Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

StÀndigt Äterkommande problem. Ibland har det funkat och ibland inte.

Men för det mesta har det blivit error meddelande nÀr jag ska köra audio mixdown.

Trots att jag valt 16 bitar/44 kHz, stÀllt in vÀnstra och högra indikatorerna, sparat som Wav. samt valt stereo interleaved. Vad Àr egentligen felet!???

Redigerat av Bulldog
Annons
Postat

Det kan spela stor roll om du har "realtime mixdown" (det heter nÄt liknande iaf)ikryssat el. inte. I alla fall har det varit problemet för mig...

• 2 veckor senare...
Postat

Felet Àr att du mÄste stÀlla blÄa markörerna i tidsfÀltet sÄ dom visar var lÄten börjar och var den slutar. Hade samma problem förut.

Postat
du mÄste stÀlla blÄa markörerna i tidsfÀltet
Men det var nog just det som han/hon menade med:
stÀllt in vÀnstra och högra indikatorerna
error meddelande
Kan du utveckla det hÀr? Kan vi fÄ se en skÀrmdump?
Postat

...För visst ska man ha 24 bit/44100 Hz instÀllt. Det har jag, samt Wave., stereo interleaved och ingen real time export ikryssad. Outputs har jag (Stereo Out).

ÄndĂ„ kommer detta meddelande: "An error occured during the operation!".

Frusterande. Vart ligger felet egentligen?

Postat

Har du försökt med Real-Time Export ikryssat dÄ?

DÄ fungerar det alltid för mig, Àven om det förvisso tar lÀngre tid.

drloop (oregistrerad)
Postat

Vilket program kör du och vilken version av detta?

AnvÀnder du rewire?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag tror jag har fixat det. Jag tror det hade med bitraten att göra. Det har funkat ett tag nu. FÄr vÀl se ifall det blir strul igen.

IstÀllet för att skapa en helt ny trÄd sÄ tÀnkte jag stÀlla en annan frÄga om ett problem som har uppstÄtt för mig. Det Àr sÄ att alla audiospÄr har skiftat storlek sÄ att man inte ser det man har spelat in pÄ spÄren, vilket man brukar se.

Jag skulle undo:a flera gÄnger med snabbkommando och helt plötsligt sÄ blev ljudspÄren minimala och man ser ingenting i dom. AlltsÄ det som visar att man ser att ljudsignalen visar sig. NÄgon som vet hur man ÄterstÀller storlekarna pÄ ljudspÄren. (Jag har kollat i manualen men hittade inget dÀr.)

I cubase kan du dra i neder eller överkant av spÄret för att öka storleken pÄ spÄret.

Dessutom finns det ofta som in / out i lÀngst ned i högra hörnet av "spÄrfÀltet".

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Tackar,

Du rÄkar nÀmligen inte vara haj pÄ det hÀr med audio mixdown. Det Àr som jag skrev ovan och jag har stÀllt in det som ska vara instÀllt.

Fast jag sÄg en annan grej nu. Det Àr lÄtar som jag har jobbat med pÄ en annan dator och nÀr jag ska importera dom till Cubase sÄ frÄgar programmet ifall jag vill konvertera: 48 000 Hz till 44 000 Hz. AlltsÄ, Cubase SX Àr programmet jag anvÀnder, version 3.

Kan detta vara anledningen till alla error meddelande nÀr jag ska mixa ner lÄtarna.

Hur gör man dÄ med dithering och sÄnt? AnvÀnder nog inte Rewire...vad jag vet...

Redigerat av Bulldog
Postat

Den datorn jag anvÀnde för att brÀnna ner lÄtarna pÄ hade Wave Lab och jag minns inte vad jag anvÀnde för bitrate eller nÄgonting. (Var inte sÄ insatt i det dÄ.)

NÀr jag sen började arbeta med en av lÄtarna sÄ lade jag pÄ ett gitarrspÄr till det i Cubase och ska nu mixa ner det tillsammans men det vill sig inte.

Ska bÀgge spÄren, originalspÄret och gitarrspÄret ha samma bitrate eller olika eller Àr det masterkanalen som ska ha nÄgon annan bitrate.

Vet inte hur jag ska ta reda pÄ hur lÄten jag sparade dÄ Àr i för bitrate format, jag blev lite förbryllad dÄ programmet frÄgade mig ifall jag ville konvertera originalspÄret frÄn 48 till 44 000 Hz nÀr jag importerade spÄret.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag har aldrig haft problem med SX och Audio mixdown.

NÄgon gÄng pÄ den nÀstan svartvita tiden med Cubase VST version 4 fick jag problem med en MDA plugg som spökade till det. Tog bort den och voila lirade det igen.

Kolla om du har nÄgon plugg som Àr skakig..

Rewire Àr anvÀnder om du kör tex Reason samtidigt.

Om du inte kan fÄ detta att rocka sÄ kanske du kan spela in materregeln till tvÄ nya spÄr i realtid och pÄ sÄ sÀtt fÄ ned mixen. I Pro Tools kan man lira in en buss sÄ kanske du kan skapa ett grouptrack och lira in mixen dÀr. Dvs anvÀnda group tracket som "masterbandare". OBS! sista tipset har jag inte gjort i Cubase, vete inte hur man gör eller om det Àr möjligt. Testa och se om allt annat skiter sig.

Postat

Jag fÄr fan ta och göra det. För det SKA ju funka...

UppmÀrksammade förresten en sak. Jag har importerat andra lÄtar till Cubase. "Riktiga lÄtar" som Àr studioproducerade och sÄnt. Som jag algt in pÄ datorn frÄn CD och mÀrkte att programmet frÄgar ifall jag ville konvertera dom frÄn 48000 HZ till 44 000 ocksÄ. Vad innebÀr detta? Betyder det att all musik som lagras pÄ CD till försÀljningen görs i 48 000 Hz?

drloop (oregistrerad)
Postat
Jag fÄr fan ta och göra det. För det SKA ju funka...

UppmÀrksammade förresten en sak. Jag har importerat andra lÄtar till Cubase. "Riktiga lÄtar" som Àr studioproducerade och sÄnt. Som jag algt in pÄ datorn frÄn CD och mÀrkte att programmet frÄgar ifall jag ville konvertera dom frÄn 48000 HZ till 44 000 ocksÄ. Vad innebÀr detta? Betyder det att all musik som lagras pÄ CD till försÀljningen görs i 48 000 Hz?

???

Det Àr 44.1kHz pÄ CD.

Är det inte sĂ„ att du har stĂ€llt in Cubase pĂ„ 48kHz och den frĂ„gar om den skall konvertera frĂ„n 44 till 48?

Kan det vara nÄt lurt med ljudkortsdrivisar? Har du ett Creative kort sÄ gÄr ju detta bara pÄ 48kHz vad kah förstÄr.

Postat

Ja, sÄ Àr det nog i sÄna fall för jag har dÄ alltid lÀst att allt som ska göras pÄ CD ska vara i 44 000 Hz sÄ dÄ Àr det nog bara nÄgon gammal instÀllning som spökar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.