musik (oregistrerad) Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 (redigerat) Hej! Jag vet inte hur det kommer sig, men absolut ALLA mina elektroniska apparater, synthar, förstärkare osv. får alltid en massa knaster för sina volymreglage, balansrattar m.m. Ofta uppkommer det några da'r efter 2-årsgarantin. En del blir så kass att man inte kan lyssna på dem längre helt enkelt. Ljudet kommer bara i ena högtalaren eller i bägge - fram och tillbaks. För torrt eller förorenat i rummet? Hur kommer jag tillrätta med dessa knaster som uppstår så himla fort och egentligen gör apparaterna obrukbara... 😳 Finns det nåt annat medel eller sätt att handskas med detta än Electra Clean? Electra Cean Spray 300 ml Ovanstående produkt kan beställas från UK. Men vem har dem i Sverige numera? Glömde en sak: Hur gör man rent med denna spray - måste man ta bort rattarna från apparaten först, för hur kommer man annars åt?? 🙂 :musik Redigerat 5 augusti 2006 av musik
musik (oregistrerad) Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Är det där din pulmicort eller...? 🙂 På sätt och vis ja. Den är ju inflammationsdämpande och ska ta bort skiten som är ivägen. 😳
Claes Holmerup Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Du kan t ex skaffa denna: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...=0&dok=4115.htm . Det finns andra att välja bland också, men denna ska kunna fungera bra i alla fall. 😉 För att göra rent potar och omkopplare, så måste du ta bort höljet på apparaten så att du kommer åt baksidan på potarna. På potarna finns det alltid någon eller ett par smala springor där man kan spraya in kontaktspray för att lösa upp oxiderna. Se till att du drar ur väggkontakten innan du öppnar - annars kan det bli ganska "späänande"... Det behövs oftast inte alls mycket, utan bara en försiktig sprayning. Sedan vrider du poten fram och tillbaks mellan ändlägena ett antal gånger - eller om det är en omkopplare, så trycker du till/från ett antal gånger på den.
musik (oregistrerad) Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 (redigerat) Hej! Tack för länken!! 😉 Krokslätts fabriker - dit kan jag ju ta mig personligen! Billigt också - en dryg 50-lapp. Tror Electra-Clean låg på ca. 200 SEK plus frakt från UK. En gång lämnade jag in en Sony-Receiver för detta fenomen. Reparatören sa att det går inte att säga hur länge det håller, till ett par år från en endaste vecka, mer kunde de inte garantera. Därför bad jag honom kolla vad det skulle kosta att byta ut volymratt, balansratt, loudnesspak etc på fronten, då han främst föreslog det istället. Han kom fram till Sonys reservdelslista: volymratt 500 SEK, balansratt o alla andra mindre rattar 300 SEK/st, varje spak 200 SEK/st. Hehe... den där 30Wattaren kostade ny inte mer än 2100 SEK, så det var ingen idé då... Nu har jag problem med min nuvarande förstärkare. Den är krångligt ihopsatt, med en massa grejer och sladdar som "följer med" när man försöker lossa höljet. Sedan är det likadant med min gamla Kawai-synth. Där vet jag att man kan få loss höljet lite lättare, för det skruvade jag loss en gång... En tangent gick nämligen sönder för rätt länge se'n. :musik Redigerat 5 augusti 2006 av musik
rainydays Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Därför bad jag honom kolla vad det skulle kosta att byta ut volymratt, balansratt, loudnesspak etc på fronten, då han främst föreslog det istället. Han kom fram till Sonys reservdelslista: volymratt 500 SEK, balansratt o alla andra mindre rattar 300 SEK/st, varje spak 200 SEK/st. Hehe... den där 30Wattaren kostade ny inte mer än 2100 SEK, så det var ingen idé då... Vanligtvis är det ju vanliga standardpotentiometrar som sitter i. Kostar inte många kronor att byta ut. Billig elektronik har en tendens att korrodera ganska snabbt, det märker man inte minst i gitarrer. Men det finns potentiometrar som är mer resistanta. Om man är väldigt orolig kan man ju ta för vana att smörja elektroniken med jämna mellanrum. En flaska 5-56 kanske inte är det bästa men det är något som alltid är bra att ha hemma eftersom det är ett universalsmörjmedel.
Magpie Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 En flaska 5-56 kanske inte är det bästa men det är något som alltid är bra att ha hemma eftersom det är ett universalsmörjmedel. Är det en bra kontaktspray för att åtgärda sprak, knaster osv? Visst har de flesta det hemma men duger det? Jag söker en bra spray för att undvika sprak i volym/tone ratten på min USA stratocaster som är 10 år. Och som det frågas tidigare, är det någon som vet vilken miljö/luftfuktighet som är bäst för att undvika sprak på sina prylar. Förutom att gitarren alltid ska ligga i sitt hardcase. Men den är så stilig att den måste vara framme. Den förgyller rummet och tillvaron
musik (oregistrerad) Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Den receivern var den första jag köpte, som barn... Jag tyckte det var hemskt dyrt för varje ratt på Sony:n. Men de är ju kända för dyra reservdelar som nästan ingen beställer. Det dröjde väl inte så länge från köp förrän felet på den uppstod, ett par år har jag för mig och några da'r. Min nuvarande finare förstärkare har pallat i 16 år utan problem. :musik
rainydays Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Är det en bra kontaktspray för att åtgärda sprak, knaster osv? Det är framförallt bra på att förebygga korrosion. Men det funkar ju hjälpligt för att åtgärda det också, det beror på lite hur pass illa det är.
musik (oregistrerad) Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 En luftfuktighet på 40-50% är bra i rum. Då mår även gitarrer som bäst tror jag. Borde gälla för förstärkare också?!? Jag köpte en luftfuktare (inte alls ful faktiskt heller) som jag använde i sovrummet i vintras. Luften blir ju så attans torr då normalt annars.Så slipper man sprak både i gitarrpotar, förstärkarrattar och sin egen röst... Fick rekommendationen av Jams gitarrduktige representant! Bionaire Humidifier 1300: 599 SEK på Elgiganten 😉 :musik
Claes Holmerup Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Därför bad jag honom kolla vad det skulle kosta att byta ut volymratt, balansratt, loudnesspak etc på fronten, då han främst föreslog det istället. Han kom fram till Sonys reservdelslista: volymratt 500 SEK, balansratt o alla andra mindre rattar 300 SEK/st, varje spak 200 SEK/st. Hehe... den där 30Wattaren kostade ny inte mer än 2100 SEK, så det var ingen idé då... Vanligtvis är det ju vanliga standardpotentiometrar som sitter i. Kostar inte många kronor att byta ut. Billig elektronik har en tendens att korrodera ganska snabbt, det märker man inte minst i gitarrer. Men det finns potentiometrar som är mer resistanta. Om man är väldigt orolig kan man ju ta för vana att smörja elektroniken med jämna mellanrum. En flaska 5-56 kanske inte är det bästa men det är något som alltid är bra att ha hemma eftersom det är ett universalsmörjmedel. Elektronik + 5-56 = ett stort fett NEJ!!! Eftersom den innehåller mycket olja, så är den helt olämplig i potentiometrar. Den sätter igen och förstör mer än den hjälper. 5-56 är bra till bilelektronik, där det är viktigt att tränga undan fukt - men den ska inte tillåtas komma i närheten av någonting annat än bilar! Volympotar kostar på sin höjd ett par tior om det är standardkomponenter - och att det börjar spraka och ha sig, är faktiskt en indikation på att poten är sliten och kommer att behöva bytas - men det går oftast att klara sig ganska länge genom att använda en oljefri kontaktspray, som den jag länkade till hos ELFA. 😆
rainydays Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Eftersom den innehåller mycket olja, så är den helt olämplig i potentiometrar. Den sätter igen och förstör mer än den hjälper. 5-56 är bra till bilelektronik, där det är viktigt att tränga undan fukt - men den ska inte tillåtas komma i närheten av någonting annat än bilar! Jag håller faktiskt inte med dig om att den förstör mer än hjälper. Däremot finns det betydligt bättre medel för ändamålet. Men jag håller med om att byta ut potarna är det bästa. Och när det gäller gitarrer är det ju faktiskt inget knepigt. Annan elektronik kan vara lite värre om man inte har någon vana däremot.
musik (oregistrerad) Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Regniga dagar menade: Och när det gäller gitarrer är det ju faktiskt inget knepigt. Annan elektronik kan vara lite värre om man inte har någon vana däremot. Replikskifte musik, varsågod, 30 sekunder: ...ja, om man inte har särskilt speciella volym-, balans- och tonreglage. Finns det standard för såna alltså? Det har aldrig nån verkstad varit intresserade av. Har antagit jag vill ha original kanske. Inte så stor vinstmarginal på standardgrejer. 😆 :musik
rainydays Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Finns det standard för såna alltså? Ja, mer eller mindre. Det är klart att det finns specialgjorda lösningar i vissa apparater. Men det tillhör ju inte vanligheterna då gör det hela mycket dyrare. Jag har nog aldrig sett en gitarr som har potar som inte går att återfinna i en elektronikbutik.
Claes Holmerup Postat 5 augusti 2006 Postat 5 augusti 2006 Nej - potarna kan du med stor sannolikhet hitta hos ELFA, till en bråkdel av kostnaden för identiska potar när de kallas "original-reservdelar"... 😛 Nu är ELFA visserligen bland de dyrare, men de har ju allt - så det är enklast att hänvisa till dem. 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.