Jump to content
Annons

Syntköp ca 10000kr


l_simon_l

Recommended Posts

Hej hej!

Sitter hemma med en kass Roland RS-5 synt som jag gärna skulle byta ut mot något bättre. Har ca 10 000 +/- någon tusenlapp att spendera. Synten ska vara en allroundsynt, men fina pianon och elpianon är ett måste.

Mina alternativ såhär långt:

Yamaha motif 6 (10 000kr på thomann)

Kort triton Le 61 (ca 10 000kr)

Roland Fantom XR (racksynt 12500kr)

Den enda av dem jag har haft chans att provspela var en motif och ljuden på den var alldeles utmärkta enligt mig. Ett plus är även sequensern (saknas på Fantom XR) och samplern (saknas på triton Le), men som sagt så har jag inte hört de övriga. Någon som har något annat förslag? Gör jag bort mig om jag köper en motif?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vill du ha bra pianon och sånt så kan jag rekommendera Roland. Inte lyssnat på modellen du skrev där, men är själv jäkligt svag för roland-syntharna.. Se åtminstånde till att få prova en sån innan du bestämmer dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

På min Roland RS5 är de enda ljuden som låter OK elpianon. Det akustiska pianot låter rent ut sagt bedrövligt, så jag vågar inte lita på rolands goda rykte 😉

Bor 10 mil från närmsta musikbörsen, men jag får väl ta mig en tripp ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

dobermann (oregistrerad)

Jag kan varmt rekommendera Korg Triton (dock inte en LE).

Jag har själv en sen några år tillbaks och har inte ångrat mitt köp trots att den var väldigt mycket dyrare innan Korg Extreme lanserades.

Du kan hitta en begagnad för ca 10k på vendolin.se

Åsikterna går isär om Motif eller Triton är "bäst" men som vanligt så är det en smaksak.

Korg Triton är lättjobbad med pekskärm samt att du kan bygga ut den med en exp-moss.

Fördelar med Yamaha Motif är att den bla har stöd för audio-lan.

Sen är det ju en smakfråga vad man tycker om synteserna och vågformerna på respektive synt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter på en Motif 6 och är helnöjd med den, den har ju även sampling redan från början och sparar data via vanliga smartcards.

Du kommer inte bli besviken på Motif'en oavsett om det gäller feta multipads..pianon..eller dom väldigt trevliga rhodes'en.. Vintage 74 t.e.x

Det var svårt val mellan en "normal" Triton och Motif'en när jag köpte min....

Motif'en hade ett par funktioner som Triton inte har...dessa funktioner blev ju sen aldrig av att man använde...men jag är fortfarande helnöjd med mitt val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Synten ska vara en allroundsynt, men fina pianon och elpianon är ett måste.
www.turnkey.co.uk har en drive på alla virus synthar utom modell c.

Vad sägs om 799 pund för Virus Indigo II?

Fina pianon och elpianon på en virus indigo? Njae :rolleyes:

Tack för era svar... Just nu lutar det åt en beggad triton eller en motif, så det är bara att bege sig iväg för provspelning.

Vad är exp-moss till triton?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är exp-moss till triton?

Tritons expansionskort..

------------------------------------

The TRITON series, TRITON Rack and Karma Music Workstation can be expanded by the installation of the ultimate DSP tone generator --- the 13 oscillator 6-voice MOSS (Multi-Oscillator Synthesis System) tone generator featured on the Z1. This lets you use all synthesis methods --- PCM, analog, VPM (variable phase modulation), and physical modeling --- on a single instrument. When the MOSS tone generator is installed, 128 MOSS programs are added. You can create combination programs that use multiple MOSS timbres together with HI sounds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har A-B testat Triton LE och MOTIF mot varandra och i mina öron låter MOTIF:en utan tvekan bäst!

Rolandsynthen har jag bara rattat lite på själv i musikaffären, men det jag hörde av den lät riktigt bra...

Jag köpte själv en MOTIF till min synthpark för ett tag sedan, och den är en av de synthar jag använder mest tillsammans med en ROLAND XP30 med massa exp. kort...

Vet inte om det är intressant för dig men MOTIF:en har Sampler, lite mer effekter och större möjligheter för realtidsstyrning....detta har inte Triton LE

Link to comment
Dela på andra sajter

Var in på musikbörsen igår och testade Triton Extreme, Roland Fantom X och den ursprungliga Motifen. Föredrog helt klart ljuden som kom ut ur motifen, så det kommer nog att bli en sån. Lite tråkigt att jag inte haft chans att lyssna på Motif ES, men det kanske är lika bra för den har jag inte råd med i alla fall;) Tack för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...