Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Försöker fÄ igÄng brorsans gamla Gibson Epiphone som glappa nÄgon stans. En elkille har gÄtt igenom den och lödat om den, men hittade inget fel.

Gitarren har ju nÄgra Är pÄ nacken och inte blivit spelad pÄ sen jesus delade röda havet.

Har provat med olika telekablar, sĂ„ det Ă€r det inte. Även om man hĂ„ller pĂ„ och juxar med telepluggen sĂ„ Ă€r det svĂ„rt att fĂ„ nĂ„gon kontakt, sĂ„ jag vet inte sĂ€kert om det Ă€r i ingĂ„ngen glappet sitter men det Ă€r vĂ€l mest troligt?

NÄgon som har nÄn idé, har ingen kontaktspray men fÄr införskaffa det, om det kan göra underverk. NÄgon snackade om 556, Àr det att rekommendera?

FörstÄr att det inte Àr lÀtt att svara pÄ men mÄste ÀndÄ frÄga innan jag lÀmnar in den.

Annons
Postat

Skulle ocksÄ tro att det Àr telejacket. De brukar ju bli utslitna/uttöjda efter ett tag.

SÄ frÄgan Àr om du inte skulle byta ut det istÀllet. Kostar inte mÄnga kronor och Àr lÀtt att löda. För det brukar sÀllan hjÀlpa med kontaktspray.

5-56 Àr inte detbÀsta, men det funkar i nödfall. CRC har ett par stycken andra sprayer som Àr avsedda för ÀndamÄlet, men jag minns inte vad det heter för tillfÀllet. Kolla Clas Olsons.

Postat

En sÄ pass bra gitarr Àr ju alltid vÀrd att lÀmna in pÄ reparation.

Ett trick, förutom att byta ut telejacket Àr att löda om alla lödningarna i kopplingen. tar vÀl en timme eller tvÄ. Funkar det sÄ Àr det br aannars skulle den ju ÀndÄ lÀmnas in.

Postat

Aaahh! 😉 Klabba INTE med 5-56 eller nĂ„got kontaktspray.. Det Ă€r till Bilen...

Kolla först "Telejacket" som rainydays skrev... NÀr den Àr lös, "justera" "tungan" sÄ att det blir lite "tryck" mot (stick-)kontakten pÄ sladden.

...Moberg

Postat

Blir det aktuellt att byta, sĂ„ har Kell Co sĂ„dana telejack som du behöver, tycker jag mig minnas frĂ„n i morse nĂ€r jag satt och lĂ€ste katalogen vid frukostbordet đŸ€Ș

www.kjell.com

För övrigt var det Moses som enligt GT delade röda havet. đŸ˜±

Postat (redigerat)

HAha tack Rickard, ja det var ju faktiskt moses, fast Ä andra sidan finns det inte nÄgra bevis =)

Tack för alla tipsen, jag har fÄtt alla lödningar omlödade och det hjÀlpte inte, ska prova och justera i jacket som Moberg skrev, sen blir det byte av jack. Skriver hur det gick sen....

Redigerat av Linden

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.