Jump to content
Annons

Dust - A depressed mind


easy_dog

Recommended Posts

LÅTNAMN: A depressed mind

ARTIST/GRUPP: Dust

GENRE: rock/metal blandning?(hatar att sätta genre)

LÅTLÄNGD:3:35

KOMPOSITÖR:Johan Ahlqvist

PRODUCENT:Johan Ahlqvist

EV. MEDVERKANDE:Michael Pantzar(sång) och Andreas Janson(trummor)

INSPELNINGSÅR:2006

FORMAT: MP3

STORLEK: 3.23MB

STATUS: Låt klar men mix/master inte riktigt klar.

Jag och mitt band har spelat in ett lågbudget"demo" som jag nu sitter och försöker färdigställa. Men jag är inte riktigt nöjd med gitarrerna än. De spelades in med två shure pg48 mikrofoner och en laney hardcore kombo av ngt slag. Vet inte hur jag ska förklara ljudet, men lyssna så förstår ni nog att jag inte är riktigt nöjd än.

Tar tacksamt emot alla tips som kan hjälpa mig att fixa till ljudet på gitarrerna lite 🙁.

Dust_A_depressed_mind.mp3

Redigerat av easy_dog
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte alls vad jag lyssnar på i vanliga fall, så jag kan inte säga nått om låten i sig, för jag tycker inte om sådan musik. 😆😛

Men jag kan ge dig en liten comment på "soundet"

Som jag ser det, ligger inget rätt i låten i nu läget. Du skriver att låten inte är mastrat och mixat än, och det hörs värkligen.

Trummorna låter väldigt tama, gitarren låter för mycke, sången vet jag inte hur jag ska kommentera. . . 😄

Hela soundet och arret dog någonstans, så som det låter nu låter det inte alls bra.

Jag tror dock, att med mera jobb och bra mastring, kan det bli riktigt bra! Jag gillar låtar med bra tryck, så att jag bara måste digga. Så att jag känner låten i kroppen. Nu känner jag mer när min farmor sjunger. 😉 (Inget illa menat om sångaren, det är soundet jag pratar om)

Mycke negativ kritik, men du frågade, och jag svarade . 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna är jag ganska nöjd med faktiskt. Tror inte jag kan få det så mycket bättre än vad jag fått det där. Trummorna spelades in med två shure pg48, en superlux och en totalt okänd namnlös mikrofon. Visst, det är långt ifrån proffesionell nivå men det här var verkligen lågbudgetinspelning med det vi hade tillgängligt 😄:

Att gitarrerna låter för mycket är kanske en smaksak? Jag personligen gillar en balanserad nivå mellan allt och här känns i min smak gitarrerna i en hyffsad nivå. Kanske går det att sänka lite ändå, jag får testa mig fram och se. Det är ju inte bara jag som ska tycka om det så 😆.

Det jag försöker få fram är ett "skitigt" sound med tryck i, men det är svårt under dessa förutsättningarna. Med tanke på utrustningen som användes så är det rätt svårt att få "rätt" sound på det. Därför jag vände mig hit för att få lite tips 😉.

Jag uppskattar kritiken och ska se vad jag kan göra åt alltihopa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj,

Trummorna är helt underbara. Man hör allting i hela setet, möjligen skulle du kunna försöka få ur lite mer kräm ur dom. Annars är nivåerna på setet sjysst.

Andra sångpartiet (Danzig partiet 😆 Passar låten bättre än låtsas growlen i början. Sjung den mer laidback och febrigt. Typ noone knows med queens of the stoneage. 😄

Det stora problemet som jag ser det är gitarrerna.

1. Dra ner disten och gör det NU.

2. Sänk diskanten och gör det NU. 😉

Skämt åtsido, försök ratta till ett lite gräsigare sound. Inte så mycket dist, maxa istället stärkaren med halvdist och full bas typ.

Det skulle jag ha gjort. Låten e ok, iaf de partierna som börjar på 1.29.

Svetta till gitarrerna, lägg om dom medMYCKET mindre dist. Mer botten.

du är nästan halvvägs, men potentialen finns där. Tycker jag iaf.

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är rätt svårt att göra ngt åt gitarrerna så här i efterhand när det kommer till dist 😆. Det är inte inspelat med guitar rig/amplitube eller liknande utan uppmickat. Därav går det inte att fixa distnivån på gurorna.

Detsamma gäller sången då utrustningen är här hos mig(14mil bort).

Så jag vet inte vad jag ska göra för att få det så bra som jag kan. Den filen jag la upp här är det endast gitarrerna och basen(för låg) som inte är bra i mina öron.

Tack för kritiken iaf 😛.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm. Jag förstår. Skulle iallafall ha lagt om gittsen.Lajna och kör mjukvara, skruvar du till det så kommer det ändå att bli mycket bättre än vad det är nu.

Annars har du nog en del filtreringsjobb att göra 😆

I mona öron iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm. Jag förstår. Skulle iallafall ha lagt om gittsen.Lajna och kör mjukvara, skruvar du till det så kommer det ändå att bli mycket bättre än vad det är nu.

Annars har du nog en del filtreringsjobb att göra 😄

I mona öron iaf.

Håller med Eliasson om trummorna också, bra på ett par mickar 🙂 Sen känns tempot lite svajigt dock.. eller är det bara för att jag var på krogen igår? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm. Jag förstår. Skulle iallafall ha lagt om gittsen.Lajna och kör mjukvara, skruvar du till det så kommer det ändå att bli mycket bättre än vad det är nu.

Annars har du nog en del filtreringsjobb att göra 🙂

I mona öron iaf.

Håller med Eliasson om trummorna också, bra på ett par mickar 🙂 Sen känns tempot lite svajigt dock.. eller är det bara för att jag var på krogen igår? 😄

Antagligen för att du var på krogen 😄. Vi gjorde klick till alla låtar 🙂.

Att spela om gitarrerna är inte på fråga iaf då jag inte har ngt som låter bra. Guitar rig 2 är alldeles för dyrt och pod xt likaså tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur länge detta dust har existerat men vi har existerat sedan 2004. Sen fanns det även ett band som hette dust på 70talet fick jag veta för ett tag sedan 🙂. Finns också ett band som vi hittade på nätet för ett tag sedan lokaliserat i canada som heter Dust. Men vi har inga planer på att byta namn 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Fidden: Jag har lyssnat på alla låtarna många gånger om och märker själv inte av det du säger. Alla gitarrer kör samma EQ.

Du får gärna säga exakt vad du tänker på då jag inte märker ngt. Är det diskanten som stör dig kanske?

givetvis är det diskanten, ja. klantigt av mig att missa att skriva det 😳

men det kan ju vara en smaksak också. Tycker du det låter bra ska du ju låta det vara som det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fidden: Jag har lyssnat på alla låtarna många gånger om och märker själv inte av det du säger. Alla gitarrer kör samma EQ.

Du får gärna säga exakt vad du tänker på då jag inte märker ngt. Är det diskanten som stör dig kanske?

givetvis är det diskanten, ja. klantigt av mig att missa att skriva det 😛

men det kan ju vara en smaksak också. Tycker du det låter bra ska du ju låta det vara som det är.

Bara för att jag tycker att det låter bra så innebär det givetvis inte att det är så 😳.

När man lyssnar så mycket på låtarna så blir man "döv" så att säga.

Med tanke på att du sa skär så antog jag direkt att diskanten var boven 😆. Jag lyssnar i winamp utan eq på alla mina mixar(och andras låtar) för att få så rättvist ljud så möjligt för mixen. Jag vet inte hur ditt lyssnande sker, men om du kan så stäng av EQ´n i det program du lyssnar i. Har du ingen EQ så är det antingen dina högtalare som ger mer diskant än vad de borde eller (det mer troliga alternativet) så har jag blivit totalt döv på mina låtar.

Beroende på vad du svarar så kan jag fixa till problemet 😄. Är det så att det är för mycket diskant så sänker jag den, kan mycket väl vara så. Men vad tycker du om låten i sig då?

Link to comment
Dela på andra sajter

bogii (oregistrerad)

jag tycker trummljudet är rätt schysst, är nog det jag gillar mest på låten!

Gitarren låter dock verkligen piss i mina öron om jag ska vara ärlig.

Jäävla massa diskant å alledes för mycket dist. Sen utöver det låter det även som det distar PÅ disten, om du förstår...

Som om du styrt över nån preamp eller nåt när du spelade in, så att det blir sån där ful dist som tar bort all tyngd... sån man INTE vill ha. det skär i öronen!!

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm. låten skulle kunna bli bra. men ljudet är verkligen superkasst. trummorna är ok. men gitarrerna är som sagt piss. de är så otroligt diskanta. spela om dem. tror det inte går att göra så mycket åt dem. ha inte lika mycket dist. mer botten. känns som om du har glömt bort basregistret. det låter som att lyssnar genom en grammofon. låter skit alltså. låten är bra, men ljudet får den att låta bajs. mixa om spela in nya gitarrer. försök få lite mer rymd och botten.

peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort ett försök att fixa till gitarrerna så gott som det går nu. Blev närmare iaf vad jag tänkt mig från början men ändå inte tillräckigt. Det ska vara lite mullrigt/grötigt. Nästa gång ska det spelas in med lite bättre mikrofoner också och kanske inte stressa fram gitarrerna som jag gjorde denna gången(bara micka och lirade, lät bra i mina öron för tillfället).

Ska lägga upp en annan låt från demot med så får jag se om ni tycker samma sak om de gitarrerna. Jag personligen hade inga problem med diskanten innan iaf.

Dust_A_depressed_mind.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

LÅTNAMN: Everytime I see you

ARTIST/GRUPP: Dust

GENRE: rock?(hatar att sätta genre)

LÅTLÄNGD:3:35

KOMPOSITÖR:Johan Ahlqvist

PRODUCENT:Johan Ahlqvist

EV. MEDVERKANDE:Michael Pantzar(sång) och Andreas Janson(trummor)

INSPELNINGSÅR:2006

FORMAT: MP3

STORLEK: 3.23MB

STATUS: I princip färdig, ngn EQjustering och smått höjd sång kvar att fixa bara.

Slänger in den här i samma tråd så jag inte spammar upp forumet med trådar.

Tycker ni att det är samma problem med gurorna i denna låten? Jag hör ingen diskant som är i överkant här heller, det enda är att de är lite "suddiga" eller vad man ska säga. Men det beror nog en del på mikrofonerna(Shure PG48) som användes.

Som det står i status så är jag medveten om att sången är ganska låg. Eller är det bara jag som blivit döv nu igen? 🙂

*edit* Efter lite diskussion med bandmedlemmarna så har vi kommit fram till att det får bli ominspelning av gurorna. Blir ju inte uppmickade guror men det förra demot lät fasen så mycket bättre än det här på gitarrsidan och då var det linat från min porta distat och klart! Det blir linat distat och klart istället nu. Så om ett tag slänger jag upp ny mix på a depressed mind som ni får såga/kommentera/ignorera/the usual 😄

Dust_Everytime_I_see_you.mp3

Redigerat av easy_dog
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...