Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HÀlsade pÄ en kompis och hjÀlpte honom med hans dator idag och lyssnade samtidigt in mig pÄ hans Alesis M1 monitorer. LÀt ju kanon, men det var jÀkligt rumligt nere i basen/lÀgsta miden (nÄgonstans mellan 120hz till 300hz kan jag tÀnka mig). Nu stod ju pjÀserna direkt pÄ hans rangliga trÀ-skrivbord och misstÀnker att det var dÀr problemet var och inte i sjÀlva högtalarna.

AlltsÄ, nÄgon som kör dessa monitorer och vet om det Àr ett allmÀnt faktum att det Àr lite oregerligt i dom lÄga registren eller var det pga hans placering? Annars lÄter dom ju jÀkligt bra och verkar vara grymt lÀtta att mixa i och sÄ vidare...

Tacksam för svar!

Annons
Postat

Det lÄter sannolikt att det skickas ner en massa muller i underlaget. Att placera en absorbent (exempelvis Auralex MoPads) mellan högtalaren och brrdsskivan kan göra en vÀldigt stor skillnad. En budgetlösning som fungerar ganska bra, Àr annars att klippa sönder ett liggunderlag och lÀgga nÄgra lager av det mellan högtalaren och underlaget... En annan sak som mÄnga gör fel, Àr att man placerar högtalaren för nÀra vÀggen bakom högtalarna eller nÀra sidovÀggarna, eller rentav klÀmmer in högtalarna i ett hörn - situationer som ocksÄ ger en förstÀrkning av basen.

Ta ocksÄ en titt pÄ tabellen hÀr: http://www.barryrudolph.com/greg/note2.html - sÄ kan du se vilka frekvenser som kan förvÀntas stÀlla till problem. Kolla vÄglÀngderna, som stÄr lÀngst ut till höger i tabellen. VÀrst brukar det bli vid halva vÄglÀngden, nÀr det bildas en stÄende vÄg mellan tvÄ vÀggar eller mellan tak och golv. Om du exempelvis har ett rum med 2.3m till taket, sÄ Àr det stor risk att frekvenser strax under 300HZ ger problem - men det gÀller Àven multiplar av vÄglÀngden, sÄ om du har ca 4.6m mellan tvÄ parallella vÀggar, sÄ Àr det risk att du fÄr problem med samma frekvens dÀr (men inte lika kraftigt som vid 2.3m) - förutom att du sjÀlvklart ocksÄ kan fÄ trassel omkring 146Hz...

Postat

Ja ja, men kör du sjĂ€lv pĂ„ ett par sĂ„nna högtalare?? Är inte det minsta intresserad av att förbĂ€ttra hans ljud utan funderar pĂ„ att köpa mej ett par sjĂ€lv, och vad jag fortfarande vill veta Ă€r om Alesis M1Active MkII har en rumlig bas/lĂ„gmid eller inte. Är mycket vĂ€l medveten om hur ljud fungerar annars, men tack för informationen i alla fall.

Postat

Har du sökt efter en pdf-manual frÄn ALesis hemsida? dÀr brukar det finnas datablad över hur karaktÀristiken ser ut.

Postat (redigerat)

Jo det har jag kollat, men vill ha lite Ă„sikter frĂ„n folk som suttit och jobbat med dom hellre. Det ser ju jĂ€ttefint ut pĂ„ pappret, men det gör ju allting i stort sett, och speciellt nĂ€r infon kommer frĂ„n tillverkaren. 😎

[EDIT: Stavfel]

Redigerat av VacUm
Postat (redigerat)

😎 ..presajs... tillverkaren vill ju bara Ă„t vĂ„ra pengar.. 🙂

Jag tÀnkte mer som att se karaktÀristiken pÄ papper och sen stÀlla en sannolikhetsteori pÄ den om verkligen baslyftet borde vara dÀr eller inte

edit: Vissa monitorer Àr ju rÀtt kÀnsliga för minsta lilla nÀrhet till andra ytor.. sÄ Àven om pappret sÀger si..sÄ kan det lÄta kladdkaka IRL..

Jag har dĂ€remot inte lyssnat pĂ„ Alesis'en..jag bara drar ut pĂ„ din tid.. 😉

Redigerat av demoniqus
Postat
😎 ..presajs... tillverkaren vill ju bara Ă„t vĂ„ra pengar.. 🙂

Jag tÀnkte mer som att se karaktÀristiken pÄ papper och sen stÀlla en sannolikhetsteori pÄ den om verkligen baslyftet borde vara dÀr eller inte

edit: Vissa monitorer Àr ju rÀtt kÀnsliga för minsta lilla nÀrhet till andra ytor.. sÄ Àven om pappret sÀger si..sÄ kan det lÄta kladdkaka IRL..

Jag har dĂ€remot inte lyssnat pĂ„ Alesis'en..jag bara drar ut pĂ„ din tid.. 😉

NÀ specarna lovar en spikrak kurva över hela registret, men sÄnt vÄgar jag inte lita pÄ. FÄr vÀl pysa in till musikbörsen en dag och provlyssna helt enkelt... LÄter dom bra sÄ blir det nog affÀr. MÄste ju ha ett par monitorer!! HÄller pÄ att bli galen av dom dÀr hemska lurarna jag sitter med nu.

Postat
Ja ja, men kör du sjĂ€lv pĂ„ ett par sĂ„nna högtalare?? Är inte det minsta intresserad av att förbĂ€ttra hans ljud utan funderar pĂ„ att köpa mej ett par sjĂ€lv, och vad jag fortfarande vill veta Ă€r om Alesis M1Active MkII har en rumlig bas/lĂ„gmid eller inte. Är mycket vĂ€l medveten om hur ljud fungerar annars, men tack för informationen i alla fall.

Nix - jag har inte kört med Alesis M1 sjĂ€lv. Jag hade Monitor One i mĂ„nga Ă„r och tyckte att de fungerade helt ok (tills jag bytte till mina nya, dĂ€r jag hörde alla fel jag hade i mina gamla mixar - men de ligger i ett helt annat prislĂ€ge... 😎 ). Dock tar det nog lite tid att lyssna in sig pĂ„ M1, precis som alla andra billiga monitorer.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.