Jump to content
Annons

Vem vill vara försökskanin


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag läste i den dagliga dosen forskarresuméer jag får tillsänt mig att svenskar kommit på ett sätt att bekämpa hiv. Man tror att ett slags hiv-vaccin ska kunna tas fram om ett tiotal år. I försöksprojektet fick ett antal personer som inte hade hiv sprutor med hiv injicerade. Man skulle se om kroppen kunde utveckla skydd mot hiv då.

Frågan blir då: Vem vill vara försökskanin för ett hiv-projekt?

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
dom kanske är ute efter den del av den nordeuropeiska populationen som har ett naturligt skydd mot hiv, som det brukar stå om i kursliteraturen jag läser?

Vad är detta för folkslag? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

För att svara på ursprungsfrågan så såg jag ett reportage med en tjej i 35-årsålders som var med i detta försöksprojekt. Hon var med i det pga att hon inte kunde få barn och ville på detta sätt bidra till mänsklighetens fortlevnad. Vackert tycker jag.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, är det bara jag som har en otäck känsla av att när man lyckas bota/vaccinera bort HIV/AIDS så kommer bara en ännu värre sjukdom bryta ut?

/Daniel

tveklöst !

naturen försöker alltid att komma i balans.

Haha vadå tveklöst? Det är ingen fråga om "om" Utan när. För det kommer hända....

Link to comment
Dela på andra sajter

dom kanske är ute efter den del av den nordeuropeiska populationen som har ett naturligt skydd mot hiv, som det brukar stå om i kursliteraturen jag läser?

Vad är detta för folkslag? :rolleyes:

vet inte riktigt, på bilderna brukar det vara högst koncentration av immuniteten i ett område med centrum kring finland, men även i mellansverige, typ en bit norr om stockholm på ostkusten, är det "vanligt". Vet inte hur det är med det egentligen, känns som man borde hört talas om det på annat håll än bara från amerikansk literatur, men å andra sidan vill man väl inte skapa någon falsk trygghet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, är det bara jag som har en otäck känsla av att när man lyckas bota/vaccinera bort HIV/AIDS så kommer bara en ännu värre sjukdom bryta ut?

/Daniel

tveklöst !

naturen försöker alltid att komma i balans.

Haha vadå tveklöst? Det är ingen fråga om "om" Utan när. För det kommer hända....

Tveklöst = Utan tvekan... :rolleyes:

Det finns dessutom redan grogrund för ännu värre saker. Om fågelinfluensan så småningom muteras så att den börjar smitta mellan människor, är det inte så kul. Vår överförskrivning av antibiotika skapar ständigt nya resistenta bakterier som penicillinet inte rår på, så det är antagligen bara en tidsfråga innan det dyker upp en dödlig form av de sjukdomar som vi idag enkelt och smidigt botar med en penicillinkur...

Vad är det sedan som säger att biologiska vapen inte kommer att användas av terrorister? Det har ju utvecklats många sådana redan - och det behövs inga stora mängder för att ta kål på mycket folk... Dessa vapen vet man inte så mycket om, eftersom den utvecklingen alltid har skett i det fördolda...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehm...Jag antar att det var en muterad form av HIV eller något som de fick...För det låter ju lite halvt oschysst att ge dem en dödlig sjukdom :rolleyes:

Vaccinet består av DNA-plasmider. Det är som konstgjorda små virus, där små komponenter av HIV-virusets arvsmassa är inbyggda.

/Dr R

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte läst hela tråden... Men när man får ett vaccin utvecklar man antikroppar mot sjukdommen, det är dom man mäter, precis som vid allergi...

Det är därför man kan vara allergisk även om det inte ger utslag, om man inte varit utsatt för ämnet... 😳

Man behöver alltså inte få HIV eller utsätta sej för det för att testa, det vore ju ganska grymt... 😆😄

Är det en av dom sjukdommarna du inte har musik eller...? 😄

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

😳

.. ang hemskare sjukdomar så får man väl försöka se så positivt som möjligt på framtiden. Människor har i alla tider haft domedagsteorier; idag är det terrordåd, världskrig och epidemier som står för rädslan.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som håller mig vaken om nätterna just nu är att solen kommer att slockna om sju miljarder år.

Har börjat bygga upp ett jättelikt vedförråd tills dess, men nu läste jag att när solen slocknar så blir den en så kallad stor röd jätte, som kommer att sluka jorden. Hur fan skyddar man sig mot det?

Har börjat bygga en dräkt med fallskärm, dykutrustning och flytväst, som jag sen ska linda 140 varv med aluminiumfolie. Det borde ju funka? Aluminiumfolie lägger man ju i grillen som skydd och den är ju as-het. (särskilt om man använder briketter)

Dessutom planerar jag att sitta i min bil när solen slukar jorden, med AC:n på MAX. Det blir ju skitkallt när man drar på den i maxläget. Hoppas på det sättet kunna hålla under femtio grader celcius. Har köpt en liten bärbar cd-spelare också och laddat upp med en hel del filmer, så man har nåt att göra. Men frågan är om internet kommer att funka? Jag har ju bärbar dator med trådlöst Internet, så jag räknar med att kunna hålla er informerade hur det går. Fan, måste komma ihåg att tanka bilen förresten. Motorn måste ju gå för att AC:n ska funka.

Hoppas förresten att ni inte sprider det här vidare, jag har nämligen en granne som jag hatar. Ska bli ett nöje att sitta i bilen med en bira i handen och se den jäveln brinna upp. Mwuuaaaa ha haha haha! Brinn din satan, ha ha ha!

Måste komma ihåg att köpa jordnötter till bärsen förresten.

Ja ja, bara man förbereder sig ordentligt så kommer det här att gå tror jag.

Eftersom ni är mina kompisar kommer jag nog att lägga ut en inköpslista här, precis som "studiodatorn", med tips på folie, filmer och den bira som svalkar bäst.

Återkommer, nu ska jag blöta några badlakan och lägga över bilen. Det är vissrligen sju miljarder år kvar, men vem vet hur de där jävla forskarna räknar, det kan säkert slå fel med 10-20%...

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Är det en av dom sjukdommarna du inte har musik eller...?  😱

Musik har haft HIV, men är numera frisk som en speleman tack vare vaccinet!

Pris ske Gud!

Man kan inte bli frisk från hiv av hiv-vaccinet.

Jag har inte det.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Förresten, är det bara jag som har en otäck känsla av att när man lyckas bota/vaccinera bort HIV/AIDS så kommer bara en ännu värre sjukdom bryta ut?

/Daniel

Med rädsla för att göra dig besviken, hiv antar redan idag nya former ständigt...

Känner en hiv-sekreterare mycket väl som berättat detta.

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
på bilderna brukar det vara högst koncentration av immuniteten i ett område med centrum kring finland, men även i mellansverige, typ en bit norr om stockholm på ostkusten, är det "vanligt". Vet inte hur det är med det egentligen, känns som man borde hört talas om det på annat håll än bara från amerikansk literatur, men å andra sidan vill man väl inte skapa någon falsk trygghet.

Det skulle inte förvåna mig alls. Likaväl som att reumatism är en mycket sällsynt sjukdom bland ortsbefolkningen vid det varma Medelhavet och att eskimåerna sällan drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar.

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som håller mig vaken om nätterna just nu är att solen kommer att slockna om sju miljarder år.

Har börjat bygga upp ett jättelikt vedförråd tills dess, men nu läste jag att när solen slocknar så blir den en så kallad stor röd jätte, som kommer att sluka jorden. Hur fan skyddar man sig mot det?

Har börjat bygga en dräkt med fallskärm, dykutrustning och flytväst, som jag sen ska linda 140 varv med aluminiumfolie. Det borde ju funka? Aluminiumfolie lägger man ju i grillen som skydd och den är ju as-het. (särskilt om man använder briketter)

Dessutom planerar jag att sitta i min bil när solen slukar jorden, med AC:n på MAX. Det blir ju skitkallt när man drar på den i maxläget. Hoppas på det sättet kunna hålla under femtio grader celcius. Har köpt en liten bärbar cd-spelare också och laddat upp med en hel del filmer, så man har nåt att göra. Men frågan är om internet kommer att funka? Jag har ju bärbar dator med trådlöst Internet, så jag räknar med att kunna hålla er informerade hur det går. Fan, måste komma ihåg att tanka bilen förresten. Motorn måste ju gå för att AC:n ska funka.

Hoppas förresten att ni inte sprider det här vidare, jag har nämligen en granne som jag hatar. Ska bli ett nöje att sitta i bilen med en bira i handen och se den jäveln brinna upp. Mwuuaaaa ha haha haha! Brinn din satan, ha ha ha!

Måste komma ihåg att köpa jordnötter till bärsen förresten.

Ja ja, bara man förbereder sig ordentligt så kommer det här att gå tror jag.

Eftersom ni är mina kompisar kommer jag nog att lägga ut en inköpslista här, precis som "studiodatorn", med tips på folie, filmer och den bira som svalkar bäst.

Återkommer, nu ska jag blöta några badlakan och lägga över bilen. Det är vissrligen sju miljarder år kvar, men vem vet hur de där jävla forskarna räknar, det kan säkert slå fel med 10-20%...

/R

😆

Vilken öl svalkade bäst? 😳😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som håller mig vaken om nätterna just nu är att solen kommer att slockna om sju miljarder år.

Har börjat bygga upp ett jättelikt vedförråd tills dess, men nu läste jag att när solen slocknar så blir den en så kallad stor röd jätte, som kommer att sluka jorden. Hur fan skyddar man sig mot det?

Har börjat bygga en dräkt med fallskärm, dykutrustning och flytväst, som jag sen ska linda 140 varv med aluminiumfolie. Det borde ju funka? Aluminiumfolie lägger man ju i grillen som skydd och den är ju as-het. (särskilt om man använder briketter)

Dessutom planerar jag att sitta i min bil när solen slukar jorden, med AC:n på MAX. Det blir ju skitkallt när man drar på den i maxläget. Hoppas på det sättet kunna hålla under femtio grader celcius. Har köpt en liten bärbar cd-spelare också och laddat upp med en hel del filmer, så man har nåt att göra. Men frågan är om internet kommer att funka? Jag har ju bärbar dator med trådlöst Internet, så jag räknar med att kunna hålla er informerade hur det går. Fan, måste komma ihåg att tanka bilen förresten. Motorn måste ju gå för att AC:n ska funka.

Hoppas förresten att ni inte sprider det här vidare, jag har nämligen en granne som jag hatar. Ska bli ett nöje att sitta i bilen med en bira i handen och se den jäveln brinna upp. Mwuuaaaa ha haha haha! Brinn din satan, ha ha ha!

Måste komma ihåg att köpa jordnötter till bärsen förresten.

Ja ja, bara man förbereder sig ordentligt så kommer det här att gå tror jag.

Eftersom ni är mina kompisar kommer jag nog att lägga ut en inköpslista här, precis som "studiodatorn", med tips på folie, filmer och den bira som svalkar bäst.

Återkommer, nu ska jag blöta några badlakan och lägga över bilen. Det är vissrligen sju miljarder år kvar, men vem vet hur de där jävla forskarna räknar, det kan säkert slå fel med 10-20%...

/R

😮🙂😆

Hahahaha!

Har ju tyvärr inte någon AC i bilen, men det kanske funkar lika bra att veva ner rutan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som håller mig vaken om nätterna just nu är att solen kommer att slockna om sju miljarder år.

/R

Om du hade forskat lite så hade du upptäkt att det är betydligt mindre tid kvar. Det ligger faktiskt till så ( som du säger ) att Solen kommer att expandera för att slutligen vara en supernova som slocknar. Men det är om c:a 50 000 år så är Jorden INNANFÖR solens radie. Då hjälper ingen AC......

/ Mikke

Redigerat av MikkeÖland
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...