Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag funderar nu på att beställa en spansk gitarr direkt från Spanien. Är det nån här som gjort så? Onlineaffären heter Radical Music och saknar textinfo på engelska, men med lite god vilja ska det nog gå. Eller?! Något att tänka på?

😳

:musik

• 2 veckor senare...
Annons
Postat

Om jag inte minns fel så tillverkade bl a alhambra en del av sina gitarrer under speciella luftfuktighetsomständigheter ifall de skulle säljas mer norr över. Många får nämligen problem med att gitarren pajar pga olika klimat. Jag skulle nog kika lite på det innan beställning ifall det handlar om en dyr gitarr.

Tänk även på ifall gitarren skickas via flyg, isåfall kommer den att kylas ner kraftigt under färden.

musik (oregistrerad)
Postat

Mot kylan kan en gigbag modell vadderad mjuk duga?

Har redan ett hard case, "dumt nog"...

🙂

Postat

-Tror inte att det räcker med en gigbag.(Jobbar själv på flygplats och jag ser väskorna komma blöta av smält frost.)

Jag är ingen expert på det här med gitarrer och "klimatisering" men jag vet att det förekommer en del problem med detta. Köpte själv en gitarr second hand som lagats för att den hade spruckit pga för torr luft.

Men kolla runt lite på nätet eller ring till någon bra gitarr affär, (känner till en i göteborg som nog bara heter gitarren. ) Då kanske du kan få lite klarhet i det hela.

Sen tycker jag också att det beror på hur dyr gitarr det handlar om.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Frost. Men inte nu under sommaren. Jag har en luftfuktsmätare i sovrummet, den fungerade nog utmärkt på vintern, då den gick ned till 27% luftfuktighet, vilket är lågt men mätvärdet inomhus stämde säkert. Vad jag inte förstår är hur den konstant kan stå på 60% nu under sommaren. Så fuktigt är det ju knappast inomhus, det regnar ju ingenting. Vad jag ville säga är: nu under sommaren kan det kanske hjälpa om man köper en sån där liten fuktare som man ber dem applicera i centrumhålet under transporten, om det är för torrt under färden?!

Saken är följande: jag beställde nämnda gitarr i en butik här i stan, men bägge exen de fick in hade ytliga skavanker, i form av repor och bucklor! Därför är jag inte säker på att den jag får från Radical skulle se bättre ut - för det är väl inte så att den svenska importören paketerar om gitarrerna?

Det är väl ingen särskilt dyr gitarr det handlar om, men man vill ju att den åtminstone ska se ok ut. Funderar mellan Raimundo 104B, Admira Malaga, Alhambra 3C, Alhambra 5P, som det ser ut nu.

:rolleyes:

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat

& Onlinebutiken Radical har just märkena Raimundo och Admira.

:rolleyes:

Postat

Jag vet inte exakt hur kallt det blir uppe i luften nu under sommaren, men jag tror i varje fall att det blir ganska extrema temperatur skillnader. Men, vem vet, det kanske inte är så farligt.

Om jag skulle köpt en gitarr i samma prisklass som Raimundo 104B så skulle jag nog ha köpt den i sverige. Den ekonomiska vinsten verkar inte vara så stor så att det blir värt besväret att beställa ifrån spanien.

Du kanske skulle kolla lite på beg marknaden, om du inte redan gjort det. Själv köpte jag en alhambra 7p inklusive customtillverkat flightcase för 3700:-

Kanske något sånt här kan fresta... 😆

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?annonceid=4504642

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Om jag skulle köpt en gitarr i samma prisklass som Raimundo 104B så skulle jag nog ha köpt den i sverige. Den ekonomiska vinsten verkar inte vara så stor så att det blir värt besväret att beställa ifrån spanien.

Hej!

Saken e den att jag redan fått ett pris i en svensk butik på en ny Raimundo 104B för 1600 SEK. Det är alltså 500 SEK billigare än att beställa en från Spanien (inkl. frakt&skatt). Men det handlar inte om priset. Det handlar om att jag vill ha ett felfritt ex.

Alhambra - GRATTIS! Bra grejer, fint ljud.

😛

Redigerat av musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.