Jump to content
Annons

Demohouse

Recommended Posts

Guest Burnin Sven
Posted (edited)

Har snackat lite med folk från andra sidan pölen och man undrar vad det kostar att få en demo inspelad här i Sverige. Tydligen så är det på det sättet att man i staterna kör ett koncept man kallar demohouse (i alla fall inom Country och snarlik musik) och så har man med ett fast pris. Typ för en basic demo med fullt band ink. sångare så kostar det på nåt ställe ca. 150 dollar. Har du bara text och ingen melodi så kostar det 50 dollar extra. Ska det vara lite mer än basic så kostar det typ 325 dollar och ink. melodi blir det då + 50 = 375 dollar. Radiofärdigt då pratar vi tydligen från nån tusing och uppåt i dollar räknat. Man bibehåller copyright och musiker samt ev. sångare/inna är på proffsnivå. På den här mannens låt som jag pratade med sjöng en av brudarna från Behring Straight ni vet det där bandet som man gjorde en dokumentär om på 60 minutes så det är ju inte kattskit direkt. Studion som den demon kommer ifrån heter Gator Hole Studios och ligger så vitt jag förstår i Nashville. Hur fan dom får det att gå ihop ekonomiskt det kan man ju undra. Typ en helt OK originaldemo som låter OK oxå och då med köpt melodi med en helt OK sångare/inna som du själv som textförfattare bibehåller äganderätten till för under tusenlappen hur fan går det till. Finns det nåt sånt i Sverige oxå i så fall så kanske det är läge att lägga ner det här med att spela ín själv 🙂 .

Göran

Edited by Burnin Sven
Annons
Guest Burnin Sven
Posted

Verkar framför allt ganska mycket dyrare 5000 för en full demo när dom tar från ca. 1000 och uppåt i staterna. Skulle jag ha en Countrydemo så blir det nog staterna då måste jag säga. Tack för tråd länken

Göran

Guest Burnin Sven
Posted

Kollade in Demoakuten och deras lyssningsexempel fattar jag inget av en dirkt kopia av en befintlig låt med Ronan Keating hmm inge bra reklam orginalet var tusen gånger bättre. Har ju inte fått några priser bekräftade men det ska väl inte vara så svårt att surfa över och kolla. Ett Demohouse heter Gator Hole Studios och dom borde ju ha en hemsida med priser. Skickar på länken till låten han snackade om kostade visst 375 dollar. Skickar oxå på hans sida med flera låtar som tydligen spelats in på olika demostudios hur mycket dom har kostat det vet i hundan.

Göran

http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=596505

http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=415204