Jump to content
Annons

Musikerpoolen - finns det ett intresse?

VacUm

Recommended Posts

Musikerpoolen - en idé

Forum:

Musiker, producenter, låtskrivare, ja de som på något vis håller på med musik har ett gemensamt forum där de kan umgås, diskutera sina egna och andras produktioner, men i första hand göra projekt tillsammans. En producent kanske vill ha hjälp av en gitarrist att lägga ett gitarrspår på en låt, en låtskrivare vill ha hjälp med produktionen. Alla sorters genres är givetvis välkomna.

Forumet skall formas av användarna genom förslag och röstningar. Givetvis kommer det att finnas moderatorer och liknande ändå.

Tanken är INTE att konkurrera med forum där man diskuterar ljudteknik, vst-pluggar eller sequencerprogram. Det finns redan flera sånna forum som är hur bra som helst.

DC-HUB:

Det kommer INTE att vara tillåtet att dela crackade program, copyrightskyddade filmer eller mp3. Poängen med dc-hubben är att här skickar man audiospår eller färdiga produktioner och liknande till varandra. Givetvis uppskattas det om man delar eget alster (musik, film eller vadsomhelst), freeware och liknande. Hubben kommer att vara privat och endast medlemmar registrerade på forumet kommer in.

En möjlighet är att man kan ladda upp filer via webplatsen, som sedan delas ut av

en bot på dc-hubben. Detta skulle underlätta enormt mycket så folk inte måste vara online samtidigt för att kunna skicka filer mellan varandra.

DC-hubbens chat kommer att vara synkad med en enklare webchat som finns tillgänglig på websiten.

Musikerpoolens ansikte utåt:

Det bästa vore om folk fick reda på sitens existens genom "word of mouth". Dels på grund av att det förmodligen ger en bättre kompisanda då fler folk kommer att känna varandra bättre. Viktigt är då att de första medlemmarna är jäkligt bra och engagerade i siten så det finns en stomme att stå på.

Potentiella kunder såsom filmare, reklambyråer och liknande ska givetvis ha möjlighet att komma in till siten. Alla dealar och sånt sköts direkt mellan medlemmen och kunden. Musikerpoolen fungerar endast som en mötesplats och lägger sig inte på något vis i dessa arrangemang. Givetvis kommer vissa musiker erbjuda sina tjänster mot betalning (det kan gälla en plankning till en bakgrund eller liknande). Dessa uppgörelser sker i så fall givetvis också direkt mellan medlemmarna.

Tyck till nu! Låter det som om det skulle funka???

Dela på andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)

Har svårt att tro att det finns behov av ännu ett forum för musiker, men jag kan naturligtvis ha fel. Troligtvis har jag fel, eftersom alla nuförtiden tycker det är så ruskigt intressant att "nätverka" 😉 och mysa ihop jämt.

Dela på andra sajter

precisionsound (oregistrerad)

De flesta forum som är svenska (som jag känner till) tenderar att bli teknik inriktade.

jag tro på ett musiker forum eller rentutav en portal liknande site som fokuserar på musik i stället för teknik.

Ett ställe där folk kunde träffa likasinnade , knyta musik kontakter ock presentera sin musik.

Kanske en panel som utsåg månadens demo och en del juridiska avdelningar som behandlade imatreal rätt och liknande. Förök även att knyta SAMI och STIM till en sån sattsning. Skulle vara bra för många tror jag.

mvh

lars

Dela på andra sajter

Vill än så länge bara kolla om det finns underlag och tillräckligt intresse för att dra igång en sån site. Tänkte eventuellt konfigurera upp siten under hösten o kanske köra igång Januari 2005, men beror ju som sagt på om folk är intresserade eller inte.. Kom gärna med förslag, och berätta gärna att det är en värdelös idé om ni nu tycker det..

Dela på andra sajter

Låter jätteintressant tycker jag. Det händer rätt ofta att jag känner att jag skulle vilja ha ett samarbete med någon för att få ett bra resultat, händer dock alldeles för sällan att jag verkligen gör något åt det.

Sedan tycker jag precis som sagts tidigare att det pratas mycket teknik i de forum som finns (gäller även tidningar som studio t ex) och alldeles för lite om själva skapandet av musiken.

Dela på andra sajter

Sedan tycker jag precis som sagts tidigare att det pratas mycket teknik i de forum som finns (gäller även tidningar som studio t ex) och alldeles för lite om själva skapandet av musiken.

Det är ju kanon att det finns forum som tar upp teknikbiten (hade grymt mycket hjälp av ett tyskt logic-forum när vi gick över från rullbandare till digitalt), men det andra saknas faktiskt. Har googlat runt o hört med massa folk och idén som jag skissat på verkar faktiskt inte finnas (hade nästan varit bättre om den redan fanns så slapp man bygga upp en stor site i ett par månader). Har troligen fått med mej några riktigt bra programmerare som hjälper till med allt scriptande nu så det verkar som om det kanske blir av. Vill bara ha lite mer feedback innan jag sätter igång så jag inte slänger ut så mycke jobb förgäves..

Dela på andra sajter

Låter som en skön idé i mina öron.

Vore det inte bra (om det finns diskutrymme) att låta varje användare lägga in en typ av presentation där man kan lägga in sökbara variabler (musikstilar, instrument mm.) samt några megabyte till ljudprov som folk kan lyssna på?

Dela på andra sajter

Låter som en skön idé i mina öron.

Vore det inte bra (om det finns diskutrymme) att låta varje användare lägga in en typ av presentation där man kan lägga in sökbara variabler (musikstilar, instrument mm.) samt några megabyte till ljudprov som folk kan lyssna på?

Bra idé.

Diskutrymme kommer det att finnas, det är lite värre med bandbredden. (10/10mbit) Iofs skulle man ju kunna ha det online på dc-hubben genom vänligt folk som ställer upp med lite bandbredd och lägger ut sig som en user/scriptad bot där.

Å andra sidan kan man minimera slukandet av bandbredd genom att strypa ner varje persons presentationsmaterial till 2mb eller så. Då kommer det förmodligen inte bli någon större fara.

Dela på andra sajter

Om det kniper med bandbredd får man väl anmäla sig till passagen eller något annat ställe som ger ut gratis web-utrymme och så får varje användare ladda upp eget material dit och länka från "Musikerpoolen".

Bara det är enkelt, och lätthittat på siten tror jag den kommer få väldigt många besökare. (Och där det finns besökare finns det annonsörer som kan betala bandbredd, underhåll och uppgradering) :rolleyes:

Dela på andra sajter

Jag tror det måste till något mer seriöst i sverige.. inget ont om Studio och alla forum som finns, men det är svårt att veta vad som är seriöst och inte bara genom att babbla med folk och lyssna på deras musik.

Den idén du verkar vara ute efter känns helt rätt om jag förstått saken rätt.

Dela på andra sajter

låter otroligt intressant. Speciellt för mig som är beatsmaker.

men nån skrev att det redan finns så många svenska forum.

Då undrar jag vilka? för jag har stort intresse att jobba med lite musiker och speciellt sångare till jazz och soul. Även om det mest brukar bli hi-hop som skapas

Dela på andra sajter

om de finns nån stråkorkester som kan spela in lite åt mej så gärna 😉

annars tror jag knappast att jag kommer ha nytta av det... kul projekt annars! säg till om ni behöver hjälp med html, asp, sql, databaser eller liknande...

Dela på andra sajter

om de finns nån stråkorkester som kan spela in lite åt mej så gärna 😄

annars tror jag knappast att jag kommer ha nytta av det... kul projekt annars! säg till om ni behöver hjälp med html, asp, sql, databaser eller liknande...

stråkar var det...

klart jag behöver hjälp med kodning 😉

Dela på andra sajter

Saken är ju den att förmodligen kommer det finnas stråk och blås tillgängligt. I värsta fall kanske dom vill ha betalt för lite pålägg (fast det kommer bli billigt eftersom dom spelar in sig själva hemma).

Har du bra koll på php/mysql och jobba genom Linux?? I så fall vore det grymt om du ville hjälpa till lite!

Dela på andra sajter

Saken är ju den att förmodligen kommer det finnas stråk och blås tillgängligt. I värsta fall kanske dom vill ha betalt för lite pålägg (fast det kommer bli billigt eftersom dom spelar in sig själva hemma).

Har du bra koll på php/mysql och jobba genom Linux?? I så fall vore det grymt om du ville hjälpa till lite!

menade snarare en stor stråkorkester... så de låter maffigt a'la filmmusik...

hmm gick en php-kurs på gymnasiet o ett par kurser i linux o sån shit men de kunskaperna har jag supit bort... e mer hemma i windowsmiljö med asp, html, sql eftersom jag jobbar med det nu...

Dela på andra sajter

hmm gick en php-kurs på gymnasiet o ett par kurser i linux o sån shit men de kunskaperna har jag supit bort... e mer hemma i windowsmiljö med asp, html, sql eftersom jag jobbar med det nu...

Aha 😉 Ja det är ju helt klart lite värre att få till...

Off topic: Kasta på synth/sampler-stråkar och dubba me några riktiga stämmor på toppen och kanske ett cellospår. Låter kanon!

Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Vad är en "beatsmaker"? 😉

Själv är jag rågbullemaker. Också ganska coolt.

Dela på andra sajter

Aha 😉 Ja det är ju helt klart lite värre att få till...

Off topic: Kasta på synth/sampler-stråkar och dubba me några riktiga stämmor på toppen och kanske ett cellospår. Låter kanon!

inte tillräckligt... ja tänker mej mer typ hans zimmers stråkar i soundtracket till siste samurajen, hybrid - finished symphony o liknande... det kallar ja stråkar! atmosphere o liknande samplebaserade synthar låter tetigt jämfört me de...

Dela på andra sajter

Vad är en "beatsmaker"? 😉

Själv är jag rågbullemaker. Också ganska coolt.

haha vaffö tänkte ja me på de när ja läste de? 😄

Dela på andra sajter

beatsmaker.. man kan ju inte kalla sig producent precis å då blir man beatsmaker:) lr rättare sagt

kille som sitter hemma å gör hiphop,soul &jazz som i största del är samplingar och bara lite är egenspelat

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.