Jump to content
Annons

Tvspelsmusikkompositör

Recommended Posts

Beero (oregistrerad)
Postat

Hejsan alla. Jag är ny på forumet men jag har kollat här till och från under en längre tid.

Jag har spelat och komponerat väldigt mycket musik under de cirka 12 år jag spelat.

Jag och en polare till mig har börjat att fundera över att försöka testa lyckan som tvspelsmusikkompositörer men vi har haft väldigt svårt att hitta information om hur man skulle kunna bli detta.

Jag undrar om ni har tips eller i övrigt kan beskriva vad ni vet om detta yrke.

Det låter nog lite klyschigt, men vi vill ge oss in i rollspelsdelen.

Tack på förhand / Björn 😄

Annons
Postat

Mitt tips är att du läser filmmusik så du har en grund att stå på.

På musikhögskolan i Stockholm finns en spelmusikkurs på 5 poäng plus minst 20 p filmmusik (jag läser alla filmmusikkurserna och dom har än så länge varit kanonbra).

Sök individuellt program på någon musikhögskola och satsa på komposition/arrangering/filmscoring/spelmusik så kommer du få grymt bra förutsättningar för att kunna styra upp dom flesta jobben.

Beero (oregistrerad)
Postat

Ok tack ! =) 5 poäng, hur mycket motsvarar det?

Jag har redan ett jobb men det jag helst vill bli är kompositör. Tror du att det skulle gå att läsa kursen samtidigt som man arbetar?

Postat (redigerat)

Plugga och studera så mycket du vill, det är aldrig fel... men det som verkligen gäller, som i alla situationer, är kontakter. Lite tur kan man ha men utan kontakter blir allt så jäkla svårt för människor går inte på kompetens utan sociala nätverk istället.

Redigerat av Hellpig
Postat

5p motsvarar 5 veckor. Men grejjen är att du behöver förmodligen ha läst en hel rad med andra kurser för att vara behörig (tror jag, är inte helt säker på just den kursen).

Söker du individuellt program (och kommer in) så _TROR_ jag att man kan gå på halvfart. Är inte säker alls, och tror inte det gillas speciellt mycket av instutitionerna eftersom det då dröjer längre innan du får examen. Individuella programmet omfattar 120p, och jag tror inte man kan göra det "mindre". Du kan ju å andra sidan alltid läsa det du vill läsa och sen hoppa av...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.