Jump to content
Annons

Hjälp med att isolera ett rum


PeterK (oregistrerad)

Recommended Posts

PeterK (oregistrerad)

Hej.

Jag har nu bestämt för att under hösten investera i studiomaterial men först ska jag isolera rummet( bara ett rum). Jag såg i tidigare trådar om att isolera sångbås men nu handlar det om ett lite större rum. Jag har trummor förstärkare och sånganläggning i rummet men om jag skulle börja spela in nu så skulle det inte låta bra och dessutom klagar grannarna och resten av personerna här(en villa alltså).

Jag letar efter billigt ljudisoleringsmaterial och inte komplicerat att 'bygga' så att säga. Alla tips är välkomna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)

Nog tror jag att detta diskuterats förr på forumet?

Vill minnas att jag läst fiffiga tips om billigt material och så vidare.

Någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är praktiskt taget omöjligt att ljudisolera ett rum för ett trumset och förstärkare och komma undan billigt och enkelt. Det är ofta det lågfrekventa ljudet (bastrumma, bas) som är det svåra att hindra från o smita ut.

Hur mycket ljudläck kan du acceptera? eller rättare sagt kan dina grannar acceptera. Hur mycket pengar kan du lägga? hur ser dit rum ut, mått och material.

Skrive ner lite mer utförligt så kan jag kanske ge dig lite hints...

Link to comment
Dela på andra sajter

PeterK (oregistrerad)
Det är praktiskt taget omöjligt att ljudisolera ett rum för ett trumset och förstärkare och komma undan billigt och enkelt. Det är ofta det lågfrekventa ljudet (bastrumma, bas) som är det svåra att hindra från o smita ut.

Hur mycket ljudläck kan du acceptera? eller rättare sagt kan dina grannar acceptera. Hur mycket pengar kan du lägga? hur ser dit rum ut, mått och material.

Skrive ner lite mer utförligt så kan jag kanske ge dig lite hints...

Rummet är cirka 20 m2. Hmm, jag såg denna annons på blocket.se: http://www2.blocket.se/view/2784452.htm?l=0&c=1&city=0

Om man skulle täcka väggar eller tak med detta kanske det skulle isolera en hel del eller vad säger ni? Kom gärna med andra tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett billigt knep att inte ha någon ljudkälla stående direkt på golvet. Lägg något mjukt material (en madrass eller liknande) och en rejäl spän- eller plywood-platta ovanpå. Stället du ett trumset eller en basstärkare på detta så tar det bort en hel del av läcket ut.

Givetvis finns det massor av dyrare lösningar, men detta funkar ganska OK och kostar inte många kronor.

Dessutom funkar skärmar som finns i bibliotek / skolor bra för att "stänga in" ett trumset eller en stärkare när du spelar in flera musiker i rummet, eller kanske vill ha väldigt torrt ljud. Dom dyrare ljudisolerande skärmarna absorberar bra mycke mer, men detta är bra mycket bättre än ingenting.

Häng upp mycket tyg på väggar och i taket om du vill ha det torrt, och städa aldrig!!! 🙂 Skurade upp studion jag jobbade förr ordentligt och gjorde det riktigt snygg, och det blev faktiskt en hörbar skillnad på klangen i rummet. Lite dammråttor gör bara stället charmigt!!! 😛

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

PeterK (oregistrerad)
Ett billigt knep att inte ha någon ljudkälla stående direkt på golvet. Lägg något mjukt material (en madrass eller liknande) och en rejäl spän- eller plywood-platta ovanpå. Stället du ett trumset eller en basstärkare på detta så tar det bort en hel del av läcket ut.

Givetvis finns det massor av dyrare lösningar, men detta funkar ganska OK och kostar inte många kronor.

Dessutom funkar skärmar som finns i bibliotek / skolor bra för att "stänga in" ett trumset eller en stärkare när du spelar in flera musiker i rummet, eller kanske vill ha väldigt torrt ljud. Dom dyrare ljudisolerande skärmarna absorberar bra mycke mer, men detta är bra mycket bättre än ingenting.

Häng upp mycket tyg på väggar och i taket om du vill ha det torrt, och städa aldrig!!! 🙂 Skurade upp studion jag jobbade förr ordentligt och gjorde det riktigt snygg, och det blev faktiskt en hörbar skillnad på klangen i rummet. Lite dammråttor gör bara stället charmigt!!! 😛

Hmm, ja dessa skärmar låter som ett bra alternativ faktiskt. hur mycket pengar ungefär behöver jag lägga ut på dessa för att ljudet inte ska låta mycket ut? och var köper man dessa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet faktiskt inte var man kan få tag i sådana skärmar. Sätt ut lite annonser. Har man tur så kan få en bunte gratis. Vi fick en drös när skolans bibliotek bytte lokaler, så det handlar väl mycket om tur kan jag tänka mej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...