Jump to content
Annons

för mycket närvaro


spydah

Recommended Posts

Jag håller på att spela in låtarna till en kommande skiva och jag har lite problem med ljudet på vissa låtar. Det blir för mycket närvaro och tydlighet. Jag har en röde NTK och ett focusrite voicemaster preamp. använder ett hemmagjort mickbås i form av en dämpad garderob och har micken nära "dörren". Här är ett exempel på en tagning av en annan snubbe som låter bättre, och en med mig som låter för nära. Vad tror ni kan göras åt saken?

www.weinachtsmen.com/AEAP/verser.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej

Lyssnade lite...

För det första så är det mindre kompressor på exempel 1.Då blir det ju lite mer dynamik. Personligen så gillar jag exempel 2, men jag kan tänka mig att sången är svår att mixa. Stå inte så nära micken om du inte gillar det resultatet. Höj volymen o ta ett litet steg tillbaks... (man ska ju ändå ha lite plats att vifta med armarna när man sjunger så här 😑 )

Lycka till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken tagning var vilken? Jag tycker andra låter bättre rakt av (och vill man att den ska låta som första är det väl bara att jobba med eq och reverb). Den första hade dels en jobbig resonanston plus att rumsklangen kändes lite väl mycket sovrum, kommer alltså bli svårt att komprimera den så det låter bra.

Drar du ner lite bas, komprimerar ner diskanten och slänger på en rumsklang på andra exemplet kommer det utan större problem gå att få den att låta som första.

Link to comment
Dela på andra sajter

här e de 2 mixade på beatsen

www.weinachtsmen.com/AEAP/Test1-13.mp3

www.weinachstmen.com/AEAP/TEST-07.mp3

här e ungefär de ja strävar efter

www.weinachtsmen.com/AEAP/ex.mp3

om nån vill ge sig på ett försök så skicka meddelande, vill inte lägga upp beatet för nerladdning. kan tilläggas att på preampet har jag kompressor vocal saturator eq deesser osv men jag har bypass på alla som det är nu för att kunna fixa allt efteråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...