Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vad gör jag för fel?

NÀr jag skall spela in sÄng i Cubase SE3 mÄste jag byta till multimediadriver.

Intern inspelning funkar fint med KX (lÄg latency och allting) men inte att ta ljud

utifrÄn via Line-in pÄ ljudkortet.

Det kommer inte ett pip till mixern i Cubase. Spelar ingen roll vilket

medhörningslÀge jag har.

Ljudet hörs dock frÄn micken till datorn.

Annons
Postat

Jag har visserligen aldrig kört med KX-drivers, eftersom mina ljudkort alltid har haft egna ASIO-drivers - men jag har hört mĂ„nga som har haft trassel med att konfigurera KX-drivern rĂ€tt. Kanske skulle du testa med ASIO4ALL i stĂ€llet för KX...? Det Ă€r ju möjligt att det kan fungera bĂ€ttre, om du har tur... 😉

Postat

Jag har faktiskt funderat pÄ Asio4all.

Men KX funkar jÀttebra i alla lÀgen utom just nÀr man skall spela in externa ljudkÀllor.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Testa med att dra en "kabel" rakt frÄn en input till en level-modul. Sök sÄ fram vilken input du egentligen matar in signal i. NÀr du har hittat den, dra en kabel rakt till den ASIO:n du vill anvÀnda.

Man fÄr det att fungera med grundinstÀllningarna i DSP:n ocksÄ, dÄ Àr det lÀttast att lÀgga alla volymer upp, se till att man ocksÄ har stÀllt in AC97 delen rÀtt etc. Men jag byggde alltsÄ om min "DSP" av mÄnga orsaker, en var att det sku bli lÀttare att banda in. Efter det fungerar ju inte t.ex windows navliga mixer mera "rÀtt", men det ansÄg jag vara smÄpotatis - jag var ju ute efter att göra musik.

Postat (redigerat)
Har du i KX mixern stÀllt line-in som ingÄngskÀlla för AC 97 i "AC 97-fönstret" samt dragit upp nivÄn och kollat att AC 97 inte Àr mutat i "Inspelning-fönstret"?

JAPP

Ljudet kommer in i datorn men inte in i Cubase.

Redigerat av Bebopkeys
Postat

Nu sitter jag visserligen i Sonar. Men... Skapa ett audiospÄr. NÀr du sen ser valalternativen för inkÀllan sÄ ger Kx dig en lÄng rad. left in 1, right in 1, stereo in 1, Ànda upp till stereo in 12. DÀr Àr det bara att prova sig fram till du hittar den ingÄngskÀlla som KX har förknippat med dina auxingÄngar.

....Ett beslÀktat problem som jag har Àr att Àven om jag fÄr in ljudet i Sonar och kan inserta effekter och fÄ det rÀtt inspelat sÄ vid medlyssningen gÄr ljudet oxÄ rakt genom datorn utan att processa. Har inte kommit pÄ hur jag fÄr bara den signal som gÄr genom programmet ut i lyssningen. Men det mÄste vÀl gÄ nÄnstans?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Nu Àr vi ute pÄ djupet hÀr sÄ jag bumpar en tredje gÄng

Du fick ett tips. Förstod du inte eller fungerade det inte? Hur gjorde du? Om du bara bumpar och inte berÀttar vad du gör kan vi ju inte hjÀlpa, eller?

Postat

MĂ„ste erkĂ€nna att det Ă€r mitt intellekt som sĂ€tter stopp 😉

Med andra ord: Jag begrep inte ett jota 😉

Postat

Skippa Soundblaster? 😉😉😆😛

Postat
Skippa Soundblaster? 😉😛😄😆

DĂ„ blir det ju ingen sport! 😉

Postat
Skippa Soundblaster? 😉😛😄😆

Nu tar vi och lugnar ner oss lite och tar det hĂ€r en bit i taget 😉

NÀr jag bestÀmde mig för att odla mitt lÄtskrivarintresse sÄ tog jag ocksÄ beslutet att bygga ut min utrustning succesivt utan att förstöra familjens ekonomi.

Genom nÄgra otroligt smarta aktieaffÀrer har jag sÄ bekostat programvara, studiomonitorer, sÄngmick, nytt moderkort till burken (för att kunna köra med DDR), ny processor och nytt minne. Nytt ljudkort ligger som nÀsta steg i raketen.

mvh Janne

Postat (redigerat)

Körde med kX för nÄgra Är sedan. Och det hÀr Àr min erfarenhet (saxat frÄn vad jag skrev pÄ driverheaven.net):

I had the same problem as you, and I just got it working. This is my experience:

- On the mixer AC'97 page, the recording source should be "line in" (or whatever you want to record) and the volume knob should be all the way down.

- On the mixer in- and output page, AC'97 input should be turned on.

- On the recording page, seems like this page doesn't matter at all. (Maybe the ASIO recording doesn't pass through this page.)

- And the final thing: in the DSP, make sure you disconnect the two AC'97 input from the prolog to the xrouting.

Edit: kan hÀnda att det har kommit nyare versioner av kX som funkar annorlunda, men det hÀr var vad som gÀllde i maj 2004...

Redigerat av Diwic
Postat (redigerat)

Tack för svaren boys:-)

Nu har jag bestĂ€llt ett Emu 0404 🙂

DÀrmed avslutas den hÀr trÄden för min del.

mvh Janne

Edit: Har varit ute och sökt info om KX (man vill ju fÄ det att funka ÀndÄ:-))

KX-line in funkar inte om man inte Ă€ndrar sampleraten i Cubase till 48000 Hz 😛

SĂ„ enkelt var det 😆

Redigerat av Bebopkeys

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.