Jump to content
Annons

Metaliskt ljud vid inspelning


fabian

Recommended Posts

Hej

Jag är ny på inspelningsbiten och har stött på ett problem.

Jag vill kunna spela in det som kommer från micken samt höra musiken i lurarna utan att det spelas in.

Just nu lyckas jag få utslag i cubase endast när jag trycker på "monitor" knappen på tracken och då blir ljudet metaliskt och åt rundgångshållet.

Jag tror inte jag lyckas koppla rätt på mixerbordet eller ställa in rätt inställningar i cubase(ljudkortsdrivrutinen).

Nu går utljudet från Mix-utgångarna på mixerbordet.

Jag har ett gammalt Soundcraft Spirit Folio 12 samt ett Delta Audiophile 2496 ljudkort.

Vet inte om jag förklarat på rätt sätt men om du har en lösning eller åsikt får du gärna posta den här

Med ytterst vänliga hälsningar

Fabian

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du inte trycker på monitorknappen och trycker på rec istället så händer det nog grejer ska du se.

Se till att bara skicka in ljudet från micken och inte utljudet från datorn tillbaks in i datorn.

Har du någon buss på mixerbordet du kan ansluta till ingången på ljudkortet?

Det vore ju det bästa. Då kan du ju styra vilken kanal som går till bussen som skickar det vidare till ljudkortet.

Så att master bussen kan spela upp det du vill höra.

Annars kan du har några aux:ar ut från mixern du kan skicka ljudet genom till ljudkortet.

Har du inga bussar så får du väl skicka sången via insertporten på kanalen men det är inte att föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...