Jump to content
Annons

Vad kan jag hänga i taket för bättre akustik?


red_house_painter

Recommended Posts

taket.jpg

Eftersom jag inte vet vem detta är och egentligen bara är intresserad av det som hänger i taket bifogar jag därför en liten "suddig" bild.

Just nu känner jag att jag måste hänga något i taket för att få ner alla reflexer därifrån. Jag spelar in trummor i ett ganksa litet rum men det ska funka med andra instrument också. Det står bland annat ett piano i samma rum.

Den bortre väggen (på bilden) ser nästan ut som den jag har. Och bakom alla plankor finns det roxull och gullfiber. Ena sidan av väggen hade jag då tänkt använda kvarlevorna från mitt adsorbmaterial från jam. Drygt 2kvm kvar. Vet inte helelr om jag ska fylla hela väggen? Ska kanske låta det finnas vissa områden utan material?

På den andra väggen hade jag tänkt sätta fast trälister. Väldigt smala och långa.

typ. |||||| på väggen.

Vad tror ni om det? På golvet har jag mattor. Mest för trumsetet så att dom inte flyr när jag spelar.

Mitt tak ser annars ut ungefär sådär. Och det är väl det jag känner jag behöver fixa. Och var hittar jag lämpligt material? Finns det något annat jag bör sikta på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
taket.jpg

Eftersom jag inte vet vem detta är och egentligen bara är intresserad av det som hänger i taket bifogar jag därför en liten "suddig" bild.

Just nu känner jag att jag måste hänga något i taket för att få ner alla reflexer därifrån. Jag spelar in trummor i ett ganksa litet rum men det ska funka med andra instrument också. Det står bland annat ett piano i samma rum.

Den bortre väggen (på bilden) ser nästan ut som den jag har. Och bakom alla plankor finns det roxull och gullfiber. Ena sidan av väggen hade jag då tänkt använda kvarlevorna från mitt adsorbmaterial från jam. Drygt 2kvm kvar. Vet inte helelr om jag ska fylla hela väggen? Ska kanske låta det finnas vissa områden utan material?

På den andra väggen hade jag tänkt sätta fast trälister. Väldigt smala och långa.

typ. |||||| på väggen.

Vad tror ni om det? På golvet har jag mattor. Mest för trumsetet så att dom inte flyr när jag spelar.

Mitt tak ser annars ut ungefär sådär. Och det är väl det jag känner jag behöver fixa. Och var hittar jag lämpligt material? Finns det något annat jag bör sikta på?

det ser precis ut som ikeas badrumsmattor för typ 15:- 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner ena killen som har den där studion och det är Ikea-mattor. Producerar ett emocoreband för tillfället och vi spelade in trummorna i den studion. Blev väldigt bra faktiskt, vet inte om det beror på Ikea-mattorna dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner ena killen som har den där studion och det är Ikea-mattor. Producerar ett emocoreband för tillfället och vi spelade in trummorna i den studion. Blev väldigt bra faktiskt, vet inte om det beror på Ikea-mattorna dock.

najs!! vilken syn jag har! ujujuj!! 😉

red_house_painter: kolla in DrHans tråd om absorbentbyggen. dom är helt ok. har gjort ett par liknande. funkar galant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner ena killen som har den där studion och det är Ikea-mattor. Producerar ett emocoreband för tillfället och vi spelade in trummorna i den studion. Blev väldigt bra faktiskt, vet inte om det beror på Ikea-mattorna dock.

najs!! vilken syn jag har! ujujuj!! 😉

red_house_painter: kolla in DrHans tråd om absorbentbyggen. dom är helt ok. har gjort ett par liknande. funkar galant!

jag har byggt sådana 😏 men jag visar upp hela studion sen när det är klart. Kontrollrummet är klart. Bara musikrummet kvar nu

Okej, jaja man kan alltid testa ikeas badrumsmattor då 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner ena killen som har den där studion och det är Ikea-mattor. Producerar ett emocoreband för tillfället och vi spelade in trummorna i den studion. Blev väldigt bra faktiskt, vet inte om det beror på Ikea-mattorna dock.

najs!! vilken syn jag har! ujujuj!! 😉

red_house_painter: kolla in DrHans tråd om absorbentbyggen. dom är helt ok. har gjort ett par liknande. funkar galant!

jag har byggt sådana 😏 men jag visar upp hela studion sen när det är klart. Kontrollrummet är klart. Bara musikrummet kvar nu

Okej, jaja man kan alltid testa ikeas badrumsmattor då 🙂

visa nu!! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog ikeas mattor. har sett det förut i studior. vet dock ej hur det påverkar akustiken.
Känner ena killen som har den där studion och det är Ikea-mattor. Producerar ett emocoreband för tillfället och vi spelade in trummorna i den studion. Blev väldigt bra faktiskt, vet inte om det beror på Ikea-mattorna dock.

jag var före!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

IDG ta det lugnt.. jag kommer posta upp bilder på hur det ser ut! Nästa vecka! För om 4 timmar lite drygt ska jag spela in med ett band. Usch och fyyy... SÖMN JA, TACK!

Men om någon har andra "taklösningar" så vet ni vart ni ska skriva. Själv beger jag mig snart till ikea för att kolla mattor!

Link to comment
Dela på andra sajter

IDG ta det lugnt.. jag kommer posta upp bilder på hur det ser ut! Nästa vecka! För om 4 timmar lite drygt ska jag spela in med ett band. Usch och fyyy... SÖMN JA, TACK!

Men om någon har andra "taklösningar" så vet ni vart ni ska skriva. Själv beger jag mig snart till ikea för att kolla mattor!

IDG??? 😉

IDF!!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner ena killen som har den där studion och det är Ikea-mattor. Producerar ett emocoreband för tillfället och vi spelade in trummorna i den studion. Blev väldigt bra faktiskt, vet inte om det beror på Ikea-mattorna dock.

jag var före!! 

i know, ville bara bekräfta. puss"!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

IDG???

Har du bytt namn???

Heter du inte IDF??

Ja ja jag har nog missuppfattat det hela.

Hadé bra IDG

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!! 😱

alla skriver IDG, men det är förlaget som ger ut tidningen Studio.

mitt nick är IDF... Alltså idfproductions.cjb.net

comprende!???

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej nu fattar ja du heter alltså IDG nu och förut hette du IDF.

Jag ber om ursäkt för att detta blev lite konstigt.

jag tror att det är fler en jag som trodde att du hette IDF nu men att du i själva verket heter IDG.

Det beror nog på att det är en förkortning, blir lite svårare då.

Men nu vet alla med mej att du heter IDG och inget annat, skönt att få det här ur världen.

Hadé

Link to comment
Dela på andra sajter

det ser precis ut som ikeas badrumsmattor för typ 15:- 😱

Nån som kan bekräfta att de gör nån nytta?

Hoho, det där skulle man köpa annars för att undersöka saken. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej nu fattar ja du heter alltså IDG nu och förut hette du IDF.

Jag ber om ursäkt för att detta blev lite konstigt.

jag tror att det är fler en jag som trodde att du hette IDF nu men att du i själva verket heter IDG.

Det beror nog på att det är en förkortning, blir lite svårare då.

Men nu vet alla med mej att du heter IDG och inget annat, skönt att få det här ur världen.

Hadé

nej jag har hetat idf alltid på forumet.. bara idf inte idg eller dylikt.

btw. idfproductions.se

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

det ser precis ut som ikeas badrumsmattor för typ 15:-      🙂

Nån som kan bekräfta att de gör nån nytta?

Hoho, det där skulle man köpa annars för att undersöka saken. 🙂

Eftersom de är hyffsat tjocka, mjuka och lite lurviga gissar jag på att dom hjälper till att dämpa fluttereko mellan golv och tak.

Link to comment
Dela på andra sajter

IDG, länken till din studio fungerar inte...  😉

Har du verkligen skrivit adressen rätt? www.idgproductions.se

nej adressen är idfproductions.se, fast den är nere för undehåll nu.. sorry boyos!!!

håller på att skriva om nästan allt..!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...