Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tänkte köpa mig en Ukulele för det ska visst vara lätt och roligt.

Har du någon erfarenhet? Är det så lätt?

Jag har nu hittat en massa kurser men undrar lite om ni testat.

Har du spelat in det någon gång kanske?

Redigerat av bdatony
Annons
Postat

jag har testat en gång, och om man kan spela gitarr så fixar man ukelele. det är bara kolla upp stämningen, hur du tar olika akord och sedan spela.

ja, om man utgår ifrån gitarr alltså.

Postat (redigerat)
Tänkte köpa mig en Ukulele för det ska visst vara lätt och roligt.

Roligt vete katten. Jag har spelat lite ukelele, men det var samma som för itzak. Jag kunde lite gitarr redan innan. Som ett komiskt komplement är ukelele ett bra alternativ, men vänta dig inte att du skall kunna skriva låtar, spela avancerade grejor eller ens underhålla på fester med någon större framgång.

Köp en gitarr istället om det är ditt första instrument . 😳

edit: jam, musikaffären alltså verkar vara ganska fixerade vid ovan nända instrument. Det finns hur många varianter som helst att välja på + något slags ukeleleförening... Säger kanske mer om Jam än om Ukelele förståss :

http://www.jam.se/ukeleleskolan.htm

http://www.jamshop.se/

🙂

Redigerat av Egghuvud
Postat

Äh... Hörru Ägghuvve, har du inte sett den fantastiska UR-akademin på svt? Där hade dom ju en ukulele-skola, bland de roligaste (och på ett sätt sorgliaste) jag sett på länge.... Va sägs om distad ucke? 😳

Postat
Äh... Hörru Ägghuvve, har du inte sett den fantastiska UR-akademin på svt? Där hade dom ju en ukulele-skola, bland de roligaste (och på ett sätt sorgliaste) jag sett på länge.... Va sägs om distad ucke? 😳

Jojo. Komiskt är det det håller jag med om.men det beror ju på vad man letar efter. Som första instrumentval så är det faktiskt mindre begränsande med blockflöjt. Sedan att det alltid finns någon fåne som råkar bli ekvillibrist har mindre med sanningen att göra. Ukelel är töntstämplat och därför lite komiskt. 🙂

Postat

Ukelele och alla andra mindre respekterade instrument som balalajka, mandolin och bouzuki kan vara precis vad som behövs för att lyfta en låt som står stil och trampar vatten, kasta in en ukelele på sticket innan sista refrängen och låt den var amed på refrängen så skall du se att du får lite liv i den annars så vanliga poplåt.

• 3 veckor senare...
Postat

Ukulele

Lyssna inte på olyckskorpar. En ukulele ger fylligt riff, och kostar ingenting. Enkel att spela på, och du lär dig snabbt.

Inget att förlora. Lägg 300-500 pix på en ukulele, och slipp billiga aukustiska gitarrer som du behöver filtrera bort ljud på. Själv har jag dessutom dumpat Cubase för Reason... Enkelhet *2 =seger.

Jag har köpt min via JAM. Bra firma, men det finns säkert andra också.

Vänligen,

Ola

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.