Jump to content
Annons

Dåliga inspelningar


B@kon

Recommended Posts

Hej hej!

Det låter väldigt dåligt av mina inspelningar, spec nu när jag skaffat monitorer (P8A).

Inspelningarna låter grötiga och burkiga samt saknar det där lilla extra.

Har dock aldrig brytt/lärt mig hur man EQar och använder olika kompressorer mm.

Har mer kört på känn. och EQat för att få tex mer diskant i sången.

Man ska väl lägga alla instrument på olika frekvenser för att dom inte ska gröta ihop sig om jag inte har helt fel, och det säger mig självklart ingenting 😉

Sedan så har jag inte isolerat något och det kan ju också bidra en del.

Men om man micar upp en förstärkare och spelar lite högre än "samtalsvolym", och riktar micen mot stärkaren så borde micen ta upp stärkarljuden och inte det som studsar mot väggar etc?

Sedan så spelar jag in gitarren med MT47an, men ska ner och hämta en SM57 idag med hopp om att det kommer att låta bättre.

Ska dra en liten spec på vad jag använder mig av:

* AMD 3200+ , 2 gb ram

* Cubase SX 2, tänkt uppgradera till 3

* Phonic MU 802 mixerbord

* E-MU 0404 ljudkort

* Phonic P8A Monitorer

* TSM MT-47 kondensatormic

* Vox AD50VT förstärkare samt Fender strata

* Peavy stärkare till en ibanez GSR200 bas.

Någon som har nån idé vart man kan börja någonstans för att få ett bättre ljud?

Som det är nu låter det nästan sämre än en Porta, och då är det illa.

Tacksam för givande svar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1.panorera

Om allt ligger i center blir det grötigt, panorera något längst ut, något kanske 50 åt ett håll, ett 30 osv. Nåt som jag tycker är störande är när panoreringen känns ojmän som i t ex Julie av jens lekman. Där ligger en gitarr i ena och en mandolin i andra. eftersom gitarren är fylligare och basigare blir balansen ojämn.

2. eq

använd eq mycket. Att lägga instrument på olika frekvenser betyder att ett instrument ligger i rätt register. en elbas behöver sällan ha mycket mellanregister eller diskant. Dra däremot basfrekvenser.

En viktig grej för att motverka grötighet är att skära bort de mörkare basfrekvenserna på (i princip) allt som inte är bastrumma, elbas eller andra basinstrument. Dels blir det inte lika grötigt och så framträder baskaggen och bas mer utan att du behöver höja.

Samma sak gäller omvänt.

3. Kompressor

Kompressorn tycker jag är en av de svårare effekterna att använda men det gör ju riktigt mycket. Ta t ex ett elbasspår och exprimentera med kompressorn. börja med ratio och treshold, de är de viktiga kontrollerna.

4. Tänk igenom mixen

Vad vill du ha fram? måste den där grymma gitarrslinga vara så stark, måste baskaggen gå igenom varje gång osv. Använd de ovanstående elementen eq, panorering och voylm.

Ett tips är att surfa runt på forumet. Där finns det massa tips på att använda eq och kompressorn. Google funkar bra att hitta tips på också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra svar!

Vore kanske bäst att lägga upp en demo, på det jag spelade in idag, men det går inte att göra i denna tråden, utan då måste jag väl länka från demoinspelningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...