Jump to content
Annons

Koppla midiklaviatur till datorn

Recommended Posts

Qwacker (oregistrerad)
Postat

Hej, har köpt en midiklaviatur, M-Audio Keystation 49e, och jag kopplade in den i datorn med en usb kabel, det jag undrar över är, tappar inte mitt externa ljudkort (Presonus Inspire) sin användning då? att jag lixom kopplade "förbi" det?

För på "out" i miditracket i cubase så står det typ "Windows synth wav bla bla" och inte mitt presonus.

Har förövrigt ett delay när jag spelar, latencyn antar jag att det är som spökar, men vart för jag ner latencyn på midikanalerna? (har inget delay på micken som jag kör genom ljudkortet)

Vad att göra?

Annons
Postat

Att du kopplar ditt keystation via usb skall inte påvärka ditt ljudkort. Du skall setill att du andvänder "USB Ljudstyrenhet" i ditt program.

Postat
Hej, har köpt en midiklaviatur, M-Audio Keystation 49e, och jag kopplade in den i datorn med en usb kabel, det jag undrar över är, tappar inte mitt externa ljudkort (Presonus Inspire) sin användning då? att jag lixom kopplade "förbi" det?

För på "out" i miditracket i cubase så står det typ "Windows synth wav bla bla" och inte mitt presonus.

Har förövrigt ett delay när jag spelar, latencyn antar jag att det är som spökar, men vart för jag ner latencyn på midikanalerna? (har inget delay på micken som jag kör genom ljudkortet)

Vad att göra?

Ljudkortet tappar inte sin användning eftersom det är ett ljudkort och inte ett midi interface. Visst ditt ljudkort kan ha inbyggda midi möjligheter men det är ingen fara om du kör USB istället, säkert mkt bättre till o med.

Om du har installerat midiklaviaturet korrekt ska usb keyborden komma upp i listan under cubase "out".

Under ljudkortets "audio preferences" bör det finnas möjligheter att ställa in buffer / latency eller vad dom har kallat det för (beroende på vilket ljudkort du har). Läs manual och ta reda på vad ditt ljudkort har för latency och kolla hur du kan optimera.

Qwacker (oregistrerad)
Postat

Tack för svaren. Har prövat mixtrat med latencyn i ljudkortets programvara, men inget hjälpte, läste någon annan stans att det var fel när det stog "emulerat" bakom midiklaviaturens namn på in/out, och att jag skulle kopiera ut en fil ur "Midi Port Enable" mappen in i Cubase mappen, detta gjorde jag, och "emulated" försvann..

Dock så när jag väljer Midiklaviatur USB out så får jag inge ljud i mina hörlurar (men det syns att jag spelar in på "Mätaren") jag får enbart ljud när jag har "Microsoft GS Wavetable synth" i out.

Och det är fortfarande fördröjning på ljudet, inte mycket, men såpass att jag inte klarar hålla takten..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.