Jump to content
Annons

EMU 0404


Jah Bengt (oregistrerad)

Recommended Posts

Jag tycker att de två korten är likvärdiga, men som sagt med audiophile som mer moget och stabil!!!

Finns det rapporter om att 0404:an skulle vara ostabilt? Drivrutinerna är samma som de dyrare korten i familjen (1212m och uppåt), och dom har ju erkänt stabila drivrutiner. Eller har jag missat nåt? Just wondering. 😄

Vad alexfree menar är väl att så gott som alla nya produkter har barnsjukdomar. Audiophile-kortet har några år på nacken och drivrutinerna har utvecklats hela tiden så dessa kort är grymt stabila och funkar tillsammans med alla ledande program på marknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 70
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag har hört talas om att 0404:an inte är lämpligt som systemkort...nån som kan utveckla detta? 😄  Så länge kortet stödjer DirectX så borde det väl inte vara några problem, kan man ju tycka.

EMU 0404 bygger antagligen kring exakt samma drivrutiner som 1212 och 1820. Problemet då är att WDM drivrutinerna inte fungerar lika bra som ASIO drivrutinerna. Detta gör att underliga knäppningar ibland kan uppstå i vanliga windowsapplikationer som exempelvis media player. Dessutom händer det även att ljudet bryts helt vid uppspelning, vissa program är mer känsliga för detta än andra. ASIO drivrutinerna funkar dock klockrent och jag är nöjd och glad över mitt 1820m.

/Majken

Jag har också ett 1820m och kan bara säga att jag aldrig har hört något (knaster)fel på ljudet i vare sig WMP eller något annat program! kanske har jag haft tur? 😄 däremot lite knaster med ASIO, (kanske lastade för mycket VSTi:er) 😎

Mvh / Starion. 🙂

Redigerat av Starion
Link to comment
Dela på andra sajter

exakt, det är så att nya produkter har barnsjukdomar ett ganska bra tag, oavsett bransch och det tar ett tag innan man får en tillräckligt bred bas för att få in information och förbättrar redan existerande produkter.....det betyder ju inte att drivrutiner för emu0404 eller själva kortet är dålig utan att det tar ett tag innan de blir så optimala som möjligt!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå... jag funderar på att köpa ett 1820 M. Hur är pluggarna på DSP kortet? nån som vet? hur många pluggar kan man köra. (beror väl iof. på vilken typ av pluggar man kör). Hur är reverbet, förstärkar simulatorn etc...

Vore jätteintressant att höra... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa personer på utländska forum är misstänksamma mot EMU 0404 eftersom Creative tydligen äger EMU numera...

Tror nån att det kan ligga något i det? Det verkar ju som att de har använt bra komponenter...?

0404 har ju DSP också vilket kan va ett plus om effekterna är nåt att ha... Nån som vet nåt om dom? Det står på EMUs hemsida att man kan lägga till fler effekter; gäller det bara EMUs egna eller kan man välja att vilka plugins som helst ska jobba mot DSPn?

Hmmm... Såg just att det krävs win2k eller XP, men det kan väl iofs va en välbehövlig spark i baken så att jag uppgraderar från win98... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror varken creative eller EMU gör skitprodukter numera, pga nu gäller det att komma ifatt konkurrenterna och vad är värre än bygga nåt dåligt....även om soundblaster audigy var dåligt och brusig för studiobruk var korten billiga och dugliga för vanlig spel bruk!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, man kan ju hoppas att det är så.

Vad jag och troligen de jag refererade till har reagerat på är att de påstod att Audigy skulle va så himla bra och "professionellt" även för studiobruk... Vad jag vet lurade det väldigt många "nybörjar"musiker. 😄

Creative levde (och lever troligen fortfarande) väldigt mycket på sitt namn: Alla vet ju vad SoundBlaster är, och eftersom det var "standard" i de flesta datorer så måste det ju vara bra... 😱 -Vilket det ju inte alls var (iaf inte för musikbruk).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja, men tillbaks till 0404 nu... 😱

Har hittat ett par recensioner och de är rätt så positiva. Ganska jämnt skägg mellan 0404 och ESI Juli@ vad jag kan se... De stora skillnaderna verkar va om man vill ha inbyggda DSP-effekter eller balanserade in/ut-gångar.

ESI-kortet går även upp till 192kHz medan 0404 "bara" klarar 96kHz (men det känns inte särdeles viktigt för undertecknad i det här läget iallafall).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har nu installerat mitt 0404 och är TOKNÖJD.

Har inte upplevt nå knaster alls, mycket fint ljud.

(vill säja om jag inte fläskar på med allt för många feta syntar i FL studio...)

Bara ett problem som kanske borde ligga på ett annat ställe men....

Kortet leverades med Cubasis 4 vilket var mycket trevligt, problemet ligger i att jag får inte in ljudet i programet så jag kan spela in.... eller rättare sagt fick jag det vi ett tillfälle vid mina prövningar men då får jag inte ut ljudet ur programet 😆

Nån som vet var problemet kan ligga???? är det bara hos mej och min tröga skalle eller...........

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Sitter just nu på jobbet så jag har inte dokumentationen framför mig men har du lagt send i PSP mixern på ASIO kanalerna ? Om jag inte missminner mig så måste detta göras innan inspelning funkar...kolla i PDF manualen ..eller om det var i det separata dok som medföljde kortet ...där finns det en instruktion om detta ...

Lycka till

// Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tjenare!

Funderar på en grej, skillnaden mellan A/D omvandlarna i E-MU 1820 respektive 1820M. Den ena är en Texas instruments (PCM1804 och borde vara högkvalitativ) medans den andra i M-serien är en AK5394A.

Skillnaden i S/N är ca 8dB om jag inte minns fel.

Finns det en hörbar skillnad i analog inspelning mellan dessa? Låter den dyrare varianten (som används i Dididesigns HD) mer musikaliskt, högre, bättre - eller vad?

Vad är det som gör att man för professionella inspelningar bör satsa på en 1820M -jag vill nämligen inte åt extrakortet med wordclock etc.

MVH,

Calle

Link to comment
Dela på andra sajter

De uppenbara fördelar som finns är ju som du säger 8dB bättre signal/brusföhållande. Vilket i sig troligtvis knappast är hörbart men spelar du in 20-30 spår och mixar så kan det mycket väl göra en skillnad. Jag tvivlar på att gemene man kommer att märka skillnad men samtidigt är det väl lite av en trygghet att veta att man har så bra omvandlare som möjligt.

Vad gäller Creative och E-MU så ska de inte blandas ihop. Creative är ett företag som gör en typ av ljudkort och E-MU är ett företag som gör en annan typ av ljudkort. E-MU ägs av Creative vilket gör att Creative kan ställa önskemål på vad som skall finnas med i kortet. En gissning är att detta är orsaken för minitele utgångarna på baksidan 1820. Men E-MU är fortfarande ett eget företag.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
feffe (oregistrerad)

KÖpte ett 0404 ljudkort idag är skitnöjd förutom ett stort problem, har förjävlig latency när jag spelar in. har alldrig suttit i hemma studio förut men latencyn är lite jobbig om man ska lägga sång på ett gittarkomp eller någe, det låter kasst, okej man kan väll "flytta" ljudet i cubasis men så villj aginte ha det, har det med datorn att göra?

1ghz amd athlon, 528mb ram.

inga program som slöar ner avsevärt vad jag tror.

tips?

/Feffe

Link to comment
Dela på andra sajter

feffe (oregistrerad)
In i inställningarna och försäkra dig om att det är E-MU ASIO du använder och inte Direct-X ASIO. Kolla även vad inställningen på ASIO kontrollpanelen säger. Du bör utan problem kunna köra nånstans kring 5-10ms latency.

/Majken

Jag är helt nybörjare...

jag ser ingen skillnad på ASIO grejjerna.

Står bara ASIO vad jag kan se... hmm...

Link to comment
Dela på andra sajter

feffe (oregistrerad)
Kolla om du hittar en knapp som heter control panel eller dylikt. Vild gissning är att latency står på 50ms vilket är förhållandevis högt.

/Majken

Tjena!

Tack för hjälpen, du är la go du!

Men latencyn står på 50ms (cache)

går att ställa ner till 2ms, det funkar bra nu men man kanske ska sänka det lite?

/Feffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan prova 2ms. Börjar det hacka och spraka så höjer du tills du hittar ett läge med låg latency utan hack och sprak 😆 - När du mixar tynger du antagligen ned processorn och då kan du behöva höja. Så vid inspelning låg latency kring 5ms, vid mixning kring 10-20ms och saken borde vara biff 🙂

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

feffe (oregistrerad)
Du kan prova 2ms. Börjar det hacka och spraka så höjer du tills du hittar ett läge med låg latency utan hack och sprak 😆 - När du mixar tynger du antagligen ned processorn och då kan du behöva höja. Så vid inspelning låg latency kring 5ms, vid mixning kring 10-20ms och saken borde vara biff 🙂

/Majken

Super bra!

Kanske skulle ta o dra ett kort på "MIN" (äntligen kan man säga så) Hemma studio att ha som avatar, men nu ska jag inta ta att ändra på denna tråd.

Ville bara säga att jag är skitnöjd med grejerna jag köpte, billigt vare iaf

Ljudkort: 0404

Mixer: Behringer Eurorack UBB02

MIC: TSM MT87S

midi synth ska införskaffas så man kan lägga trummor lite lättare tills man bygger ut... Bra ljud även fassten jag har en dator som surrar som en damsugare...

kanske skulle ha någon gate eller någe till micen... men det kanske inte blir så bra med sång men men!

Tack för hjälpen Majken! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

feffe (oregistrerad)
Nemas problemas, skoj om man kan hjälpa till.

Här är förresten ett alternativ som kan vara till hjälp vid sånginspelning. Kompressor, De-Esser och NoiseGate. För ungefär 400kr:

http://www.voxengo.com/voxformer/

/Majken

Tjena majken, Har inte testat o lägga sång en, kan själv inte sjunga men har en kompis som ska sjunga lite test o så hade vi tänkt. låter intresant den där pluggen

http://hem.passagen.se/stund/mp3/

Låten heter Gryningsdimma.mp3

(david kom på namnet)

Där testade david att imporivsera lite guitar bara för att testa o så, funkade bra!

tack för hjälpen med Latencyn o så, står fortfarande på 50ms men funkar bra iaf

/feffe

Link to comment
Dela på andra sajter

feffe (oregistrerad)
Har nu installerat mitt 0404 och är TOKNÖJD.

Har inte upplevt nå knaster alls, mycket fint ljud.

(vill säja om jag inte fläskar på med allt för många feta syntar i FL studio...)

Bara ett problem som kanske borde ligga på ett annat ställe men....

Kortet leverades med Cubasis 4 vilket var mycket trevligt, problemet ligger i att jag får inte in ljudet i programet så jag kan spela in.... eller rättare sagt fick jag det vi ett tillfälle vid mina prövningar men då får jag inte ut ljudet ur programet 😛

Nån som vet var problemet kan ligga???? är det bara hos mej och min tröga skalle eller...........

Tjena gå in på emu.s hemsida o ladda ner senaste drivisarna o firmware et.c

HÄr har du direkt länk. till filer som kan vara nyttiga.

Kolla här För en liten sökning jag gjorde på emu.s hemsida där står det lite guider som jag använde för att få cubasis att funka o så med ljudet =)

funka super bra.

Och så kan du klicka här För att gå in på guiden som jag använde. steg för steg hur du ska göra =)

Lycka till! 🙂

/Feffe

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Jag har haft kortet i flera månader nu. Det har fungerat utmärkt, förutom att jag fick ett hårdvarufel på den så att ena kanalen lät mindre än den andra.

Det var inga problem med garanti eller något. (fick ett nytt)

Jag kör latency på 5ms både vid inspelning och mix. Kortet är stabilt och bra!

Ingasomhellst problem med drivrutinerna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft kortet i drygt ett år, och idag kom det första felet! När jag i sedvanlig ordning slog på* datorn så kom det inget ljud ur monitorerna. Jag blev ju såklart förbannad och en jätteförtvivlad över detta grymma öde som drabbade mig.

Men tack och lov så kunde det avhjälpas med en totalåterställning till factory settings.

* = "slog på" betyder i det här fallet att jag startade datorn, inte att jag begick någon grym våldshandling på burken. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett Emu 0404 och har bara problem. Nu är jag också rätt så nybörjare när det gäller sånt här så det är lite svårt att fatta vad som pågår ibland men det stora problemet jag har är att det bara slutar låta. Jag får signal in/out i mjukmixern men inget hörbart ljud. Numer får jag inte ens signaler i mjukmixern. Förr brukade det räcka att jag valde restore defaults och bootade datorn eller avinstallerade och installerade om det på nytt. Nu funkar det inte vad jag än gör.

Så det blir väl att lämna tillbaka det och vänta minst en månad innan jag får ett nytt *suck* men när kortet väl fungerade kände jag mig väldigt nöjd med det - gillade en hel del av effekterna som ligger med i kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och du har de nyaste drivarna? 😄

Har haft problem med det där jag med, men endast någon enstaka gång under de månader jag haft kortet.

Då hjälpte det med att starta om Patchmixen.

Men, med de nyaste drivarna så funkar det klockrent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört med de senaste drivrutinerna men det verkar bli ännu värre när jag har dem installerade. De gånger jag kört utan dem är de gånger som kortet fungerat felfritt som längst. vet inte om det har berott direkt på just det men det har verkat så.

Link to comment
Dela på andra sajter

slinker in med en fråga här också

Tog med mitt kort till musikbörsen för att se om de kunde kolla på det. De testade det i en dator där och vips så funkade det finfint. Fick då låna hem ett som de hade i datorn där. Jag tokstädade datorn och installerade allt på nytt med det nya kortet. Problemet är nu att jag kan köra ljudsignaler in i ljudkortet utan problem men när jag kör ut ngt från datorn, som Reason, Wavelab, winamp osv, så låser sig hela datorn precis efter jag hört ett skarpt piiiip.

Jag misstänker ju att det är ngn konflikt med ngt annat jag har installerat. Så jag undrar om det finns ngra typexempel på vad man inte ska ha installerat samtidigt som man kör ett sånt här kort?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Frustrerande att det verkar som att folk i alla fall lyckas få det att fungera! Personligen är man ju frustrerad så det förslår. Hört ett rykte om att vissa av dessa EMU 0404 levereras med fel skivor? Jag har ju en skiva som verkar rätt, men då autoplay-skiten kommer upp installerar den bara cubasis, wavelab lite och de där medföljande programmen - inga drivrutiner! Hjälp mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...