Jump to content
Annons

Skärmupplösning?


suprapappa

Recommended Posts

hallå!

äntligen har jag köpt ett hus!!! (i fredags) hurra för mig! 😉

det betyder oxå att nu börjar alla tankar om hur studion ska byggas dyka upp.

jag kommer att ha en låtskrivarstudio (alltså inte en inspelningsoptimerad studio) i ett rum som förmodligen har varit 2. det är ett rum på övervåningen med snedtak och en c:a 2 meter stor öppning där det tidigare har varit en heltäckande vägg men en del av väggen är kvar och på den ena sidan tänkte jag ha mixplats och på andra sidan tänkte jag göra ngn slags lämpligt dämpad inspelningsplats.

ofta kommer det bli mig själv jag spelar in och jag kom precis på att jag kanske kunde ha mus, tangentbord och skärm även vid inspelningsplatsen via en KVM-switch eftersom avståndet är så nära att det går bra med kablar (så jag slipper köpa en Frontierz remote)

grejen är att jag redan ska köpa 2 nya plattskärmar till mixplatsen på 19" och jag har nog helt enkelt inte råd med 3 men på inspelningsplatsen skulle det nästan räcka med en 14".....MEN (och nu till frågan) den tredje skärmen antar jag måste klara samma upplösning för annars blir det knepigt va? dom 2 "huvudskärmarna" kommer dessutom troligen vara i widescreen-format....vad händer då om jag har en sådan inställning tex. 1440x900 och switchar om till en icke-widescreen....blir den bara svart eller blir det BARA skevt?

undrar oxå om man kan switcha om med en KVM i farten eller om man måste stänga av datorn under tiden?

tack

petri

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den skärmen du kopplar via KVM måste klara samma upplösning som den vanliga. Om den vanliga är en wide och din KVM-skärm är en "vanlig", kommer bilden att bli aningen hoptryckt.

Med normala KVMer behöver du inte starta om datorn för att det ska funka, men köp helst en som har egen matningsspänning, de strular inte.

Ett annat alternativ, är att har den extra skärmen parallellt med den vanliga, alltså en egen utgång på datorn och att mus och tangentbord också sitter parallellt, då behöver du inte KVM utan flyttar helt enkelt fönsterna mellan skärmarna. Då behöver de inte klarar samma upplösning (men det underlättar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat alternativ, är att har den extra skärmen parallellt med den vanliga, alltså en egen utgång på datorn och att mus och tangentbord också sitter parallellt, då behöver du inte KVM utan flyttar helt enkelt fönsterna mellan skärmarna. Då behöver de inte klarar samma upplösning (men det underlättar).

tack mindwarp

men eftersom jag redan kör 2 skärmar med olika innehåll går det väl inte att göra så? på den ena har jag alltid cubase huvudfönster och det är det som jag vill ha på den 3:e skärmen. (skärm nr 2 visar mixer, pluggar mm. )

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat alternativ, är att har den extra skärmen parallellt med den vanliga, alltså en egen utgång på datorn och att mus och tangentbord också sitter parallellt, då behöver du inte KVM utan flyttar helt enkelt fönsterna mellan skärmarna. Då behöver de inte klarar samma upplösning (men det underlättar).

tack mindwarp

men eftersom jag redan kör 2 skärmar med olika innehåll går det väl inte att göra så? på den ena har jag alltid cubase huvudfönster och det är det som jag vill ha på den 3:e skärmen. (skärm nr 2 visar mixer, pluggar mm. )

Vet inte om du kan köra tre skärmar på det sättet, har aldrig haft tillfälle att prova det! Men teoretiskt boerde det gå, dock måste det 3:e kortet vara ett PCI, efter ett AGP-kort bara har två utgångar och du kan bara ha ett AGP-kort i datorn. har du PCIexpress fungerar det kanske på ett annat sätt, är inte så påläst på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat alternativ är att ha en till dator och köra med fjärrskrivbord. Funkar bra.

det gör det nog men eftersom jag nu kommer att betala för all uppvärmning, varje droppe vatten, sophämtning mm. så tänker jag inte ha en till dator som står o drar ström 😉 då blir det nog billigare att köpa 3 likadan skärmar trots allt

Link to comment
Dela på andra sajter

negroj9 (oregistrerad)

Ett annat alternativ är att ha en till dator och köra med fjärrskrivbord. Funkar bra. 

det gör det nog men eftersom jag nu kommer att betala för all uppvärmning, varje droppe vatten, sophämtning mm. så tänker jag inte ha en till dator som står o drar ström då blir det nog billigare att köpa 3 likadan skärmar trots allt

Ja, det har du ju rätt i 🙂

Det var bara ett förslag. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...