Jump to content
Annons

Konstig dag i tvättstugan


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Idag var en konstig dag i Musiks liv. Det var i tvättstugan det hände. [skriver detta då tisdagen inletts, men det gäller måndag 4/9.]

Jag hade bokat en tvättid idag på morgonen 8-12, eftersom jag skulle tillbaka till arbetet idag på eftermidagen efter sex veckors bortavaro. När jag kom dit 7.55, fem minuter före min tvättid, var bägge tvättmaskinerna redan igång och snurrade. Och observera här att de redan varit igång en kvart minst dessutom!! Irriterad tänkte jag då stänga av dem och hysta ned tvätten i de bärkassar av plastmaterial modell större som de legat i. Men varningstexten på maskinerna hindrade mig, det stod underförstått att maskinerna kunde gå sönder då. Så jag gick upp och hämtade en bok och satte mig att läsa den i tvättstugan. Tvättstugan består av ett rum med tvättmaskiner och en separat centrifug, samt ett litet smalt torkrum. Varje tvättid är därför till för en enda person åt gången. Varje pass är 4 timmar plus en timme ytterligare som man får begagna sig av torktrummet enbart. När klockan blivit 20 över 8 kommer sabotören in i tvättstugan. Det visar sig vara min äldre granne, 75 bast? Hon har satt upp tvättiden efter mig (12-16), men missat och trott att hon hade 8-12. Men först envisas hon med att säga att det INTE är den 4:e idag. Nåväl, vi kommer överens om att skifta tid. Tyvärr kommer hon inte upp och meddelar mig när hennes tvättande är klart.

Jag vilar välbehövligt en stund uppe och går ned strax före 12. Hon har lämnat scenen, men när jag precis håller på att fylla maskinerna så kommer nästa kvinna ned i tvättstugan. Hon frågar varför jag tvättar. Därför att det är min tvättid säger jag då. Sedan frågar även hon om jag vet vilken datum det är! Ja, det är den 4:e september säger jag. Nej, det är det väl inte! svarar hon. Hmmm.... då börjar jag nästan undra om jag inte har fel ändå. Men det har jag ju inte. Vi kommer överens om att hon dunstar. Sedan går jag upp och lagar mat, käkar, lagar mer käk, packar ned det käket, skriver på boken, mailar, färgar håret, ringer nåt samtal, ser på tv, spelar gitarr osv. När klockan är en timme innan jag börjar arbetet, så går jag ned och hämtar min tvätt ur torkrummet. Jag har då insett att jag kommer att få ha torkrummet nästan två timmar mindre än om jag hade fått min morgontid. Nåväl. Väl nere i tvättstugan så möts jag av nästa kvinna. Hon har även hon redan laddat bägge maskinerna! Under min tvättid. Igen. Då jag skämtsamt säger att jag inte känner igen min nya inneboende, så står hon som ett frågetecken. Jag kommer i en kort diskussion om datum igen och hon envisas även hon med att det INTE är den 4:e september och undrar vad jag gör där nere. Hade hon inte varit gravid i 9:e månaden och hade jag inte haft dunderbråttom till jobbet hade jag sagt åt henne att försvinna - det var ju min tvättid! Tre kvinnor på kort tid under samma dag i tvättstugan - den 4:e september. Vad har jag gjort dem för ont?!

😆😄😛🙂😱

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Och vi har en så modern tvättstuga att torkrummet helt saknar lås. Vi har ingen torktumlare heller. Men framförallt har vi människor som tar ens tvättid mer än 50% av tvättiderna.

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
musik, har du sett filmen The Truman Show?

Ibland verkar ditt liv lika riktigt som Trumans liv.

Måste vara tusentals med statister och backstage-arbetare som bara gör allt för att jävlas med dig och styra dina dagar.

Tjänare!! Haha...nä det har jag inte sett. Finns den att hyra? Går den på nån kanal? Det vore kul och intressant att kolla in den.

Kan berätta om ett annat tillfälle i tvättstugan tidigare i år förresten. Jag kom ned och som vanligt var "mina" maskiner fullpackade med tvätt. Till slut kom en mörkhyad man ned och undrade vem jag var. När det framkom att han tagit min tvättid, så frågade han seriöst: ska du slå ihjäl mig nu? Ganska kul.

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara för att dom saknar respekt för andra!! En annan tvättstugehistoria. När jag hade flyttat in i min förrförra lägenhet och skulle tvätta var maskinerna redan i gång och kvinnan som höll på svarade mig bara på turkiska. Jag knalla ner och snackade mede hustrun, som gick upp och slängde ur tvätten ur maskinerna, samtidigt som hon bara svarade på spanska till kvinnan so mnu pratade alldeles utmärkt svenska.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik, har du sett filmen The Truman Show?

Ibland verkar ditt liv lika riktigt som Trumans liv.

Måste vara tusentals med statister och backstage-arbetare som bara gör allt för att jävlas med dig och styra dina dagar.

Pico, vi varnade dig ju för att avslöja hur det ligger till! Nu måste vi tysta dig, precis som vi gjorde med Trumans tjej! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
musik, har du sett filmen The Truman Show?

Ibland verkar ditt liv lika riktigt som Trumans liv.

Måste vara tusentals med statister och backstage-arbetare som bara gör allt för att jävlas med dig och styra dina dagar.

Pico, vi varnade dig ju för att avslöja hur det ligger till! Nu måste vi tysta dig, precis som vi gjorde med Trumans tjej! 🙂

va?

va?

va?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Det är bara för att dom saknar respekt för andra!! En annan tvättstugehistoria. När jag hade flyttat in i min förrförra lägenhet och skulle tvätta var maskinerna redan i gång och kvinnan som höll på svarade mig bara på turkiska. Jag knalla ner och snackade mede hustrun, som gick upp och slängde ur tvätten ur maskinerna, samtidigt som hon bara svarade på spanska till kvinnan so mnu pratade alldeles utmärkt svenska.

Oh fan, kan hon spanska, det var inte dåligt!!

Håller med, det är nog en respektfråga. Eehhh...jag försökte faktiskt en gång lite försökt, men jag vet faktiskt inte hur man ska kunna öppna maskinen när tvätten snurrar i den. Märket är Wascator, gul klumpig pjäs. Det står också på en lapp att man inte får stoppa den när den går för då kan den gå sönder/då går den sönder.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det electrolux wascator i tvättstugan? Dom fungerar som tidsmaskiner om dom programmeras lite tokigt, exempelvis om man tvättar fina färgtvätten i 60-gradigt. Dessutom fungerar dom ju som alla redan vet som portaler till strump-himlen.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Electrolux?

Tidsmaskiner? Ja, nog finns det en klocka som talar om programmets längd iaf.

Mögliga tvättmedelsfack är väl annars det JAG mest tänker på. Men jag kör ju alltid med boll.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer ner i tvättstugan, har tid 7-10, upptäcker att tvättstugan är låst(vi låser tvättstugan med samma lås som vi använder att boka tid med). Det finns alltså inget sätt för mig att bevisa att tiden är min. Han kan hävda att han tagit sitt lås och rättmätigt satt det i tvättstugedörren och att jag senare satt mitt lås i bokningstavlan. Det var också precis vad han hävdade när jag ilsket gick upp för att prata med honom.

Detta har hänt två ggr med samma gubbjävel.

Blir vansinnig på sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Kommer ner i tvättstugan, har tid 7-10, upptäcker att tvättstugan är låst(vi låser tvättstugan med samma lås som vi använder att boka tid med). Det finns alltså inget sätt för mig att bevisa att tiden är min. Han kan hävda att han tagit sitt lås och rättmätigt satt det i tvättstugedörren och att jag senare satt mitt lås i bokningstavlan. Det var också precis vad han hävdade när jag ilsket gick upp för att prata med honom.

Detta har hänt två ggr med samma gubbjävel.

Blir vansinnig på sånt.

Hur kan du senare sätta ditt lås i bokningstavlan? Du hade väl det i näven, för du kom ju inte ens IN i tvättstugan. Hur kom du in i tvättstugan, den var ju låst! Och ditt lås satt ju i bokningstavlan 7-10, eftersom du hade bokat tid då. Hur kommer den som ska tvätta överhuvudtaget in i tvättstugan om låset till dörr och tvättstuga är detsamma och det sitter i bokningstavlan??

😆😄🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
musik (oregistrerad)

Hej!

Dags för tvätt idag igen. Och vad tror ni händer?

Redan på gården i mörkret 5 minuter i 8 märker jag i fönstret en halv trappa upp att tvättstugan (som alltså ligger en halvtrappa upp!) redan lyser. Gå in dit och ser lite kvinnotvätt hänga på en vagn för att torka. Maskinerna och torkrummet är dock lediga. Börjar plocka in tvätt, ska precis sedan sätta mig tillrätta på en stol för att författa en stund därnere medan maskinerna snurrar, när en kvinna öppnar dörren. Hon undrar om jag ska tvätta länge till. Jag som precis börjat mitt tvättpass som är fem timmar. Kände mig dock på humör för att erbjuda henne maskinerna om en timme, då jag inte har mer att lägga in i dem. Torkrummet får hon dock inte använda. 5 i 9 lämnar jag tvättstugan för att gå upp och göra ärenden sedan. På väg upp i min upp gång ser jag en annan kvinna gå ned på gården och till tvättstugan med en påse kläder. Så nu är jag hemma och väntar på att det ska torka klart i tvättstugan till kl. 13. Samtidigt finns en kvinnas tvätt på en vagn från före 8 i morse, en ny kvinna som kanske nu lagt i sin tvätt i maskinerna och en tredje kvinna som väntar på att den kvinna ska dunsta för att få sin chans också. Och alltsammans på MIN tvättid.

Vad säger man?

macka mjölk//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tvättar nu, bokat två maskiner och en torktumlare. Och nån använde tummlaren när jag ladda mina maskiner för 10min sen, på min tid. Om det är kvar när jag kommer tillbaka så åker det ut.

Djungelns lag... 😉

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu, musik. Jag som nyligen blivit bekant med hela tvättstugekonceptet har inte haft några problem än. Däremot har jag fått en räkning på 700 spänn, förr att jag hade en "liten" fest hemma hos mig 😆 Så nu ska jag in på samtal nästa vecka! Bra va? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

I min förra lägenhet fajtades det friskt över tvätttiderna.... och detta i HISSEN i form av handskrivna lappar.

det var bla en som hotade med att polisanmäla den som snodde dennes tvätttider....

😏

Gissa om det var roligt att läsa alla dessa lappar på morgonen på väg till jobbet...

och gissa om jag själv satte upp en lapp för att späda på bråket, uppviglare som jag är..🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...