Jump to content
Annons

Min studio...vad är dess svagheter


Zyan

Recommended Posts

Min dator känns inte riktigt kry, lite segare än vad den borde vara. Funderar nu om jag har lagt allt till rätta. Kopplat och partionerat som följer, använder på musik xp inloggningen musicxp.net konfiguration som tuning tips.

Vet inte om jag gör något kolosalt fel men tips mottages gärna.

Mixer Phonic mm1705a

Pod xt Gitarreffekt

sm 57

ADK-a51s

Korg 01w (används både som Synth och midiklaviatur)

Yamaha hs80m 8" aktiva monitorer

Dator (pc)

asus p5ld2 moderkort

EMU 0404

Intel p4 3 ghz

1 gig ram

Ett grafikkort med 2 utgångar (vet inte mer prestanda, kan kolla upp modellen men tror inte det är väsentligt)

Partionering av mina två sata-diskar:

C: Lek win xp (partitionen20 gig av 40 gigaren) här finns alla program, brännarprogram, word, excel, winamp osv.

d: Media-arkiv (partionen 170gig av 250gigaren)

e: projekt (partionenen 68gig av 250gigaren)

f: Cubase win xp (partitionen 20gig av 40gigaren, här ligger cubase och the grand2 och sen drivrutiner till hårdvaran, inget annat)

Mjukvara

Cubase SX3

Vst

Steinberg The Grand 2

+De pluggar som följer med sx3

Kopplat:

In till mixer:

Mickar (balancerat) och pod (obalancerat) på de kanaler med egen gain

Dator och synth till de kanaler med stereoreglage utan en gain.

Midi in och ut mellan synth och dator

Ut från mixer

"Group out" till dator för inspelning, på så sätt väljer jag vad som ska in

Main out: till monitorerna (balancerat)

Tjänar jag något på att koppla balancerat mellan dator och mixer (båda hållen), och mellan mixer och pod. De kablar jag har nu är relativt korta.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
C: Lek win xp (partitionen20 gig av 40 gigaren) här finns alla program, brännarprogram, word, excel, winamp osv.

d: Media-arkiv (partionen 170gig av 250gigaren)

e: projekt    (partionenen 68gig av 250gigaren)

f: Cubase win xp (partitionen 20gig av 40gigaren, här ligger cubase och the grand2 och sen drivrutiner till hårdvaran, inget annat)

Ööhhh, fattar jag det här rätt så har du lagt ditt WinXP för musik på en logisk partition...och det spelar ju ingen roll...men borde inte den partitionen heta "E"???

Första partition hd 1: C

Första partition hd 2: D

Andra partition hd 1: E

Andra partition hd 2: F

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Ööhhh, fattar jag det här rätt så har du lagt ditt WinXP för musik på en logisk partition...och det spelar ju ingen roll...men borde inte den partitionen heta "E"

Motivera varför? Vi vet ju inte hur dom är partitionerade. Primär/sekundär eller helt som extended eller eller eller! Det finns inget "borde". Dessutom kan man ge nya bokstäver efter installationen i diskmanagern. Förutom det så kan music-xp partitionen heta X under "vanliga" XP:n, och Y då man bootar in i music-xp:n (jag är ett levande exempel på detta).

Eller menar du "borde" som nån nödvändighet, inte observation av potentiellt skrivfel?

knep och knåp för fårskallar

Tydligen.

Tjänar jag något på att koppla balancerat mellan dator och mixer (båda hållen), och mellan mixer och pod. De kablar jag har nu är relativt korta.

Jag har utgått från början att ha allting balanserat. Jag väntar inte att problemen skall uppstå för att börja fundera på detta. Men, har du fungerande system, så kan du likaväl låta det vara.

Min dator känns inte riktigt kry, lite segare än vad den borde vara.

Kolla basic-grejerna: BIOS-inställningar, antivirus, virus (har du antivirus på music-xp:n?), drivrutiner. Med partitionering vinner du endast ordning och reda, sällan nånting på riktigt uppmätbart i hastighet. Defragmentering kan hjälpa, men det löser problem bara i särfall.

Själv har min music-xp inget internet, inget antivirus och aldrig någonsin windows-uppdateringar. If it works, donät fix it. Jag skannar Music-xp:n från "vanliga" XP:n med jämna mellanrum.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske du har en del program som styrs i systemet och som saktar ner datorn.

ctrl alt del .. o se..

Har kollat där men vet inte vad allt betyder...och det är så tidskrävande att söka på varenda lite process..kollar de mest misstänka...har även ett virus program på xp för vanligt bruk. Men den kan ju inte kolla system process när det andra osét opererar.

Link to comment
Dela på andra sajter

C: Lek win xp (partitionen20 gig av 40 gigaren) här finns alla program, brännarprogram, word, excel, winamp osv.

d: Media-arkiv (partionen 170gig av 250gigaren)

e: projekt    (partionenen 68gig av 250gigaren)

f: Cubase win xp (partitionen 20gig av 40gigaren, här ligger cubase och the grand2 och sen drivrutiner till hårdvaran, inget annat)

Ööhhh, fattar jag det här rätt så har du lagt ditt WinXP för musik på en logisk partition...och det spelar ju ingen roll...men borde inte den partitionen heta "E"???

Första partition hd 1: C

Första partition hd 2: D

Andra partition hd 1: E

Andra partition hd 2: F

:rolleyes:

Alltså...40 gigaren har två os, ett på vardera participation.

Förstår inte frågan för övrigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har utgått från början att ha allting balanserat. Jag väntar inte att problemen skall uppstå för att börja fundera på detta. Men, har du fungerande system, så kan du likaväl låta det vara.

Vill terminera svagaste länken, gibson les paul, pod xt, och sen obalanserat. Har inte möjligheten att prova med balanserat för inföskaffar jag kablar så kommer de användas. Har emu 0404 Balanserade in och utgångar?

Kolla basic-grejerna: BIOS-inställningar, antivirus, virus (har du antivirus på music-xp:n?), drivrutiner. Med partitionering vinner du endast ordning och reda, sällan nånting på riktigt uppmätbart i hastighet. Defragmentering kan hjälpa, men det löser problem bara i särfall.

Själv har min music-xp inget internet, inget antivirus och aldrig någonsin windows-uppdateringar. If it works, donät fix it. Jag skannar Music-xp:n från "vanliga" XP:n med jämna mellanrum.

Har antivirus på lek windows, men music xp är även uppkopplat (uppdateringar) har förhållandevis nya drivrutiner. Men kan jag verkligen söka det andra xp genom bara att söka genom dess windows. Finner man alla processer då? De är ju inte igång :S

Bios inställningar? Vet hur man kommer dit men vet inte vad jag ska ändra där. Har inte varit där inne sen jag installera moderkortet och gjorde grundinställningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...