Jump to content
Annons

Akustik i hemstudio


kempor

Recommended Posts

Jag har tankar på att dämpa upp min lilla mixhörna som är i mitt o min sambos sovrum. Jag har gjort en liten skiss som ser ut så här: SovrumStudio.jpgHoppas bilden duger, har rittat lite snabbt i paint, måtten stämmer men proportionerna stämmer inte helt...

Basen är ett stort problem då det är flera frekvenser som förstärks kraftigt (stående vågor), så basen behöver troligen dämpas. Sen har jag tankar på att sätta absorbenter på de tre väggarna som är vid skrivbordet samt en i taket för att få ett "tightare" ljud. Kanske är bra att montera dem plant mot väggarna med ca 5 cm luftspalt och sen kanske lite basabsorbenter under skrivbordet i hörnen. Det är viktigt att det inte blir allt för fult då jag inte vill göra min flickvän sur=) Hon hade ett förslag att sätta ett draperi för själva hörnan, rakt över där den vägg som är 237 cm slutar, in till väggen på motsatta sidan. Har kikat lite på absorbenterna från www.akustikmiljo.se då de verkar prisvärda. Väggarna är av kraftig betong. Kanske ska man sätta ett tjockt tygg framför dörren som är vid skrivbordet för att inte få en för stark reflex därifrpn. Är jag inne på rätt spår eller finns det något bättre sätt?

Redigerat av kempor
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

inte lätt att göra något med den lilla ytan..jag skulle inte blåsa allt för mycket krut på absorbenter med tanke på att de knappt har något rum att göra någon större skillnad i.

Det grundläggande problemet är ju att du sitter med ryggen mot ett stort rum som förmodligen förstärker ljudet från dina mointoere både på ett obalanserat sätt (du sitter inte centrerat) och på ett akustiskt mycket komplicerat sätt.. dvs. för att det ska effekt måste du göra något åt akustiken i den större delan av rummet inte hörnan du sitter i.

Så då återstår det att som din sambo säger; skärma av den delen, tyvärr släpper ett draperi igenom basfrekvenser lika lätt som en toastol släpper igenom skit. Så en rejäl fet vägg med absorbenter på skulle inte skada..kanske du kan göra en skjutvägg som stänger igen hörnet.

Jag undrar vad dörren du har till vänster om dig leder till. Skulle du kunna gå in i rummet den vägen? Isåfall är det kanske vettigt att göra en permanent vägg mellan mixrummet och sovrummet. en välisolerad gipsvägg t.ex. kostar nästan ingenting.

a

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen! Jag tror inte jag har någon möjlighet att sätta upp en vägg (hyresrätt). Dörren går ut till hallen men jag funderar på att låsa den och inte använda den. Placeringen av mixplats är pga skrivbordet och det är svårt att hitta en annan lösning (om jag inte byter skrivbord...) Det blir ju som du säger obalans i ljudet då monitorerna inte står symetriskt, ska försöka klura på något...Det är ändock ganska långt till den stora bakre väggen i rummet, stänger man av blir det inte då värre problem med basfrekvenser som reflekteras i ett ännu mindre rum?

Det värsta är att det är vissa basfrekvenser som förstärks i mixhörnan, har räknat på stående vågor och det verkar vara vid på höjden 79 Hz, 137 Hz, 209 Hz och 278 Hz och på bredden (i mixhörnan) på 98 Hz, 196 Hz, 294 Hz och 392 Hz. Kan man försöka dämpa hela registret från ca 80-400 Hz i mixhörnan och få ett vettigt resultat? Kanske ska försöka köpa absorbenter på öppet köp om det är möjligt och se om det blir bättre, och då att sätta en på sidoväggarna i mixhörnan och en på väggen bakom skärmen samt en i taket. Har kikat på "single absorbent" länk, de dämpar iofs mest diskant...Kanske ska försöka dämpa alla hörn istället på något vis...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag tänkt lite till och funderar på att köpa basabsorbenter av något slag och sätta i hörnen i mixhörnan och möjligen i taket också. Eftersom det mest är basen som är problemet kanske det är smart att börja dämpa den och sen gå vidare om det är mer jag känner behöver rättas till. Antingen double absorbent från akustikmiljö eller typ GA Foam Zorb LF trap...Blir troligen inköp när jag får pengar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - det blir säkert lite besvärligt att få det ok - men LF Trap 300 fungerar bra, så de kan vara en bra början. Jag tror dock inte att du ska stanna där, utan du ska nog sätta FoamZorb 80-paneler - eller minst FoamZorb 50 - på väggarna bakom och bredvid monitorerna också - alltså i höjd med monitorerna, med lite marginal uppåt och neråt. Eftersom monitorerna ser ut att behöva komma nära väggarna, så kan det också bli bättre att placera monitorerna så att de trycks in lite i skummaterialet. Glöm för all del inte bort dämpkuddar att placera mellan monitorerna och bordet - för annars skickas vibrationerna rakt ner i bordsskivan, där de förstärks och ger en luddigare bas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...