Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena tjena.. har pysslat ett tag med mÄnga program och jag sitter dagligen och knÄpar pÄ nya idéer och jag kom fram till att jag ville göra en lÄt med lite benny benassi stil men jag har inte den blekaste aning om hur man gör just basgÄngen , jag tror ni vet vad jag menar:P

Är det nĂ„gon som vet hur man gör och vilket program det Ă€r man ska göra detta i sĂ„ skulle jag vara oerhört tacksam om ni orkade ta er tid och berĂ€tta 😉

Mvh. Fredrik Nystrand 😎

Annons
Postat

Jag har ingen aning heller, egentligen. Men lyssnade just pÄ Satisfaction. Grym lÄt! Ljudet Àr nog nÄgon form av TB klon? Eller liknande "fyrkantigt" sÀtt att lÀgga basgÄngen. Och sedan Àr det sjÀlva soundet. Grymt mycket kompressor?

Hoppas att nÄgon annan har nÄgra bÀttre tips.

Postat

Jo jag har vart inne och lura lite pÄ det spÄret ocksÄ men har aldrig kommit ens i nÀrheten av varken soundet eller basgÄngen

:/

Postat

Testade lite snabbt, tycker att det lÄter som en mer eller mindre helt clean sÄgtandsvÄg, kanske nÄn diskret filterÀndring i diskanten... tittar man pÄ den faktiska ljudvÄgen sÄ fÄr man lite ledtrÄdar, ser ut som en sÄgtand dubbad med en sinuston (en bit ur fas)... inte bombsÀker pÄ det dock...

Sen Àr det ju reverbet och kompressionen som Àr lite klurigare att fÄ till... och kanske inte minst alla smÄ glissandon.

Postat (redigerat)

Demonstration:

https://www.studio.se/index.php?act=Attac...=post&id=468178

Som jag sa ovan, i princip en clean sĂ„gtandsvĂ„g, lite diskret filtrering för att fĂ„ fram rĂ€tt karaktĂ€r. Sen ett reverb och en JÄKLA massa kompression... inte alls sĂ„ snyggt pump som Benassi sĂ€tter, men Ă„tminstone rĂ€tt recept...

Har du Logic sĂ„ kan jag skicka projektfilerna om du vill. 😉

Redigerat av tbruce
Postat

wow.. nice 🙂 det lĂ€t jĂ€vligt bra faktist.. lite mera slipande sĂ„ Ă€r du nya benny benassi vafan ;P haha..

jag ska fixa logic.. har det pÄ min andra dator sÄ du fÄr gÀrna skicka filerna till:

dj.nystrand@gryta.com

:rolleyes:

Tack pĂ„ förhand !! 🙂

Postat

hmm... har tuvÀr tappat bort skivan i flytten tror jag :S :/

gĂ„r det att göra i ngt annat program ?? 😄 :D

Postat
mm.. fattar inte riktigt hur jag ska gÄ vidare dÀrefter ..

kör med den beprövade metoden som funkar bÀst:

TrailAndError! AlltsÄ testa o lek tills det sitter:P

Postat

gĂ„r det att göra i ngt annat program ?? đŸ˜łđŸ˜±

Prova 3xosc i FL. syndigt enkelt att fÄ fram "satisfaction" soundet i den om du micklar till lite dist över den. Och om du nu kör i FL sÄ funkar Blood-overdrive till det.

Postat

gĂ„r det att göra i ngt annat program ?? 😳đŸ˜Č

Benassi-sÄgtanden Àr ganska simpel och gÄr att göra i de flesta syntar.

FrÄgan Àr vilket program du anvÀnder?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.