Jump to content
Annons

Lexicon MX200 problem


Blodis

Recommended Posts

Tjenare!

Jag har skaffat ett Lexicon MX200 http://www.lexiconpro.com/ProductIndex.aspx?ProductID=12

Och som jag förstår kan man använda den som en mjukvaruplugg men får inte detta att funka,har försökt läsa mej till detta men jag klarar f... inte att få det att funka,jag lyckas att starta den som en insertplugg i cubase sx3 men det låter ingen effect om den..... 😱 så nu står jag här och stampar och hoppas att någon barmhärtig kan hjälpa mej 🙂

Som en vanlig extern effect har jag testat och det funkar,men vill köra den som en plugg i Cubase

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I VST Connections inställningarna kan du lägga till externa effekter. Lägg till MX200 och bestäm vilka in- och utgångar den är kopplad till på ljudkortet.

Sedan hittar du en VST plugg som heter MX200 vilket du kan lägga på ett spår i Cubase. Lägg redigeringspluggen under så kan du styra inställningarna.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda jag kan lägga till där e mitt ljudkort,såvida jag inte aktiverar Lexicon MX200 Controll

i MIDI Devices setup,å den kan jag inte ha aktiverad för då säger den att den redan är upptagen av en annan applikation när jag öppnar den som en VSTplugg.

Man kan tydligen bara ha den "öppnad" på ett ställe

Men jag kan öppna Lexicon som en vanlig plugg utan att jag gör nån inställning,men den "hörs" inte.Bara finns där.och det gör inget utslag på inputen på Lexiconen

Jag börjar känna mej korkad 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget ljud skickas genom usb-kabeln, endast styrsignaler för att ändra effektinställningarna.

1. Se till att midi in- och utgången på MX200 är inaktiverad i Cubase. Annars stjäl Cubase midi kopplingen och låter inte redigeringspluggen använda den.

2. Öppna VST connections fönstret (F4) och titta bland flikarna, inputs/outputs o.s.v. Leta reda på fliken som heter External FX. Skapa en ny och välj de in- och utgångar som är kopplade till MX200'an.

3. Lägg External FX pluggen som finns under External Plugins på ett ljudspår, detta skickar ljudsignalerna ut till MX200'an från Cubase och sedan tillbaka in igen.

4. Aktivera MX200 redigeringspluggen på nästa insert-plats och skruva på inställningarna. Observera dock att du måste ha inaktiverat midi kopplingarna i Cubase till MX200'an för att detta ska fungera.

---

Det är lite småtrassligt att få det att fungera första gången, men titta i manualen som följer med MX200. Där står det ganska bra beskrivet vilka problem du kan stöta på. Titta också i Cubase manualen, använd HTML-manualen som är inbyggd i programmet och sök på External FX.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu så har jag kopplat den via Spdif kabel in/ut, och har signal IN i Lexicon MX200

men inte in i Cubase.

Men om jag sätter i en analog kabel Ut från Lexiconen får jag signal så jag e nog på rätt spår nu iaf 🙂 för det skall väll funka fint med Spdif oxo väll? 😆 Det hade ju varit gott att kunna kört via spdif för att spara Analoga kanaler.

Känns som jag skulle vilja aktivera spdif in till nått spår eller nåt så jag fick tillbaka ljudet men det står bara dom analoga kanalerna 8st...

Hade varit lättare om det stått på Svenska i manualerna,engelskan e ju inte på topp 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du skapat en External FX buss i VST Connections fönstret? Tryck på F4, skapa en buss och välj Spdif både som in- och utgång.

Sedan ska det finnas en plugg under External Plugins när du väljer inserts. Denna kan du lägga på ett spår och den hanterar då själv att skicka signalerna in- och ut till MX200'an.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Send och Return på External Effect är inställt på S/Pdif,nått annat kan jag inte välja heller.

Kolla för säkerhets skull att det inte är fel i inställningarna på MX200'an, på s/pdif kabeln eller dylikt genom att koppla utgången till ingången på ljudkortet.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat och bytat kabeln,å den är ju kopplad till mitt Presonus Firepod ljudkort hela tiden, S/pdif In/ut, och det blev ingen skillnad. Det gör utslag på inputen på Lexicon,men låter ingen in i ljudkortet.Skall koppla in mitt Digi001 sen å se om jag kan få signal in i den från Lexicon via s/pdif .

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står att man skall välja S/pdif som Clock sourse om man vill använda S/pdif,det går att göra i kontrollpanelen på ljudkortet,men inte inne i Cubase.Där är bara Internal ikryssat och är enda alternativet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...