? inte riktigt men nÀstan.. frekvenskurvan Àr ju inte helt lika.. tÀnkt anvÀnda till sÄng och micka gitarrförstÀrkare Ä sÄ.. bör man skruva av puffskyddet nÀr man mickar förstÀrkarn me SM58an?
wqanis Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 SM58 lÀmpar vÀll sig mer till sÄng och Àr lite mer riktad Àn SM57:an, lite större frekvensomrÄde ocksÄ tror jag. Sm57:an Àr dÀr vÀll Ä andra sidan mycket mid i men inte sÄ mycke bas kanske.
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 SM58 lĂ€mpar vĂ€ll sig mer till sĂ„ng och Ă€r lite mer riktad Ă€n SM57:an, lite större frekvensomrĂ„de ocksĂ„ tror jag. Sm57:an Ă€r dĂ€r vĂ€ll Ă„ andra sidan mycket mid i men inte sĂ„ mycke bas kanske. Raffinerat svar đ "tror jag, kanske" SjĂ€lv tycker jag man ska vara sĂ€ker pĂ„ sin kunskap innan man postar. Dessutom har du fel. Det Ă€r samma mikrofon med olika chassin. Sm58 byggdes för att anvĂ€ndas till sĂ„ng, dĂ€rför det skyddande höljet sĂ„ man slipper oroa sig för pops och blĂ„sljud. Hursomhelst gör de olika chassikonstruktionerna att membranet Ă€r olika lĂ„ngt ifrĂ„n ljudkĂ€llan, en sm57a gĂ„r att micka nĂ€rmare med ( tĂ€nk centimeter ). DĂ€rför större proximityeffekt pĂ„ 57an. Men allt det dĂ€r Ă€r egentligen ointressant för en bra lĂ„t Ă€r en bra lĂ„t och vad som lĂ„ter Ă€r viktigare Ă€n hur det lĂ„ter. FrĂ„ga Claes.
VacUm Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 Köp du dig en SM58 och nĂ€r du vill att det ska lĂ„ta SM57 sĂ„ skruvar du av puffskyddet. -"NĂ€, men det lĂ„ter ju inte likadant" Inte riktigt, men nĂ€ra nog. Ska du enbart spela in med mikrofonen? ĂvervĂ€g gĂ€rna en kondensatormikrofon i sĂ„ fall. Med den kan du fejka till SM57/SM58-soundet mer Ă€n du kan fĂ„ en SM57/58 att lĂ„ta konding. Fast, visst, spelar du rockmusik sĂ„ kommer du nog vara mer nöjd med en dynamisk mikrofon.
JagĂ€rsnabb Postat 27 september 2006 TrĂ„dstartare Postat 27 september 2006 Har en stormembrans kondensator mick =) vill ha en dynamisk Ă„xĂ„.. vill ha variation och alltid bra me lite olika mickar đ bra till olika sound m.m.. FĂ„r se hur nöjd ja blir me SM58an đ blir en sĂ„n. tack för svaren đ va rĂ€tt bestĂ€mmd redan innan.. men man kan aldrig fĂ„ nog me rĂ„d Ă„ liknande
Danny Cort (oregistrerad) Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 SM58 lĂ€mpar vĂ€ll sig mer till sĂ„ng och Ă€r lite mer riktad Ă€n SM57:an, lite större frekvensomrĂ„de ocksĂ„ tror jag. Sm57:an Ă€r dĂ€r vĂ€ll Ă„ andra sidan mycket mid i men inte sĂ„ mycke bas kanske. đ
Emil Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 Har en stormembrans kondensator mick =) vill ha en dynamisk Ă„xĂ„.. vill ha variation och alltid bra me lite olika mickar đ bra till olika sound m.m.. FĂ„r se hur nöjd ja blir me SM58an đ blir en sĂ„n. tack för svaren đ va rĂ€tt bestĂ€mmd redan innan.. men man kan aldrig fĂ„ nog me rĂ„d Ă„ liknande Om du redan har en konding sĂ„ skulle jag lĂ€tt köpa en SM57.
Claes Holmerup Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 SM58 lĂ€mpar vĂ€ll sig mer till sĂ„ng och Ă€r lite mer riktad Ă€n SM57:an, lite större frekvensomrĂ„de ocksĂ„ tror jag. Sm57:an Ă€r dĂ€r vĂ€ll Ă„ andra sidan mycket mid i men inte sĂ„ mycke bas kanske. Raffinerat svar đ "tror jag, kanske" SjĂ€lv tycker jag man ska vara sĂ€ker pĂ„ sin kunskap innan man postar. Dessutom har du fel. Det Ă€r samma mikrofon med olika chassin. Sm58 byggdes för att anvĂ€ndas till sĂ„ng, dĂ€rför det skyddande höljet sĂ„ man slipper oroa sig för pops och blĂ„sljud. Hursomhelst gör de olika chassikonstruktionerna att membranet Ă€r olika lĂ„ngt ifrĂ„n ljudkĂ€llan, en sm57a gĂ„r att micka nĂ€rmare med ( tĂ€nk centimeter ). DĂ€rför större proximityeffekt pĂ„ 57an. Men allt det dĂ€r Ă€r egentligen ointressant för en bra lĂ„t Ă€r en bra lĂ„t och vad som lĂ„ter Ă€r viktigare Ă€n hur det lĂ„ter. FrĂ„ga Claes. FrĂ„ga mig? đđ Visst Ă€r en bra lĂ„t lika bra Ă€ven om den spelas in med trist utrustning - men den kan ju glĂ€nsa mer om det blir bĂ€ttre ljud ocksĂ„... đ TyvĂ€rr har jag inte med SM57/58 pĂ„ min testsite - men jag gillar inte ljudet i dem, utan ser dem mest som nödfallsmikrofoner för livesituationer. Ok - spela in gitarrstĂ€rkare med SM57 funkar - men inte sĂ„ng. VĂ€lj hellre Beta58 om du behöver en dynamisk till sĂ„ng. Beta lĂ„ter enligt min mening mycket bĂ€ttre Ă€n de gamla relikerna... đ
VacUm Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 (redigerat) FrĂ„ga mig? đ đVisst Ă€r en bra lĂ„t lika bra Ă€ven om den spelas in med trist utrustning - men den kan ju glĂ€nsa mer om det blir bĂ€ttre ljud ocksĂ„... đ TyvĂ€rr har jag inte med SM57/58 pĂ„ min testsite - men jag gillar inte ljudet i dem, utan ser dem mest som nödfallsmikrofoner för livesituationer. Ok - spela in gitarrstĂ€rkare med SM57 funkar - men inte sĂ„ng. VĂ€lj hellre Beta58 om du behöver en dynamisk till sĂ„ng. Beta lĂ„ter enligt min mening mycket bĂ€ttre Ă€n de gamla relikerna... đ Vad som lĂ„ter bra och dĂ„ligt Ă€r vĂ€l upp till var och en att avgöra. Skulle man genomföra en vĂ€rldsomfattande röstning dĂ€r dom 5000 mest framtrĂ€dande ljudteknikerna (som jobbar med inspelning i studiomiljö) fick rösta pĂ„ sin favoritmikrofon tror jag faktiskt SM57 skulle vinna. edit: Trist utrustning? Jag tycker en helt linjĂ€r/ofĂ€rgad inspelningkedja Ă€r den tristaste. Visst lĂ„ter det naturligt, men hur roligt Ă€r det om man ska spela in en rock- eller poplĂ„t? edit2: av ren nyfikenhet: Om producenten vill att sĂ„ngen ska lĂ„ta som om den var inspelad med en SM57 och du satt som ljudtekniker, hur skulle du mixmĂ€ssigt lösa det om du hade spelat in sĂ„ngen med en perfekt linjĂ€r stormembranare? För enkelhetens skull sĂ€ger vi att rummet var helt torrt. Redigerat 27 september 2006 av VacUm
Claes Holmerup Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 FrĂ„ga mig? đ đ Visst Ă€r en bra lĂ„t lika bra Ă€ven om den spelas in med trist utrustning - men den kan ju glĂ€nsa mer om det blir bĂ€ttre ljud ocksĂ„... đ TyvĂ€rr har jag inte med SM57/58 pĂ„ min testsite - men jag gillar inte ljudet i dem, utan ser dem mest som nödfallsmikrofoner för livesituationer. Ok - spela in gitarrstĂ€rkare med SM57 funkar - men inte sĂ„ng. VĂ€lj hellre Beta58 om du behöver en dynamisk till sĂ„ng. Beta lĂ„ter enligt min mening mycket bĂ€ttre Ă€n de gamla relikerna... đ Vad som lĂ„ter bra och dĂ„ligt Ă€r vĂ€l upp till var och en att avgöra. Skulle man genomföra en vĂ€rldsomfattande röstning dĂ€r dom 5000 mest framtrĂ€dande ljudteknikerna (som jobbar med inspelning i studiomiljö) fick rösta pĂ„ sin favoritmikrofon tror jag faktiskt SM57 skulle vinna. edit: Trist utrustning? Jag tycker en helt linjĂ€r/ofĂ€rgad inspelningkedja Ă€r den tristaste. Visst lĂ„ter det naturligt, men hur roligt Ă€r det om man ska spela in en rock- eller poplĂ„t? edit2: av ren nyfikenhet: Om producenten vill att sĂ„ngen ska lĂ„ta som om den var inspelad med en SM57 och du satt som ljudtekniker, hur skulle du mixmĂ€ssigt lösa det om du hade spelat in sĂ„ngen med en perfekt linjĂ€r stormembranare? För enkelhetens skull sĂ€ger vi att rummet var helt torrt. "80 miljarder flugor kan inte ha fel - Ă€t skit"...? đđ Jag Ă€r en sĂ„dan dĂ€r irriterande typ som Ă€rligt talat struntar i vad "5000 framstĂ„ende ljudtekniker" tycker - utan hellre gĂ„r efter mina egna öron. Jag sade ju att Beta58 enligt min mening Ă€r betydligt bĂ€ttre Ă€n SM58, sĂ„ det finns vĂ€l ingen anledning att klaga pĂ„ det uttalandet...? đł Jag Ă€r inte nödvĂ€ndigtvis ute efter en spikrak frekvensgĂ„ng bara för att jag klagar pĂ„ SM58 (jag anvĂ€nder bĂ„de rörmicar, bandmicar och andra fĂ€rgande micar sjĂ€lv) - men ljudet i den gillar jag helt enkelt inte, medan Beta58 Ă€r helt ok (trots att den ocksĂ„ fĂ€rgar ganska kraftigt). NĂ€r jag av en tillfĂ€llighet sĂ„g frekvensgĂ„ngen för ett par Ă„r sedan, sĂ„ förstod jag ocksĂ„ varför jag föredrar Betan... đ SM58: Beta58:
kempor Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 (redigerat) En SM57 pÄ rÀtt avstÄnd kan faktiskt lÄta vÀldigt "rak". Jag skulle köpt 57:an, funkar ju till stÀrkare, sÄng, trummor, gÄr att göra hur mycket som helst med den. Redigerat 27 september 2006 av kempor
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 (redigerat) En SM57.... gĂ„r att göra hur mycket som helst med den. Det gĂ„r tom att spika i tolvtum med den. Den kan tillochmed starta brĂ„k mellan Vacuum och Claes.. đ Redigerat 27 september 2006 av maxmaxmax
VacUm Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 Haha, ja, huruvida vi ska jÀmföra flugor och mÀnniskor kan man alltid diskutera, och visst, se bara pÄ valet, man ska inte alltid lita pÄ majoriteten, eller? MÄnga blir ju pÄverkade av propaganda. Jag reagerar mest pÄ att om man som tekniker inte kan tÀnka sig att spela in med en viss mikrofon pÄ grund av att man tycker den "lÄter illa" sÄ Àr man lite illa ute. I synnerhet om det sitter en producent brevid som efterlyser ett visst sound. Jag har erfarenhet av tekniker som stjÀlpt bÄde en och tvÄ inspelningar pga deras egna prestiger. Ibland pÄ grund av att man som musiker skickas ivÀg till ett rum dÀr man inte har ögonkontakt med nÄgon annan i bandet (lÀckagefobi) och ibland pga teknikerns musikaliska intentioner (som ju faktiskt inte Àr dennes jobb att ha). Vill jag som producent ha ett ljud som lÄter SM57 sÄ ska ingen tekniker i vÀrlden placera nÄgot annat framför ljudkÀllan. Den stora poÀngen med SM57 Àr inte att den ensam lÄter bra, men ett spÄr inspelat med SM57 Àr grymt lÀtt att sÀtta i mixen. Hörs bra, tar inte upp för mycket plats plus att den faktiskt svarar bra pÄ alla frekvenser utom dom högsta och lÀgsta. Eftersom dom Àr dynamiska Àr diskanten lite "trögare" vilket ses som ett plus i digital inspelningsmiljö. Testa att spela in en tamburin med en SM57 samtidigt som en stormembranare pÄ ett relativt nÀra avstÄnd. Jag tror du kommer uppleva tamburinen naturligare nÀr du lyssnar pÄ SM57. Du kommer i alla fall fÄ en tydligare kÀrna och bÀttre dynamik i alla frekvenser under 4000hz av den enkla anledningen att kondensatornmikrofonens "snabba" gensvar kommer lyfta fram transienterna en massa db som gör att du tvingas hÄlla nere gainen rejÀlt om du inte vill att det ska dista. Och Àven om du gainar ner diskanten pÄ kondingmiken sÄ lÄter det helt enkelt inte likadant.
Claes Holmerup Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 En SM57.... gĂ„r att göra hur mycket som helst med den. Det gĂ„r tom att spika i tolvtum med den. Den kan tillochmed starta brĂ„k mellan Vacuum och Claes.. đ đ YES! Blod! Nu! đđ
Claes Holmerup Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 Haha, ja, huruvida vi ska jĂ€mföra flugor och mĂ€nniskor kan man alltid diskutera, och visst, se bara pĂ„ valet, man ska inte alltid lita pĂ„ majoriteten, eller? MĂ„nga blir ju pĂ„verkade av propaganda. Lite överdrivet, men det lĂ€t sĂ„ perfekt i sammanhanget Ă€ndĂ„ - sĂ„ jag kunde bara inte lĂ„ta bli... đ Jag reagerar mest pĂ„ att om man som tekniker inte kan tĂ€nka sig att spela in med en viss mikrofon pĂ„ grund av att man tycker den "lĂ„ter illa" sĂ„ Ă€r man lite illa ute. I synnerhet om det sitter en producent brevid som efterlyser ett visst sound. Jag har erfarenhet av tekniker som stjĂ€lpt bĂ„de en och tvĂ„ inspelningar pga deras egna prestiger. Ibland pĂ„ grund av att man som musiker skickas ivĂ€g till ett rum dĂ€r man inte har ögonkontakt med nĂ„gon annan i bandet (lĂ€ckagefobi) och ibland pga teknikerns musikaliska intentioner (som ju faktiskt inte Ă€r dennes jobb att ha). Vill jag som producent ha ett ljud som lĂ„ter SM57 sĂ„ ska ingen tekniker i vĂ€rlden placera nĂ„got annat framför ljudkĂ€llan. Jag jobbar inte som ljudtekniker, sĂ„ jag kan ta mig friheten att ha Ă„sikter om olika prylar - och helt enkelt strunta i att skaffa utrustning som jag inte gillar - och har jag en bestĂ€md Ă„sikt om nĂ„got speciellt, sĂ„ berĂ€ttar jag hellre Ă€n gĂ€rna vad jag tycker. đ SĂ„ enkelt Ă€r det - och jag kan spela in en gitarrstĂ€rkare med helt andra mikrofoner om jag vill det. Exempelvis sĂ„ ken en bandmic lĂ„ta grymt bra pĂ„ gitarrstĂ€rkare. đ
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 En SM57.... gĂ„r att göra hur mycket som helst med den. Det gĂ„r tom att spika i tolvtum med den. Den kan tillochmed starta brĂ„k mellan Vacuum och Claes.. đ đ YES! Blod! Nu! đđ NĂ€, du slutade ju skriva du med stort D förra gĂ„ngen vi brĂ„kade sĂ„ vi har fred. fan vad störigt det var.. brr
djonas Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 SM58 helt klart. Tycker den Ă€r mer lĂ€ttanvĂ€nd och att den har ett bredare anvĂ€ndningsomrĂ„de, dessutom har den ju ett bredare frekvensomrĂ„de. đ
VacUm Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 Haha, ja, huruvida vi ska jĂ€mföra flugor och mĂ€nniskor kan man alltid diskutera, och visst, se bara pĂ„ valet, man ska inte alltid lita pĂ„ majoriteten, eller? MĂ„nga blir ju pĂ„verkade av propaganda. Lite överdrivet, men det lĂ€t sĂ„ perfekt i sammanhanget Ă€ndĂ„ - sĂ„ jag kunde bara inte lĂ„ta bli... đ Jag reagerar mest pĂ„ att om man som tekniker inte kan tĂ€nka sig att spela in med en viss mikrofon pĂ„ grund av att man tycker den "lĂ„ter illa" sĂ„ Ă€r man lite illa ute. I synnerhet om det sitter en producent brevid som efterlyser ett visst sound. Jag har erfarenhet av tekniker som stjĂ€lpt bĂ„de en och tvĂ„ inspelningar pga deras egna prestiger. Ibland pĂ„ grund av att man som musiker skickas ivĂ€g till ett rum dĂ€r man inte har ögonkontakt med nĂ„gon annan i bandet (lĂ€ckagefobi) och ibland pga teknikerns musikaliska intentioner (som ju faktiskt inte Ă€r dennes jobb att ha). Vill jag som producent ha ett ljud som lĂ„ter SM57 sĂ„ ska ingen tekniker i vĂ€rlden placera nĂ„got annat framför ljudkĂ€llan. Jag jobbar inte som ljudtekniker, sĂ„ jag kan ta mig friheten att ha Ă„sikter om olika prylar - och helt enkelt strunta i att skaffa utrustning som jag inte gillar - och har jag en bestĂ€md Ă„sikt om nĂ„got speciellt, sĂ„ berĂ€ttar jag hellre Ă€n gĂ€rna vad jag tycker. đ SĂ„ enkelt Ă€r det - och jag kan spela in en gitarrstĂ€rkare med helt andra mikrofoner om jag vill det. Exempelvis sĂ„ ken en bandmic lĂ„ta grymt bra pĂ„ gitarrstĂ€rkare. đ Jag Ă€r mest rĂ€dd att dina utlĂ„tanden lĂ€tt tolkas som om du vore en proffessionell ljudtekniker, vilket i sammanhanget det dĂ„ blir ganska viktigt att poĂ€ngtera att du inte Ă€r. Jag lyssnar hellre till nĂ„gon med bred yrkeserfarenhet Ă€n en hemmapulare nĂ€r jag vill ha ett utlĂ„tande om en pryl av den enkla anledningen att svaret generellt dĂ„ blir mer objektivt. Att sĂ€ga att en pryl Ă€r bra eller dĂ„lig sĂ€ger inte mycket om prylen. Det Ă€r oĂ€ndligt mycket bĂ€ttre att i sĂ„ fall förklara i vilka sammanhang prylen inte funkar, och nĂ„gon med gedigen kunskap borde Ă€ven kunna berĂ€tta om i vilka sammanhang prylen verkligen fyller en positiv funktion. Ditt/dina ideal av det perfekta ljudet Ă€r det förmodligen bara du i hela vĂ€rlden som har, precis som mina ideal Ă€r lika unika (och alla andras sĂ„klart). Men att kunna förstĂ„ andras ideal, eller i alla fall fĂ„ ett ungefĂ€rligt hum om vart producenter vill med sina mixar och acceptera det pĂ„ ett objektivt plan tror jag Ă€r en förutsĂ€ttning om man ska försöka sig pĂ„ att bedöma ljud och ljudkvalitĂ© ur ett konstnĂ€rligt perspektiv (vilket jag hĂ€vdar Ă€r ett mĂ„ste sĂ„ lĂ€nge man hĂ„ller det inom musikens ramar).
Elof (oregistrerad) Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 Den stora poĂ€ngen med SM57 Ă€r inte att den ensam lĂ„ter bra, men ett spĂ„r inspelat med SM57 Ă€r grymt lĂ€tt att sĂ€tta i mixen. Hörs bra, tar inte upp för mycket plats plus att den faktiskt svarar bra pĂ„ alla frekvenser utom dom högsta och lĂ€gsta. Eftersom dom Ă€r dynamiska Ă€r diskanten lite "trögare" vilket ses som ett plus i digital inspelningsmiljö. Testa att spela in en tamburin med en SM57 samtidigt som en stormembranare pĂ„ ett relativt nĂ€ra avstĂ„nd. Jag tror du kommer uppleva tamburinen naturligare nĂ€r du lyssnar pĂ„ SM57. Du kommer i alla fall fĂ„ en tydligare kĂ€rna och bĂ€ttre dynamik i alla frekvenser under 4000hz av den enkla anledningen att kondensatornmikrofonens "snabba" gensvar kommer lyfta fram transienterna en massa db som gör att du tvingas hĂ„lla nere gainen rejĂ€lt om du inte vill att det ska dista. Och Ă€ven om du gainar ner diskanten pĂ„ kondingmiken sĂ„ lĂ„ter det helt enkelt inte likadant. Det dĂ€r var bra sagt, en mycket bra sammafattning av hur/varför den micken oftast anvĂ€nds och funkar bĂ€st. đ Ibland kan sm57 fungera bĂ€ttre pĂ„ bĂ„de akustisk gitarr och sĂ„ng Ă€n en konding, helt beroende pĂ„ vad som den omges av i mixen.
Claes Holmerup Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 Haha, ja, huruvida vi ska jĂ€mföra flugor och mĂ€nniskor kan man alltid diskutera, och visst, se bara pĂ„ valet, man ska inte alltid lita pĂ„ majoriteten, eller? MĂ„nga blir ju pĂ„verkade av propaganda. Lite överdrivet, men det lĂ€t sĂ„ perfekt i sammanhanget Ă€ndĂ„ - sĂ„ jag kunde bara inte lĂ„ta bli... đ Jag reagerar mest pĂ„ att om man som tekniker inte kan tĂ€nka sig att spela in med en viss mikrofon pĂ„ grund av att man tycker den "lĂ„ter illa" sĂ„ Ă€r man lite illa ute. I synnerhet om det sitter en producent brevid som efterlyser ett visst sound. Jag har erfarenhet av tekniker som stjĂ€lpt bĂ„de en och tvĂ„ inspelningar pga deras egna prestiger. Ibland pĂ„ grund av att man som musiker skickas ivĂ€g till ett rum dĂ€r man inte har ögonkontakt med nĂ„gon annan i bandet (lĂ€ckagefobi) och ibland pga teknikerns musikaliska intentioner (som ju faktiskt inte Ă€r dennes jobb att ha). Vill jag som producent ha ett ljud som lĂ„ter SM57 sĂ„ ska ingen tekniker i vĂ€rlden placera nĂ„got annat framför ljudkĂ€llan. Jag jobbar inte som ljudtekniker, sĂ„ jag kan ta mig friheten att ha Ă„sikter om olika prylar - och helt enkelt strunta i att skaffa utrustning som jag inte gillar - och har jag en bestĂ€md Ă„sikt om nĂ„got speciellt, sĂ„ berĂ€ttar jag hellre Ă€n gĂ€rna vad jag tycker. đ SĂ„ enkelt Ă€r det - och jag kan spela in en gitarrstĂ€rkare med helt andra mikrofoner om jag vill det. Exempelvis sĂ„ ken en bandmic lĂ„ta grymt bra pĂ„ gitarrstĂ€rkare. đź Jag Ă€r mest rĂ€dd att dina utlĂ„tanden lĂ€tt tolkas som om du vore en proffessionell ljudtekniker, vilket i sammanhanget det dĂ„ blir ganska viktigt att poĂ€ngtera att du inte Ă€r. Jag lyssnar hellre till nĂ„gon med bred yrkeserfarenhet Ă€n en hemmapulare nĂ€r jag vill ha ett utlĂ„tande om en pryl av den enkla anledningen att svaret generellt dĂ„ blir mer objektivt. Att sĂ€ga att en pryl Ă€r bra eller dĂ„lig sĂ€ger inte mycket om prylen. Det Ă€r oĂ€ndligt mycket bĂ€ttre att i sĂ„ fall förklara i vilka sammanhang prylen inte funkar, och nĂ„gon med gedigen kunskap borde Ă€ven kunna berĂ€tta om i vilka sammanhang prylen verkligen fyller en positiv funktion. Ditt/dina ideal av det perfekta ljudet Ă€r det förmodligen bara du i hela vĂ€rlden som har, precis som mina ideal Ă€r lika unika (och alla andras sĂ„klart). Men att kunna förstĂ„ andras ideal, eller i alla fall fĂ„ ett ungefĂ€rligt hum om vart producenter vill med sina mixar och acceptera det pĂ„ ett objektivt plan tror jag Ă€r en förutsĂ€ttning om man ska försöka sig pĂ„ att bedöma ljud och ljudkvalitĂ© ur ett konstnĂ€rligt perspektiv (vilket jag hĂ€vdar Ă€r ett mĂ„ste sĂ„ lĂ€nge man hĂ„ller det inom musikens ramar). Jag förstĂ„r inte hur nĂ„gon skulle fĂ„ för sig att jag Ă€r en yrkesarbetande ljudtekniker, nĂ€r det stĂ„r klart och tydligt i min signatur, att jag Ă€r Ă„terförsĂ€ljare. Dessutom vet de som har varit med ett tag, att inte ens den firman Ă€r pĂ„ heltid, utan nĂ„got jag f.n. driver bredvid ett heltidsjobb. Jag förstĂ„r inte heller varför du blir sĂ„ upprörd över att jag berĂ€ttar att jag tycker att Beta58 Ă€r bĂ€ttre Ă€n SM58? Jag tycker ju sĂ„ och dĂ„ ska jag vĂ€l ocksĂ„ fĂ„ sĂ€ga det? Jag har anvĂ€nt bĂ„de SM57 och SM58 i mĂ€ngder tidigare - men jag tyckte alltid att de gjorde sig bĂ€st live (dock inte pĂ„ sĂ„ng), eftersom det inte Ă€r lika noga med detaljer i soundet pĂ„ livespelningar som det Ă€r vid inspelning. Allt handlar om tycke och smak nĂ€r det gĂ€ller ljud - men man mĂ„ste vĂ€l kunna sĂ€ga vad man tycker nĂ€r det dyker upp sĂ„dant som man har en Ă„sikt om i en diskussion - eller Ă€r det bara tillĂ„tet för de som jobbar i studio, att ha en Ă„sikt och lufta den i forumet...? Bara för att jag inte arbetar i studio, utan numera bara Ă€r en "hemmapulare", som du sĂ„ föraktfullt kallar det, innebĂ€r det inte att jag saknar erfarenhet av större sammanhang eller saknar kunskaper pĂ„ omrĂ„det, sĂ„ du ska kanske vara lite försiktig nĂ€r det gĂ€ller att dissa andras Ă„sikter och utlĂ„tanden... đ Om jag inte tycker om en mikrofon, sĂ„ sĂ€ger jag det i fortsĂ€ttningen ocksĂ„, pĂ„ samma sĂ€tt som jag berĂ€ttar om jag tycker om en mikrofon. Det anser jag att jag har lika stor rĂ€tt till som vem som helst i forumet. Bara för att en viss mikrofon traditionellt har anvĂ€nts vĂ€ldigt ofta till vissa saker, sĂ„ innebĂ€r det inte automatiskt att det Ă€r den enda eller bĂ€sta lösningen - och jag tycker Ă€rligt talat att du Ă€r minst lika fel ute som jag, nĂ€r du utesluter annat Ă€n SM57/58 - och framhĂ„ller dem som nĂ„got fantastiskt. Utvecklingen har gĂ„tt framĂ„t under de senaste 30 Ă„ren om du inte har mĂ€rkt det - sĂ„ man Ă€r inte lĂ€ngre tvungen att hĂ„lla sig till dessa reliker, utan det gĂ„r faktiskt att prova andra vĂ€gar och kanske dĂ€rmed fĂ„ fram ett mer intressant sound Ă€n alla andra, som tvĂ„ngsmĂ€ssigt gĂ„r pĂ„ gamla lösningar... đ Eftersom det Ă€r flest "hemmapulare" hĂ€r i forumet, sĂ„ Ă€r det dessutom troligen mindre intressant för de flesta att höra vad en producent kanske vill att teknikern ska göra eller inte göra. De flesta i forumet har ju bĂ„da de rollerna, samtidigt som de Ă€r musiker, lĂ„tskrivare och masteringtekniker...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.