Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå.

Har suttit och knåpat i reason i något år och har alltid saknat vst-stöd. Nu har jag tagit mig i kragen och fått låna en kamrats cubase sx3 medans han är iväg och reser. Det var tänkt att jag bara skulle köra det i rewire för att komma åt alla fantastiska mjukvarusyntar som finns där ute men jag blir mer och mer intresserad av att kanske helt och hållet gå över till cubase. Men då min kamrat är i fjärran öster så har jag väldigt lite support och får prova mig fram med det mesta. Därför skulle jag behöva lite hjälp!

fråga nr 1 lyder: Kan man på något sätt komma in i key editorn på en midikanal utan att behöva spela in en not från keyboardet? Samma gäller drum editorn. Något jag är van vid från reason är just det att det går att "rita" in trum-mönster osv lätt och smidigt utan att behöva ta till midikeyboardet.

Jag gör mest progressive trance och då kan det vara bekvämt att bara rita upp en grund och sen pula lite utifrån den. Går detta?

Och sen undrar jag om det finns fler som sysslar med denna genre här? Främst progressiv trance men även psy och goa?

När man snickrar sådan här musik, vilka vst instrument är bäst för trumprogrammering? Battery kanske? Ezdrummer märkte jag att den främst var för akustiska trummor 😳 några tips? Och även på schyssta banker att använda!

Några speciella VST synthar att rekomendera för denna genre?

Ett annat besynnerligt problem jag stötte på var att metronomen försvann? och i metronome-setup har jag försökt se vad som felar men det tycks bara gå att välja "midi click". Jag vill ju ha de vanliga "beepsen" under audio click? antar att det mest värdefulla är att installera om? Det funkade ju i början! 🙂

För att göra en vst-spår till ett audio spår för att avlasta processorn. Hur går man till väga då? har inte behövt göra det en men kommer nog behöva det och då kan det vara skönt att slippa leta runt! 😄

Aja är väldigt tacksam för svar!

/ J

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
fråga nr 1 lyder: Kan man på något sätt komma in i key editorn på en midikanal utan att behöva spela in en not från keyboardet? Samma gäller drum editorn. Något jag är van vid från reason är just det att det går att "rita" in trum-mönster osv lätt och smidigt utan att behöva ta till midikeyboardet.

Gör en ny MIDI-kanal. Ta tag i "pennan" och rita in ett nytt block. Dubbelklicka blocket och då har du editorn där?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)
För att göra en vst-spår till ett audio spår för att avlasta processorn. Hur går man till väga då?

Det finns en "snöflingeknapp" framför varje instrument i listan på aktiva instrument. Den gör "midispåret" till audio. Eller renderar alltså instrumentet som midispåret styr till en audiofil.

edit: jävla cpypasteskit

Redigerat av tsmalmbe
Postat (redigerat)
Någon som hade något svar på hur man gör om ett midi spår där jag har en vst synth till ett audio spår?

Det finns 2 alternativ!

Man kan, som tidigare svarat, frysa instrumentet och dess inställningar. Du kan då inte redigera synten eller ändra om i pianorullen. Smidigt ibland, men Du har inte gjort om instrumentet till audio, ljudet "beter" sig mer som audio och Du har sparat prestanda.

För att göra audio av allt, eller "bounca" som man ibland säger, får Du gå upp i "File", sen "Export" och välja "Export as Audio". (har kört snabbkommandon ett tag men nåt sådant borde det stå)

Välj att bounca ner till wav 24 bitar 44.1 kbit/s!

Spara wav-filen i projektmappen så slipper det bli söligt!

Tänk på en sak!

Om Du inte är säker på att låten ska gå i ett visst BPM bör Du undvika att använda delay innan Du exporterar ljudet, lägg delay på audiofilen efter att Du importerat den istället.

Om Du exporterat ett ljud med delay i 143Bpm och importerar det i ett projekt som går i 138 Bpm kan det låta lite fult.

Bara en tanke!

Hoppas att Du fått svar på frågan! 😏

peace...

EDIT! Jag gör Progressiv och Full-On Trance! Våga fråga om Du är nyfiken! 😆

Redigerat av Emo Niobic
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Smidigt ibland, men Du har inte gjort om instrumentet till audio, ljudet "beter" sig mer som audio och Du har sparat prestanda.

När man freezar en track renderas den som audio (wav) och filen går att finnas i audio-foldern under ditt projekt. Namnet är kanske inte det helt tydligaste (automatiskt genererat), men om jag kommer rätt ihåg innehåller det antingen namnet på vst:n eller namnet på ditt midispår. Anyway, genast efter freezen är det ju den nyaste filen i audio-foldern, så det är bara att ta order-by-date på filerna där och kolla in den nyaste.

Audio är audio. Att nånting "beter" sig hit eller dit är missvisande.

Postat

Tack så mycket för svaren tsmalmbe och Emo Niobic.

Emo, vad använder du för vst-instrument och effekter när du snickrar? Vad använder du till dina trummor? Och någon speciell bank att tipsa om. Alla jag verkar hitta innehåller mest vanliga akustiska trummor! Vill ha sköna kickar och liknande avsett för elektronisk musik. Även lite djembe och liknande om någon har tips!

Tack så hemskt mycket! 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.