Jump to content
Annons

Recommended Posts

Per_J (oregistrerad)
Postat

Hej!,

Jag undrar om nÄgon kan ge mig nÄgot bra tipps inför slutmix.

Jag arbetar i Cakewalk Sonar 3 med audio och externa syntar.

Jag har tidigare jobbat sÄ att jag linear allt in i mixern, rattar tills jag Àr nöjd och kör ut mastern till minidisk.

Efter detta kör jag tillbaka materialet ifrÄn minidisken till datorn igen för att kunna efterarbeta slutmaterialet i Sonic Foundry. Detta Àr kÀnns vÀldigt omstÀndigt!

Jag har gjort ett antal försök att spela in mastern direkt i Cakewalk som ett enskillt stereotrack i realtid, men detta medför vissa problem vid lyssning.

Hur gör ni?

Tacksam om ni kan ge mig nÄgra förslag pÄ detta banala problem

HĂ€lsningar

Per

Annons
Postat (redigerat)

Vet inte riktigt hur Sonar funkar, men borde det inte finnas nÄgon "Bounce to Disk" funktion i programmet som gör att du kan spara mixen direkt pÄ hÄrddisken som en stereo-wavefil?

Minidisc kanske man ska undvika eftersom den inte hÄller samma ljudkvalitet som en CD utan snÀllt nog "rÀknar ut" vilken information ditt öra inte kan uppfatta och sedan helt sonika utan att frÄga raderar den.

EDIT:

Prova stÀlla frÄgan i Forumen "Cakewalk/Sonar" eller "Mixning/Mastering" sÄ kanske de kan hjÀlpa dig bÀttre.

Redigerat av brojd
Postat

Jag kör 2 datorer..vilket i ditt fall verkar uteslutet med tanke pĂ„ vad det kostar 🙂

Undvik MD i vilket fall som helst eftersom den anvÀnder en komprimeringsalgoritm liknande MP3 för att göra ljudfilen mindre i datastorlek=du tappar en del upplösning.

Hur mÄnga in och utgÄngar har du pÄ ljudkortet? vilket mÀrke? har du digitalt in o ut?

TrÄden borde flyttas till rÀtt rubrik

Postat

Kan du inte spela in alla externa grejer som audiospÄr i sequencerprogrammet?

DÄ fÄr du mer kontroll och exportera mixdown i bibehÄllen kvalité.

Postat

PÄ den tiden jag anvÀnde externa synthar sÄ loopade jag tillbaka rubbet till ljudkortet och spelade in det nÀr mixen var klar. Annars gÄr det ju lika bra att göra som Disco Dan sÀger, spela in syntharna och mixa sen. Beror lite pÄ hur man tÀnkt gÄ tillvÀga nÀr man mixar...

Postat
  Per_J sa:
Jag har gjort ett antal  försök att spela in mastern direkt i Cakewalk som ett enskillt stereotrack i realtid, men detta medför vissa problem vid lyssning.

Vad fÄr du för problem vid lyssning? Jag jobbar ocksÄ med Sonar och externa synthar. Jag har kopplat sub bussen pÄ mixern till en DAT (för A/D omvandling) och DAT:en till ljudkortet. Men det borde funka lika bra att anvÀnda analoga ingÄngar. Sedan vÀljer jag i mixern vad som ska spelas i Sonar pÄ ett stereospÄr. Blir dock liten förskjutning mot andra audiospÄr i Sonar, men det Àr bara att justera. Sedan Àr det bara att exportera allt till en ljudfil och fixa resten i soundforge.

Per_J (oregistrerad)
Postat

Tack för att ni tog er tid att svara. 🙂

demoniqus: Tack för tipset att undvika MD, man kanske skall satsa pÄ en DAT istÀllet. Ljudkortet jag har Àr ett Wamirack 192L med 4 in och 8 ut.

Kan man flytta en hel trÄd??

Disco Dan: Visst kan man spela in alla externa grejer som audio spÄr, men dÄ mister man ju hela grejen med analogmix med reglar och effekter.

P3t3r: Problemet som uppstÄr vid lyssningen Àr att jag fÄr allt i ett dvs. alla audiospÄr ifrÄn ljudkortet + master (inge vidare).

SjÀlvklart kan jag sköta lyssningen direkt ifrÄn bordet och köra blint in i ljudkortet igen, men pÄ nÄgot sÀtt lÄter det anorlunda i ljudkortet Àn mot mixern.

SvÄrt att förklara riktigt.

Det gÄr jÀttebra att köra in mastern i ljudkortet och dirigera om lyssningen till tvÄ tomma utgÄngar. Problemet uppkommer dock om man anvÀnder alla 8 utgÄngar.

Hmm. Jag tror jag köper mig en DAT.

/ Per

Postat
  Per_J sa:
Disco Dan: Visst kan man spela in alla externa grejer som audio spÄr, men dÄ mister man ju hela grejen med analogmix med reglar och effekter.

Med risk för att framstÄ som en riktig datorfascist sÄ tÀnker jag att du inte behöver dina analoga effekter eller analoga mix, egentligen.

Eller du kanske sitter pĂ„ ett Space Echo i mint skick och en Neve-bord eller sĂ„? 🙂

Allvarligt talat sÄ kanske datorn kan mer Àn du tror?

Postat

Bounca med effekterna dÄ om dom lÄter sÄ fantastiskt annars.. Ska vÀl inte va nÄrra bekymmer.

Postat
  Per_J sa:
Tack för tipset att undvika MD, man kanske skall satsa pÄ en DAT istÀllet. Ljudkortet jag har Àr ett Wamirack 192L med 4 in och 8 ut.

Kan man flytta en hel trÄd??

Det Àr ju ett rÀtt kompetent kort du har...jag laddade hem manualen o gluttade lite i den..och stÀllde mig frÄgan: Hur mÄnga syntar och externa grejer har du?

Du har ju 4 stereokakor in i Wamirack och har du bara 3 syntar + sÄng skulle jag stoppa dom direkt i Wamirack och strunta i mixern helt och hÄllet, du kan ju tappa ut kanal 1 o 2 och anvÀnda den signalen direkt till dina högtalare/monitorer..internt ska du ju kunna routa om 3,4,5,6,7 och 8 och fÄ ut dom pÄ Master/monitor utgÄngen 1 o 2 sen skapar du bara ett masterspÄr i Sonar som du routar input 1 och 2 till och trycker pÄ REC...?? eller cyklar jag med fyrkantiga hjul nu?

Att trĂ„den skulle flyttas, menade jag att nĂ„gon moderator skulle göra... till Sonar-gruppen alltsĂ„. 🙂

p.s Du har ju digitalt in o ut oxÄ

• 2 veckor senare...
DarthPimpf (oregistrerad)
Postat

Vet ej hur tillÀmpbart det Àr för dig, men jag brukar bara spela upp lÄten i Sonar, köra Creative Recorder och spela in "What You Hear". Funkar finfint. FörutsÀtter dock att externa synthar etc. Àr kopplade till ljudkortets input.

Ett litet tips. Om Sonar börjar hacka (kan hÀnda om man har en slö PC) sÄ gÄ in i aktivitetshanteraren och sÀtt processprioriteten till Realtime.

• 3 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)
  DarthPimpf sa:
Vet ej hur tillÀmpbart det Àr för dig, men jag brukar bara spela upp lÄten i Sonar, köra Creative Recorder och spela in "What You Hear". Funkar finfint. FörutsÀtter dock att externa synthar etc. Àr kopplade till ljudkortets input.

Brukade ocksÄ göra sÄ... har dock inte kommit pÄ hur jag smidigast skall lösa detta nu nÀr jag bytt till ett ljudkort som inte har "What you hear" som inspelningsalternativ (E-MU 0404). Jag körde intern midi (soundfonts) tidigare... vet inte riktigt hur jag skall mixa ner dem nu dock. Att byta till en sampler (Battery/Kompakt) löser vÀl heller ingenting, förutom att man kanske kan fÄ det att lÄta bÀttre med en sÄn möjligen.

Redigerat av Xipe

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.