Jump to content
Annons

synt med bra orgelsound


Fairchild

Recommended Posts

tja jag är ute efter en synt som har bra orgelsound, ( är enbart intresserad av orgel ljud ) typ som nord electro men inte så jäkla dyr. då jag kör ett set på 3 syntar och tre våningar på stativet så får den inte vara för fet i höjd. har tex en yamaha motif som jag måste ha högst upp pga att den är så tjock i höjden. Nord har bra size men kostar så mkt.

kan någon ge mig tips...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
jag ska alltså ENBART spela orgelljud på den. Jag lirar reggae och ska ha den längst mer, piano i mitten och på den högst upp ska jag köra min yamaha motif för olika blås och synt grejer.

Kan du tänka dig att köpa begagnat rack och koppla till midiklav?

Link to comment
Dela på andra sajter

B4:n är jäkligt nice och den kör jag i studion men pallar inte dra med min laptop när jag ska spela live.. jag har hört att Roland Xp90 ska va bra men tyvärr kan jag inte hitta några exempel på ljud från den..

proteus ska jag kolla upp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hammond kommer i höst med en ny modul XM-2 som helt enkelt är Hammond XK-1 i modulform. Hammonds nya ljudmotor som återfinns i XK-3:an och XK-1:an är samma som ska finnas i XM-2:an, och den motorn är inte så dum. 😎

Och vad jag har sett på Thomann senast jag kollade, så säljs den för runna 8.000:-

Redigerat av Gardinen
Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att ha testat alla nya Hammond, kan jag säga att inget för övrigt går upp mot NI B4 !

Lesliet funkar suveränt om det används på rätt sätt ! Just det brukar ju annars lätt låta piss när man drar på tremolo/full fart. Även B4 kan göra det i de högre registren, men leder ändå helt klart.

Nackdelen är ju datorn som måste med.

NI skulle absolut stoppa ner B4 i en hel låda med klaviatur och allt.

Hårdvara kan nog trots allt sälja om man hittat så rätt som de gjort i detta fall !

Tyska Creamware kommer ( har kommit ? ) med en modul som de skröt hårt om i våras. På www.creamware.de finns det demos som inte imponerar.

De bäddar in orgeljuden i musik som inte ger mig en chans att säga om orgeln klarar sig med hedern i behåll om musiken tystnar 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var själv i valet och kvalet för ett tag sedan. skulle skaffa ny hem-PC och valde mellan att ha en bra dator hemma eller en bärbar.

Tänkte i så fall köpt en laptop , ett externt ljudkort och B4 med "styrlåda",

den där lådan som finns till B4 , med drawbars, leslie on/off, dist osv...

På så sätt kunde man ju åkt runt och lirat orgel på ett smidigt sätt.

Jag valde stationär dator 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag var själv i valet och kvalet för ett tag sedan. skulle skaffa ny hem-PC och valde mellan att ha en bra dator hemma eller en bärbar.

Tänkte i så fall köpt en laptop , ett externt ljudkort och B4 med "styrlåda",

den där lådan som finns till B4 , med drawbars, leslie on/off, dist osv...

På så sätt kunde man ju åkt runt och lirat orgel på ett smidigt sätt.

Jag valde stationär dator 😕

En beggad sampler kan du ju få för inga pengar alls. Det finns ju massa bra sample libraries. Dessutom känns en dedicerad pryl tryggare än live en laptop.

Nu tror jag förstås att nästa gång jag står på scen blir det med laptop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det finns säkert många bra samplade ljud till orgel, men det går lik förbannat inte att spela orgel utan att ha möjligheten att växla lesliet mellan slow och tremolo.

Just accelerationen är en del av grejen med orgel. Dessutom vill man kunna sitta och ändra ljud live, med bla drawbar-reglarna. Mycket med Hammond handlar om variation av ljud, volym och leslie.

Så... samplern funkar inte för mig.

Nu är jag kanske bortskämd, det står en Hammond C3 i vardagsrummet... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jo det finns säkert många bra samplade ljud till orgel, men det går lik förbannat inte att spela orgel utan att ha möjligheten att växla lesliet mellan slow och tremolo.

Just accelerationen är en del av grejen med orgel. Dessutom vill man kunna sitta och ändra ljud live, med bla drawbar-reglarna. Mycket med Hammond handlar om variation av ljud, volym och leslie.

Så... samplern funkar inte för mig.

Nu är jag kanske bortskämd, det står en Hammond C3 i vardagsrummet... 🙂

Inget är som en riktig Hammond. Hade en L100 med Leslie för en massa år sedan, tungt att släpa runt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...