Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena. Jag har ett rum som ska bli inspelningsrum. Det jag behöver rÄd om Àr akustiken.

Hur/ Var jag ska sÀtta upp absorbenter och diffusorer för bÀsta effekt.

Jag har nedan skrivit ut det mesta fakta jag kan komma pĂ„. Antagligen onödigt mycket, men men
.

Rummet ser ut sÄhÀr.

studionan9.th.png

VĂ€gg A: 344 cm

VĂ€gg B: 311 cm

VĂ€gg C: 344 cm

VĂ€gg D: 362 cm

FrÄn golv till tak: 222 cm.

Som ni ser Àr rummet konstigt ut byggmÀssigt, detta efter ljudisolering. Som ni sÀkert hajjar sÄ Àr det ett trumset som stÄr vid vÀgg D. Det finns Àven en gitarrstÀrkare samt en basstÀrkare som jag skulle vilja ha förslag pÄ vart i rummet de bör stÄ.

Jag har 6 stycken diffusorer som ska sÀttas upp.

4 stycken Àr efter denna modell som Vogel hÀr pÄ forumet har tipsat mig om.

krbakstorfl0.th.jpg

Den Àr 20 cm djup och 55 cm lÄng och bred.

Jag har ocksÄ tvÄ andra diffusorer.

En som Àr 60x140 cm. Den Àr mycket detaljerad med smÄ trÀklossar. 4 cm djup.

Och en som Àr 20x100. 10 cm djup.

Vart ska jag sÀtta upp dessa diffusorer för bÀsta effekt? Höjd/plats osv.

Det Àr sÄng, akustiska instrument, trummor, elgitarr och elbas som ska spelas in.

Jag kommer inte att sÀtta upp nÄgra i taket.

Jag har byggt tvÄ stycken absorbenter som ska stÄ i hörnen. Hörnet A/B och B/C.

Dessa Àr inte mina, men sÄhÀr ser dom ut.

panels017139wo3.th.jpg

Jag har mycket absorberande akustikmaterial i olika tjocklekar, sÄ ös gÀrna pÄ med tips pÄ hur jag ska sÀtta upp dom.

Hade tÀnkt mig 5 cm tjockt absorberande skumgummi ovanför trumsetet. Och en hemmabyggt absorbent (byggd pÄ samma princip som hörnabsorbenten ovan) bakom trumsetet. LÄter det som en bra idee?

Har ocksÄ byggt en sÄdan absorbent som Àr 9 cm tjock som jag stÀller bakom förstÀrkarna nÀr jag spelar in. Verkar det bra?

Som sagt sÄ undrar jag vart jag bör stÀlla stÀrkarna (gentemot diffusorer/absorbenter mm) för bÀsta effekt.

Vart ska jag stÄ nÀr jag sjunger?

Har ni övriga synpunkter eller ideer?

Ja, som ni mÀrker har jag alla möjliga frÄgor om allt möjligt. Vore jÀttetacksam om ni kunde svara pÄ det ni kan. Tack pÄ förhand / adama

Annons
Postat

hoppsan 😎 bilderna blev lite smĂ„, men klicka pĂ„ dom sĂ„ blirom stora đŸ˜±

Postat

uj, sent det blev.. bara nÄgra korta frÄgor:

Som ni ser Àr rummet konstigt ut byggmÀssigt, detta efter ljudisolering.

hur ser ljudisoleringen ut? Kan inte avgöra pÄ skissen hur tjocka dina vÀggar Àr. SvÄrt att fÄ grepp om vad du ska ha rummet till; ie. Àr det ett inspelningsrum eller ska du ha kombinerat kontroll/inspelningsrum?

Efter vad du beskrivit sÄ verkar det som du tÀnker dig detta som ett inspelningsrum med tanke pÄ att du inte nÀmnt var/hur du ska sÀtta upp den utrustningen. SÄ jag fortsÀtter att svar med det i Ätanke.

SĂ„ med det i Ă„tanke blir dina frĂ„gor angĂ„ende diffusorer aningen diffusa 🙂 har du tĂ€nkt att sĂ€tta upp de i ditt live rum?

vÀntar pÄ svar, kan kanske svara imorgon eller sÄ...

a

😛

Postat
uj, sent det blev.. bara nÄgra korta frÄgor:
Som ni ser Àr rummet konstigt ut byggmÀssigt, detta efter ljudisolering.

hur ser ljudisoleringen ut? Kan inte avgöra pÄ skissen hur tjocka dina vÀggar Àr. SvÄrt att fÄ grepp om vad du ska ha rummet till; ie. Àr det ett inspelningsrum eller ska du ha kombinerat kontroll/inspelningsrum?

Efter vad du beskrivit sÄ verkar det som du tÀnker dig detta som ett inspelningsrum med tanke pÄ att du inte nÀmnt var/hur du ska sÀtta upp den utrustningen. SÄ jag fortsÀtter att svar med det i Ätanke.

SÄ med det i Ätanke blir dina frÄgor angÄende diffusorer aningen diffusa :rolleyes: har du tÀnkt att sÀtta upp de i ditt live rum?

vÀntar pÄ svar, kan kanske svara imorgon eller sÄ...

a

🙁

tjabba. Det ska bara vara ett inspelningsrum. Jag har inte ritat ut vart förstÀrkarna ska stÄ för att jag inte Ànnu har bestÀmt mig vart de ska stÄ. Vill höra runt lite först vad folk har att sÀga om det. Vart blir det bÀst?

Rummet har tvÄ vÀggar (eller vad man ska sÀga). Den "gamla" befintliga vÀggen samt den nya isolerade vÀggen.

Den nya isolerade vÀggen Àr 17 cm tjock. Har anvÀnt 12 cm tjock glasullsisolering i vÀggen. (15 cm tjock stenull i taket). Har tvÄ lager gips.

Vad menar du med liverum? Inspelningsrum eller?

Det jag frÀmst vill ha svar pÄ Àr vart jag bör sÀtta upp mina diffusorer. Vilken höjd, vilken vÀgg osv. Och vart jag bör stÀlla stÀrkarna dÀrefter.

hoppas jag gav dig den info du behöver.

tack för svaret / adama

Postat
Rummet har tvÄ vÀggar (eller vad man ska sÀga). Den "gamla" befintliga vÀggen samt den nya isolerade vÀggen.

Den nya isolerade vÀggen Àr 17 cm tjock. Har anvÀnt 12 cm tjock glasullsisolering i vÀggen. (15 cm tjock stenull i taket). Har tvÄ lager gips.

SÄ du har byggt reglar firstÄende frÄn de befintliga vÀggarna med en luftspalt? eller direkt mor vÀggen?

Ja, separat frÄn kontrollrum dÀr du har inspelningsrum/monitorer etc.

Det jag frÀmst vill ha svar pÄ Àr vart jag bör sÀtta upp mina diffusorer. Vilken höjd, vilken vÀgg osv. Och vart jag bör stÀlla stÀrkarna dÀrefter.

OjdÄ, det var det hÀr jag hoppats slippa....men nu vet jag iaf. att du inte vet vad du ska ha en diffusor till. Spara de till kontrollrummet!

Ska du spela in hela rumsklangen? du lÀr fÄ en hel del problem runt 100 och 154Hz, se hÀr:

roomodeadama.jpg

Och det lĂ€r inte hjĂ€lpa med en diffusor om man sĂ€ger sĂ„. Du borde ha byggt rummet assymetriskt sĂ„ att du slapp de dĂ€r lĂ„ga stĂ„ende frekvenserna, men du kan kanske rĂ€dda det hela med att vinkla nĂ„gon vĂ€gg i efterhand (du har ju nu 6 st. paralella) och jobba med basfĂ€llor som gĂ„r ner runt 100-200Hz, annars lĂ€r det bli jĂ€vligt rumligt i den dĂ€r lĂ„dan. 😄

StĂ€rkarna stĂ€ller du dĂ€r de lĂ„ter bĂ€st 😆 helt enkelt. Men har du tĂ€nkt spela in de med rumsmickar eller med en mer konventionell nĂ€rmickning av konen i stĂ€rkaren? Testa med en sjysst billig bandmick hellre en en sunkig SM 57:a.. kostar lika mycket lĂ„ter minst dubbelt sĂ„ klart.

a

😎

Postat

SÄ du har byggt reglar firstÄende frÄn de befintliga vÀggarna med en luftspalt? eller direkt mor vÀggen?

Ja, separat frÄn kontrollrum dÀr du har inspelningsrum/monitorer etc.

OjdÄ, det var det hÀr jag hoppats slippa....men nu vet jag iaf. att du inte vet vad du ska ha en diffusor till. Spara de till kontrollrummet!

Ska du spela in hela rumsklangen? du lÀr fÄ en hel del problem runt 100 och 154Hz, se hÀr:

roomodeadama.jpg

Och det lĂ€r inte hjĂ€lpa med en diffusor om man sĂ€ger sĂ„. Du borde ha byggt rummet assymetriskt sĂ„ att du slapp de dĂ€r lĂ„ga stĂ„ende frekvenserna, men du kan kanske rĂ€dda det hela med att vinkla nĂ„gon vĂ€gg i efterhand (du har ju nu 6 st. paralella) och jobba med basfĂ€llor som gĂ„r ner runt 100-200Hz, annars lĂ€r det bli jĂ€vligt rumligt i den dĂ€r lĂ„dan. 😄

StĂ€rkarna stĂ€ller du dĂ€r de lĂ„ter bĂ€st 😆 helt enkelt. Men har du tĂ€nkt spela in de med rumsmickar eller med en mer konventionell nĂ€rmickning av konen i stĂ€rkaren? Testa med en sjysst billig bandmick hellre en en sunkig SM 57:a.. kostar lika mycket lĂ„ter minst dubbelt sĂ„ klart.

a

😎

1.

Den information jag fÄtt Àr att en diffusor ger ett fylligare ljud i rummet.

Jag ogillar det dÀmpade döda ljud jag fÄr nu genom mina skumgummiplattor, och hade tÀnkt att sÀtta upp lite mer diffusorer och ta ner lite absorberande material.

SÀg sÄhÀr: Jag tÀnker inte Àndra rummets form, med tanke pÄ att det Àr ett rÀtt litet rum, samt en kostnad jag inte orkar med just nu.

Är mina diffusorer helt meningslösa?

2.

Jag har byggt reglarna fristÄende frÄn de befintliga vÀggarna JA. Hur pÄverkar det akustiken förresten?

3.

De hörnabsorbenter jag byggt. Kommer dom fungera som basfÀlla som gÄr ner till 100-200hz??

tack för svaret / adama

Postat
1.

Jag ogillar det dÀmpade döda ljud jag fÄr nu genom mina skumgummiplattor, och hade tÀnkt att sÀtta upp lite mer diffusorer och ta ner lite absorberande material.

SÀg sÄhÀr: Jag tÀnker inte Àndra rummets form, med tanke pÄ att det Àr ett rÀtt litet rum, samt en kostnad jag inte orkar med just nu.

Ja en diffusor sprider ljudet mer jÀmt över ett berÀknat frekvensomrÄde (beroende pÄ djup, bredd, position etc.) men i ditt fall sÄ har jag svÄrt att se vad de diffusorer du nÀmner ska ha nÄgon effekt pÄ ett live rum speciellt pÄ trummor och gitarr. För att diffusera ljudet frÄn dina monitor kan de dÀremot fungera alldeles utmÀrkt.

Vet du vad ett moln Àr? Cloud, vinklade skivor i taket för att fÄ bort reflexer (diffusera kan man sÀga) mellen de ytor som oftast Àr mest paralella; golv-tak. Kan vara ett alternativ ifall du vill

Skumgummiplattor? Var har du satt de och varför?

sÄ nej diffusorerna Àr inte meninglösa i ditt kontrollrum.

2.

Jag har byggt reglarna fristÄende frÄn de befintliga vÀggarna JA. Hur pÄverkar det akustiken förresten?

Inte nÀmnvÀrt men det var ju betryggande att du har byggt de fristÄende.

3.

De hörnabsorbenter jag byggt. Kommer dom fungera som basfÀlla som gÄr ner till 100-200hz??

Njae, kanske, vad du borde tÀnke pÄ Àr en absorbent som sitter i de hörn dÀr tre vÀggar möts. det Àr dÀr de lÄga frekvenserna kan stoppas, men en panel absorbent som de dÀr pÄ bilden dÀmpar nog inte tillrÀckligt. En sÄn hÀr gör det dock:

Corner_trap.jpg

a

😆

Postat (redigerat)
1.

Ja en diffusor sprider ljudet mer jÀmt över ett berÀknat frekvensomrÄde (beroende pÄ djup, bredd, position etc.) men i ditt fall sÄ har jag svÄrt att se vad de diffusorer du nÀmner ska ha nÄgon effekt pÄ ett live rum speciellt pÄ trummor och gitarr. För att diffusera ljudet frÄn dina monitor kan de dÀremot fungera alldeles utmÀrkt.

Vet du vad ett moln Àr? Cloud, vinklade skivor i taket för att fÄ bort reflexer (diffusera kan man sÀga) mellen de ytor som oftast Àr mest paralella; golv-tak. Kan vara ett alternativ ifall du vill

Skumgummiplattor? Var har du satt de och varför?

sÄ nej diffusorerna Àr inte meninglösa i ditt kontrollrum.

2.

Inte nÀmnvÀrt men det var ju betryggande att du har byggt de fristÄende.

3.

Njae, kanske, vad du borde tÀnke pÄ Àr en absorbent som sitter i de hörn dÀr tre vÀggar möts. det Àr dÀr de lÄga frekvenserna kan stoppas, men en panel absorbent som de dÀr pÄ bilden dÀmpar nog inte tillrÀckligt. En sÄn hÀr gör det dock:

Corner_trap.jpg

a

😆

tja, tack för svaret. Det du talade om angÄende assymtriska vÀggar. Det Àr vÀl till för att bryta ljudets raka "vÀg" eller vad man sÀger?

DÄ borde vÀl en diffusor ha samma effekt, fast inte i samma grad? Eftersom den bryter den raka banan ljudet annars studsar i. Bara spÄnar.

TÀnk dig en vÀgg smockfull med massa diffusorer, olika vinklade mm. DÄ bör det vÀl ha liknande sorts effekt som det "moln" du talar om.

Moln ideen har jag för övrigt faktiskt tÀnkt pÄ en del. Ska det vara plattor över hela taket? Hur stora skivor? Hur ska de vara vinklade?

Skumgummiplattor har jag anvÀnt bakom och ovan trumset, just för att dÀmpa reflektionerna frÄn cymbalerna.

Jag har förresten testat vad jag sjĂ€lv tycker 😳 . Jag satte upp diffusorer parallelt i rummet. En stĂ€llde jag pĂ„ golvet ca: 3 meter frĂ„n min gitarrförstĂ€rkare nĂ€r jag spelade gitarr. Jag tog ocksĂ„ ner en del skumplast. Jag upplevde att ljudet blev mer "levande" och bekvĂ€mt. (SĂ„ svĂ„rt att förklara ljud"). Fick helt enkelt en skönare klang. NĂ€r jag sedan tog ut diffusorerna och spelade in utan dem, och utan det skumplast jag tidigare tagit ner, sĂ„ blev det inte samma resultat.

Jag har inga monitorer i inspelningsrummet. Kör lurar.

Att mina "basfĂ€llor" kanske inte funkar som fĂ€lla ner till 100-200hz var ju synd 😆 men funderar pĂ„ ifall det gĂ„r att fixa i efterhand. hmm, sĂ€g att man sĂ€tter upp tvĂ„ st boxningssĂ€ckar lĂ€ngst in i hörnet, sen lĂ€gger plattan utanför som jag hade tĂ€nkt. Funkar det dĂ„???

Inte för att jag tĂ€nker brĂ€nna mina vĂ€lsparade pengar pĂ„ boxningssĂ€ckar, men bara drog det som exempel. 😆

tack Àn en gÄng / adama

Redigerat av adama
Postat
tja, tack för svaret. Det du talade om angÄende assymtriska vÀggar. Det Àr vÀl till för att bryta ljudets raka "vÀg" eller vad man sÀger?

DÄ borde vÀl en diffusor ha samma effekt, fast inte i samma grad? Eftersom den bryter den raka banan ljudet annars studsar i. Bara spÄnar.

TÀnk dig en vÀgg smockfull med massa diffusorer, olika vinklade mm. DÄ bör det vÀl ha liknande sorts effekt som det "moln" du talar om.

Ja, en vÀgg med diffusorer kontra en vinklad vÀgg..!! vad tror du blir billigast?

Moln ideen har jag för övrigt faktiskt tÀnkt pÄ en del. Ska det vara plattor över hela taket? Hur stora skivor? Hur ska de vara vinklade?

Ja, du kan tÀcka stora delar av taket, skivorna kan vara sÄ stora du vill, vinklarna ska vara assymetriska. Sen hÀnger du de ner en bra bit frÄn taket sÄ har du en hyffsad kontroll av lÄga frekvenser.

Jag har inga monitorer i inspelningsrummet. Kör lurar.

SĂ„ du HAR allt i ett och samma rum???

Att mina "basfÀllor" kanske inte funkar som fÀlla ner till 100-200hz var ju synd  men funderar pÄ ifall det gÄr att fixa i efterhand. hmm, sÀg att man sÀtter upp tvÄ st boxningssÀckar lÀngst in i hörnet, sen lÀgger plattan utanför som jag hade tÀnkt. Funkar det dÄ???

Ja om dina boxningssÀckar har lÄg densitet och slÀpper igenom luft.

a

😼

Postat

Ja, en vÀgg med diffusorer kontra en vinklad vÀgg..!! vad tror du blir billigast?

Du kanske inte fattade att jag bara försöker fÄ ur dig att en diffusor trots allt har liknande sorts effekt som en vinklad vÀgg. AlltsÄ drog jag exemplet: Diffusor över en hel vÀgg bör göra samma sorts effekt som en vinklad vÀgg. AlltsÄ kan de inte vara meninslösa i mitt "Liverum" som du sa frÄn början.

AlltsÄ: Nej, jag ska inte tÀcka en hel vÀgg med diffusorer.

Jag har ett vÀldigt litet rum och vill inte göra det Ànnu mindre genom att vinkla en vÀgg.

Hur mycket vinkel menar du att det bör vara pÄ vÀggen?

NÀr jag sÀger inspelninsrum sÄ menar jag nog samma sak som du menar med Liverum.

Iaf, har jag nu Àndrat mig och det ska inte bli kontrollrum verse inspelningsrum. Utan bÄda i ett. I det rummet pÄ ritningen alltsÄ.

Har du nÄgra vidare förslag pÄ vad jag ska göra utifrÄn det material jag har NU!! Det som jag skrivit ut att jag har. Efter min ritning och FORMEN pÄ rummet.

Som sagt kontrollrum/liverum i ett.

Postat
Du kanske inte fattade att jag bara försöker fÄ ur dig att en diffusor trots allt har liknande sorts effekt som en vinklad vÀgg.

Jo men förstÄr du att en diffusor inte har samma effekt som en vinklad vÀgg??

Du kan inte diffusera en basfrekvens som har en 2 meter lÄng ljudvÄg...sÄ vida du har en diffusor med 2m djup och bredd.. förstÄtt??

Jag har ett vÀldigt litet rum och vill inte göra det Ànnu mindre genom att vinkla en vÀgg.

12 grader Àr standard men bara 4-5 grader kommer göra skillnad, poÀngen Àr att du kan göra en helmholtzs resonator av den vinklade vÀggen sÄ fÄr du tvÄ saker i en.

Har du nÄgra vidare förslag pÄ vad jag ska göra utifrÄn det material jag har NU!! Det som jag skrivit ut att jag har. Efter min ritning och FORMEN pÄ rummet.

JodÄ, sÀtt all skumgummi bakom trummsetet pÄ bilden, mellan de tvÄ utskjutande detaljerna. sÀtt diffuseringen i taket och placera dina stÄende paneler 45 grader mot dina hörn. kommer inte göra mycket skillnad, men nÄgot lite.

Du kan ju annars fundera pÄ att göra en sk. drum-riser till trumsetet för att bli av med bumligheten.

a

🙂

Postat (redigerat)
Du kanske inte fattade att jag bara försöker fÄ ur dig att en diffusor trots allt har liknande sorts effekt som en vinklad vÀgg.

Jo men förstÄr du att en diffusor inte har samma effekt som en vinklad vÀgg??

Du kan inte diffusera en basfrekvens som har en 2 meter lÄng ljudvÄg...sÄ vida du har en diffusor med 2m djup och bredd.. förstÄtt??

12 grader Àr standard men bara 4-5 grader kommer göra skillnad, poÀngen Àr att du kan göra en helmholtzs resonator av den vinklade vÀggen sÄ fÄr du tvÄ saker i en.

JodÄ, sÀtt all skumgummi bakom trummsetet pÄ bilden, mellan de tvÄ utskjutande detaljerna. sÀtt diffuseringen i taket och placera dina stÄende paneler 45 grader mot dina hörn. kommer inte göra mycket skillnad, men nÄgot lite.

Du kan ju annars fundera pÄ att göra en sk. drum-riser till trumsetet för att bli av med bumligheten.

a

🙂

tack för svaret. Ja, jag förstÄr att det inte gör SAMMA effekt som en vinklad vÀgg. Men att den gör liknande SORTS effekt pÄ diskant och mellanregister. (om jag förstÄtt allt rÀtt).

Vinkla en vÀgg vore kanske inte en sÄ dum idé om det handlar om 4-5 graders vinkling. (Om det gör tillrÀckligt stor skilllnad vill sÀga). Vad Àr en helmholtzs resonator? Ren gissning Àr vÀl att jag inte ska fylla luftspalten med isolering för att uppnÄ en resonanseffekt.

StÀmmer det och vad Àr det bra för?

Förresten! Hur vore det att vinkla en halv vÀgg. Flummig idé, men har som sagt ont om plats. TÀnk att jag bygger ut en decimeter eller nÄt frÄn mitten av vÀggen. Och sedan bygger snÀtt inÄt mot hörnet. Bara spÄnar.

Eller att jag mellan de utbyggnader jag har mellan trumsetet, vinklar vÀggen bara dÀr. Att jag lÀngst ut frÄn utbyggnad nr. 1 bygger en vÀgg som gÄr in till hörnet pÄ utbyggnad nr. 2.

Ska jag inte sÀtta absorbenter framför och ovanför mig dÀr jag mixar ocksÄ?

Jag har ju som sagt Àndrat mig och ska ha liverum och kontrollrum i ett. TÀnkte stÀlla bordet mot vÀgg C. Verkar det okej?

Ska all diffusering upp i taket? Inget bakom mig dÀr jag sitter och mixar?

Har nu tagit reda pĂ„ vad en drumriser Ă€r 😉 . Har funderat pĂ„ en sĂ„dan tidigare (utan att veta vad det heter), men det har aldrig blivit av. Min basstĂ€rkare stĂ„r pĂ„ en liknande pryl just nu. Har sett bilder med en halvmeter hög drumriser, vilket inte Ă€r ett alternativ för mig. Vad har du för förslag? Vill ha den sĂ„ liten som möjligt, sĂ„ jag undrar ifall cymbalerna verkligen behöver stĂ„ pĂ„ denna.

Tack för svaren / adama

Redigerat av adama
Postat
Vinkla en vÀgg vore kanske inte en sÄ dum idé om det handlar om 4-5 graders vinkling. (Om det gör tillrÀckligt stor skilllnad vill sÀga). Vad Àr en helmholtzs resonator? Ren gissning Àr vÀl att jag inte ska fylla luftspalten med isolering för att uppnÄ en resonanseffekt.

Sök pÄ Helmholtz Resonator pÄ johnlsayers sÄ fÄr du mÄnga mÄnga bra svar.

Förresten! Hur vore det att vinkla en halv vÀgg. Flummig idé, men har som sagt ont om plats. TÀnk att jag bygger ut en decimeter eller nÄt frÄn mitten av vÀggen. Och sedan bygger snÀtt inÄt mot hörnet. Bara spÄnar.

Jo visst en halv vÀgg Àr bÀttre Àn ingen vinklad vÀgg.. men du tÀnker bakvÀnt.. bygg ut 1 dm i hörnet och slutta den mot mitten av vÀggen, du ska undvika vinklar som Àr mindre Àn 90 grader dÄ du kommer fÄ en horribel ansamling av ljudet i just det hörnet.. sÄ alla vinklar större Àn 90 Àr vad du ska efterstrÀva.

Jag har ju som sagt Àndrat mig och ska ha liverum och kontrollrum i ett. TÀnkte stÀlla bordet mot vÀgg C. Verkar det okej?

ja sÀtt bordet dÀr du fÄr plats och kör pÄ med diffusering bakom sÄ fÄr du se vad du tycker, montera inget förÀnn du har testat, jag misstÀnker att det hela kommer bli ganska problematiskt med tanke pÄ att du har bÄde trumset och kontrollrum i samma rum men kör pÄ bara.

a

😎

Postat (redigerat)

Sök pÄ Helmholtz Resonator pÄ johnlsayers sÄ fÄr du mÄnga mÄnga bra svar.

Jo visst en halv vÀgg Àr bÀttre Àn ingen vinklad vÀgg.. men du tÀnker bakvÀnt.. bygg ut 1 dm i hörnet och slutta den mot mitten av vÀggen, du ska undvika vinklar som Àr mindre Àn 90 grader dÄ du kommer fÄ en horribel ansamling av ljudet i just det hörnet.. sÄ alla vinklar större Àn 90 Àr vad du ska efterstrÀva.

ja sÀtt bordet dÀr du fÄr plats och kör pÄ med diffusering bakom sÄ fÄr du se vad du tycker, montera inget förÀnn du har testat, jag misstÀnker att det hela kommer bli ganska problematiskt med tanke pÄ att du har bÄde trumset och kontrollrum i samma rum men kör pÄ bara.

a

😄

varför skulle det bli problematiskt menar du? Reflektioner frÄn min studioutrustning eller?

Men om man ska undvika vinklar som Àr mindre Àn 90 grader sÄ borde det ju vara dÄligt att vinkla en hel vÀgg. För dÄ kommer ju ett hörn bli mer Àn 90 grader, medan det andra hörnet blir mindre. Vore inte det ultimata att bygga ut en decimeter frÄn bÄda hörn sen bygga inÄr mitten?

HÀr Àr en liten budgettanke jag funderat pÄ. Om jag bygger ut ca: 1 dm frÄn bÄda hörnen sen bygger kanske en meter in mot mitten. AlltsÄ blir det en yta med icke vinklad vÀgg i mitten. (DÀr jag tÀnkte man kunde smÀlla upp lite diffusorer). Hur verkar det? Och kommer det ocksÄ ge en Helmholtz Resonans-effekt, dÄ man inte fyller luftglipan med isolation.

Och jag var inne pÄ johnsalyers, men hittade ingenting direkt som jag förstod. Jag hittade ritningar ovh dylikt, men inget som beskriver vad det Àr. Jag Àr inte speciellt bra pÄ engelska och har kanske missat en del information som fanns dÀr. Vore schysst om du kunde berÀtta vad det Àr och vad det gör för nytta.

tack för svaren/ adama

Redigerat av adama
Postat

Det hĂ€r med vinklade vĂ€ggar Ă€r egentligen lite överreklammerat. Man reducerar förstĂ„s de stĂ„ende vĂ„gor som annars uppstĂ„r i jĂ€mna och förutsĂ€gbara intervaller mellan parallella vĂ€ggar - MEN i stĂ€llet riskerar man att fĂ„ en stor mĂ€ngd svagare resonansfrekvenser i stĂ€llet - som inte Ă€r lika lĂ€tta att förutsĂ€ga. I vissa fall kan det alltsĂ„ vara smartare att bygga kvadratiskt och bygga basfĂ€llor som Ă€r avstĂ€mda efter de frekvenser som man VET kommer att skapa problem - eller sĂ€tta in mer generella basfĂ€llor som reducerar det mesta i det lĂ„ga registret, dĂ€r man ju alltid fĂ„r problem i mindre rum... Det beror pĂ„ hur mycket arbete du vill lĂ€gga ner pĂ„ det. 😉

Att ha samma rum som bÄde kontrollrum och inspelningsrum, kan vara lite knepigt - men om jag skulle ha det sÄ, sÄ hade jag valt att bygga det som ett kontrollrum, med LEDE-konceptet (Live End - Dead End) som de flesta kontrollrum Àr uppbyggda efter, alltsÄ huvudsakligen absorberande i frÀmre delen (vÀggen bakom monitorerna och bak till dÀr du sitter) och resten obehandlat eller diffuserande. PÄ vÀggen bakom din rygg hade jag placerat diffusorer. Kanske hade jag ocksÄ valt att sÀtta nÄgon diffusor i taket mellan monitorerna och mixpositionen - och absorbenter runt denna diffusor...

Postat
Det hÀr med vinklade vÀggar Àr egentligen lite överreklammerat. Man reducerar förstÄs de stÄende vÄgor som annars uppstÄr i jÀmna och förutsÀgbara intervaller mellan parallella vÀggar - MEN i stÀllet riskerar man att fÄ en stor mÀngd svagare resonansfrekvenser i stÀllet - som inte Àr lika lÀtta att förutsÀga. I vissa fall kan det alltsÄ vara smartare att bygga kvadratiskt och bygga basfÀllor som Àr avstÀmda efter de frekvenser som man VET kommer att skapa problem - eller sÀtta in mer generella basfÀllor som reducerar det mesta i det lÄga registret, dÀr man ju alltid fÄr problem i mindre rum... Det beror pÄ hur mycket arbete du vill lÀgga ner pÄ det. :rolleyes:

Att ha samma rum som bÄde kontrollrum och inspelningsrum, kan vara lite knepigt - men om jag skulle ha det sÄ, sÄ hade jag valt att bygga det som ett kontrollrum, med LEDE-konceptet (Live End - Dead End) som de flesta kontrollrum Àr uppbyggda efter, alltsÄ huvudsakligen absorberande i frÀmre delen (vÀggen bakom monitorerna och bak till dÀr du sitter) och resten obehandlat eller diffuserande. PÄ vÀggen bakom din rygg hade jag placerat diffusorer. Kanske hade jag ocksÄ valt att sÀtta nÄgon diffusor i taket mellan monitorerna och mixpositionen - och absorbenter runt denna diffusor...

tack sĂ„ mycket för svaret! Kontrollrumskoncept alltsĂ„ 🙂 Skönt att höra det iaf. lite mindre jobb Ă€n andreasbs förslag. Vilken höjd bör jag sĂ€tta diffusorerna i?

Ska jag tÀnka ENDAST kontrollrumkonceptet eller bör jag sÀtta upp diffusorer och absorbenter lite efter vart trummor och förstÀrkare stÄr osv?

Som sagt. Hade tÀnkt att ha bordet vid vÀgg C.

Varför Àr det ett problem med kontrollrum och liverum i ett? För reflektioner frÄn utrustning eller annan anledning?

tack sÄ mycket / adama

Postat
Det hĂ€r med vinklade vĂ€ggar Ă€r egentligen lite överreklammerat. Man reducerar förstĂ„s de stĂ„ende vĂ„gor som annars uppstĂ„r i jĂ€mna och förutsĂ€gbara intervaller mellan parallella vĂ€ggar - MEN i stĂ€llet riskerar man att fĂ„ en stor mĂ€ngd svagare resonansfrekvenser i stĂ€llet - som inte Ă€r lika lĂ€tta att förutsĂ€ga. I vissa fall kan det alltsĂ„ vara smartare att bygga kvadratiskt och bygga basfĂ€llor som Ă€r avstĂ€mda efter de frekvenser som man VET kommer att skapa problem - eller sĂ€tta in mer generella basfĂ€llor som reducerar det mesta i det lĂ„ga registret, dĂ€r man ju alltid fĂ„r problem i mindre rum... Det beror pĂ„ hur mycket arbete du vill lĂ€gga ner pĂ„ det. 😉

tack sĂ„ mycket för svaret! Kontrollrumskoncept alltsĂ„ 😛 Skönt att höra det iaf. lite mindre jobb Ă€n andreasbs förslag. Vilken höjd bör jag sĂ€tta diffusorerna i?

Ska jag tÀnka ENDAST kontrollrumkonceptet eller bör jag sÀtta upp diffusorer och absorbenter lite efter vart trummor och förstÀrkare stÄr osv?

Varför Àr det ett problem med kontrollrum och liverum i ett? För reflektioner frÄn utrustning eller annan anledning?

tack sÄ mycket / adama

Höjden pÄ diffusorerna bör vara i öron- och monitorhöjd nÀr du sitter och mixar.

Eftersom du ska ha det som bÄde och, sÄ skulle det kunna vara lÀmpligt att ha ett antal absorberande skÀrmar pÄ nÄgon form av stativ, som du kan placera ut efter behov.

Problemet om du gör en hörna för trummor och kanske har den mer absorberande Àn den andra hörnan, sÄ kommer du att riskera obalans i ljudbilden nÀr du mixar. Det Àr dÀrför jag tycker det Àr lÀmpligare med flyttbara skÀrmar - för dÄ kan du dÀmpa precis som du behöver nÀr du spelar in - men nÀr du sedan ska mixa, sÄ kan du placera skÀrmarna sÄ att du behÄller symmetri i rummet. Har du trumsetet uppstÀllt, sÄ kan det ju vara smart att dÀmpa framför det med hjÀlp av skÀrmarna, sÄ att du inte fÄr ringningar frÄn cymbaler och stativ nÀr du sitter och mixar. Hörnet dÀr trummorna inte stÄr, bör du i sÄ fall sÀtta upp skÀrmar pÄ samma sÀtt som i trumhörnet...

Postat
Det hĂ€r med vinklade vĂ€ggar Ă€r egentligen lite överreklammerat. Man reducerar förstĂ„s de stĂ„ende vĂ„gor som annars uppstĂ„r i jĂ€mna och förutsĂ€gbara intervaller mellan parallella vĂ€ggar - MEN i stĂ€llet riskerar man att fĂ„ en stor mĂ€ngd svagare resonansfrekvenser i stĂ€llet - som inte Ă€r lika lĂ€tta att förutsĂ€ga. I vissa fall kan det alltsĂ„ vara smartare att bygga kvadratiskt och bygga basfĂ€llor som Ă€r avstĂ€mda efter de frekvenser som man VET kommer att skapa problem - eller sĂ€tta in mer generella basfĂ€llor som reducerar det mesta i det lĂ„ga registret, dĂ€r man ju alltid fĂ„r problem i mindre rum... Det beror pĂ„ hur mycket arbete du vill lĂ€gga ner pĂ„ det. 🙂

tack sĂ„ mycket för svaret! Kontrollrumskoncept alltsĂ„ 😄 Skönt att höra det iaf. lite mindre jobb Ă€n andreasbs förslag. Vilken höjd bör jag sĂ€tta diffusorerna i?

tack sÄ mycket / adama

Höjden pÄ diffusorerna bör vara i öron- och monitorhöjd nÀr du sitter och mixar.

Eftersom du ska ha det som bÄde och, sÄ skulle det kunna vara lÀmpligt att ha ett antal absorberande skÀrmar pÄ nÄgon form av stativ, som du kan placera ut efter behov.

Problemet om du gör en hörna för trummor och kanske har den mer absorberande Àn den andra hörnan, sÄ kommer du att riskera obalans i ljudbilden nÀr du mixar. Det Àr dÀrför jag tycker det Àr lÀmpligare med flyttbara skÀrmar - för dÄ kan du dÀmpa precis som du behöver nÀr du spelar in - men nÀr du sedan ska mixa, sÄ kan du placera skÀrmarna sÄ att du behÄller symmetri i rummet. Har du trumsetet uppstÀllt, sÄ kan det ju vara smart att dÀmpa framför det med hjÀlp av skÀrmarna, sÄ att du inte fÄr ringningar frÄn cymbaler och stativ nÀr du sitter och mixar. Hörnet dÀr trummorna inte stÄr, bör du i sÄ fall sÀtta upp skÀrmar pÄ samma sÀtt som i trumhörnet...

okej, tack för svaret.

Jag kan ta ner cymbelerna vid mixning, sÄ just det Àr inget problem. Men att jag ska fixa skÀrmar Àr nog kanske den bÀsta lösningen. Men inte för mig eftersom det kostar och tar tid att göra dessa. Tid jag inte lÀngre har.

Hur vore det att sÀtta bordet vid vÀgg C? DÀmpa bakom monitorerna och ovanför mig. Duffusorer bakom. Hörnabsorbenterna som pÄ bilden ovan vid hörn A/B & B/C. (de tvÄ möjliga). Och sedan diffusorer pÄ vÀgg B (vÀggen framför trumsetet), och diffusorer till höger och vÀnster om trumsetet. (NÀrmast trumsetet vÀgg A & C). Och absorbenter bakom och ovan trumsetet.

verkar inte det som en rÀtt bra komprimiss mellan kontrollrum och liverum??

Kanske bygga en drum-riser ocksĂ„. (nĂ€r jag fĂ„r tid). 😛

tack Àn en gÄng / adama

Postat

Som jag ser det, sÄ borde du ha vÀgg B bakom monitorerna, eftersom det Àr dÀr du kommer att fÄ mest symmetriskt - och eftersom dina basfÀllor bara kan placeras mellan A/B och B/C. Risken Àr att du fÄr ganska stor obalans i ljudet nÀr du mixar om du placerar dig mot vÀgg C...

Du har dessutom ett fönster pÄ vÀgg C - nÄgot som blir besvÀrligt, eftersom man oftast vill placera absorbenter hela vÀgen mellan monitorerna - och dÄ kommer du att behöva tÀppa till fönstret om du placerar dig mot den vÀggen... Monitorerna Àr ju i princip rundstrÄlande i basen, Àven om de inte har nÄgon basreflexport som Àr bakÄtriktad - och dÀrför behövs oftast dÀmpning bakom dem, med god marginal...

De inbyggda fyrkantiga utrymmena vid dörrarna, kan ge dig en del problem med basen, sĂ„ dĂ€r skulle du nog gĂ€rna sĂ€tta upp nĂ„gra skĂ€rmvĂ€ggar med tjock mineralull, sĂ„ att du skapar nĂ„got av en enkel basfĂ€lla dĂ€r. Kanske ett projekt för framtiden, eftersom du inte har sĂ„ mycket tid nu, men jag tror att det Ă€r ganska angelĂ€get att göra det ocksĂ„, sĂ„ vĂ€nta inte för lĂ€nge... 😳

Postat
Som jag ser det, sÄ borde du ha vÀgg B bakom monitorerna, eftersom det Àr dÀr du kommer att fÄ mest symmetriskt - och eftersom dina basfÀllor bara kan placeras mellan A/B och B/C. Risken Àr att du fÄr ganska stor obalans i ljudet nÀr du mixar om du placerar dig mot vÀgg C...

Du har dessutom ett fönster pÄ vÀgg C - nÄgot som blir besvÀrligt, eftersom man oftast vill placera absorbenter hela vÀgen mellan monitorerna - och dÄ kommer du att behöva tÀppa till fönstret om du placerar dig mot den vÀggen... Monitorerna Àr ju i princip rundstrÄlande i basen, Àven om de inte har nÄgon basreflexport som Àr bakÄtriktad - och dÀrför behövs oftast dÀmpning bakom dem, med god marginal...

De inbyggda fyrkantiga utrymmena vid dörrarna, kan ge dig en del problem med basen, sĂ„ dĂ€r skulle du nog gĂ€rna sĂ€tta upp nĂ„gra skĂ€rmvĂ€ggar med tjock mineralull, sĂ„ att du skapar nĂ„got av en enkel basfĂ€lla dĂ€r. Kanske ett projekt för framtiden, eftersom du inte har sĂ„ mycket tid nu, men jag tror att det Ă€r ganska angelĂ€get att göra det ocksĂ„, sĂ„ vĂ€nta inte för lĂ€nge... 😉

tack sÄ mycket. jo, fÄr nog ta och bygga det ocksÄ.

AngÄende att ha monitorerna med vÀgg B bakom mig vore INTE helt omöjligt. Men vart skulle jag dÄ ha trumsetet? Skulle kunna ha kvar trumsetet (dÀr det stÄr nu) vid hörnet vÀgg A/B, men dÄ tÀcks ju ÀndÄ hörnabsorbenterna av setet. Det stÀllet trumsetet dÄ skulle kunna stÄ vid Àr vÀgg C, och det Àr ett ganska osmidigt sÀtt, eftersom rummet dÄ kommer att kÀnnas Ànnu mindre.

Är det verkligen sĂ„ att ens lyssningmiljö Ă€r viktigare Ă€n ens inspelningsmiljö?

Har insett att det Àr sÄ, men Àr nog inte erfaren nog att försÄ varför.

tack för svaret/ adama

Postat

De inbyggda fyrkantiga utrymmena vid dörrarna, kan ge dig en del problem med basen, sĂ„ dĂ€r skulle du nog gĂ€rna sĂ€tta upp nĂ„gra skĂ€rmvĂ€ggar med tjock mineralull, sĂ„ att du skapar nĂ„got av en enkel basfĂ€lla dĂ€r. Kanske ett projekt för framtiden, eftersom du inte har sĂ„ mycket tid nu, men jag tror att det Ă€r ganska angelĂ€get att göra det ocksĂ„, sĂ„ vĂ€nta inte för lĂ€nge... 😉

AngÄende att ha monitorerna med vÀgg B bakom mig vore INTE helt omöjligt. Men vart skulle jag dÄ ha trumsetet? Skulle kunna ha kvar trumsetet (dÀr det stÄr nu) vid hörnet vÀgg A/B, men dÄ tÀcks ju ÀndÄ hörnabsorbenterna av setet. Det stÀllet trumsetet dÄ skulle kunna stÄ vid Àr vÀgg C, och det Àr ett ganska osmidigt sÀtt, eftersom rummet dÄ kommer att kÀnnas Ànnu mindre.

Är det verkligen sĂ„ att ens lyssningmiljö Ă€r viktigare Ă€n ens inspelningsmiljö?

tack för svaret/ adama

Du kanske missförstod mig...

VĂ€gg B ska vara bakom monitorerna - inte bakom dig.

VĂ€ggen bakom dig Ă€r ju framför monitorerna... 🙂

Liverummet kan man dÀmpa betydligt friare, eftersom det dÀr Àr en frÄga om vad man Àr ute efter för ljud - men kontrollrummet ska helst vara sÄ noga som möjligt, eftersom det ju Àr dÀr man mÄste höra alla detaljer och stÀlla rÀtt nivÄer, rÀtt eq, rÀtt effekter etc...

Postat (redigerat)

De inbyggda fyrkantiga utrymmena vid dörrarna, kan ge dig en del problem med basen, sĂ„ dĂ€r skulle du nog gĂ€rna sĂ€tta upp nĂ„gra skĂ€rmvĂ€ggar med tjock mineralull, sĂ„ att du skapar nĂ„got av en enkel basfĂ€lla dĂ€r. Kanske ett projekt för framtiden, eftersom du inte har sĂ„ mycket tid nu, men jag tror att det Ă€r ganska angelĂ€get att göra det ocksĂ„, sĂ„ vĂ€nta inte för lĂ€nge... 🙂

tack för svaret/ adama

Du kanske missförstod mig...

VĂ€gg B ska vara bakom monitorerna - inte bakom dig.

VĂ€ggen bakom dig Ă€r ju framför monitorerna... đŸ˜±

Liverummet kan man dÀmpa betydligt friare, eftersom det dÀr Àr en frÄga om vad man Àr ute efter för ljud - men kontrollrummet ska helst vara sÄ noga som möjligt, eftersom det ju Àr dÀr man mÄste höra alla detaljer och stÀlla rÀtt nivÄer, rÀtt eq, rÀtt effekter etc...

hoppsan.. ja, jag missförstod dig 😆.

Men det blir ungefÀr samma sak dÀr tyvÀrr. Trumsetet kommer att hamna bakom ryggen pÄ mig dÄ. Det blir rÀtt svÄrt att placera det nÄgon annanstans dÄ.

Är det Ă€ndĂ„ att föredra?

Förresten claes. Du som Àr mikrofonexpert. Andreasb nÀmnde tidigare i trÄden att jag inte bör anvÀnda nÄgon "sunkig sm57a" pÄ gitarrstÀrkare utan istÀllet en bandmikrofon i samma prisklass. LÄter minst dubbelt sÄ klart för att citera andreasb. Vad har du att sÀga om det?

tack / adama

Redigerat av adama
Postat

Eftersom du fÄr bÀst symmetri i rummet pÄ det sÀttet, sÄ bör det bli bÀsta att göra sÄ. :rolleyes:

Sedan angÄende mikrofoner, sÄ Àr det ju i mÄngt och mycket en smakfrÄga. Traditionellt brukar man ha en SM57 för nÀrmickning och en stormembrans kondensatormic för avstÄndsmickning, men visst kan man fÄ ett trevligt resultat med en bandmic ocksÄ. De billiga bandmicarna Àr lite vÀl skurna i toppen, men de som Àr lite dyrare, ger ett riktigt hÀrligt ljud pÄ i princip allt...

Ett annat alternativ, skulle kunna vara att nÀrmicka med en smÄmembrans kondensatormic i stÀllet - kanske en Line Audio Design CM3 eller Oktava Mk012...

Postat
Eftersom du fÄr bÀst symmetri i rummet pÄ det sÀttet, sÄ bör det bli bÀsta att göra sÄ. :rolleyes:

Sedan angÄende mikrofoner, sÄ Àr det ju i mÄngt och mycket en smakfrÄga. Traditionellt brukar man ha en SM57 för nÀrmickning och en stormembrans kondensatormic för avstÄndsmickning, men visst kan man fÄ ett trevligt resultat med en bandmic ocksÄ. De billiga bandmicarna Àr lite vÀl skurna i toppen, men de som Àr lite dyrare, ger ett riktigt hÀrligt ljud pÄ i princip allt...

Ett annat alternativ, skulle kunna vara att nÀrmicka med en smÄmembrans kondensatormic i stÀllet - kanske en Line Audio Design CM3 eller Oktava Mk012...

kul att höra, dÄ jag sen tidigare bestÀmt att jag ska kila ivÀg och köpa ett par CM3or om nÄgr dar. Tack för all hjÀlp / adama

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.