Jump to content
Annons

Fråga angående ljudkort


PeterK (oregistrerad)

Recommended Posts

PeterK (oregistrerad)

Jag är nybörjare och jag ska snart börja spela in trummor med 8 micar samtidigt. Jag har ett 8-kanalsmixerbord men saknar fortfarande ljudkort. Måste jag då ha ett ljudkort med 8 in så att jag skall kunna spela in alla 8 micar samtidigt? Räcker det inte med ett typ M-audio audiophile 24/96 med två in? Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För att kunna mixa trummorna i efterhand behöver du ju spela in varje mick på sin egen kanal..med läck o allt..

Har du bara 2 spår måste du ställa alla nivåer i mixerbordet och sedan spela in..

Du kommer få väldigt svårt att efterkorrigera volym/eq/effektinställningar med bara en 2-spårsmix eftersom många frekvenser går i varandra.

Har du ett 8 kanals ljudkort får du 8 separata inspelningar av alla mickarna/trumljuden samtidigt och kan sedan komprimera/eq:a/effektuera ickedestruktivt i datorn i efterhand tills du tycker att det sitter... utan att förstöra originalspåren

ett alternativ kanske kunde vara E-MU 1820 kortet, jag tror det har 8 in och ut?

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill spela in alla 8 micarna på olika kanaler samtidigt, så måste du ha ett flerkanals ljudkort och micpreamps till det. Om du däremot vill spela in de 8 micarna på ett stereospår i datorn, så mixar du ihop det till ett stereopaket i mixern och spelar in det som kommer ut från mixern...

Hmmm... Demoniqus hann före... 🙁

Min rekommendation är Echo Layla och Line Audio Design OMP. Oslagbar kombination till rimliga pengar. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Futuro (oregistrerad)

Kolla även efter Terratec EWS88 MT. Har några år på nacken, har ingen koll på beg. pris men det borde gå att hitta. Har bara bra erfarenheter av detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper något begagnat, så kolla först att det finns drivrutiner för Win XP. Drivrutinerna brukar oftast inte uppdateras längre efter att korten går ur produktion - så vissa äldre kort finns det bara drivrutioner för Win98... Vissa tillverkare fortsätter uppdatera, men de flesta gör det nog inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...