Jump to content
Annons

PC-Card Firewire


Baktakt

Recommended Posts

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Samma sak, men med sammanlagda maximala bandbredden samma som PCMCIA - i teorin. I praktiken troligen lägra, beroende på PCMCIA-implementationen.

På svenska: Ja, men förvänta dig inte nödvändigtvis att kunna använda alla portar, om ens en enda port maximalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma sak, men med sammanlagda maximala bandbredden samma som PCMCIA - i teorin. I praktiken troligen lägra, beroende på PCMCIA-implementationen.

På svenska: Ja, men förvänta dig inte nödvändigtvis att kunna använda alla portar, om ens en enda port maximalt.

Fast i det här fallet gäller det ju cardbus (inte pcmcia) som har en bandbredd som väl ungefär motsvarar firewire...

men en annan fråga: räcker strömmen för att driva firewire-saker som får sin ström via 6-pinnars firewire?

EDIT: eller du menar naturligtvis att det inte blir som 3 helt självständiga firewireportar med 400mbits vardera, utan i praktiken bara "ungefär" 1, fast med en "inbyggd hubb" så man slipper daisychaina...

Redigerat av SMonk
Link to comment
Dela på andra sajter

Samma sak, men med sammanlagda maximala bandbredden samma som PCMCIA - i teorin. I praktiken troligen lägra, beroende på PCMCIA-implementationen.

På svenska: Ja, men förvänta dig inte nödvändigtvis att kunna använda alla portar, om ens en enda port maximalt.

Fast i det här fallet gäller det ju cardbus (inte pcmcia) som har en bandbredd som väl ungefär motsvarar firewire...

men en annan fråga: räcker strömmen för att driva firewire-saker som får sin ström via 6-pinnars firewire?

EDIT: eller du menar naturligtvis att det inte blir som 3 helt självständiga firewireportar med 400mbits vardera, utan i praktiken bara "ungefär" 1, fast med en "inbyggd hubb" så man slipper daisychaina...

Vad är det för skillnad på PCMCIA och Cardbus ???????

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall du använda porten till externa diskar eller vidarekoppling till ljudkort? I det förra fallet går nog det mesta bra, men skall du köra ljud så skall det nog vara ett rätt stabilt kort.

Jag har inte provat cardbus själv, men jag köpte ett PCI-kort som inte gjorde någon glad - trots att det borde fungera. Blev sedan hänvisad till RMEs hemsida för att läsa på lite. Har köpt ett Lacie PCI-kort och har inga som helst problem längre (eller i alla fall just nu...).

Får man rekommendera (liksom RME) att du slänger ut lite pengar extra och köper ett Lacie-kort istället? (Om det nu skall användas för ljud. Kan vara lite svårt att få tag i. Jag väntar fortfarande på mitt...)

Link to comment
Dela på andra sajter

men en annan fråga: räcker strömmen för att driva firewire-saker som får sin ström via 6-pinnars firewire?

Ja om den har en extern "power supply". Kraften på bakplanet av PCMCIA räcker inte till något vettigt. Kolla länkarna:

http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10482

http://www.firewire-1394.com/firewire-3-po...card-gpf113.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl inge större vits o slänga pengar på ett FW800 kort.

Som jag förstått så kör man FW400 ljudkort-->dator, och har man flera

ljudkort av samma märke så seriekopplar man med FW800 om sådant finns

tillgängligt på ljudkortet.

Jag kör med, Zonet ZUN2300 IEEE 1394, 3 Portar PC.

Ett vanligt CardBus Firewire-kort. Fireface 800 och spelar in

8 kanaler samtidigt ner på min 7200 rpm HD. Funkar fin fint.

Sen finns PCI Latency tools att ta till för att ge mer resurser till cardbus/PCMCIA.

Är det nån flaskhals i bärbara så är det dessa HD:s som är så evinnerligt slöa.

Redigerat av Basso
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon då har vi ännu ett kort som är verifierat och fungerar!

Första PCIt som jag stoppade in maskinen fungerade kass och var inte alls trevligt. Men med det nya kör jag FW800 mellan dator och ljudkort. Och FF800 bara tuggar och skickar över. Har inte kört några hårdare test ännu för att verifiera den egentliga överföringshastigheten och jitter. (Lyfte bara lite filer från en extern hårddisk och då höll den hastigheten.) Mitt jävla jobb upptar till och med den såkallade "fritiden", så jag får vänta ytterligare några veckor...

Fler som har kort som är stabila i överföringen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...