adama Postat 9 augusti 2006 Postat 9 augusti 2006 Tjena. Jag har ett rum som ska bli inspelningsrum. Det jag behöver rĂ„d om Ă€r akustiken. Hur/ Var jag ska sĂ€tta upp absorbenter och diffusorer för bĂ€sta effekt. Jag har nedan skrivit ut det mesta fakta jag kan komma pĂ„. Antagligen onödigt mycket, men menâŠ. Rummet ser ut sĂ„hĂ€r. VĂ€gg A: 344 cm VĂ€gg B: 311 cm VĂ€gg C: 344 cm VĂ€gg D: 362 cm FrĂ„n golv till tak: 222 cm. Som ni ser Ă€r rummet konstigt ut byggmĂ€ssigt, detta efter ljudisolering. Som ni sĂ€kert hajjar sĂ„ Ă€r det ett trumset som stĂ„r vid vĂ€gg D. Det finns Ă€ven en gitarrstĂ€rkare samt en basstĂ€rkare som jag skulle vilja ha förslag pĂ„ vart i rummet de bör stĂ„. Jag har 6 stycken diffusorer som ska sĂ€ttas upp. 4 stycken Ă€r efter denna modell som Vogel hĂ€r pĂ„ forumet har tipsat mig om. Den Ă€r 20 cm djup och 55 cm lĂ„ng och bred. Jag har ocksĂ„ tvĂ„ andra diffusorer. En som Ă€r 60x140 cm. Den Ă€r mycket detaljerad med smĂ„ trĂ€klossar. 4 cm djup. Och en som Ă€r 20x100. 10 cm djup. Vart ska jag sĂ€tta upp dessa diffusorer för bĂ€sta effekt? Höjd/plats osv. Det Ă€r sĂ„ng, akustiska instrument, trummor, elgitarr och elbas som ska spelas in. Jag kommer inte att sĂ€tta upp nĂ„gra i taket. Jag har byggt tvĂ„ stycken absorbenter som ska stĂ„ i hörnen. Hörnet A/B och B/C. Dessa Ă€r inte mina, men sĂ„hĂ€r ser dom ut. Jag har mycket absorberande akustikmaterial i olika tjocklekar, sĂ„ ös gĂ€rna pĂ„ med tips pĂ„ hur jag ska sĂ€tta upp dom. Hade tĂ€nkt mig 5 cm tjockt absorberande skumgummi ovanför trumsetet. Och en hemmabyggt absorbent (byggd pĂ„ samma princip som hörnabsorbenten ovan) bakom trumsetet. LĂ„ter det som en bra idee? Har ocksĂ„ byggt en sĂ„dan absorbent som Ă€r 9 cm tjock som jag stĂ€ller bakom förstĂ€rkarna nĂ€r jag spelar in. Verkar det bra? Som sagt sĂ„ undrar jag vart jag bör stĂ€lla stĂ€rkarna (gentemot diffusorer/absorbenter mm) för bĂ€sta effekt. Vart ska jag stĂ„ nĂ€r jag sjunger? Har ni övriga synpunkter eller ideer? Ja, som ni mĂ€rker har jag alla möjliga frĂ„gor om allt möjligt. Vore jĂ€ttetacksam om ni kunde svara pĂ„ det ni kan. Tack pĂ„ förhand / adama
adama Postat 9 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 9 augusti 2006 hoppsan đ bilderna blev lite smĂ„, men klicka pĂ„ dom sĂ„ blirom stora đ±
andreasb Postat 9 augusti 2006 Postat 9 augusti 2006 uj, sent det blev.. bara nĂ„gra korta frĂ„gor: Som ni ser Ă€r rummet konstigt ut byggmĂ€ssigt, detta efter ljudisolering. hur ser ljudisoleringen ut? Kan inte avgöra pĂ„ skissen hur tjocka dina vĂ€ggar Ă€r. SvĂ„rt att fĂ„ grepp om vad du ska ha rummet till; ie. Ă€r det ett inspelningsrum eller ska du ha kombinerat kontroll/inspelningsrum? Efter vad du beskrivit sĂ„ verkar det som du tĂ€nker dig detta som ett inspelningsrum med tanke pĂ„ att du inte nĂ€mnt var/hur du ska sĂ€tta upp den utrustningen. SĂ„ jag fortsĂ€tter att svar med det i Ă„tanke. SĂ„ med det i Ă„tanke blir dina frĂ„gor angĂ„ende diffusorer aningen diffusa đ har du tĂ€nkt att sĂ€tta upp de i ditt live rum? vĂ€ntar pĂ„ svar, kan kanske svara imorgon eller sĂ„... a đ
adama Postat 10 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 10 augusti 2006 uj, sent det blev.. bara nĂ„gra korta frĂ„gor: Som ni ser Ă€r rummet konstigt ut byggmĂ€ssigt, detta efter ljudisolering. hur ser ljudisoleringen ut? Kan inte avgöra pĂ„ skissen hur tjocka dina vĂ€ggar Ă€r. SvĂ„rt att fĂ„ grepp om vad du ska ha rummet till; ie. Ă€r det ett inspelningsrum eller ska du ha kombinerat kontroll/inspelningsrum? Efter vad du beskrivit sĂ„ verkar det som du tĂ€nker dig detta som ett inspelningsrum med tanke pĂ„ att du inte nĂ€mnt var/hur du ska sĂ€tta upp den utrustningen. SĂ„ jag fortsĂ€tter att svar med det i Ă„tanke. SĂ„ med det i Ă„tanke blir dina frĂ„gor angĂ„ende diffusorer aningen diffusa har du tĂ€nkt att sĂ€tta upp de i ditt live rum? vĂ€ntar pĂ„ svar, kan kanske svara imorgon eller sĂ„... a đ tjabba. Det ska bara vara ett inspelningsrum. Jag har inte ritat ut vart förstĂ€rkarna ska stĂ„ för att jag inte Ă€nnu har bestĂ€mt mig vart de ska stĂ„. Vill höra runt lite först vad folk har att sĂ€ga om det. Vart blir det bĂ€st? Rummet har tvĂ„ vĂ€ggar (eller vad man ska sĂ€ga). Den "gamla" befintliga vĂ€ggen samt den nya isolerade vĂ€ggen. Den nya isolerade vĂ€ggen Ă€r 17 cm tjock. Har anvĂ€nt 12 cm tjock glasullsisolering i vĂ€ggen. (15 cm tjock stenull i taket). Har tvĂ„ lager gips. Vad menar du med liverum? Inspelningsrum eller? Det jag frĂ€mst vill ha svar pĂ„ Ă€r vart jag bör sĂ€tta upp mina diffusorer. Vilken höjd, vilken vĂ€gg osv. Och vart jag bör stĂ€lla stĂ€rkarna dĂ€refter. hoppas jag gav dig den info du behöver. tack för svaret / adama
andreasb Postat 10 augusti 2006 Postat 10 augusti 2006 Rummet har tvĂ„ vĂ€ggar (eller vad man ska sĂ€ga). Den "gamla" befintliga vĂ€ggen samt den nya isolerade vĂ€ggen. Den nya isolerade vĂ€ggen Ă€r 17 cm tjock. Har anvĂ€nt 12 cm tjock glasullsisolering i vĂ€ggen. (15 cm tjock stenull i taket). Har tvĂ„ lager gips. SĂ„ du har byggt reglar firstĂ„ende frĂ„n de befintliga vĂ€ggarna med en luftspalt? eller direkt mor vĂ€ggen? Vad menar du med liverum? Inspelningsrum eller? Ja, separat frĂ„n kontrollrum dĂ€r du har inspelningsrum/monitorer etc. Det jag frĂ€mst vill ha svar pĂ„ Ă€r vart jag bör sĂ€tta upp mina diffusorer. Vilken höjd, vilken vĂ€gg osv. Och vart jag bör stĂ€lla stĂ€rkarna dĂ€refter. OjdĂ„, det var det hĂ€r jag hoppats slippa....men nu vet jag iaf. att du inte vet vad du ska ha en diffusor till. Spara de till kontrollrummet! Ska du spela in hela rumsklangen? du lĂ€r fĂ„ en hel del problem runt 100 och 154Hz, se hĂ€r: Och det lĂ€r inte hjĂ€lpa med en diffusor om man sĂ€ger sĂ„. Du borde ha byggt rummet assymetriskt sĂ„ att du slapp de dĂ€r lĂ„ga stĂ„ende frekvenserna, men du kan kanske rĂ€dda det hela med att vinkla nĂ„gon vĂ€gg i efterhand (du har ju nu 6 st. paralella) och jobba med basfĂ€llor som gĂ„r ner runt 100-200Hz, annars lĂ€r det bli jĂ€vligt rumligt i den dĂ€r lĂ„dan. đ StĂ€rkarna stĂ€ller du dĂ€r de lĂ„ter bĂ€st đ helt enkelt. Men har du tĂ€nkt spela in de med rumsmickar eller med en mer konventionell nĂ€rmickning av konen i stĂ€rkaren? Testa med en sjysst billig bandmick hellre en en sunkig SM 57:a.. kostar lika mycket lĂ„ter minst dubbelt sĂ„ klart. a đ
adama Postat 10 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 10 augusti 2006 Rummet har tvĂ„ vĂ€ggar (eller vad man ska sĂ€ga). Den "gamla" befintliga vĂ€ggen samt den nya isolerade vĂ€ggen. Den nya isolerade vĂ€ggen Ă€r 17 cm tjock. Har anvĂ€nt 12 cm tjock glasullsisolering i vĂ€ggen. (15 cm tjock stenull i taket). Har tvĂ„ lager gips. SĂ„ du har byggt reglar firstĂ„ende frĂ„n de befintliga vĂ€ggarna med en luftspalt? eller direkt mor vĂ€ggen? Vad menar du med liverum? Inspelningsrum eller? Ja, separat frĂ„n kontrollrum dĂ€r du har inspelningsrum/monitorer etc. Det jag frĂ€mst vill ha svar pĂ„ Ă€r vart jag bör sĂ€tta upp mina diffusorer. Vilken höjd, vilken vĂ€gg osv. Och vart jag bör stĂ€lla stĂ€rkarna dĂ€refter. OjdĂ„, det var det hĂ€r jag hoppats slippa....men nu vet jag iaf. att du inte vet vad du ska ha en diffusor till. Spara de till kontrollrummet! Ska du spela in hela rumsklangen? du lĂ€r fĂ„ en hel del problem runt 100 och 154Hz, se hĂ€r: Och det lĂ€r inte hjĂ€lpa med en diffusor om man sĂ€ger sĂ„. Du borde ha byggt rummet assymetriskt sĂ„ att du slapp de dĂ€r lĂ„ga stĂ„ende frekvenserna, men du kan kanske rĂ€dda det hela med att vinkla nĂ„gon vĂ€gg i efterhand (du har ju nu 6 st. paralella) och jobba med basfĂ€llor som gĂ„r ner runt 100-200Hz, annars lĂ€r det bli jĂ€vligt rumligt i den dĂ€r lĂ„dan. đ StĂ€rkarna stĂ€ller du dĂ€r de lĂ„ter bĂ€st đ helt enkelt. Men har du tĂ€nkt spela in de med rumsmickar eller med en mer konventionell nĂ€rmickning av konen i stĂ€rkaren? Testa med en sjysst billig bandmick hellre en en sunkig SM 57:a.. kostar lika mycket lĂ„ter minst dubbelt sĂ„ klart. a đ 1. Den information jag fĂ„tt Ă€r att en diffusor ger ett fylligare ljud i rummet. Jag ogillar det dĂ€mpade döda ljud jag fĂ„r nu genom mina skumgummiplattor, och hade tĂ€nkt att sĂ€tta upp lite mer diffusorer och ta ner lite absorberande material. SĂ€g sĂ„hĂ€r: Jag tĂ€nker inte Ă€ndra rummets form, med tanke pĂ„ att det Ă€r ett rĂ€tt litet rum, samt en kostnad jag inte orkar med just nu. Ăr mina diffusorer helt meningslösa? 2. Jag har byggt reglarna fristĂ„ende frĂ„n de befintliga vĂ€ggarna JA. Hur pĂ„verkar det akustiken förresten? 3. De hörnabsorbenter jag byggt. Kommer dom fungera som basfĂ€lla som gĂ„r ner till 100-200hz?? tack för svaret / adama
andreasb Postat 11 augusti 2006 Postat 11 augusti 2006 1. Den information jag fĂ„tt Ă€r att en diffusor ger ett fylligare ljud i rummet. Jag ogillar det dĂ€mpade döda ljud jag fĂ„r nu genom mina skumgummiplattor, och hade tĂ€nkt att sĂ€tta upp lite mer diffusorer och ta ner lite absorberande material. SĂ€g sĂ„hĂ€r: Jag tĂ€nker inte Ă€ndra rummets form, med tanke pĂ„ att det Ă€r ett rĂ€tt litet rum, samt en kostnad jag inte orkar med just nu. Ăr mina diffusorer helt meningslösa? Ja en diffusor sprider ljudet mer jĂ€mt över ett berĂ€knat frekvensomrĂ„de (beroende pĂ„ djup, bredd, position etc.) men i ditt fall sĂ„ har jag svĂ„rt att se vad de diffusorer du nĂ€mner ska ha nĂ„gon effekt pĂ„ ett live rum speciellt pĂ„ trummor och gitarr. För att diffusera ljudet frĂ„n dina monitor kan de dĂ€remot fungera alldeles utmĂ€rkt. Vet du vad ett moln Ă€r? Cloud, vinklade skivor i taket för att fĂ„ bort reflexer (diffusera kan man sĂ€ga) mellen de ytor som oftast Ă€r mest paralella; golv-tak. Kan vara ett alternativ ifall du vill Skumgummiplattor? Var har du satt de och varför? sĂ„ nej diffusorerna Ă€r inte meninglösa i ditt kontrollrum. 2. Jag har byggt reglarna fristĂ„ende frĂ„n de befintliga vĂ€ggarna JA. Hur pĂ„verkar det akustiken förresten? Inte nĂ€mnvĂ€rt men det var ju betryggande att du har byggt de fristĂ„ende. 3. De hörnabsorbenter jag byggt. Kommer dom fungera som basfĂ€lla som gĂ„r ner till 100-200hz?? Njae, kanske, vad du borde tĂ€nke pĂ„ Ă€r en absorbent som sitter i de hörn dĂ€r tre vĂ€ggar möts. det Ă€r dĂ€r de lĂ„ga frekvenserna kan stoppas, men en panel absorbent som de dĂ€r pĂ„ bilden dĂ€mpar nog inte tillrĂ€ckligt. En sĂ„n hĂ€r gör det dock: a đ
adama Postat 11 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 11 augusti 2006 (redigerat) 1. Den information jag fĂ„tt Ă€r att en diffusor ger ett fylligare ljud i rummet. Jag ogillar det dĂ€mpade döda ljud jag fĂ„r nu genom mina skumgummiplattor, och hade tĂ€nkt att sĂ€tta upp lite mer diffusorer och ta ner lite absorberande material. SĂ€g sĂ„hĂ€r: Jag tĂ€nker inte Ă€ndra rummets form, med tanke pĂ„ att det Ă€r ett rĂ€tt litet rum, samt en kostnad jag inte orkar med just nu. Ăr mina diffusorer helt meningslösa? Ja en diffusor sprider ljudet mer jĂ€mt över ett berĂ€knat frekvensomrĂ„de (beroende pĂ„ djup, bredd, position etc.) men i ditt fall sĂ„ har jag svĂ„rt att se vad de diffusorer du nĂ€mner ska ha nĂ„gon effekt pĂ„ ett live rum speciellt pĂ„ trummor och gitarr. För att diffusera ljudet frĂ„n dina monitor kan de dĂ€remot fungera alldeles utmĂ€rkt. Vet du vad ett moln Ă€r? Cloud, vinklade skivor i taket för att fĂ„ bort reflexer (diffusera kan man sĂ€ga) mellen de ytor som oftast Ă€r mest paralella; golv-tak. Kan vara ett alternativ ifall du vill Skumgummiplattor? Var har du satt de och varför? sĂ„ nej diffusorerna Ă€r inte meninglösa i ditt kontrollrum. 2. Jag har byggt reglarna fristĂ„ende frĂ„n de befintliga vĂ€ggarna JA. Hur pĂ„verkar det akustiken förresten? Inte nĂ€mnvĂ€rt men det var ju betryggande att du har byggt de fristĂ„ende. 3. De hörnabsorbenter jag byggt. Kommer dom fungera som basfĂ€lla som gĂ„r ner till 100-200hz?? Njae, kanske, vad du borde tĂ€nke pĂ„ Ă€r en absorbent som sitter i de hörn dĂ€r tre vĂ€ggar möts. det Ă€r dĂ€r de lĂ„ga frekvenserna kan stoppas, men en panel absorbent som de dĂ€r pĂ„ bilden dĂ€mpar nog inte tillrĂ€ckligt. En sĂ„n hĂ€r gör det dock: a đ tja, tack för svaret. Det du talade om angĂ„ende assymtriska vĂ€ggar. Det Ă€r vĂ€l till för att bryta ljudets raka "vĂ€g" eller vad man sĂ€ger? DĂ„ borde vĂ€l en diffusor ha samma effekt, fast inte i samma grad? Eftersom den bryter den raka banan ljudet annars studsar i. Bara spĂ„nar. TĂ€nk dig en vĂ€gg smockfull med massa diffusorer, olika vinklade mm. DĂ„ bör det vĂ€l ha liknande sorts effekt som det "moln" du talar om. Moln ideen har jag för övrigt faktiskt tĂ€nkt pĂ„ en del. Ska det vara plattor över hela taket? Hur stora skivor? Hur ska de vara vinklade? Skumgummiplattor har jag anvĂ€nt bakom och ovan trumset, just för att dĂ€mpa reflektionerna frĂ„n cymbalerna. Jag har förresten testat vad jag sjĂ€lv tycker đł . Jag satte upp diffusorer parallelt i rummet. En stĂ€llde jag pĂ„ golvet ca: 3 meter frĂ„n min gitarrförstĂ€rkare nĂ€r jag spelade gitarr. Jag tog ocksĂ„ ner en del skumplast. Jag upplevde att ljudet blev mer "levande" och bekvĂ€mt. (SĂ„ svĂ„rt att förklara ljud"). Fick helt enkelt en skönare klang. NĂ€r jag sedan tog ut diffusorerna och spelade in utan dem, och utan det skumplast jag tidigare tagit ner, sĂ„ blev det inte samma resultat. Jag har inga monitorer i inspelningsrummet. Kör lurar. Att mina "basfĂ€llor" kanske inte funkar som fĂ€lla ner till 100-200hz var ju synd đ men funderar pĂ„ ifall det gĂ„r att fixa i efterhand. hmm, sĂ€g att man sĂ€tter upp tvĂ„ st boxningssĂ€ckar lĂ€ngst in i hörnet, sen lĂ€gger plattan utanför som jag hade tĂ€nkt. Funkar det dĂ„??? Inte för att jag tĂ€nker brĂ€nna mina vĂ€lsparade pengar pĂ„ boxningssĂ€ckar, men bara drog det som exempel. đ tack Ă€n en gĂ„ng / adama Redigerat 11 augusti 2006 av adama
andreasb Postat 12 augusti 2006 Postat 12 augusti 2006 tja, tack för svaret. Det du talade om angĂ„ende assymtriska vĂ€ggar. Det Ă€r vĂ€l till för att bryta ljudets raka "vĂ€g" eller vad man sĂ€ger? DĂ„ borde vĂ€l en diffusor ha samma effekt, fast inte i samma grad? Eftersom den bryter den raka banan ljudet annars studsar i. Bara spĂ„nar. TĂ€nk dig en vĂ€gg smockfull med massa diffusorer, olika vinklade mm. DĂ„ bör det vĂ€l ha liknande sorts effekt som det "moln" du talar om. Ja, en vĂ€gg med diffusorer kontra en vinklad vĂ€gg..!! vad tror du blir billigast? Moln ideen har jag för övrigt faktiskt tĂ€nkt pĂ„ en del. Ska det vara plattor över hela taket? Hur stora skivor? Hur ska de vara vinklade? Ja, du kan tĂ€cka stora delar av taket, skivorna kan vara sĂ„ stora du vill, vinklarna ska vara assymetriska. Sen hĂ€nger du de ner en bra bit frĂ„n taket sĂ„ har du en hyffsad kontroll av lĂ„ga frekvenser. Jag har inga monitorer i inspelningsrummet. Kör lurar. SĂ„ du HAR allt i ett och samma rum??? Att mina "basfĂ€llor" kanske inte funkar som fĂ€lla ner till 100-200hz var ju synd men funderar pĂ„ ifall det gĂ„r att fixa i efterhand. hmm, sĂ€g att man sĂ€tter upp tvĂ„ st boxningssĂ€ckar lĂ€ngst in i hörnet, sen lĂ€gger plattan utanför som jag hade tĂ€nkt. Funkar det dĂ„??? Ja om dina boxningssĂ€ckar har lĂ„g densitet och slĂ€pper igenom luft. a đź
adama Postat 12 augusti 2006 TrÄdstartare Postat 12 augusti 2006 TÀnk dig en vÀgg smockfull med massa diffusorer, olika vinklade mm. DÄ bör det vÀl ha liknande sorts effekt som det "moln" du talar om. Ja, en vÀgg med diffusorer kontra en vinklad vÀgg..!! vad tror du blir billigast? Du kanske inte fattade att jag bara försöker fÄ ur dig att en diffusor trots allt har liknande sorts effekt som en vinklad vÀgg. AlltsÄ drog jag exemplet: Diffusor över en hel vÀgg bör göra samma sorts effekt som en vinklad vÀgg. AlltsÄ kan de inte vara meninslösa i mitt "Liverum" som du sa frÄn början. AlltsÄ: Nej, jag ska inte tÀcka en hel vÀgg med diffusorer. Jag har ett vÀldigt litet rum och vill inte göra det Ànnu mindre genom att vinkla en vÀgg. Hur mycket vinkel menar du att det bör vara pÄ vÀggen? NÀr jag sÀger inspelninsrum sÄ menar jag nog samma sak som du menar med Liverum. Iaf, har jag nu Àndrat mig och det ska inte bli kontrollrum verse inspelningsrum. Utan bÄda i ett. I det rummet pÄ ritningen alltsÄ. Har du nÄgra vidare förslag pÄ vad jag ska göra utifrÄn det material jag har NU!! Det som jag skrivit ut att jag har. Efter min ritning och FORMEN pÄ rummet. Som sagt kontrollrum/liverum i ett.
andreasb Postat 12 augusti 2006 Postat 12 augusti 2006 Du kanske inte fattade att jag bara försöker fĂ„ ur dig att en diffusor trots allt har liknande sorts effekt som en vinklad vĂ€gg. Jo men förstĂ„r du att en diffusor inte har samma effekt som en vinklad vĂ€gg?? Du kan inte diffusera en basfrekvens som har en 2 meter lĂ„ng ljudvĂ„g...sĂ„ vida du har en diffusor med 2m djup och bredd.. förstĂ„tt?? Jag har ett vĂ€ldigt litet rum och vill inte göra det Ă€nnu mindre genom att vinkla en vĂ€gg.Hur mycket vinkel menar du att det bör vara pĂ„ vĂ€ggen? 12 grader Ă€r standard men bara 4-5 grader kommer göra skillnad, poĂ€ngen Ă€r att du kan göra en helmholtzs resonator av den vinklade vĂ€ggen sĂ„ fĂ„r du tvĂ„ saker i en. Har du nĂ„gra vidare förslag pĂ„ vad jag ska göra utifrĂ„n det material jag har NU!! Det som jag skrivit ut att jag har. Efter min ritning och FORMEN pĂ„ rummet.Som sagt kontrollrum/liverum i ett. JodĂ„, sĂ€tt all skumgummi bakom trummsetet pĂ„ bilden, mellan de tvĂ„ utskjutande detaljerna. sĂ€tt diffuseringen i taket och placera dina stĂ„ende paneler 45 grader mot dina hörn. kommer inte göra mycket skillnad, men nĂ„got lite. Du kan ju annars fundera pĂ„ att göra en sk. drum-riser till trumsetet för att bli av med bumligheten. a đ
adama Postat 13 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 13 augusti 2006 (redigerat) Du kanske inte fattade att jag bara försöker fĂ„ ur dig att en diffusor trots allt har liknande sorts effekt som en vinklad vĂ€gg. Jo men förstĂ„r du att en diffusor inte har samma effekt som en vinklad vĂ€gg?? Du kan inte diffusera en basfrekvens som har en 2 meter lĂ„ng ljudvĂ„g...sĂ„ vida du har en diffusor med 2m djup och bredd.. förstĂ„tt?? Jag har ett vĂ€ldigt litet rum och vill inte göra det Ă€nnu mindre genom att vinkla en vĂ€gg.Hur mycket vinkel menar du att det bör vara pĂ„ vĂ€ggen? 12 grader Ă€r standard men bara 4-5 grader kommer göra skillnad, poĂ€ngen Ă€r att du kan göra en helmholtzs resonator av den vinklade vĂ€ggen sĂ„ fĂ„r du tvĂ„ saker i en. Har du nĂ„gra vidare förslag pĂ„ vad jag ska göra utifrĂ„n det material jag har NU!! Det som jag skrivit ut att jag har. Efter min ritning och FORMEN pĂ„ rummet.Som sagt kontrollrum/liverum i ett. JodĂ„, sĂ€tt all skumgummi bakom trummsetet pĂ„ bilden, mellan de tvĂ„ utskjutande detaljerna. sĂ€tt diffuseringen i taket och placera dina stĂ„ende paneler 45 grader mot dina hörn. kommer inte göra mycket skillnad, men nĂ„got lite. Du kan ju annars fundera pĂ„ att göra en sk. drum-riser till trumsetet för att bli av med bumligheten. a đ tack för svaret. Ja, jag förstĂ„r att det inte gör SAMMA effekt som en vinklad vĂ€gg. Men att den gör liknande SORTS effekt pĂ„ diskant och mellanregister. (om jag förstĂ„tt allt rĂ€tt). Vinkla en vĂ€gg vore kanske inte en sĂ„ dum idĂ© om det handlar om 4-5 graders vinkling. (Om det gör tillrĂ€ckligt stor skilllnad vill sĂ€ga). Vad Ă€r en helmholtzs resonator? Ren gissning Ă€r vĂ€l att jag inte ska fylla luftspalten med isolering för att uppnĂ„ en resonanseffekt. StĂ€mmer det och vad Ă€r det bra för? Förresten! Hur vore det att vinkla en halv vĂ€gg. Flummig idĂ©, men har som sagt ont om plats. TĂ€nk att jag bygger ut en decimeter eller nĂ„t frĂ„n mitten av vĂ€ggen. Och sedan bygger snĂ€tt inĂ„t mot hörnet. Bara spĂ„nar. Eller att jag mellan de utbyggnader jag har mellan trumsetet, vinklar vĂ€ggen bara dĂ€r. Att jag lĂ€ngst ut frĂ„n utbyggnad nr. 1 bygger en vĂ€gg som gĂ„r in till hörnet pĂ„ utbyggnad nr. 2. Ska jag inte sĂ€tta absorbenter framför och ovanför mig dĂ€r jag mixar ocksĂ„? Jag har ju som sagt Ă€ndrat mig och ska ha liverum och kontrollrum i ett. TĂ€nkte stĂ€lla bordet mot vĂ€gg C. Verkar det okej? Ska all diffusering upp i taket? Inget bakom mig dĂ€r jag sitter och mixar? Har nu tagit reda pĂ„ vad en drumriser Ă€r đ . Har funderat pĂ„ en sĂ„dan tidigare (utan att veta vad det heter), men det har aldrig blivit av. Min basstĂ€rkare stĂ„r pĂ„ en liknande pryl just nu. Har sett bilder med en halvmeter hög drumriser, vilket inte Ă€r ett alternativ för mig. Vad har du för förslag? Vill ha den sĂ„ liten som möjligt, sĂ„ jag undrar ifall cymbalerna verkligen behöver stĂ„ pĂ„ denna. Tack för svaren / adama Redigerat 13 augusti 2006 av adama
andreasb Postat 13 augusti 2006 Postat 13 augusti 2006 Vinkla en vĂ€gg vore kanske inte en sĂ„ dum idĂ© om det handlar om 4-5 graders vinkling. (Om det gör tillrĂ€ckligt stor skilllnad vill sĂ€ga). Vad Ă€r en helmholtzs resonator? Ren gissning Ă€r vĂ€l att jag inte ska fylla luftspalten med isolering för att uppnĂ„ en resonanseffekt. StĂ€mmer det och vad Ă€r det bra för? Sök pĂ„ Helmholtz Resonator pĂ„ johnlsayers sĂ„ fĂ„r du mĂ„nga mĂ„nga bra svar. Förresten! Hur vore det att vinkla en halv vĂ€gg. Flummig idĂ©, men har som sagt ont om plats. TĂ€nk att jag bygger ut en decimeter eller nĂ„t frĂ„n mitten av vĂ€ggen. Och sedan bygger snĂ€tt inĂ„t mot hörnet. Bara spĂ„nar. Jo visst en halv vĂ€gg Ă€r bĂ€ttre Ă€n ingen vinklad vĂ€gg.. men du tĂ€nker bakvĂ€nt.. bygg ut 1 dm i hörnet och slutta den mot mitten av vĂ€ggen, du ska undvika vinklar som Ă€r mindre Ă€n 90 grader dĂ„ du kommer fĂ„ en horribel ansamling av ljudet i just det hörnet.. sĂ„ alla vinklar större Ă€n 90 Ă€r vad du ska efterstrĂ€va. Ska jag inte sĂ€tta absorbenter framför och ovanför mig dĂ€r jag mixar ocksĂ„?Jag har ju som sagt Ă€ndrat mig och ska ha liverum och kontrollrum i ett. TĂ€nkte stĂ€lla bordet mot vĂ€gg C. Verkar det okej? Ska all diffusering upp i taket? Inget bakom mig dĂ€r jag sitter och mixar? ja sĂ€tt bordet dĂ€r du fĂ„r plats och kör pĂ„ med diffusering bakom sĂ„ fĂ„r du se vad du tycker, montera inget förĂ€nn du har testat, jag misstĂ€nker att det hela kommer bli ganska problematiskt med tanke pĂ„ att du har bĂ„de trumset och kontrollrum i samma rum men kör pĂ„ bara. a đ
adama Postat 13 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 13 augusti 2006 (redigerat) Vinkla en vĂ€gg vore kanske inte en sĂ„ dum idĂ© om det handlar om 4-5 graders vinkling. (Om det gör tillrĂ€ckligt stor skilllnad vill sĂ€ga). Vad Ă€r en helmholtzs resonator? Ren gissning Ă€r vĂ€l att jag inte ska fylla luftspalten med isolering för att uppnĂ„ en resonanseffekt. StĂ€mmer det och vad Ă€r det bra för? Sök pĂ„ Helmholtz Resonator pĂ„ johnlsayers sĂ„ fĂ„r du mĂ„nga mĂ„nga bra svar. Förresten! Hur vore det att vinkla en halv vĂ€gg. Flummig idĂ©, men har som sagt ont om plats. TĂ€nk att jag bygger ut en decimeter eller nĂ„t frĂ„n mitten av vĂ€ggen. Och sedan bygger snĂ€tt inĂ„t mot hörnet. Bara spĂ„nar. Jo visst en halv vĂ€gg Ă€r bĂ€ttre Ă€n ingen vinklad vĂ€gg.. men du tĂ€nker bakvĂ€nt.. bygg ut 1 dm i hörnet och slutta den mot mitten av vĂ€ggen, du ska undvika vinklar som Ă€r mindre Ă€n 90 grader dĂ„ du kommer fĂ„ en horribel ansamling av ljudet i just det hörnet.. sĂ„ alla vinklar större Ă€n 90 Ă€r vad du ska efterstrĂ€va. Ska jag inte sĂ€tta absorbenter framför och ovanför mig dĂ€r jag mixar ocksĂ„?Jag har ju som sagt Ă€ndrat mig och ska ha liverum och kontrollrum i ett. TĂ€nkte stĂ€lla bordet mot vĂ€gg C. Verkar det okej? Ska all diffusering upp i taket? Inget bakom mig dĂ€r jag sitter och mixar? ja sĂ€tt bordet dĂ€r du fĂ„r plats och kör pĂ„ med diffusering bakom sĂ„ fĂ„r du se vad du tycker, montera inget förĂ€nn du har testat, jag misstĂ€nker att det hela kommer bli ganska problematiskt med tanke pĂ„ att du har bĂ„de trumset och kontrollrum i samma rum men kör pĂ„ bara. a đ varför skulle det bli problematiskt menar du? Reflektioner frĂ„n min studioutrustning eller? Men om man ska undvika vinklar som Ă€r mindre Ă€n 90 grader sĂ„ borde det ju vara dĂ„ligt att vinkla en hel vĂ€gg. För dĂ„ kommer ju ett hörn bli mer Ă€n 90 grader, medan det andra hörnet blir mindre. Vore inte det ultimata att bygga ut en decimeter frĂ„n bĂ„da hörn sen bygga inĂ„r mitten? HĂ€r Ă€r en liten budgettanke jag funderat pĂ„. Om jag bygger ut ca: 1 dm frĂ„n bĂ„da hörnen sen bygger kanske en meter in mot mitten. AlltsĂ„ blir det en yta med icke vinklad vĂ€gg i mitten. (DĂ€r jag tĂ€nkte man kunde smĂ€lla upp lite diffusorer). Hur verkar det? Och kommer det ocksĂ„ ge en Helmholtz Resonans-effekt, dĂ„ man inte fyller luftglipan med isolation. Och jag var inne pĂ„ johnsalyers, men hittade ingenting direkt som jag förstod. Jag hittade ritningar ovh dylikt, men inget som beskriver vad det Ă€r. Jag Ă€r inte speciellt bra pĂ„ engelska och har kanske missat en del information som fanns dĂ€r. Vore schysst om du kunde berĂ€tta vad det Ă€r och vad det gör för nytta. tack för svaren/ adama Redigerat 13 augusti 2006 av adama
Claes Holmerup Postat 13 augusti 2006 Postat 13 augusti 2006 Det hĂ€r med vinklade vĂ€ggar Ă€r egentligen lite överreklammerat. Man reducerar förstĂ„s de stĂ„ende vĂ„gor som annars uppstĂ„r i jĂ€mna och förutsĂ€gbara intervaller mellan parallella vĂ€ggar - MEN i stĂ€llet riskerar man att fĂ„ en stor mĂ€ngd svagare resonansfrekvenser i stĂ€llet - som inte Ă€r lika lĂ€tta att förutsĂ€ga. I vissa fall kan det alltsĂ„ vara smartare att bygga kvadratiskt och bygga basfĂ€llor som Ă€r avstĂ€mda efter de frekvenser som man VET kommer att skapa problem - eller sĂ€tta in mer generella basfĂ€llor som reducerar det mesta i det lĂ„ga registret, dĂ€r man ju alltid fĂ„r problem i mindre rum... Det beror pĂ„ hur mycket arbete du vill lĂ€gga ner pĂ„ det. đ Att ha samma rum som bĂ„de kontrollrum och inspelningsrum, kan vara lite knepigt - men om jag skulle ha det sĂ„, sĂ„ hade jag valt att bygga det som ett kontrollrum, med LEDE-konceptet (Live End - Dead End) som de flesta kontrollrum Ă€r uppbyggda efter, alltsĂ„ huvudsakligen absorberande i frĂ€mre delen (vĂ€ggen bakom monitorerna och bak till dĂ€r du sitter) och resten obehandlat eller diffuserande. PĂ„ vĂ€ggen bakom din rygg hade jag placerat diffusorer. Kanske hade jag ocksĂ„ valt att sĂ€tta nĂ„gon diffusor i taket mellan monitorerna och mixpositionen - och absorbenter runt denna diffusor...
adama Postat 13 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 13 augusti 2006 Det hĂ€r med vinklade vĂ€ggar Ă€r egentligen lite överreklammerat. Man reducerar förstĂ„s de stĂ„ende vĂ„gor som annars uppstĂ„r i jĂ€mna och förutsĂ€gbara intervaller mellan parallella vĂ€ggar - MEN i stĂ€llet riskerar man att fĂ„ en stor mĂ€ngd svagare resonansfrekvenser i stĂ€llet - som inte Ă€r lika lĂ€tta att förutsĂ€ga. I vissa fall kan det alltsĂ„ vara smartare att bygga kvadratiskt och bygga basfĂ€llor som Ă€r avstĂ€mda efter de frekvenser som man VET kommer att skapa problem - eller sĂ€tta in mer generella basfĂ€llor som reducerar det mesta i det lĂ„ga registret, dĂ€r man ju alltid fĂ„r problem i mindre rum... Det beror pĂ„ hur mycket arbete du vill lĂ€gga ner pĂ„ det. Att ha samma rum som bĂ„de kontrollrum och inspelningsrum, kan vara lite knepigt - men om jag skulle ha det sĂ„, sĂ„ hade jag valt att bygga det som ett kontrollrum, med LEDE-konceptet (Live End - Dead End) som de flesta kontrollrum Ă€r uppbyggda efter, alltsĂ„ huvudsakligen absorberande i frĂ€mre delen (vĂ€ggen bakom monitorerna och bak till dĂ€r du sitter) och resten obehandlat eller diffuserande. PĂ„ vĂ€ggen bakom din rygg hade jag placerat diffusorer. Kanske hade jag ocksĂ„ valt att sĂ€tta nĂ„gon diffusor i taket mellan monitorerna och mixpositionen - och absorbenter runt denna diffusor... tack sĂ„ mycket för svaret! Kontrollrumskoncept alltsĂ„ đ Skönt att höra det iaf. lite mindre jobb Ă€n andreasbs förslag. Vilken höjd bör jag sĂ€tta diffusorerna i? Ska jag tĂ€nka ENDAST kontrollrumkonceptet eller bör jag sĂ€tta upp diffusorer och absorbenter lite efter vart trummor och förstĂ€rkare stĂ„r osv? Som sagt. Hade tĂ€nkt att ha bordet vid vĂ€gg C. Varför Ă€r det ett problem med kontrollrum och liverum i ett? För reflektioner frĂ„n utrustning eller annan anledning? tack sĂ„ mycket / adama
Claes Holmerup Postat 13 augusti 2006 Postat 13 augusti 2006 Det hĂ€r med vinklade vĂ€ggar Ă€r egentligen lite överreklammerat. Man reducerar förstĂ„s de stĂ„ende vĂ„gor som annars uppstĂ„r i jĂ€mna och förutsĂ€gbara intervaller mellan parallella vĂ€ggar - MEN i stĂ€llet riskerar man att fĂ„ en stor mĂ€ngd svagare resonansfrekvenser i stĂ€llet - som inte Ă€r lika lĂ€tta att förutsĂ€ga. I vissa fall kan det alltsĂ„ vara smartare att bygga kvadratiskt och bygga basfĂ€llor som Ă€r avstĂ€mda efter de frekvenser som man VET kommer att skapa problem - eller sĂ€tta in mer generella basfĂ€llor som reducerar det mesta i det lĂ„ga registret, dĂ€r man ju alltid fĂ„r problem i mindre rum... Det beror pĂ„ hur mycket arbete du vill lĂ€gga ner pĂ„ det. đ Att ha samma rum som bĂ„de kontrollrum och inspelningsrum, kan vara lite knepigt - men om jag skulle ha det sĂ„, sĂ„ hade jag valt att bygga det som ett kontrollrum, med LEDE-konceptet (Live End - Dead End) som de flesta kontrollrum Ă€r uppbyggda efter, alltsĂ„ huvudsakligen absorberande i frĂ€mre delen (vĂ€ggen bakom monitorerna och bak till dĂ€r du sitter) och resten obehandlat eller diffuserande. PĂ„ vĂ€ggen bakom din rygg hade jag placerat diffusorer. Kanske hade jag ocksĂ„ valt att sĂ€tta nĂ„gon diffusor i taket mellan monitorerna och mixpositionen - och absorbenter runt denna diffusor... tack sĂ„ mycket för svaret! Kontrollrumskoncept alltsĂ„ đ Skönt att höra det iaf. lite mindre jobb Ă€n andreasbs förslag. Vilken höjd bör jag sĂ€tta diffusorerna i? Ska jag tĂ€nka ENDAST kontrollrumkonceptet eller bör jag sĂ€tta upp diffusorer och absorbenter lite efter vart trummor och förstĂ€rkare stĂ„r osv? Som sagt. Hade tĂ€nkt att ha bordet vid vĂ€gg C. Varför Ă€r det ett problem med kontrollrum och liverum i ett? För reflektioner frĂ„n utrustning eller annan anledning? tack sĂ„ mycket / adama Höjden pĂ„ diffusorerna bör vara i öron- och monitorhöjd nĂ€r du sitter och mixar. Eftersom du ska ha det som bĂ„de och, sĂ„ skulle det kunna vara lĂ€mpligt att ha ett antal absorberande skĂ€rmar pĂ„ nĂ„gon form av stativ, som du kan placera ut efter behov. Problemet om du gör en hörna för trummor och kanske har den mer absorberande Ă€n den andra hörnan, sĂ„ kommer du att riskera obalans i ljudbilden nĂ€r du mixar. Det Ă€r dĂ€rför jag tycker det Ă€r lĂ€mpligare med flyttbara skĂ€rmar - för dĂ„ kan du dĂ€mpa precis som du behöver nĂ€r du spelar in - men nĂ€r du sedan ska mixa, sĂ„ kan du placera skĂ€rmarna sĂ„ att du behĂ„ller symmetri i rummet. Har du trumsetet uppstĂ€llt, sĂ„ kan det ju vara smart att dĂ€mpa framför det med hjĂ€lp av skĂ€rmarna, sĂ„ att du inte fĂ„r ringningar frĂ„n cymbaler och stativ nĂ€r du sitter och mixar. Hörnet dĂ€r trummorna inte stĂ„r, bör du i sĂ„ fall sĂ€tta upp skĂ€rmar pĂ„ samma sĂ€tt som i trumhörnet...
adama Postat 14 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 14 augusti 2006 Det hĂ€r med vinklade vĂ€ggar Ă€r egentligen lite överreklammerat. Man reducerar förstĂ„s de stĂ„ende vĂ„gor som annars uppstĂ„r i jĂ€mna och förutsĂ€gbara intervaller mellan parallella vĂ€ggar - MEN i stĂ€llet riskerar man att fĂ„ en stor mĂ€ngd svagare resonansfrekvenser i stĂ€llet - som inte Ă€r lika lĂ€tta att förutsĂ€ga. I vissa fall kan det alltsĂ„ vara smartare att bygga kvadratiskt och bygga basfĂ€llor som Ă€r avstĂ€mda efter de frekvenser som man VET kommer att skapa problem - eller sĂ€tta in mer generella basfĂ€llor som reducerar det mesta i det lĂ„ga registret, dĂ€r man ju alltid fĂ„r problem i mindre rum... Det beror pĂ„ hur mycket arbete du vill lĂ€gga ner pĂ„ det. đ Att ha samma rum som bĂ„de kontrollrum och inspelningsrum, kan vara lite knepigt - men om jag skulle ha det sĂ„, sĂ„ hade jag valt att bygga det som ett kontrollrum, med LEDE-konceptet (Live End - Dead End) som de flesta kontrollrum Ă€r uppbyggda efter, alltsĂ„ huvudsakligen absorberande i frĂ€mre delen (vĂ€ggen bakom monitorerna och bak till dĂ€r du sitter) och resten obehandlat eller diffuserande. PĂ„ vĂ€ggen bakom din rygg hade jag placerat diffusorer. Kanske hade jag ocksĂ„ valt att sĂ€tta nĂ„gon diffusor i taket mellan monitorerna och mixpositionen - och absorbenter runt denna diffusor... tack sĂ„ mycket för svaret! Kontrollrumskoncept alltsĂ„ đ Skönt att höra det iaf. lite mindre jobb Ă€n andreasbs förslag. Vilken höjd bör jag sĂ€tta diffusorerna i? Ska jag tĂ€nka ENDAST kontrollrumkonceptet eller bör jag sĂ€tta upp diffusorer och absorbenter lite efter vart trummor och förstĂ€rkare stĂ„r osv? Som sagt. Hade tĂ€nkt att ha bordet vid vĂ€gg C. Varför Ă€r det ett problem med kontrollrum och liverum i ett? För reflektioner frĂ„n utrustning eller annan anledning? tack sĂ„ mycket / adama Höjden pĂ„ diffusorerna bör vara i öron- och monitorhöjd nĂ€r du sitter och mixar. Eftersom du ska ha det som bĂ„de och, sĂ„ skulle det kunna vara lĂ€mpligt att ha ett antal absorberande skĂ€rmar pĂ„ nĂ„gon form av stativ, som du kan placera ut efter behov. Problemet om du gör en hörna för trummor och kanske har den mer absorberande Ă€n den andra hörnan, sĂ„ kommer du att riskera obalans i ljudbilden nĂ€r du mixar. Det Ă€r dĂ€rför jag tycker det Ă€r lĂ€mpligare med flyttbara skĂ€rmar - för dĂ„ kan du dĂ€mpa precis som du behöver nĂ€r du spelar in - men nĂ€r du sedan ska mixa, sĂ„ kan du placera skĂ€rmarna sĂ„ att du behĂ„ller symmetri i rummet. Har du trumsetet uppstĂ€llt, sĂ„ kan det ju vara smart att dĂ€mpa framför det med hjĂ€lp av skĂ€rmarna, sĂ„ att du inte fĂ„r ringningar frĂ„n cymbaler och stativ nĂ€r du sitter och mixar. Hörnet dĂ€r trummorna inte stĂ„r, bör du i sĂ„ fall sĂ€tta upp skĂ€rmar pĂ„ samma sĂ€tt som i trumhörnet... okej, tack för svaret. Jag kan ta ner cymbelerna vid mixning, sĂ„ just det Ă€r inget problem. Men att jag ska fixa skĂ€rmar Ă€r nog kanske den bĂ€sta lösningen. Men inte för mig eftersom det kostar och tar tid att göra dessa. Tid jag inte lĂ€ngre har. Hur vore det att sĂ€tta bordet vid vĂ€gg C? DĂ€mpa bakom monitorerna och ovanför mig. Duffusorer bakom. Hörnabsorbenterna som pĂ„ bilden ovan vid hörn A/B & B/C. (de tvĂ„ möjliga). Och sedan diffusorer pĂ„ vĂ€gg B (vĂ€ggen framför trumsetet), och diffusorer till höger och vĂ€nster om trumsetet. (NĂ€rmast trumsetet vĂ€gg A & C). Och absorbenter bakom och ovan trumsetet. verkar inte det som en rĂ€tt bra komprimiss mellan kontrollrum och liverum?? Kanske bygga en drum-riser ocksĂ„. (nĂ€r jag fĂ„r tid). đ tack Ă€n en gĂ„ng / adama
Claes Holmerup Postat 14 augusti 2006 Postat 14 augusti 2006 Som jag ser det, sĂ„ borde du ha vĂ€gg B bakom monitorerna, eftersom det Ă€r dĂ€r du kommer att fĂ„ mest symmetriskt - och eftersom dina basfĂ€llor bara kan placeras mellan A/B och B/C. Risken Ă€r att du fĂ„r ganska stor obalans i ljudet nĂ€r du mixar om du placerar dig mot vĂ€gg C... Du har dessutom ett fönster pĂ„ vĂ€gg C - nĂ„got som blir besvĂ€rligt, eftersom man oftast vill placera absorbenter hela vĂ€gen mellan monitorerna - och dĂ„ kommer du att behöva tĂ€ppa till fönstret om du placerar dig mot den vĂ€ggen... Monitorerna Ă€r ju i princip rundstrĂ„lande i basen, Ă€ven om de inte har nĂ„gon basreflexport som Ă€r bakĂ„triktad - och dĂ€rför behövs oftast dĂ€mpning bakom dem, med god marginal... De inbyggda fyrkantiga utrymmena vid dörrarna, kan ge dig en del problem med basen, sĂ„ dĂ€r skulle du nog gĂ€rna sĂ€tta upp nĂ„gra skĂ€rmvĂ€ggar med tjock mineralull, sĂ„ att du skapar nĂ„got av en enkel basfĂ€lla dĂ€r. Kanske ett projekt för framtiden, eftersom du inte har sĂ„ mycket tid nu, men jag tror att det Ă€r ganska angelĂ€get att göra det ocksĂ„, sĂ„ vĂ€nta inte för lĂ€nge... đł
adama Postat 15 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 15 augusti 2006 Som jag ser det, sĂ„ borde du ha vĂ€gg B bakom monitorerna, eftersom det Ă€r dĂ€r du kommer att fĂ„ mest symmetriskt - och eftersom dina basfĂ€llor bara kan placeras mellan A/B och B/C. Risken Ă€r att du fĂ„r ganska stor obalans i ljudet nĂ€r du mixar om du placerar dig mot vĂ€gg C...Du har dessutom ett fönster pĂ„ vĂ€gg C - nĂ„got som blir besvĂ€rligt, eftersom man oftast vill placera absorbenter hela vĂ€gen mellan monitorerna - och dĂ„ kommer du att behöva tĂ€ppa till fönstret om du placerar dig mot den vĂ€ggen... Monitorerna Ă€r ju i princip rundstrĂ„lande i basen, Ă€ven om de inte har nĂ„gon basreflexport som Ă€r bakĂ„triktad - och dĂ€rför behövs oftast dĂ€mpning bakom dem, med god marginal... De inbyggda fyrkantiga utrymmena vid dörrarna, kan ge dig en del problem med basen, sĂ„ dĂ€r skulle du nog gĂ€rna sĂ€tta upp nĂ„gra skĂ€rmvĂ€ggar med tjock mineralull, sĂ„ att du skapar nĂ„got av en enkel basfĂ€lla dĂ€r. Kanske ett projekt för framtiden, eftersom du inte har sĂ„ mycket tid nu, men jag tror att det Ă€r ganska angelĂ€get att göra det ocksĂ„, sĂ„ vĂ€nta inte för lĂ€nge... đ tack sĂ„ mycket. jo, fĂ„r nog ta och bygga det ocksĂ„. AngĂ„ende att ha monitorerna med vĂ€gg B bakom mig vore INTE helt omöjligt. Men vart skulle jag dĂ„ ha trumsetet? Skulle kunna ha kvar trumsetet (dĂ€r det stĂ„r nu) vid hörnet vĂ€gg A/B, men dĂ„ tĂ€cks ju Ă€ndĂ„ hörnabsorbenterna av setet. Det stĂ€llet trumsetet dĂ„ skulle kunna stĂ„ vid Ă€r vĂ€gg C, och det Ă€r ett ganska osmidigt sĂ€tt, eftersom rummet dĂ„ kommer att kĂ€nnas Ă€nnu mindre. Ăr det verkligen sĂ„ att ens lyssningmiljö Ă€r viktigare Ă€n ens inspelningsmiljö? Har insett att det Ă€r sĂ„, men Ă€r nog inte erfaren nog att försĂ„ varför. tack för svaret/ adama
Claes Holmerup Postat 15 augusti 2006 Postat 15 augusti 2006 Som jag ser det, sĂ„ borde du ha vĂ€gg B bakom monitorerna, eftersom det Ă€r dĂ€r du kommer att fĂ„ mest symmetriskt - och eftersom dina basfĂ€llor bara kan placeras mellan A/B och B/C. Risken Ă€r att du fĂ„r ganska stor obalans i ljudet nĂ€r du mixar om du placerar dig mot vĂ€gg C...Du har dessutom ett fönster pĂ„ vĂ€gg C - nĂ„got som blir besvĂ€rligt, eftersom man oftast vill placera absorbenter hela vĂ€gen mellan monitorerna - och dĂ„ kommer du att behöva tĂ€ppa till fönstret om du placerar dig mot den vĂ€ggen... Monitorerna Ă€r ju i princip rundstrĂ„lande i basen, Ă€ven om de inte har nĂ„gon basreflexport som Ă€r bakĂ„triktad - och dĂ€rför behövs oftast dĂ€mpning bakom dem, med god marginal... De inbyggda fyrkantiga utrymmena vid dörrarna, kan ge dig en del problem med basen, sĂ„ dĂ€r skulle du nog gĂ€rna sĂ€tta upp nĂ„gra skĂ€rmvĂ€ggar med tjock mineralull, sĂ„ att du skapar nĂ„got av en enkel basfĂ€lla dĂ€r. Kanske ett projekt för framtiden, eftersom du inte har sĂ„ mycket tid nu, men jag tror att det Ă€r ganska angelĂ€get att göra det ocksĂ„, sĂ„ vĂ€nta inte för lĂ€nge... đ tack sĂ„ mycket. jo, fĂ„r nog ta och bygga det ocksĂ„. AngĂ„ende att ha monitorerna med vĂ€gg B bakom mig vore INTE helt omöjligt. Men vart skulle jag dĂ„ ha trumsetet? Skulle kunna ha kvar trumsetet (dĂ€r det stĂ„r nu) vid hörnet vĂ€gg A/B, men dĂ„ tĂ€cks ju Ă€ndĂ„ hörnabsorbenterna av setet. Det stĂ€llet trumsetet dĂ„ skulle kunna stĂ„ vid Ă€r vĂ€gg C, och det Ă€r ett ganska osmidigt sĂ€tt, eftersom rummet dĂ„ kommer att kĂ€nnas Ă€nnu mindre. Ăr det verkligen sĂ„ att ens lyssningmiljö Ă€r viktigare Ă€n ens inspelningsmiljö? Har insett att det Ă€r sĂ„, men Ă€r nog inte erfaren nog att försĂ„ varför. tack för svaret/ adama Du kanske missförstod mig... VĂ€gg B ska vara bakom monitorerna - inte bakom dig. VĂ€ggen bakom dig Ă€r ju framför monitorerna... đ Liverummet kan man dĂ€mpa betydligt friare, eftersom det dĂ€r Ă€r en frĂ„ga om vad man Ă€r ute efter för ljud - men kontrollrummet ska helst vara sĂ„ noga som möjligt, eftersom det ju Ă€r dĂ€r man mĂ„ste höra alla detaljer och stĂ€lla rĂ€tt nivĂ„er, rĂ€tt eq, rĂ€tt effekter etc...
adama Postat 15 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 15 augusti 2006 (redigerat) Som jag ser det, sĂ„ borde du ha vĂ€gg B bakom monitorerna, eftersom det Ă€r dĂ€r du kommer att fĂ„ mest symmetriskt - och eftersom dina basfĂ€llor bara kan placeras mellan A/B och B/C. Risken Ă€r att du fĂ„r ganska stor obalans i ljudet nĂ€r du mixar om du placerar dig mot vĂ€gg C...Du har dessutom ett fönster pĂ„ vĂ€gg C - nĂ„got som blir besvĂ€rligt, eftersom man oftast vill placera absorbenter hela vĂ€gen mellan monitorerna - och dĂ„ kommer du att behöva tĂ€ppa till fönstret om du placerar dig mot den vĂ€ggen... Monitorerna Ă€r ju i princip rundstrĂ„lande i basen, Ă€ven om de inte har nĂ„gon basreflexport som Ă€r bakĂ„triktad - och dĂ€rför behövs oftast dĂ€mpning bakom dem, med god marginal... De inbyggda fyrkantiga utrymmena vid dörrarna, kan ge dig en del problem med basen, sĂ„ dĂ€r skulle du nog gĂ€rna sĂ€tta upp nĂ„gra skĂ€rmvĂ€ggar med tjock mineralull, sĂ„ att du skapar nĂ„got av en enkel basfĂ€lla dĂ€r. Kanske ett projekt för framtiden, eftersom du inte har sĂ„ mycket tid nu, men jag tror att det Ă€r ganska angelĂ€get att göra det ocksĂ„, sĂ„ vĂ€nta inte för lĂ€nge... đ tack sĂ„ mycket. jo, fĂ„r nog ta och bygga det ocksĂ„. AngĂ„ende att ha monitorerna med vĂ€gg B bakom mig vore INTE helt omöjligt. Men vart skulle jag dĂ„ ha trumsetet? Skulle kunna ha kvar trumsetet (dĂ€r det stĂ„r nu) vid hörnet vĂ€gg A/B, men dĂ„ tĂ€cks ju Ă€ndĂ„ hörnabsorbenterna av setet. Det stĂ€llet trumsetet dĂ„ skulle kunna stĂ„ vid Ă€r vĂ€gg C, och det Ă€r ett ganska osmidigt sĂ€tt, eftersom rummet dĂ„ kommer att kĂ€nnas Ă€nnu mindre. Ăr det verkligen sĂ„ att ens lyssningmiljö Ă€r viktigare Ă€n ens inspelningsmiljö? Har insett att det Ă€r sĂ„, men Ă€r nog inte erfaren nog att försĂ„ varför. tack för svaret/ adama Du kanske missförstod mig... VĂ€gg B ska vara bakom monitorerna - inte bakom dig. VĂ€ggen bakom dig Ă€r ju framför monitorerna... đ± Liverummet kan man dĂ€mpa betydligt friare, eftersom det dĂ€r Ă€r en frĂ„ga om vad man Ă€r ute efter för ljud - men kontrollrummet ska helst vara sĂ„ noga som möjligt, eftersom det ju Ă€r dĂ€r man mĂ„ste höra alla detaljer och stĂ€lla rĂ€tt nivĂ„er, rĂ€tt eq, rĂ€tt effekter etc... hoppsan.. ja, jag missförstod dig đ. Men det blir ungefĂ€r samma sak dĂ€r tyvĂ€rr. Trumsetet kommer att hamna bakom ryggen pĂ„ mig dĂ„. Det blir rĂ€tt svĂ„rt att placera det nĂ„gon annanstans dĂ„. Ăr det Ă€ndĂ„ att föredra? Förresten claes. Du som Ă€r mikrofonexpert. Andreasb nĂ€mnde tidigare i trĂ„den att jag inte bör anvĂ€nda nĂ„gon "sunkig sm57a" pĂ„ gitarrstĂ€rkare utan istĂ€llet en bandmikrofon i samma prisklass. LĂ„ter minst dubbelt sĂ„ klart för att citera andreasb. Vad har du att sĂ€ga om det? tack / adama Redigerat 15 augusti 2006 av adama
Claes Holmerup Postat 15 augusti 2006 Postat 15 augusti 2006 Eftersom du fÄr bÀst symmetri i rummet pÄ det sÀttet, sÄ bör det bli bÀsta att göra sÄ. Sedan angÄende mikrofoner, sÄ Àr det ju i mÄngt och mycket en smakfrÄga. Traditionellt brukar man ha en SM57 för nÀrmickning och en stormembrans kondensatormic för avstÄndsmickning, men visst kan man fÄ ett trevligt resultat med en bandmic ocksÄ. De billiga bandmicarna Àr lite vÀl skurna i toppen, men de som Àr lite dyrare, ger ett riktigt hÀrligt ljud pÄ i princip allt... Ett annat alternativ, skulle kunna vara att nÀrmicka med en smÄmembrans kondensatormic i stÀllet - kanske en Line Audio Design CM3 eller Oktava Mk012...
adama Postat 15 augusti 2006 TrÄdstartare Postat 15 augusti 2006 Eftersom du fÄr bÀst symmetri i rummet pÄ det sÀttet, sÄ bör det bli bÀsta att göra sÄ. Sedan angÄende mikrofoner, sÄ Àr det ju i mÄngt och mycket en smakfrÄga. Traditionellt brukar man ha en SM57 för nÀrmickning och en stormembrans kondensatormic för avstÄndsmickning, men visst kan man fÄ ett trevligt resultat med en bandmic ocksÄ. De billiga bandmicarna Àr lite vÀl skurna i toppen, men de som Àr lite dyrare, ger ett riktigt hÀrligt ljud pÄ i princip allt... Ett annat alternativ, skulle kunna vara att nÀrmicka med en smÄmembrans kondensatormic i stÀllet - kanske en Line Audio Design CM3 eller Oktava Mk012... kul att höra, dÄ jag sen tidigare bestÀmt att jag ska kila ivÀg och köpa ett par CM3or om nÄgr dar. Tack för all hjÀlp / adama
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.