VacUm Postat 28 juni 2004 Postat 28 juni 2004 Musikerpoolen - en idé Forum: Musiker, producenter, lÄtskrivare, ja de som pÄ nÄgot vis hÄller pÄ med musik har ett gemensamt forum dÀr de kan umgÄs, diskutera sina egna och andras produktioner, men i första hand göra projekt tillsammans. En producent kanske vill ha hjÀlp av en gitarrist att lÀgga ett gitarrspÄr pÄ en lÄt, en lÄtskrivare vill ha hjÀlp med produktionen. Alla sorters genres Àr givetvis vÀlkomna. Forumet skall formas av anvÀndarna genom förslag och röstningar. Givetvis kommer det att finnas moderatorer och liknande ÀndÄ. Tanken Àr INTE att konkurrera med forum dÀr man diskuterar ljudteknik, vst-pluggar eller sequencerprogram. Det finns redan flera sÄnna forum som Àr hur bra som helst. DC-HUB: Det kommer INTE att vara tillÄtet att dela crackade program, copyrightskyddade filmer eller mp3. PoÀngen med dc-hubben Àr att hÀr skickar man audiospÄr eller fÀrdiga produktioner och liknande till varandra. Givetvis uppskattas det om man delar eget alster (musik, film eller vadsomhelst), freeware och liknande. Hubben kommer att vara privat och endast medlemmar registrerade pÄ forumet kommer in. En möjlighet Àr att man kan ladda upp filer via webplatsen, som sedan delas ut av en bot pÄ dc-hubben. Detta skulle underlÀtta enormt mycket sÄ folk inte mÄste vara online samtidigt för att kunna skicka filer mellan varandra. DC-hubbens chat kommer att vara synkad med en enklare webchat som finns tillgÀnglig pÄ websiten. Musikerpoolens ansikte utÄt: Det bÀsta vore om folk fick reda pÄ sitens existens genom "word of mouth". Dels pÄ grund av att det förmodligen ger en bÀttre kompisanda dÄ fler folk kommer att kÀnna varandra bÀttre. Viktigt Àr dÄ att de första medlemmarna Àr jÀkligt bra och engagerade i siten sÄ det finns en stomme att stÄ pÄ. Potentiella kunder sÄsom filmare, reklambyrÄer och liknande ska givetvis ha möjlighet att komma in till siten. Alla dealar och sÄnt sköts direkt mellan medlemmen och kunden. Musikerpoolen fungerar endast som en mötesplats och lÀgger sig inte pÄ nÄgot vis i dessa arrangemang. Givetvis kommer vissa musiker erbjuda sina tjÀnster mot betalning (det kan gÀlla en plankning till en bakgrund eller liknande). Dessa uppgörelser sker i sÄ fall givetvis ocksÄ direkt mellan medlemmarna. Tyck till nu! LÄter det som om det skulle funka???
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 28 juni 2004 Postat 28 juni 2004 Har svĂ„rt att tro att det finns behov av Ă€nnu ett forum för musiker, men jag kan naturligtvis ha fel. Troligtvis har jag fel, eftersom alla nuförtiden tycker det Ă€r sĂ„ ruskigt intressant att "nĂ€tverka" đ och mysa ihop jĂ€mt.
Lundin Postat 28 juni 2004 Postat 28 juni 2004 Apsaloot...ett Musik/lÄtskrivarforum med enbart den inriktningen, inget annat... typ som Amerikanska - Tonos -
precisionsound (oregistrerad) Postat 28 juni 2004 Postat 28 juni 2004 De flesta forum som Àr svenska (som jag kÀnner till) tenderar att bli teknik inriktade. jag tro pÄ ett musiker forum eller rentutav en portal liknande site som fokuserar pÄ musik i stÀllet för teknik. Ett stÀlle dÀr folk kunde trÀffa likasinnade , knyta musik kontakter ock presentera sin musik. Kanske en panel som utsÄg mÄnadens demo och en del juridiska avdelningar som behandlade imatreal rÀtt och liknande. Förök Àven att knyta SAMI och STIM till en sÄn sattsning. Skulle vara bra för mÄnga tror jag. mvh lars
VacUm Postat 28 juni 2004 TrÄdstartare Postat 28 juni 2004 Vill Àn sÄ lÀnge bara kolla om det finns underlag och tillrÀckligt intresse för att dra igÄng en sÄn site. TÀnkte eventuellt konfigurera upp siten under hösten o kanske köra igÄng Januari 2005, men beror ju som sagt pÄ om folk Àr intresserade eller inte.. Kom gÀrna med förslag, och berÀtta gÀrna att det Àr en vÀrdelös idé om ni nu tycker det..
Patek Philippe Postat 28 juni 2004 Postat 28 juni 2004 LÄter jÀtteintressant tycker jag. Det hÀnder rÀtt ofta att jag kÀnner att jag skulle vilja ha ett samarbete med nÄgon för att fÄ ett bra resultat, hÀnder dock alldeles för sÀllan att jag verkligen gör nÄgot Ät det. Sedan tycker jag precis som sagts tidigare att det pratas mycket teknik i de forum som finns (gÀller Àven tidningar som studio t ex) och alldeles för lite om sjÀlva skapandet av musiken.
VacUm Postat 28 juni 2004 TrÄdstartare Postat 28 juni 2004 Sedan tycker jag precis som sagts tidigare att det pratas mycket teknik i de forum som finns (gÀller Àven tidningar som studio t ex) och alldeles för lite om sjÀlva skapandet av musiken. Det Àr ju kanon att det finns forum som tar upp teknikbiten (hade grymt mycket hjÀlp av ett tyskt logic-forum nÀr vi gick över frÄn rullbandare till digitalt), men det andra saknas faktiskt. Har googlat runt o hört med massa folk och idén som jag skissat pÄ verkar faktiskt inte finnas (hade nÀstan varit bÀttre om den redan fanns sÄ slapp man bygga upp en stor site i ett par mÄnader). Har troligen fÄtt med mej nÄgra riktigt bra programmerare som hjÀlper till med allt scriptande nu sÄ det verkar som om det kanske blir av. Vill bara ha lite mer feedback innan jag sÀtter igÄng sÄ jag inte slÀnger ut sÄ mycke jobb förgÀves..
robertus Postat 28 juni 2004 Postat 28 juni 2004 Det lÄter som en bra idé tycker jag. Det Àr ju alltid bÀttre att hitta likasinnade Àn att sitta sjÀlv i skogen och dikta
brojd Postat 28 juni 2004 Postat 28 juni 2004 LÄter som en skön idé i mina öron. Vore det inte bra (om det finns diskutrymme) att lÄta varje anvÀndare lÀgga in en typ av presentation dÀr man kan lÀgga in sökbara variabler (musikstilar, instrument mm.) samt nÄgra megabyte till ljudprov som folk kan lyssna pÄ?
VacUm Postat 28 juni 2004 TrÄdstartare Postat 28 juni 2004 LÄter som en skön idé i mina öron. Vore det inte bra (om det finns diskutrymme) att lÄta varje anvÀndare lÀgga in en typ av presentation dÀr man kan lÀgga in sökbara variabler (musikstilar, instrument mm.) samt nÄgra megabyte till ljudprov som folk kan lyssna pÄ? Bra idé. Diskutrymme kommer det att finnas, det Àr lite vÀrre med bandbredden. (10/10mbit) Iofs skulle man ju kunna ha det online pÄ dc-hubben genom vÀnligt folk som stÀller upp med lite bandbredd och lÀgger ut sig som en user/scriptad bot dÀr. à andra sidan kan man minimera slukandet av bandbredd genom att strypa ner varje persons presentationsmaterial till 2mb eller sÄ. DÄ kommer det förmodligen inte bli nÄgon större fara.
robertus Postat 28 juni 2004 Postat 28 juni 2004 Att begrÀnsa presentationsmaterialet vore bra. Alla sitter ju inte pÄ bredband. Inte jag iaf (Àn sÄ lÀnge; det ska bli annorlunda)
brojd Postat 28 juni 2004 Postat 28 juni 2004 Om det kniper med bandbredd fÄr man vÀl anmÀla sig till passagen eller nÄgot annat stÀlle som ger ut gratis web-utrymme och sÄ fÄr varje anvÀndare ladda upp eget material dit och lÀnka frÄn "Musikerpoolen". Bara det Àr enkelt, och lÀtthittat pÄ siten tror jag den kommer fÄ vÀldigt mÄnga besökare. (Och dÀr det finns besökare finns det annonsörer som kan betala bandbredd, underhÄll och uppgradering)
Lundin Postat 29 juni 2004 Postat 29 juni 2004 Jag tror det mÄste till nÄgot mer seriöst i sverige.. inget ont om Studio och alla forum som finns, men det Àr svÄrt att veta vad som Àr seriöst och inte bara genom att babbla med folk och lyssna pÄ deras musik. Den idén du verkar vara ute efter kÀnns helt rÀtt om jag förstÄtt saken rÀtt.
Neko Postat 29 juni 2004 Postat 29 juni 2004 KÀnns som en mycket trevlig idé som man kan ha nytta av!
hammagrella Postat 29 juni 2004 Postat 29 juni 2004 StrÄlande idé! Jag skulle personligen vara mycket intresserad av detta!
Impey Postat 29 juni 2004 Postat 29 juni 2004 lĂ„ter otroligt intressant. Speciellt för mig som Ă€r beatsmaker. men nĂ„n skrev att det redan finns sĂ„ mĂ„nga svenska forum. DĂ„ undrar jag vilka? för jag har stort intresse att jobba med lite musiker och speciellt sĂ„ngare till jazz och soul. Ăven om det mest brukar bli hi-hop som skapas
Carl_B Postat 29 juni 2004 Postat 29 juni 2004 om de finns nĂ„n strĂ„korkester som kan spela in lite Ă„t mej sĂ„ gĂ€rna đ annars tror jag knappast att jag kommer ha nytta av det... kul projekt annars! sĂ€g till om ni behöver hjĂ€lp med html, asp, sql, databaser eller liknande...
tordA Postat 29 juni 2004 Postat 29 juni 2004 om de finns nĂ„n strĂ„korkester som kan spela in lite Ă„t mej sĂ„ gĂ€rna đ annars tror jag knappast att jag kommer ha nytta av det... kul projekt annars! sĂ€g till om ni behöver hjĂ€lp med html, asp, sql, databaser eller liknande... strĂ„kar var det... klart jag behöver hjĂ€lp med kodning đ
VacUm Postat 29 juni 2004 TrĂ„dstartare Postat 29 juni 2004 om de finns nĂ„n strĂ„korkester som kan spela in lite Ă„t mej sĂ„ gĂ€rna đ annars tror jag knappast att jag kommer ha nytta av det... kul projekt annars! sĂ€g till om ni behöver hjĂ€lp med html, asp, sql, databaser eller liknande... Saken Ă€r ju den att förmodligen kommer det finnas strĂ„k och blĂ„s tillgĂ€ngligt. I vĂ€rsta fall kanske dom vill ha betalt för lite pĂ„lĂ€gg (fast det kommer bli billigt eftersom dom spelar in sig sjĂ€lva hemma). Har du bra koll pĂ„ php/mysql och jobba genom Linux?? I sĂ„ fall vore det grymt om du ville hjĂ€lpa till lite!
Carl_B Postat 29 juni 2004 Postat 29 juni 2004 om de finns nĂ„n strĂ„korkester som kan spela in lite Ă„t mej sĂ„ gĂ€rna đ annars tror jag knappast att jag kommer ha nytta av det... kul projekt annars! sĂ€g till om ni behöver hjĂ€lp med html, asp, sql, databaser eller liknande... Saken Ă€r ju den att förmodligen kommer det finnas strĂ„k och blĂ„s tillgĂ€ngligt. I vĂ€rsta fall kanske dom vill ha betalt för lite pĂ„lĂ€gg (fast det kommer bli billigt eftersom dom spelar in sig sjĂ€lva hemma). Har du bra koll pĂ„ php/mysql och jobba genom Linux?? I sĂ„ fall vore det grymt om du ville hjĂ€lpa till lite! menade snarare en stor strĂ„korkester... sĂ„ de lĂ„ter maffigt a'la filmmusik... hmm gick en php-kurs pĂ„ gymnasiet o ett par kurser i linux o sĂ„n shit men de kunskaperna har jag supit bort... e mer hemma i windowsmiljö med asp, html, sql eftersom jag jobbar med det nu...
VacUm Postat 29 juni 2004 TrĂ„dstartare Postat 29 juni 2004 hmm gick en php-kurs pĂ„ gymnasiet o ett par kurser i linux o sĂ„n shit men de kunskaperna har jag supit bort... e mer hemma i windowsmiljö med asp, html, sql eftersom jag jobbar med det nu... Aha đ Ja det Ă€r ju helt klart lite vĂ€rre att fĂ„ till... Off topic: Kasta pĂ„ synth/sampler-strĂ„kar och dubba me nĂ„gra riktiga stĂ€mmor pĂ„ toppen och kanske ett cellospĂ„r. LĂ„ter kanon!
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 29 juni 2004 Postat 29 juni 2004 lĂ„ter otroligt intressant. Speciellt för mig som Ă€r beatsmaker. Vad Ă€r en "beatsmaker"? đ SjĂ€lv Ă€r jag rĂ„gbullemaker. OcksĂ„ ganska coolt.
Carl_B Postat 29 juni 2004 Postat 29 juni 2004 hmm gick en php-kurs pĂ„ gymnasiet o ett par kurser i linux o sĂ„n shit men de kunskaperna har jag supit bort... e mer hemma i windowsmiljö med asp, html, sql eftersom jag jobbar med det nu... Aha đ Ja det Ă€r ju helt klart lite vĂ€rre att fĂ„ till... Off topic: Kasta pĂ„ synth/sampler-strĂ„kar och dubba me nĂ„gra riktiga stĂ€mmor pĂ„ toppen och kanske ett cellospĂ„r. LĂ„ter kanon! inte tillrĂ€ckligt... ja tĂ€nker mej mer typ hans zimmers strĂ„kar i soundtracket till siste samurajen, hybrid - finished symphony o liknande... det kallar ja strĂ„kar! atmosphere o liknande samplebaserade synthar lĂ„ter tetigt jĂ€mfört me de...
Carl_B Postat 29 juni 2004 Postat 29 juni 2004 lĂ„ter otroligt intressant. Speciellt för mig som Ă€r beatsmaker. Vad Ă€r en "beatsmaker"? đ SjĂ€lv Ă€r jag rĂ„gbullemaker. OcksĂ„ ganska coolt. haha vaffö tĂ€nkte ja me pĂ„ de nĂ€r ja lĂ€ste de? đ
Pinnen Postat 29 juni 2004 Postat 29 juni 2004 (redigerat) LĂ„ter vĂ€ldigt intressant, jag Ă€r pĂ„! Det hĂ€r kan bli en oerhörd resurs och inspirationsmotor. Redigerat 29 juni 2004 av Pinnenâą
Impey Postat 29 juni 2004 Postat 29 juni 2004 beatsmaker.. man kan ju inte kalla sig producent precis Ä dÄ blir man beatsmaker:) lr rÀttare sagt kille som sitter hemma Ä gör hiphop,soul &jazz som i största del Àr samplingar och bara lite Àr egenspelat
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.