Jump to content
Annons

Hur mixar ni eran rap


boojakasha

Recommended Posts

Annons

Jag spelar in olika rappers just nu!

Ofta kommer de med ett fÀrdigt beat som jag lÀgger som ett enda audiosspÄr sÄ jag kan bara pÄverka med EQ, Kompressor & lite annat.

SÄ det Àr mer eller mindre sÄngen jag pysslar med.

Brukar bli hÄrtkomprimerat + lite rördist.

VĂ€ldigt lite(eller inget) Reverb/Delay.

Brukar Àven koppa upp rösten o förÀndra den en del o lÀgga in den som extra röst pÄ vissa markerande ord o fraser.

NÄgot parti i lÄten brukar jag ofta "flippa" ut rösten med specialeffects, att jag gör sÄ Àr nog mest att jag inte Àr en Àkta rappare o tycker att det blir enformigt med 4 min rapp o dÄ kan man tillverka ett "fusk" stickaktigt parti pÄ sÄ vis.

NĂ€r det Ă€r mĂ„nga ord (som det ofta Ă€r) sĂ„ brukar jag lĂ„ta de gör en tagning dĂ€r de kör mening för mening o ber dem att attackera mer o gĂ„ uppĂ„t i slutet pĂ„ varje mening (kan inte förklara bĂ€ttre) nĂ€r jag sedan sĂ€tter ihop detta sĂ„ blir det mer jakt/uppkĂ€ftigt pĂ„ nĂ„t vis (kan inte förklara det heller i ord 😼 ).

Sedan blir det en del pistolskott & polissirener pÄlagt i mixen oxÄ förstÄs :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

lĂ„ter som en mycket bra ide' du har nĂ€r du mixar. speciellet det dĂ€r med en utfyllnadspĂ„r 😆

jag har försökt att lista ut hur man mixar allt pĂ„ samma gĂ„ng(som du sa ett audiospĂ„r)...men utan framgĂ„ng 😉

orkar du förklara hur man gör det?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Traditionellt editerar man rapspÄr sÄ lite som möjligt för att rapparens personliga style och output ska komma fram och för att göra rapen levande och "Àkta".

Jag anvÀnder alltid lÀtt komprimering för att behÄlla sÄ mycket som möjligt av anding och liv i rösten, gÀrna Waves alla enklaste kompressor C1. Dessutom anvÀnder jag ofta en subtil rördist, lite tapedriv och beroende pÄ rummet eventuellt lite reverb.

Men som sagt, var försiktig nÀr du mixar rap, om det inte Àr grymt inspelat sÄ kicka rapen igen, hellre Àn att försöka rÀdda det i mixen.

Visst Àr det schysst att dubbla spÄren och göra effekter med hjÀlp av det, men det som "man gör" Àr att dubba spÄren i inspelningen, helst tvÄ gÄnger och panorera dubspÄren - skicka sedan lead- och dubspÄren till en grupp i mixern och mixa sedan försiktigt som jag beskrev ovan. Vill du fÄ en speciell atmosfÀrisk kÀnsla kan du göra ett tredje dubspÄr och leka med delay- och reverbeffekter.

Nu beror ju alltid tillvÀgagÄngsÀttet i mixen pÄ rapparens kvalitet och micvana samt inspelningsförhÄllanden. En wack MC Àr en wack MC Àr en wack MC.

Vad har du för utrustning och hur Àr din inspelningsmiljö?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ja som rubriken sÀger. hur mixar ni eran rap?

det vore intressant och veta 😆

(nybörjare dÀrför ja frÄgar)

ja, det blir vÀl blandat med lÀsk Ä luft... eller öl..Ä luft..

EDIT:

FörlÄt, tror vÀrmen börjar ta ut sin rÀtt... Fast, jag tyckte det var lite kul...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad har du för utrustning och hur Àr din inspelningsmiljö?

mic = studio project B1

preamp = sp vtb1

akustik 😕 = har ett 10 tal beganade "trĂ€bitar?" som min kompis anvĂ€nde nĂ€r han sjöng. hur som helst Ă€r det till för ljudet

hur kan man mixa alla ljudspÄr pÄ samma gÄng?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag anvÀnder alltid lÀtt komprimering för att behÄlla sÄ mycket som möjligt av anding och liv i rösten, gÀrna Waves alla enklaste kompressor C1.

Att jag anvÀnder mycket kompressor beror helt enkelt pÄ att de flesta av de rappare som kommer hit har tidigare gjort inspelningar via en dÄlig datormick som naturligt blir enormt ihoptryckt (o distig).

De gÄnger jag har gjort "fina" sÄnginspelningar har deras versioner helt enkelt lÄtit bÀttre.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag spelar in olika rappers just nu!

Ofta kommer de med ett fÀrdigt beat som jag lÀgger som ett enda audiosspÄr sÄ jag kan bara pÄverka med EQ, Kompressor & lite annat.

SÄ det Àr mer eller mindre sÄngen jag pysslar med.

Brukar bli hÄrtkomprimerat + lite rördist.

VĂ€ldigt lite(eller inget) Reverb/Delay.

Brukar Àven koppa upp rösten o förÀndra den en del o lÀgga in den som extra röst pÄ vissa markerande ord o fraser.

NÄgot parti i lÄten brukar jag ofta "flippa" ut rösten med specialeffects, att jag gör sÄ Àr nog mest att jag inte Àr en Àkta rappare o tycker att det blir enformigt med 4 min rapp o dÄ kan man tillverka ett "fusk" stickaktigt parti pÄ sÄ vis.

NĂ€r det Ă€r mĂ„nga ord (som det ofta Ă€r) sĂ„ brukar jag lĂ„ta de gör en tagning dĂ€r de kör mening för mening o ber dem att attackera mer o gĂ„ uppĂ„t i slutet pĂ„ varje mening (kan inte förklara bĂ€ttre) nĂ€r jag sedan sĂ€tter ihop detta sĂ„ blir det mer jakt/uppkĂ€ftigt pĂ„ nĂ„t vis (kan inte förklara det heller i ord 🙁 ).

Sedan blir det en del pistolskott & polissirener pĂ„lagt i mixen oxĂ„ förstĂ„s 😉

Vad Àr det för rördist du lÀgger pÄ sÄngen?

Bara nyfiken 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag har försökt att lista ut hur man mixar allt pĂ„ samma gĂ„ng(som du sa ett audiospĂ„r)...men utan framgĂ„ng 😄

Vad jag menade med det var att de rappare som kommer hit har redan ett fÀrdigt AudiospÄr med ett Beat dÀr alla instrumenten ligger, allt förutom sÄng.

Det jag kan göra sen Àr att pula lite med EQ & Kompressor pÄ detta spÄr (alltsÄ inte gÄ in i enskilda instrument).

Det blir ofta oxÄ att man klipper upp detta AudiospÄr i delar och limmar ihop sÄ att lÄtlÀngd o ordning kommer sÄ som den som rappar vill ha det!

Vill de ha ett nytt Beat sĂ„ tillverkar vi ett tillsammans o dĂ„ funkar det naturligtvis som vilken annan lĂ„t som helst att spela in och det kan jag inte förklara hĂ€r hur man gör för det skulle bli en hel bok 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag spelar in olika rappers just nu!

Ofta kommer de med ett fÀrdigt beat som jag lÀgger som ett enda audiosspÄr sÄ jag kan bara pÄverka med EQ, Kompressor & lite annat.

SÄ det Àr mer eller mindre sÄngen jag pysslar med.

Brukar bli hÄrtkomprimerat + lite rördist.

VĂ€ldigt lite(eller inget) Reverb/Delay.

Brukar Àven koppa upp rösten o förÀndra den en del o lÀgga in den som extra röst pÄ vissa markerande ord o fraser.

NÄgot parti i lÄten brukar jag ofta "flippa" ut rösten med specialeffects, att jag gör sÄ Àr nog mest att jag inte Àr en Àkta rappare o tycker att det blir enformigt med 4 min rapp o dÄ kan man tillverka ett "fusk" stickaktigt parti pÄ sÄ vis.

NĂ€r det Ă€r mĂ„nga ord (som det ofta Ă€r) sĂ„ brukar jag lĂ„ta de gör en tagning dĂ€r de kör mening för mening o ber dem att attackera mer o gĂ„ uppĂ„t i slutet pĂ„ varje mening (kan inte förklara bĂ€ttre) nĂ€r jag sedan sĂ€tter ihop detta sĂ„ blir det mer jakt/uppkĂ€ftigt pĂ„ nĂ„t vis (kan inte förklara det heller i ord 🙁 ).

Sedan blir det en del pistolskott & polissirener pĂ„lagt i mixen oxĂ„ förstĂ„s  😉

Vad Àr det för rördist du lÀgger pÄ sÄngen?

Bara nyfiken 😄

Vad menar du med den skrattande smileyn?

Bara nyfiken.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad menar du med den skrattande smileyn?

Bara nyfiken.

😳😄😄😛

Oj det missade jag!

AnvÀnder ofta en Vox Tonelab som har ett inbyggt "fusk" rör!

Ok, lÄter det bra dÄ?

Jag skulle villja ha nÄgon stereo (2kanalig) rör dist, til studion, kÀnner du till nÄgon?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Vad menar du med den skrattande smileyn?

Bara nyfiken.

😳😄😄😛

Oj det missade jag!

AnvÀnder ofta en Vox Tonelab som har ett inbyggt "fusk" rör!

Ok, lÄter det bra dÄ?

Jag skulle villja ha nÄgon stereo (2kanalig) rör dist, til studion, kÀnner du till nÄgon?

Om det Àr en VST-plugg du Àr ute efter sÄ lÄter Antares Tube jÀvligt bra.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad menar du med den skrattande smileyn?

Bara nyfiken.

😄😄🙂🙂

Oj det missade jag!

AnvÀnder ofta en Vox Tonelab som har ett inbyggt "fusk" rör!

Ok, lÄter det bra dÄ?

Jag skulle villja ha nÄgon stereo (2kanalig) rör dist, til studion, kÀnner du till nÄgon?

Jo det lĂ„ter bra men det gĂ„r naturligtvis inte jĂ€mföra med de riktigt dyra prylarna (tror jag i alla fall 🙂 ).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Generellt kör jag:

Vers

En lead rapkanal, en utfyllnadskanal och sedan en uppbackningskanal. Uppbackningskanalen kan man kopiera för att förflytta bara nÄgot litet steg och panorera ut i höger och vÀnster sÄ fÄr man en fet stereo effekt.

Ref

En leadkanal och tvÄ backupkanaler som panoreras ut till höger och vÀnster.

Beatet ligger pÄ en ensam stereokanal dÄ den oftast Àr skriven av nÄgon annan och inte behöver pillas med. Det Àr just det som gör rapen lÀtt att jobba med. Man behöver inte tÀnka sÄ mycket pÄ sjÀlva musiken utan kan konsentrera sig pÄ sÄngen.

Slutmixen diffar lite och det beror pÄ hur mycket man vill att lyrisisten skall stÄ ut. Man kan lÀgga pÄ lite reverb för att smÀlta ihop sÄngen med musiken men oftast vill man ju att texten ska stÄ ut lite mer Àn vad den gör i sÄng. SÄ att den bli tydlig och klar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ett skönt knep Àr ju ett fuskdelay som jag brukar anvÀnda.. detta Àr iof bara praktiskt om du synkat sequencern med beatet (alltsÄ stÀllt in samma bpm och att beatet börjar pÄ slaget).

hur som helst kan man klippa ut sista stavelsen i nÄgon punchline eller vid ett stopp eller liknande och kopiera ut detta nÄgra gÄnger efter med succesivt sjunkande volym (dvs en fade), klipp delen du ska anvÀnda vid förslagsvis ett Ättondelsslag och lÀgg ut kopiorna med 8delsmellanrum, alternativt, klipp vid 16del eller 4del för snabbare lÄngsammare eko.

detta lÀggs med fördel pÄ ena eller bÄda dubkanalerna i ganska lÄg volym medan rapen fortsÀtter pÄ mainkanalen.. ger en ganska "stor" kÀnsla vilket kan passa bra ibland!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ja som rubriken sÀger. hur mixar ni eran rap?

det vore intressant och veta 😛

(nybörjare dÀrför ja frÄgar)

ja, det blir vÀl blandat med lÀsk Ä luft... eller öl..Ä luft..

EDIT:

FörlÄt, tror vÀrmen börjar ta ut sin rÀtt... Fast, jag tyckte det var lite kul...

TÀnkte detsamma men jag vÄgade banne mig inte kommentera det. Man Àr ju rÀdda för att bli stÀmplad som rapist...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ja som rubriken sÀger. hur mixar ni eran rap?

det vore intressant och veta :rolleyes:

(nybörjare dÀrför ja frÄgar)

ja, det blir vÀl blandat med lÀsk Ä luft... eller öl..Ä luft..

EDIT:

FörlÄt, tror vÀrmen börjar ta ut sin rÀtt... Fast, jag tyckte det var lite kul...

TÀnkte detsamma men jag vÄgade banne mig inte kommentera det. Man Àr ju rÀdda för att bli stÀmplad som rapist...

nej seriöst, ska man mixa en rap Àr det vÀl viktigast med lÄng attacktid pÄ kompressorn dÄ det Àr sjÀlva attacken i rapen som identifierar den. lÄng release kan man behöva om man bara druckit cola, om man druckit rejÀlt med malt sÄ behöver den inte vara lika lÄng..:rolleyes:

och sÄ ett förslag till boojakasha:

pröva att lyssna pÄ t.ex 50 cent och jÀmför sen med nÄgon svensk hiphopstil som FFL eller Fronda eller nÄgon.. jag lovar att du kommer höra skillnader i mixningen, sÀrskilt i hur dubbarna ligger.. gjorde en liten stilstudie pÄ detta för ett tag sen.. var mkt lÀrorikt!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

fredrik, du verkar ha haft oturen att jobba med riktiga amatörer :/

jag brukar köra ganska hÄrd kompressor med hÄrd attack, eq om de behövs, mycket lÄgt delay tempoanpassat till beatet, vÀldigt lite reverb eller inget alls beroende pÄ hur de lÄter. de mesta hÀnger pÄ hur de lÄter frÄn början. sen kan man ju köra med waves doubler osv de kan lÄta ganska bra om man inte överdriver. har Ànnu inte stött pÄ nÄn mjukvarudist som lÄter bra. nÀr de kommer till dubbningar brukar jag ta tvÄ o lÀgga typ 50% höger/vÀnster och dra ner diskanten o basen pÄ dom sÄ dom inte blir för tydliga. ingen delay eller sÄ pÄ dom dÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

jag brukar lÀgga 1 line och sen 2 adlips panorerade 40% Ät var sitt hÄll

sen kör jag hÄrd kompressor lÀgger pÄ de-esser, sen fyller jag ut med lite reverb

brukar bli bra , men ta för bövelen inte för mycket reverb 😳

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...