Margold Postat 6 september 2006 Postat 6 september 2006 Ska tvätta gamla kassettinspelningar till datorn var det tänkt, men jag vet inte hur jag ska koppla? Jag har följande prylar: 1)Kassettdäck 2)Kompressor 3)Rörförförstärkare 4)Mixerbord 5)Patchbay 7)Dator 8)Monitorlyssning I Vilken ordning och till vad ska jag koppla? Blir bara rörig i huvudet när jag tänker på det så jag behöver hjälp och råd. Sen var det lämpliga program för att tvätta musiken och mastra den? Några tips vore susens! Tackar!
Umemagnus Postat 6 september 2006 Postat 6 september 2006 det enklaste är väl att ta line out på kasettdäcket, till line in på datorn? Sen är det ju bra att ha nån passande mjukvara.. som säkert andra på detta forum, vet mer om, än mig.. Lycka till!
Margold Postat 10 september 2006 Trådstartare Postat 10 september 2006 Jag tog fan i hornen och kopplade härom aftonen. Kassett-Rörpreamp-Mixer(insert-Kompressor)-Dator-Monitor -Är det helt fel av mig eller kan jag köra på det? /Margold
MindWarp Postat 10 september 2006 Postat 10 september 2006 Margold sa: Jag tog fan i hornen och kopplade härom aftonen. Kassett-Rörpreamp-Mixer(insert-Kompressor)-Dator-Monitor -Är det helt fel av mig eller kan jag köra på det? /Margold Jag förstår inte vad du ska med preamp och kompressor till, signalen från kassettspelare är redan "preampad" och har linjenivå och den kan du köra rakt in i antingen datorn eller line-in på mixern.
Vallhagen Postat 10 september 2006 Postat 10 september 2006 Jag vet inte vad du har för programvara, men det här har jag sett annonseras: http://site.magix.net/scandinavian/home/mu...?version=deLuxe eller kanske pyro: http://www.cakewalk.com/Products/Pyro/default.asp Jag ska väl poängtera att jag aldrig provat programmen, men de är ju dedikerade till det du ska göra. ...och som alla andra skriver; kassettdäcket rakt in i ljudkortet.
Margold Postat 16 september 2006 Trådstartare Postat 16 september 2006 Tack för alla svar hittills! Trodde att jag skulla ha en kompressor i signalkedjan, men om det känns fel plockar jag bort den. Sen är reampen med rör. Ingen inspelning är med rör. Alla körde transistor förstärktärkare eller dx7:a Döda, rymdlösa -och iskalla inspelningar utan värme och reverb så jag vill tillföra lite så det inte låter så platt och livlöst. MVH Margold
Linkowich Postat 16 september 2006 Postat 16 september 2006 Jag skulle råda dig att spela in materialet rakt av, dvs utan nånting mellan kassettdäck/ljudkort. Om du sen känner att du vill fixa och trixa med det så kan du göra det på kopior (tex köra det genom din externa rörburk) utan att paja originalen. Det finns också en poäng med att låta bandbrus och sådant vara oprocessat (definitivt inte kört genom kompressor) så fungerar noise reduction och sådant allra bäst.
MikkeÖland Postat 16 september 2006 Postat 16 september 2006 Spela in först direkt kassett -> Dator. Bränn CD. Prova olika mjukvaror för att se om du kan skapa det sound du vill ha den vägen om inte så kör från CD - > compressor - > Dator. Då kan du fippla hur länge du vill o har fortfarande kvar cd'n med originalet om du vill göra om. Kassett tenderar ju att bli sämre för var spelning. / Mikke
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.