Jump to content
Annons

Behöver en Jury!


Recommended Posts

LÅTNAMN: Lyckligt slut

ARTIST/GRUPP: Olov Nyström

GENRE: Rock

LÅTLÄNGD: 3:58

KOMPOSITÖR: Olov Nystr´öm

PRODUCENT: Olov Nyström

EV. MEDVERKANDE: Olov Nyström, Tomas Bäcklund

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 7.3 megabyte

STATUS: Förinspelning av demo

LÅTLÄNK: http://www.lightningmp3.com/live/file.php?fid=4878

Varje gång man lyssnar på en låt så reagerar man, på ett eller annat sätt. Antingen så smyger den förbi i bakgrunden och det betyder att den är helt okey, eller så retar man sig på den, eller så är den grymt bra första tre gångerna man lyssnar sen blir den lite blassé osv. osv. You get the picture?

Jag är intresserad av vad ni får/har för känslor/uppfattningar när ni lyssnat på den här låten. Växer den efter tredje gången? Lägger ni den på hyllan efter tredje gången eller hamnar den i papperskoren efter första lyssning.

Alla reagerar på olika sätt... Men jag skulle gärna vilja veta vad som gör att DU reagerar på just det sättet DU gör.

Sen räcker det ju självklart med en kortare förklaring.... Som t.ex, "bra låt grabben" eller liknande...=)

/Chip

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter som svensk pop fast lite väl burkigt.

Sången kunde vara bra men är lite för svajig på ett och annat ställe. Avskyr den där överdrivna ståkkhålmskan som så många använder när de sjunger.

Texten är väl tillräckligt banal för att få radiotid.

Javisst, det låter som jag hatar din låt kanske men så är det inte. Den här typen av musik tilltalar mig inte och har aldrig gjort det, så enkelt är det. Ovanstående var vad jag kände för den när jag lyssnade, men det är tillräckligt dåligt för att bli en mindre hit antar jag. Det är därför jag aldrig lyssnar på hitlistor. 😉

Edit:

Soundet vore mycket bättre om du kunde mixa bort burkkänslan!

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt stuk på det! En smula Ledin, en gnutta Jumper, ett uns Bryan Adams, något mått Gyllene tider, lite sent Ebba grön och en känsla av Vildsvin (bandet, alltså)...

Sången är ett utmärkt komplement eller brytning (beroende på hur man lyssnar) till en ganska soft och poppig musik. Texten lämnar väl lite till övers, men jag är inte så svag för lyrik på svenska just.

Men det var: Bra. Skönt intro och ballt slut. Däremellan var kanske det svagare. Har du mer av samma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, tackar och bockar för svaren!

Jag tycker inte om att försvara min musik genom att hålla på att säga "det är en dålig inspelning" och saker som dessa... För jag tror att en låt som verkligen är bra, den kommer fram ändå... Men jag ska bara upplysa er om en del saker gällande inspelningsprocessen, alltså inte försvara=)

Det är jag och en utav mina bästa kompisar som spelat alla instrument, jag har bas som huvudinstrument men råkar innehava ett trumset.. Spelar dock gitarr när låtarna genomförs live... Nåja, så vi spelade in trummorna med två mickar och det är jag som "bankar"... Det där med metronom håller jag helt och hållet med om... Men det här var mer menat som en test, att se var låten hamnar om man lägger på trummor, elgitarrer, orgel, bas osv... Den var (som kanske de flesta nya låtar) från början bara inspelad med sång och gitarr av mig själv...

Låten har användts för att fylla upp de återstående platser som krävs för att spela sakerna live... D.v.s trummis, basist, en till elgitarrist och pianist/organist. Vi har nu allt förutom pianist.

Det kommer spelas in en ny version på ett seriösare sätt med musiker som spelar "sina instrument" inom en snar framtid!

Jag har några tagninar ifrån replokalen som jag kan lägga upp om intresse finns... Men ljudet är ju inte direkt bättre.. men som sagt, om känslan finns där spelar ljudet ingen kopiös roll... Det blir bara bättre sen:p =)

/chip

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra koll på låtuppbyggnad har ni, så det funkar live. Bra energi tycker jag även om mer skulle komma ut ur en bra inspelning/mix. Det banala (läs: det enkla) i texten håller nog om ni är konsekventa på andra låtar..eller? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är just det "banala" i texterna som är grunden... Enkelt och rakt på sak... Risken med det är att det kan bli lite tjatigt ibland! Kanske mest i den här låten också skulle jag vilja påstå... Enkelhet och rakhet är bra, så länge det inte blir ensidigt... Det är en hårfin balansgång!

tack för orden "Gain"!

/Chip

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tekniska: Det låter vasst, tunt och slappt om mixen. Det behövs botten, kompression och effekter. Lite basala kunskaper kanske? Skapa plats i mixen med eq etc... Hela grundpaketet, bara att läsa på.

Arret är dugligt, några lyckade stops and starts, skränrefrängen i slutet osv.

Låten är träig och trist men i säg Kjell Anderssons händer skulle den säkert kunna sälja guld på EMI - om den framfördes av en redan etablerad artist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är tyvärr en låt som jag aldrig skulle lyssna på annars.

Texten känns väldigt full av platityder.

Strukturen i låten känns dock ganska bra dock ingen självklar hit.

Sången var lite jobbig tyckte jag i början men jag vande mig snabbt.

Inom sin grenre är den tilloch med riktigt bra.

Precis så rent som det ska vara och med lite 'kalkylerat' ösig falsksång på strategiska punkter.

Mycket bra tycker jag inom just detta ideom.

Och även om inte det här är riktigt mitt stuk så är jag övertygad om att det finns många andra som kan gilla det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en blandning av Ulf Lundell, Thomas Ledin och Håkan Hellström dvs inte min favoritmusik direkt. 🙂

Håkan Hellström?

Håller dock med om Ulf Lundell och Thomas Ledin. Vilket innebär att många säkert tycker om det. Och gör du också det så är du ju i hamn 🤪

Själv får jag känslan av att sitta och dricka öl på en småstadsfestival och lyssna på något i väntan på bandet som jag gick dit för att lyssna på. Säger mig liksom inte så mycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att mixen är lite sådär.. kunde få ännu mer kraft och action.. det finns ju en viss kraft där redan men den skulle kunna framhövas 10grr mer och resultatet skulle självklart kunna bli mycket bättre.

Någon med rejäl erfarenhet av mixning av denna typ av musik skulle säkerligen göra jobbet.

Kan inte ge bättre tips än så och kan inte peka ut exakt vad du ska ändra eftersom det är helt beroende på hur man vill ha det. Men som någon annan sa ovan; eq och kompressor är en bra början och du kanske ska titta till dom lägre frekvenserna extra norgrannt.

Iallafall, det jag reagerade på mest av allt på är att sången spricker i dom höga tonerna. Vilket jag personligen är allergiskt mot. Kanske är det medvetet för att få en onaturlig falsk stajl? men iallafall så gillar jag det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...