Jump to content
Annons

Tulpan (oregistrerad)

Recommended Posts

Tulpan (oregistrerad)
Postat

Är nybörjare. Har lärt mig hitta i Cubase Le. Haft den ca 3 veckor, jättekul. Tycker mycket om musik. Det svåra än så länge är att jag inte riktig begriper det här med kanaler, spår mm. Måste man för varje spår man spelar in ha en egen kanal eller hur fungerar det. Jag har försökt att läsa mig till det i alla möjliga handböcker men får inget riktig grepp om detta. Vill när jag lärt mig mer byta till annat Cubase till ex SL eller SX. Tacksam för tips.

Annons
Postat (redigerat)

Det där beror lite på vad det är för spår, respektive kanaler du syftar på.

Ett spår kan ju innehålla ljud (audio) eller "tangent-/notinformation" (MIDI).

Det sistnämnda, dvs MIDI-spåret har oftast en bestämd MIDI-kanal. Det finns 16 MIDI-kanaler för varje MIDI-utgång. Men spåret kan också innehålla information för flera MIDI-kanaler om man av nån anledning skulle vilja ha det så.

Det är inte heller ovanligt att man har flera spår som skickar till samma MIDI-kanal. Tex om man spelar in MIDI-trummor så kanske man vill ha bastrumman på ett spår, virveln på ett annat, osv...

Så långt om MIDI-spår.

Om man däremot pratar audio-spår så nämner man ofta spår som synonymt med kanal, eftersom detta spår går direkt till en kanal på mixern. Om nån säger att de har spelat in gitarrer på fyra spår, eller gitarrer på fyra kanaler så menar de troligtvis precis samma sak.

Redigerat av Linkowich
Tulpan (oregistrerad)
Postat

Tack för det snabba svaret.I Cubase LE handboken står det att en begränsning av programmet är att det finns bara 4 kanaler. Jag har spelat in från en midifil, hittat på nätet (10 midispår) och lagt på sången (2 audiospår). Detta fungerar hyfsat, men jag vill gärna fatta vad jag gör. Finns det inget schema (ritning) hur det är med kanaler spår, ljudkortbegränsning, jag vill gärna förstå. Är ingen datafreak som ni förstår. Vilket bra forum det här är.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.