Jump to content
Annons

Hur mycket får en dator kosta egentligen?


Fred

Recommended Posts

Idag har jag en PC med dubbla CPU:er och 4 Gb Ram d.v.s. en ren värsting maskin, men jag känner att jag är lite missnöjd med den. Den tappar ljud och det är lite svårt att leva med. När det börjar rulla in stora musikaliska projekt av olika slag så får inte maskinen tappa ljudet hur som helst. Det är väldigt viktigt.

Både PC och Macintosh kan ju givetvis hänga sig, men det som Mac har till sin fördel gällande hårdvaran är ju att det är en och samma tillverkare till alltihop vilket borgar för en stabil gång etc.

Jag var inne på en hemsida för Macintosh och skulle köpa in en av deras värsting maskiner. I slutändan med externa hårddiskar, Cinemaskärm på 30 tum utan program så skulle jag få slanta upp med närmare 65 - 70.000 kronor. Trots det höga priset så har ändå Macintosh sänkt sina priser markant för att ta upp konkurrensen om datorkunderna mot PC.

Visst är Macen en Rolls-Royce inom den konstnärliga biten. Visst kan man komma mycket billigare undan om man skulle köpa en PC från typ Frost ACM eller något liknande.

Problemet med PC är ju detta att det finns så oändligt många tillverkare.

Fördelen med Macintosh är att det är en och samma tillverkare.

Fred

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad menar du med "tappa ljudet"? Det låter som något som borde gå att åtgärda.

Hårdvaran i Mac är inte gjord av en och samma tillverkare, de sätter ihop hårdvara från olika företag precis som alla andra datortillverkare.

Och är Frost verkligen billigare än Mac förresten? Har fått för mig att de har överpriser på sina burkar. Men det kanske har ändrats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är klart att audio-dropouts måste gå att åtgärda. Men vad jag är orolig är att delarna i datorn inte pratar riktigt okay med varandra d.v.s. att det kan vara fel "chipset" etc. Det är ju så otroligt mycket som skall stämma när det gäller PC och då vet man varken bu eller bää.

Fred

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är klart att audio-dropouts måste gå att åtgärda. Men vad jag är orolig är att delarna i datorn inte pratar riktigt okay med varandra d.v.s. att det kan vara fel "chipset" etc. Det är ju så otroligt mycket som skall stämma när det gäller PC och då vet man varken bu eller bää.

Fred

Vad använder du för pluggar, mjukvaruinstrument osv. när du får dropouts? Vad är latencyn inställd på?

Som en jämförelse så har jag i mina största projekt haft runt 30 kanaler, 5-6 EXSP 24 (Logics sampleplayer, ett par stycken av Logics lättare mjukvarusynthar och 70-80 plugins (mestadels Logics kompressor och Eq men även ett par Reverb, Delays osv.). Har kört med en Presonus Firebox med en buffer på 128 samples och har då legat på en processorbelastning runt 15 %. Jag har en Powermac G5 2*2.5 GHz med 3 GB RAM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte nån värstingmaskin och jag har inte de problemen du beskriver.

Annars kan du ju köpa UAD-1 kort för att avlasta datorn (finns en annan tråd här om det just nu).

Jag har en AMD 64 3200, 2st sata diskar och 2 gig ram och har aldrig några problem (iofs så har jag ett UAD-1 kort oxå).

Link to comment
Dela på andra sajter

att lägga 65-70000 verkar fruktansvärt slösaktigt i mina ögon.. finns så mkt roligare saker att lägga pengarna på...

Du har redan en schysst dator.. fixa till den ordentligt.. ta hjälp av nån slags expert om du inte reder ut det själv.. lär blir billigare iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
att lägga 65-70000 verkar fruktansvärt slösaktigt i mina ögon.. finns så mkt roligare saker att lägga pengarna på...

Du har redan en schysst dator.. fixa till den ordentligt.. ta hjälp av nån slags expert om du inte reder ut det själv.. lär blir billigare iaf.

Man behöver inte lägga 65-70.000 för en schysst mac en Mac Pro med fyra 2 Ghz processorkärnor kostar runt 20.000 alltså inte mer än en (sämre) märkes PC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samplingsbufferten ligger på 256 samples som resulterar i ca 7 millisekunder och det är då som dessa audio-dropouts gör sig påminda med väldigt täta mellanrum. Jag tryckte in F12 för att se hur mycket CPU:n påverkas och den ligger på knappt 25% och när det blir dropout så blinkar CPU-overload rejält och tappar ljudet. Sedan kommer ljudet tillbaka. Lägger jag samplingsbufferten på 512 samples så blir det ca 13 millisekunder men då pratar vi en latency som inte är så spelbar och det skapar bara irritation.

Min utrustning är en 3.21 Ghz med Dual-Core maskin med Asus-bord 2 eller 4 mb x2 i cacheminne, systemdisk på 160 Gb, audiodisk "raid-byggd" på 2 x 400 Gb och 4 Gb ram av DDR 2 667 Mgh, ett grafikkort som heter MSI... någonting och detta är ett s.k. silencekort på 256 Mb. Musikprogrammet är Cubase SX3 (senaste uppdateringen). VST-instrument, nästintill hela Native Instrumentsfamiljen lite annat smått och gott som Real Guitar 2 ifrån Musiclab etc. OBS! Alla drivrutinerna är det senaste till alla pluggar etc. Jag har gott igenom allt precis vad en normalbegåvad människa kan gå igenom.

Eftersom dropoutsen har med ljudet att göra så har jag automatiskt lokaliserat till ljudkortet som är ett väldigt bra och välrenommerat ljudkort: EchoLayla 24 med vanlig PCI-plats. Jag har även tagit hem den senaste drivrutinen version 6.14 som släpptes den 17 eller 18 augusti 2006 för att se om det blev bättre, men det hjälpte inte. Man kan bli trött på sådana här saker. Uschh!! Felsökning är bland det värsta skit jag vet.

Det är nog inget fel på prestandan men efter att ha pratat med expert hjälp som verkligen kan bygga PC-maskiner optimerat för musik så har de uttryckt sig att det är större chans att det är felkonfigurerat i maskinen d.v.s. att hårdvaran inte pratar med varandra som det skall d.v.s. att det sätter felaktiga delar i maskinen. Problemet är ju också att datorn är byggd av ett vanligt DATA-företag som normalt sett bygger väldigt bra och problemfria maskiner med ett väldigt gott rykte om sig.

Jag känner de som har företaget ifråga och tänkte väl att de kan få bygga min maskin och är det strul så är det ju bra att dataföretaget ifråga finns i samma stad om det skulle uppstå några problem, vilket det uppenbarligen har gjort.

Så därför så känner jag i efterhand att det kanske var fel att gå till dem och att jag inte vände mig till Frost ACM, Audiomaster eller RACKTONE eller något liknande som verkligen kan bygga bra PC-maskiner optimerat för musik.

Jag läste i ett tidigare inlägg på denna tråd att Macintosh plockar delar från olika tillverkare också liksom PC, men jag måste ändå tillägga att jag har hört väldigt gott om Macintosh när det gäller musikproduktion i större sammanhang.

Jag tänkte som en sådan sak att när man läser olika mjukvarutester i olika tidningar såsom STUDIO och MM så är det väldigt förekommande att testarna jobbar mest i Macintosh G5 med si och så mycket ram och det ljudkortet etc. Så visst finns det en anledning att tro att Macintosh kanske ändå är den datorn som vinner i längden.

Vad jag är ute efter så är det en maskin, oavsett PC eller Macintosh, som skall fungera och bara gå utan en massa tjafs med att eländet skall stå och säga "Programmet svarar inte, var god vänta" eller att "Det har uppstått ett problem, var god spara filen under ett annat namn och starta sedan om programmet".

Okay, sitter jag och tänker. Jag skall spara ned projektet under ett annat namn, men jag kan inte spara ned det därför att hela skiten har hängt sig och dator-shittet har fullkomligt låst sig och jag måste verkligen dra ur kontakten ur väggen, sätta i den igen för att slå på den. Då är det definitivt något som är ett allvarligt fel. Viktigt att tillägga att såsom antivirussystem och andra program i bakgrunden är definitivt avaktiverade för att vara säker på att det inte är det som stör ljudhanteringen i datorn.

Det är klart att både Mac och PC kan hänga sig men man måste kunna åtgärda felet på ett enkelt sätt utan att behöva felsöka mer än att kunna få skriva och producera musik i lugn och ro.

M.v.h.

Fred

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det här med datorföretag som bygger/sätter ihop datorer skall man kanske inte lita på i musikdator sammanhang.

När jag skulle bygga den burken jag har nu så snackade jag även med en "byggare" som har affär och bygger datorer hela dagarna men efter en minut så förstod jag att han va totalt ute och reste när det gällde musikdatorer så jag drog därifrån med ett leende på läpparna.

(Han ville sätta in integrerat grafikkort och dessutom så skulle det va värsta spelkortet 😄 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sagt det i andra trådar förr: Vill du slippa mecka och bara ha en dator som funkar, skaffa en Mac.

Vill du ha kontroll på alla komponenter och vet vad du ska leta efter samt att du vet vilka justeringar som ska göras i Windows, köp en PC.

Har du frågor om Apples datorer så hjälper jag dig gärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sagt det i andra trådar förr: Vill du slippa mecka och bara ha en dator som funkar, skaffa en Mac.

Vill du ha kontroll på alla komponenter och vet vad du ska leta efter samt att du vet vilka justeringar som ska göras i Windows, köp en PC.

Har du frågor om Apples datorer så hjälper jag dig gärna.

Men nu har han ju redan en värsting pc som förhoppningsvis bara behöver nån enklare justering.

Både jag själv och en hel massa andra jag känner kör på pc utan några som helst bekymmer.

Men ibland av nån märklig anledning finns det vissa pc´s som bara strular mer eller mindre från dag ett.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag sitter på en AMD 4400+ 2,2 ghz x2, raptor HD 36gig (system inspelning), 2 gig ram, motu 896. 3 ms latency, spelade in med 88.2 24 bits

jag kör också cubase sx3 jag har haft problem med att det hackade. och det skumma var att när man spelade upp låten så började den hacka på precis samma ställe. cache eller cpu overload eller vad det stod till vänster på transportbaren.

det jag gjorde då var att jag installerade diskeeper 10 defragmenterade hårdisken och vips så var problemet borta.

jag hoppas att du kör cubase på en separat installation av windows och att du inte kör något internet. men det borde du ju veta.

köp en 74/150 raptor eller en scsi disk tror dom skyfflar mer musikDATA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man spelat in på för hög volym så kan det låta helt ok men ibland på vissa ställen distar det och låter illa och det kan vara på olika ställen varje gång, ibland kan hela låten dista för att efter stannat den och spelat upp igen så låter det helt plötsligt bra igen.

Jag hade själv det problemet i början (analog användare som jag var tidigare så ville jag komma så nära nollan som möjligt på varje tagning).

Link to comment
Dela på andra sajter

att lägga 65-70000 verkar fruktansvärt slösaktigt i mina ögon.. finns så mkt roligare saker att lägga pengarna på...

Du har redan en schysst dator.. fixa till den ordentligt.. ta hjälp av nån slags expert om du inte reder ut det själv.. lär blir billigare iaf.

Man behöver inte lägga 65-70.000 för en schysst mac en Mac Pro med fyra 2 Ghz processorkärnor kostar runt 20.000 alltså inte mer än en (sämre) märkes PC.

Well, 20Kkr för en dator låter hiskeligt dyrt i mina öron. Jag kör med en vanlig HP pavilion som säkert kostar max 10Kkr - har byggt ut till 3Gb RAM - inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni om den här maskinen. Denna värsting Mac kostar 31 494 SEK (inkl. moms) Jag är faktiskt ändå imponerad trots att jag inte har jobbat i Mac. När jag köper en Macintosh så har jag fått tips att köpa Logic Pro (senaste versionen) eftersom Logic Pro är optimerat för denna dator o.s.v. Man kan säkert köra Cubase SX3 på den här maskinen men det handlar nog om att jag får skaffa ett s.k. Rosetta-program som kan konvertera någonting så att Cubase SX3 kan köras.

Detta har jag blivit rådd att göra om jag skall fortsätta med Cubase.

Apple MacPro 3GHz, 160GB, GeForce 7300 GT

* 2 st 3 GHz Xeon Dual Core-processorer med dubbla kärnor

* 4 MB L2-cache per kärna

* Systembussar (dubbla) på 1.33 GHz

* nVidia GeForce 7300-grafik med 256 MB minne, dubbla DVI-kontakter (en med stöd för Cinema Display 30")

* 1 GB RAM (2x512MB) 667 MHz DDR2 ECC-minne (PC2-5300 ECC), max 16 GB!

* 160 GB seriell ATA2-hårddisk (3Gb/s 7200 rpm 8MB cache)

* Fyra PCI Express-kortplatser, 16x hastighet för grafikkortet samt tre lediga fulllängdsplatser

* SuperDrive 16x Dual Layer

* En ledig plats för ytterligare Optisk enhet

* Två Gigabit Ethernet-portar

* Två FireWire 400-portar (en fram, en bak)

* Två FireWire 800-port (en fram, en bak)

* Fem stycken USB 2.0-portar (tre på bak, två fram)

* Optiskt digitalljud ut och in

* Analog stereo line-level ingång samt utgång

* Hörlursuttag på framsidan

* Max 300W strömförbrukning för dom fyra PCI-Express kortplatserna

Levereras med Apple Keyboard, Apple Mighty Mouse, Mac OS X Tiger , iLife 05 (iTunes, iPhoto, iMovie, iDVD och Garageband), FAXstf, GraphicConverter, QuickTime, iChat, Safari, Sherlock, Address Book, iCal, iSync, DVD Player, Mail, Acrobat Reader, Apple Developer Tools samt fullständig dokumentation för installation, inlärning och referens.

(Uppgifterna är hämtade ifrån Macoteket)

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
att lägga 65-70000 verkar fruktansvärt slösaktigt i mina ögon.. finns så mkt roligare saker att lägga pengarna på...

Du har redan en schysst dator.. fixa till den ordentligt.. ta hjälp av nån slags expert om du inte reder ut det själv.. lär blir billigare iaf.

Man behöver inte lägga 65-70.000 för en schysst mac en Mac Pro med fyra 2 Ghz processorkärnor kostar runt 20.000 alltså inte mer än en (sämre) märkes PC.

Well, 20Kkr för en dator låter hiskeligt dyrt i mina öron. Jag kör med en vanlig HP pavilion som säkert kostar max 10Kkr - har byggt ut till 3Gb RAM - inga problem.

En Pavillion är knappast jämförbar med en Mac Pro. Jämför istället med en iMac Core Duo för runt 12000 med skärm eller en Mac mini för 8...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Vad tror ni om den här maskinen. Denna värsting Mac kostar 31 494 SEK (inkl. moms) Jag är faktiskt ändå imponerad trots att jag inte har jobbat i Mac. När jag köper en Macintosh så har jag fått tips att köpa Logic Pro (senaste versionen) eftersom Logic Pro är optimerat för denna dator o.s.v. Man kan säkert köra Cubase SX3 på den här maskinen men det handlar nog om att jag får skaffa ett s.k. Rosetta-program som kan konvertera någonting så att Cubase SX3 kan köras.

Detta har jag blivit rådd att göra om jag skall fortsätta med Cubase.

Apple MacPro 3GHz, 160GB, GeForce 7300 GT

* 2 st 3 GHz Xeon Dual Core-processorer med dubbla kärnor

* 4 MB L2-cache per kärna

* Systembussar (dubbla) på 1.33 GHz

* nVidia GeForce 7300-grafik med 256 MB minne, dubbla DVI-kontakter (en med stöd för Cinema Display 30")

* 1 GB RAM (2x512MB) 667 MHz DDR2 ECC-minne (PC2-5300 ECC), max 16 GB!

* 160 GB seriell ATA2-hårddisk (3Gb/s 7200 rpm 8MB cache)

* Fyra PCI Express-kortplatser, 16x hastighet för grafikkortet samt tre lediga fulllängdsplatser

* SuperDrive 16x Dual Layer

* En ledig plats för ytterligare Optisk enhet

* Två Gigabit Ethernet-portar

* Två FireWire 400-portar (en fram, en bak)

* Två FireWire 800-port (en fram, en bak)

* Fem stycken USB 2.0-portar (tre på bak, två fram)

* Optiskt digitalljud ut och in

* Analog stereo line-level ingång samt utgång

* Hörlursuttag på framsidan

* Max 300W strömförbrukning för dom fyra PCI-Express kortplatserna

Levereras med Apple Keyboard, Apple Mighty Mouse, Mac OS X Tiger , iLife 05 (iTunes, iPhoto, iMovie, iDVD och Garageband), FAXstf, GraphicConverter, QuickTime, iChat, Safari, Sherlock, Address Book, iCal, iSync, DVD Player, Mail, Acrobat Reader, Apple Developer Tools samt fullständig dokumentation för installation, inlärning och referens.

(Uppgifterna är hämtade ifrån Macoteket)

Duklarar dig nog lika bra med en billigare Mac Pro på 2,6Ghz och på den ska du givetvis köra Logic Pro.

Link to comment
Dela på andra sajter

2.6 räcker säkert gott och väl. De säger på Macoteket att deras maskiner jobbar med spadtag när det gäller att skyffla data när en PC jobbar med deciliter- eller litermått bildligt talat.

Stabiltet och spadtagsskyfflingar av dataströmmar, det gillar jag skarpt och det är ju viktigt när man jobbar med tunga musikprojekt etc.

Fred

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
En fråga till "Glaskatten"

- Vad har du själv för Macintosh och vilken version av Logic Pro jobbar du i?

M.v.h.

Fred

Jag har flera macar bl.a en Powermac G5 dual 2Ghz, köper kanske en Mac Pro till vintern.

Jag har senaste versionen av Logic Pro.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] De säger på Macoteket att deras maskiner jobbar med spadtag när det gäller att skyffla data när en PC jobbar med deciliter- eller litermått bildligt talat.

[...]

Det kan ju ha varit världens sämsta liknelse.

Ja... Och det låter inte som nåt nån av oss på Macoteket har sagt.

Det är ju inte vi som bygger datorerna och är långsamma på att leverera till dåliga villkor, det klarar ju apple själva!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...