Jump to content
Annons

Where Do We Go From Here? - Shade Tree


Recommended Posts

LÅTNAMN: Where Do We Go From Here?

ARTIST/GRUPP: Shade Tree

GENRE: Pop

LÅTLÄNGD: 3 min

KOMPOSITÖR: Martin Sörensson

PRODUCENT: -

EV. MEDVERKANDE: Martin Sörensson - Gitarr, Oscar Wikberg - Bas, Jessica Bah Rössman - kör, Jenny Svensson - Piano, kör, Carl Jönsson - Sång, gitarr

INSPELNINGSÅR:2006

FORMAT: MP3

STORLEK: ca 3 MEG

STATUS: Färdig Demo

Hej alla!

JAg heter martin sörensson och är ny här på forumet så jag tänkte att jag kunde presentera mig med att lägga upp en låt jag gjort.

låten heter Where Do We Go From Here och är inspelad med mitt band Shade Tree i Peekaboo studio i Göteborg.

Det hade varit jättekul om ni ville ta er tid och lyssna och gärna skriva några rader vad ni tycker. Jag menar framför allt i ren kompositionsmässig bemärkelse, men alla kommentarer är givetvis välkomna . både bra och dåliga.

kram på er så länge , Martin

Wheredowegofromhere_shadetree.mp3

Redigerat av martinsörensson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Kanske bäst du kollar in reglerna för postning annars blir det skäll 😏 . Formen är ok ett känt upplägg som funkar fint skulle dock vilja ha ett lite mjukare komp eller hur man ska säga det känns lite kantigt me inte otajt det är inte det jag menar. Kanske läga att titta över mixen lite jo det skulle jag nog gjort. Det blir mycket hals på sången låter nästan gränsfall ibland även om jag hör att det finns resurser till nån ton till att kliva upp så blir det lite ansträngt ibland på nåt sätt. Men jag gillar låten den är helt ok i mina öron. Lycka till

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Skalmannen (oregistrerad)

Aah...det svänger. Porrigt värre detta. Skulle kunna tänka mig en hel kväll med rödtjut, polare och tacos med den här i bakgrunden. I like...

Sången ligger perfekt i ljudbilden tycker jag. Fint mixad.

Basen känns lite diffus tycker jag. Kanske kunde skruva lite mer på den. Ibland hör jag den tydligt men ibland känner jag den inte alls. Kanske är mina lurar...

Trummorna skulle kanske kunna vara lite softare i soundet. Alltså att dom låter lika varma som låten i övrigt. Rundare i formen liksom.

Nej men hörrni hörrni hörrni, det här gillades.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter väldigt bra arr- och kompositionsmässigt. Bra sångresurser men jag tror på en lägre tonart för att få ut bäst kraft i sången, dessutom är engelskan inte den bästa men den är vi många som inte behärskar. Snyggt jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Alla.

Verkligen kul att ni tagit er tid och lyssnat och skrivit några rader. Jag är som sagt ny här och ser, efter att jag läst reglerna, att jag inte riktigt följde rutinerna. Får göra det nästa gång...

Det där med sången är lite knepigt. Hela låten bygger på ett e-maj "riff" som spelas i en öppet ackord. så om man ska sänka så måste man stämma om gitarren ett tonsteg ned. vi diskuterade det där med det höga sångläget, men tyckte det kunde gå under kategorin "desperation"... 😳

Trummorna är faktiskt lite hårda. tror det är trummisens set som låter på det viset. (ett mkt litet jazzigt set).

Men i alla fall - Tack så mycket för er respons! Jag ska ta och lägga upp någon mer låt här snart. Det var kul

-Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

en bra enkel låt. det är väl ganska enkelt arr'. glad och fin låt. det är väl en HIT antar jag. hehe.

tycker dock inte om den dära gitarren som lägger små "licks" slutet av varje vers. konstigt ljud som inte har något där att göra. den kan vara kvar fast med ett annat ljud. tycker jag.

peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

andresass (oregistrerad)

Jag tycker melodin är strålande! Sången känns självklar. Kanske något ansträngd. Skönt blåsarrangemang också. Jag skulle nog ha skitat till det lite mer. Gitarren är lite för mycket chorus på tycker jag och ligger för långt fram i mixen på versen och stör sången något. Piano mer i mitten av ljudbilden. Pianot kännns även lite suddigt i soundet. Jag gillar Van Morrison vibbarna! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du fyllt i information eligt gällande regler besvärar jag mig inte att Lyssna..

Regler för Demospelningar ..

Haha. det är intressant att se hur kinkiga vissa är med det här med reglerna. :rolleyes:

jag har ju erkänt att jag slarvade med det, missade helt enkelt att det fanns några, och även sagt att jag ska följa dessa nästa gång. jag är som sagt ny här... 😛

verkar ju jobbigare att besvära sig med att klaga än att besvära sig med att lyssna. eller Lyssna som du skriver.

visst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du fyllt i information eligt gällande regler besvärar jag mig inte att Lyssna..

Regler för Demospelningar ..

Haha. det är intressant att se hur kinkiga vissa är med det här med reglerna. :rolleyes:

jag har ju erkänt att jag slarvade med det, missade helt enkelt att det fanns några, och även sagt att jag ska följa dessa nästa gång. jag är som sagt ny här... 😛

verkar ju jobbigare att besvära sig med att klaga än att besvära sig med att lyssna. eller Lyssna som du skriver.

visst.

Varför inte bara ändra i ditt inlägg och skriva dit detta nu???

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du fyllt i information eligt gällande regler besvärar jag mig inte att Lyssna..

Regler för Demospelningar ..

Haha. det är intressant att se hur kinkiga vissa är med det här med reglerna. 😑

jag har ju erkänt att jag slarvade med det, missade helt enkelt att det fanns några, och även sagt att jag ska följa dessa nästa gång. jag är som sagt ny här... 🙂

verkar ju jobbigare att besvära sig med att klaga än att besvära sig med att lyssna. eller Lyssna som du skriver.

visst.

Varför inte bara ändra i ditt inlägg och skriva dit detta nu???

visste inte att man kunde. tack för tipset.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt. Men paningen är lite för höger/vänster. Saknar en tamburin i refrängen.

Visserligen lite handclap i dom senare refrängerna, men saknar ett större lyft. Dels i bridgen men framförallt i refrängen.

Ni kanske skulle prova att inte lägga ut hela ljudbilden direkt från början. Vänta lite. Börja sparsmakat det skulle lyfta låten mer. Ni skulle använda sticket vid 2:20 som en början på låten istället och sedan första versen (tillbakalutat) och mera göra sticket fullt ut...Ni har ju piano, varför så skraja för lite orgel ?

Men ni gör som ni vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt. Men paningen är lite för höger/vänster. Saknar en tamburin i refrängen.

Visserligen lite handclap i dom senare refrängerna, men saknar ett större lyft. Dels i bridgen men framförallt i refrängen.

Ni kanske skulle prova att inte lägga ut hela ljudbilden direkt från början. Vänta lite. Börja sparsmakat det skulle lyfta låten mer. Ni skulle använda sticket vid 2:20 som en början på låten istället och sedan första versen (tillbakalutat) och mera göra sticket fullt ut...Ni har ju piano, varför så skraja för lite orgel ?

Men ni gör som ni vill.

Hej spaceman

Tack för att du tagit dig tid och lyssnat. Jättekul att höra dina idéer. det är ju ofta så att man gör en låt på ETT sätt och inte tänker på att det finns andra sätt att göra den... Jag ska fundera lite på arrangeringsbitarna. kanske kan funka.

mixningen har jag inte varit så angagerad i men den går ju alltid att ändra på. tamburin hade ju passat utmärkt.

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...