Jump to content
Annons

Gitarrjazz


newform

Recommended Posts

LÅTNAMN: Gitarrjazz i hissen

ARTIST/GRUPP: newform(jag)

GENRE: konstig jazz

LÅTLÄNGD: kort

KOMPOSITÖR: jag

PRODUCENT:jag

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: Mp3

STORLEK: liten

kort jazzstycke, lite hissig 😆

tydligen behövande tillägg: detta är obskyrt, falskt och konstigt. ja, det ska vara så.

01_gitarrjazz_i_hissen.mp3

Redigerat av newform
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hehe. det finns struktur, jag lovar 😆. tar nog ett tag att höra det. timing finns det ju gått om, att det kanske inte är iron maiden eller greenday-timing håller jag med om, men timing är det. *försvarar mig* 😉

edit: stavfel

Redigerat av newform
Link to comment
Dela på andra sajter

jojo, jag fattar alldeles utmärkt hur harmoniken går och funkar, men när du bränner av dina snabba räkor så ligger dom helt utanför all harmonik. Plus att du hamnar på mängder av toner som känns helt fel. Jag vet inte om du har någon förebild, men i mina öron låter det som något försök att likna Bill Frisell (som jag gärna hyllar till skyarna för time, melodik och hans sätt att lägga voicings), men där är du inte än.

Kompositionen saknar struktur. Förklara gärna riktningarna för mig, jag tycker det låter som om du gjort tre delar som kommer efter varandra som inte alls har med varandra att göra, mer än att du spelar 16delstrioler nerifrån och upp lite då och då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar själva atmosfären. Har heller inga större problem med innanför eller utanför men tycker att det känns som den bärande musikaliska idéen blir snabba löpningar lite för ofta. Det utan att dessa lyckas bära fram något väsentligt.

Skulle vilja höra att du lät en, två eller så, idéer bli mer framträdande i ditt "solospel". Kanske är det redan så men jag hör inte det eller så är det inte tillräckligt intressant bara. I don't know.

Trummorna låter otajmade och för styltiga.

Gitarrljudet inte i min smak - men det är en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

helt rätt när det gäller idén. det var i stort sett bara något jag jammade o spelade över. så det stämmer helt korrekt att det inte är något genomtänkt, det bara ÄR. 😮

själva idén från början var att göra något jävligt skevt och samtidigt jazzigt, för konstigt helt enkelt.

trummorna håller ja med om, inte ens mixade är dom 😆. lite halvdant, dock otajmade är dom inte, bara att dom aldrig slår på rakt på takterna i princip. kommer nog att göra något mer genomtänkt snart. 😄

Redigerat av newform
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår... precis, tror jag.

Gillar experimentell, fri jazz, i små doser då och då. Och detta var en lagom dos. Kul med lite annat på forumet.

Att ljudet inte är det bästa spelar ingen roll, tycker det passar bra till denna typen av musik. Här är det något annat som förmedlas, [/b]vad vet jag inte

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar själva atmosfären. Har heller inga större problem med innanför eller utanför men tycker att det känns som den bärande musikaliska idéen blir snabba löpningar lite för ofta. Det utan att dessa lyckas bära fram något väsentligt.

Skulle vilja höra att du lät en, två eller så, idéer bli mer framträdande i ditt "solospel".

Kunde inte sagt det bättre själv 🙁 Nu motiverar du ju vad du velat åstadkomma men med lite "sans" skulle jag gillat det än mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett par fraser, den mellan 01:22-30 och 01:36-39, som jag tycker är helt lysande och hade gärna hört dessa upprepade någon gång, basgången är jättesnygg här också. Jag tycker stycket är charmigt med sin atonalitet och med flamencotouch. Jag får dessutom någon flash-back till Tom Waits Rain Dogs-album med några totalt utflippade gitarrslingor. Vid första lyssningen kan man tycka att du spelar "precis vad om helst" men viss finns det struktur även om jag skulle gilla det mer melodiöst för att bredda spektrat ytterligare. Kul och ovanligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, de mesta med det här var väll att jag ville bara köra över allt vad regler menar med harmonika spelsätt och så vidare. Men någon vidare låtidé har jag verkligen inte. 🙂

och de måste nog vara helt åt skogen att lyssna på första gången... men det betyder bara att jag har fått det som jag vill 😄

det är hur kul som helst att du nämner tom waits eftersom det är en av mina idoler.

angående ljuden så håller jag med, i min stereoanläggning låter det sjukt för mkt bas(ful bas likaså) men det låter roligt på nått sätt, haha, så ja sparade det så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mein (oregistrerad)

Påminner lite om John Scofield live. Andra set, publiken börjar bli lite full och trött och man känner plötsligt hur syre strömmar in på Fashing efter att dom öppnat korsdrag. Vips så börjar man lyssna igen och då skulle det kunna låta såhär. 😕

Bra alltså!

/Mein

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...