Jump to content
Annons

Investera i vad ?


V1ct0r

Recommended Posts

jag har tänkt mig att köpa en liten "ministudio" till datan hemma. Hitintills har jag kommigt fram till at köpa en emu 1820 och en studio prodject b1 ?

kommer dessa att få fram ett bra ljud. Vill ha ett ganska "proffsigt" ljud som möjligt. Ere någon som kanske har en inspelning med någon av dem så man kan höra hur dom låter? behöver jag något mer ? eller kanske något annat för awtt få ett änu bättre resultat ? jag har en hembyggd data med 3.0 Intel petium D och 2 Gb ram ! räcker det ? tack på för hand

Victor

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Datorns spec bör räcka. Valet av ljudkort (E-mu har jag själv, men då 1616) och valet av mik (mkt lovordad i pressen) verkar vettiga.

Tänk på att det i så fall är en extra hårddisk du ska skaffa också, för att lagra alla ljudfilerna på. Gärna firewire.

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Datorns spec bör räcka. Valet av ljudkort (E-mu har jag själv, men då 1616) och valet av mik (mkt lovordad i pressen) verkar vettiga.

Tänk på att det i så fall är en extra hårddisk du ska skaffa också, för att lagra alla ljudfilerna på. Gärna firewire.

😏

:musik

Varför gärna Firewire? Varför inte en direktkopplad? Varför lägga till latencyn med firewire interfacet?

Emu korten har höga spec på AD/DA konvertorerna men det är mest bara siffror. De har t.ex inte högre frekvensomfång än 20kHz trots att konvertorerna skall vara 196kHz och alltså kunna sträcka ut frekvenzomfånget mot 96kHz.

Emu är hur man än vrider och vänder på det en typisk creativeprodukt, genvägar och uppblåsta specifikationer ungefär som en stereo på coopforum har 300 watt uteffekt....

Dock har de en bra intern mixer. Man kan routa hur som helst.

Välj hellre t.ex ett presonus firebox eller focusrite saffire LE. Mindre gimmickar mer ljud.

Lägg pengar på monitorer så fort du kan om du inte redan har.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok så emu 1820 är en bra invesering ? Varför duger iinte en intern hårdisk ??

Kan du tipsa på ett par ärliga monitorer så man hör alla detaljer?

"Välj hellre t.ex ett presonus firebox eller focusrite saffire LE" vad gör dme speciella ??

tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför focusrite eller presonus.

båda har bra preampar. båda har fyra in.(om du t.ex vill lägga in en extern kompressor eller nått.

Du betalar inte extra för dsp-kraft som du ändå inte kommer använda eftersom den bara gäller direktmonitorlyssning.

Du betalar inte för massa ingångar med lägre kvalitet.

Båda har "ärliga" specifikationer. EMU(creative) specifikationer gäller AD/DA omvandlarna, att sen resten av kortet inte hänger med det kommer inte riktigt med i texten av någon anledning.....

Intern hårdisk är alltid bättre än firewire eller USB... Hårdisken blir inte snabbare för att det sitter en firewirekontroller i mellan den och datorn, tvärtom.

Mbox2 funkar också men då hamnar du i protoolsland vilket har sina för och nackdelar. Då betalar du dessutom för programet som medföljer (protools LE).

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Intern hårdisk är alltid bättre än firewire eller USB... Hårdisken blir inte snabbare för att det sitter en firewirekontroller i mellan den och datorn, tvärtom.

Inte enligt min erfarenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...